• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Hej,

har fått erbjudande om att köpa Enicar`en på bilden för en rimlig peng. Skulle dock vilja veta lite mer om den först.
Först och främst är den reko?
Tillverkningsår?
Schweiz eller Kina?
Modellen?

Andra tankar, ideér och utlåtanden tas också gärna emot.

Vänligen

/Magnus
Enicar 2.jpg
Enicar 3.jpg
enicar 1.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En day date med svensk dagskiva. Tavlan som är djupblå är kraftigt brunspräcklig (går ej att få bort) så den ser ut som en stjärnhimmel. tycker det funkar ganska bra. Alternativet är att byta tavla eller måla om vilket kanske ite är så kul.

enicar.jpg

Stjärnhimmer och Enicarloggan var ju passande! Självklart ska du låta den vara som den är.
 

Nisus

Omega
Snyggt fångat! :) jag tror jag hade den på min lista (tradera?).
Tackar!
Tradera hel rätt, glaset var fult krossat med splitter på urtavlan.Som tur var det inga skador på tavlan som det stog i annonsen.Glaset är ett special glas vilket gör att man måste ha ett Enicar original. Hittade nytt glas hos Werner på ABC. Han har ett grymt lager med delar.
 
Köpte för några veckor sedan en Enicar Ocean Pearl på tradera för en liten summa. Jag har upplevt att den gått bra och med god reserv. Till min förvåning hade klockan stannat när jag kikade på den för ca en halvtimme sedan. Jag drog upp den imorse och den reagerar inte på uppdrag nu. Som den nybörjare jag är på klockor allmänt och manuella sådana i synnerhet undrar jag om någon kan sia om problemet och hur det kan lösas. Är det urmakaren som gäller?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Köpte för några veckor sedan en Enicar Ocean Pearl på tradera för en liten summa. Jag har upplevt att den gått bra och med god reserv. Till min förvåning hade klockan stannat när jag kikade på den för ca en halvtimme sedan. Jag drog upp den imorse och den reagerar inte på uppdrag nu. Som den nybörjare jag är på klockor allmänt och manuella sådana i synnerhet undrar jag om någon kan sia om problemet och hur det kan lösas. Är det urmakaren som gäller?

Nog dags för service ja :)
 
Ok får ta en sväng förbi någon av stadens urmakare och få ett utlåtande. Trevlig klocka som inte kostade mycket så det kan kanske vara värt det. Hade ingen aning om servicehistoriken när jag köpte den så det var väl ofrånkomligt förr eller senare.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Sitter utomlands och firar jul och fick för mig att rota i en gammal låda med klockor vi har. Hittade två som stack ut, en Tevo och en Enicar. Gjorde lite googlande - Enicar TTT/Klocksnack och vips så hittade jag den här tråden och blev medlem.

Någon som vet mer om dessa klockor? Postar en bild på den jag hittade i vår gamla låda!
IMG_4658.JPG
 
Påminner mycket om min som du finner högre upp på denna sida. Min är en Enicar ocean Pearl (manuell), enligt rudimentära efterforskningar är min från mellan 1965-75. Boettform, index och visare påminner om den jag har. Jäkligt trevlig klocka dock stannade min för ca en vecka sedan så den behöver väl en service. Är det någon som vet vad det kan kosta att serva denna klocka och vart det bör göras? Stannade bara helt plötsligt en dag :(
 
Då har domen från urmakaren angående min Ocean Pearl kommit. Fjädern är av och hen föreslog även en service. Detta till det facila priset 1900kr vilket överstiger värdet rejält. Funderar på att kolla om någon här på forumet kan tänka sig att byta fjädern och få igång den.
 
För att återkoppla till min Ocean Pearl ännu en gång. Jag hämtade upp den hos urmakaren igår och den klassades som inte värd att lägga pengar på. Jag kunde acceptera det tillsvidare men jag vred ändå lite på kronan innan den fick flytta in i rullen. Döm om min förvåning när den tickar igång. Blundade två gånger för att vara säker på att det inte var inbillning. Det var det inte och den tickar fortfarande på. Är väl en tidsfråga innan den ger upp igen men tills dess tänker jag njuta av den :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Fick ett roligt samtal igår från en samlare som kommit över några klockor som legat på hyllan ett tag,
-Ta med dig kameran och kom hit, jag har lite roligt att visa.
Ok tänkte jag, lite trevliga klockor är ju aldrig fel.

Kom dit och såg att samtliga var Enicar, samtliga var även oanvända med plasten på boettlocket kvar, en del har även "hang-tagen" kvar. Trevlig känsla att klämma på dem.
Gillar verkligen kronografen och Sherpan!

DSC00519.jpg
DSC00520.jpg
DSC00521.jpg
DSC00522.jpg
DSC00523.jpg
DSC00524.jpg
DSC00525.jpg
DSC00526.jpg
DSC00527.jpg
DSC00543.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härliga NOS Klockor, tack för att du delar med dig! :)

Dem där "door stop" indexen är trevliga, har sådana på min Enicar med...

Edit: Kronon var galet vacker! :
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fick ett roligt samtal igår från en samlare som kommit över några klockor som legat på hyllan ett tag,
-Ta med dig kameran och kom hit, jag har lite roligt att visa.
Ok tänkte jag, lite trevliga klockor är ju aldrig fel.

Kom dit och såg att samtliga var Enicar, samtliga var även oanvända med plasten på boettlocket kvar, en del har även "hang-tagen" kvar. Trevlig känsla att klämma på dem.
Gillar verkligen kronografen och Sherpan!
dsc00520-jpg.102373
Den där var riktigt fin! :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Då det inte fanns boettöppnarverktyg till kronon så kommer frågan till panelen, vad tror ni det sitter för verk i den? Valjoux 72?
 
Topp