• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nykomling som jag gillar skarpt.

IMG_0856 - kopia.JPG
Är det där en Enicar? Hänger inte riktigt med.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja då visst är den tillverkad av Enicar. Namn som Alprosa och i detta fall Longeau osv kom från Enicar.

Är du säker, det verkar som det finns olika Longeau.
Om man ser på den här sökningen i mikrolisk.de tycker jag loggan liknar den i nummer 2 i listan.

Emil Leichter, som jag skulle gissa är en importör (New York) som satt sitt namn på tavlan. Men det kanske är Enicar som tillverkat klockan åt Emil Leichter?

loungeau.jpg


Edit: Oavsett tillverkare, en grymt snygg klocka! :)
 

chrand

Cartier
Är du säker, det verkar som det finns olika Longeau.
Om man ser på den här sökningen i mikrolisk.de tycker jag loggan liknar den i nummer 2 i listan.

Emil Leichter, som jag skulle gissa är en importör (New York) som satt sitt namn på tavlan. Men det kanske är Enicar som tillverkat klockan åt Emil Leichter?

loungeau.jpg


Edit: Oavsett tillverkare, en grymt snygg klocka! :)
Här kommer en bild på verket. Har flera Longeau alla med verk från Enicar. Intressant läsning har inte sett den förut.

P1030348.JPG
 

DrKlocka

Audemars
Har tack vare den här tråden fått upp ögonen för Enicar. Aldrig riktigt känt någon dragning till märket förut men nog har de en hel del intressanta modeller. Auktionen av Cassels klocka fick mig helt såld. Sjukt coolt, grattis till personen som köpte den!
 
  • Like
Reactions: PJW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har inte hängt med i prisutvecklingen men tror fortfarande du kan hitta ett fint ex under 30k. Vänta inte för länge bara...:)
Följer fortfarande dina steg här, kul du tittar in få och då!
Har tack vare den här tråden fått upp ögonen för Enicar. Aldrig riktigt känt någon dragning till märket förut men nog har de en hel del intressanta modeller. Auktionen av Cassels klocka fick mig helt såld. Sjukt coolt, grattis till personen som köpte den!
Mycket av Enicars styrka ligger i att de använts sig av kvalitetskomponenter och hållit sig inom dykarur. Tex val 72 och Super compressor (EPSA).
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Trevlig tråd och många härliga Enicar's och bilder!

Hittade en härlig samlingsbild för tre registers chronos.
7962934970_f2c2bee431_b.jpg

Dessa är ju inte speciellt billiga alls så jag får sikta in mig på en annan modell, börjar bli riktigt sugen att lägga till en Enicar till samlingen under 2016.
Kanske en Enicar Sherpa Super Dive?
Klockor med super-compressor boett har jag varit laddad på i flera år nu.. time will tell
4081888981_8a8cdf15cc_b.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Mitt senaste reparationsobjekt i den växande samlingen.

Har alltid lockats av Enicar's design (särskilt på de gamla Sherpa- klockorna) och fick för några år sedan suget att känna även på dess innandöme. Jag inhandlade ett renoveringsexemplar på Tradera och säljaren var noga med att peka ut att rotor- axeln var bruten. Vid rivningen upptäcktes fler fel och allt tog en väldig tid.

Så här 3 år senare tickar den äntligen och jag gillar den skarpt. Jag tycker inte mindre om Enicar efter att ha skruvat i verket. Känns väldigt gediget. Tyvärr består fortfarande ett fel vid datumväxlingen då det har en tendens att fasta mellan datum. Ingen brist som skall stänga in en skönhet men ändå störande.

IMG_4927.JPG
 
Är det orginal bandet eller har du slängt på ett Tropic sport?

Det är ju ett tropic band, satt på klockan när jag köpte den, men skulle ändå vara förvånad om det var original (även om jag sett annonsbilder från tiden det begav sig att den såldes med liknande band), har inte forskat i det - har du koll på hur originalbanden är märkta?
 
Topp