• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Testar ju lite nya band så det kan man ju slänga upp...
1BAE85FD-ADD6-414B-83EE-56195C03E6D6.jpeg

D01B3552-E8B2-40DD-9DE7-687768DFD051.jpeg
06FFA62E-3D39-418C-BE19-464D62FF5DA3.png
71290579-BAB8-43BA-9E1E-3259FB82D71A.png
Denna kom äntligen idag efter en längre tids väntan. Fula visare men annars fin, tycker jag! Behöver sig även en service men viktigast av allt bezel samt insert. Vet någon vart man kan gräva upp detta? Antar att det även kostar huggorm?
Edit:
Bild på baklock och verk
8409EF25-5D60-4D4E-B50A-E3F92BAF9DD4.png
3267BEEA-8184-413E-A8B4-DC73902E2457.png
Fin tavla. Synd med sekundvisaren. Om du lyckas hitta en bezel, vilket kommer bli riktigt marigt, så lär den kosta huggorm. Skulle gissa att du behöver köpa ett donationsur med rätt bezel. Letade själv bezel till min gamla men gav till slut upp.

Fin tavla. Synd med sekundvisaren. Om du lyckas hitta en bezel, vilket kommer bli riktigt marigt, så lär den kosta huggorm. Skulle gissa att du behöver köpa ett donationsur med rätt bezel. Letade själv bezel till min gamla men gav till slut upp.
Jag missade helt denna som tog slut i förrgår...
https://www.ebay.com/itm/324228695786
Det sved kan jag säga!
Tror du att man kan sätta på en generisk eller måste det vara Enicar?

Tja!
Det känns som Enicar är lite hypat just nu, iallafall får jag den känslan.
Vad beror det på? Är det bra kvalitet till relativa ok priser? Känns som vissa märken är mer populära än andra och jag som är relativt ny i klockträsket har lite svårt o hänga med. Tycker vissa andra märken verkar vara likbördiga, men går till mindre pris. Är det någon Enicarnörd som har lite mer insikt?

Tja!
Det känns som Enicar är lite hypat just nu, iallafall får jag den känslan.
Vad beror det på? Är det bra kvalitet till relativa ok priser? Känns som vissa märken är mer populära än andra och jag som är relativt ny i klockträsket har lite svårt o hänga med. Tycker vissa andra märken verkar vara likbördiga, men går till mindre pris. Är det någon Enicarnörd som har lite mer insikt?
I grunden tror jag att det handlar om att Enicar har tillverkat klockor av bra kvalitet med vågad, och riktigt bra, design. Sedan finns det många samlare av Enicar som har synts mycket både på forum och IG. Boksläppet har säkert bidragit till fortsatt ökat intresse. Tycker själv att märket förtjänar uppmärksamheten.

I grunden tror jag att det handlar om att Enicar har tillverkat klockor av bra kvalitet med vågad, och riktigt bra, design. Sedan finns det många samlare av Enicar som har synts mycket både på forum och IG. Boksläppet har säkert bidragit till fortsatt ökat intresse. Tycker själv att märket förtjänar uppmärksamheten.
Kanon, tack för svaret! Blir nog någon Enicar framöver (har dock redan en, fast det är en riktigt liten Enicar).

Verkligen bra jobbat! :)
Inte så lätt att hitta misstänker jag för den var väl rätt unik för den modellen eller...?:bookworm:
Exakt 3 år sedan idag jag köpte klockan så det har tagit sin tid. Nu har jag ju iofs inte letat särskilt aktivt på sista tiden då jag typ gav upp men plötsligt händer det. Visserligen svinigt, svinigt dyr men NOS så det får det vara värt.

Jag tor det finns några varianter som använder samma bezel men svårt att veta säkert vad som satt på från början på varje model då det inte finns mycket bilder/info att jämföra med. Här är det bästa jag hittat https://thespringbar.com/blogs/guides/enicar-sherpa-collectors-guide-part-1-single-crown-models/

Exakt 3 år sedan idag jag köpte klockan så det har tagit sin tid. Nu har jag ju iofs inte letat särskilt aktivt på sista tiden då jag typ gav upp men plötsligt händer det. Visserligen svinigt, svinigt dyr men NOS så det får det vara värt.

Jag tor det finns några varianter som använder samma bezel men svårt att veta säkert vad som satt på från början på varje model då det inte finns mycket bilder/info att jämföra med. Här är det bästa jag hittat https://thespringbar.com/blogs/guides/enicar-sherpa-collectors-guide-part-1-single-crown-models/
Imponerande tålamod och all respekt då du bevarar ett original och inte förvanskar det korrekta! :cigar:
Den sidan är bra!

Tillbaka
Topp