• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Callxx

Cartier
2-Faktor
Det är ju ett tropic band, satt på klockan när jag köpte den, men skulle ändå vara förvånad om det var original (även om jag sett annonsbilder från tiden det begav sig att den såldes med liknande band), har inte forskat i det - har du koll på hur originalbanden är märkta?
Okej, nej jag är rätt så osäker jag också! Ärvde precis en exakt likadan som har nyttjats till dykning och på den satt det någonting som närmast kan beskrivas som ett svart racing band i läder!
image.jpg
 
Okej, nej jag är rätt så osäker jag också! Ärvde precis en exakt likadan som har nyttjats till dykning och på den satt det någonting som närmast kan beskrivas som ett svart racing band i läder!
image.jpg

:) Ser lite medfaret ut det där läderbandet, he he. Trevliga klockor är det. Som sagt har jag inte örnkoll, men jag tror inte att de med svart boett kom framförallt på tropic (möjligen läder, men det har jag inte sett i gamla annonser i så fall). Inte sett de svarta på länk heller men har en kompis som hängde på ett PVD-mesh - det såg rätt coolt ut tycker jag.
 

UncleBear

Panerai
Skönt att få posta i flera märkestrådar, denna är ny för mig. Fick hem en Sherpa 600 med AR 165 i maskineriet.
Kommer att lämna in den för att justera datumhjul mm. Bandet var långt ifrån original och jag har intresse om vad som är rätt på den. Grymt skön på handleden.
När jag fick den såg den ut så här:
image.jpg

Och på armen så här:
image.jpg

Bytte armband till ett Bulang & Son (dyrare än klockan, vilket i sig är skönt).
image.jpg

image.jpg

Funderar på Racing , rocka eller orm. Tankar och synpunkter mottages tacksamt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skönt att få posta i flera märkestrådar, denna är ny för mig. Fick hem en Sherpa 600 med AR 165 i maskineriet.
Kommer att lämna in den för att justera datumhjul mm. Bandet var långt ifrån original och jag har intresse om vad som är rätt på den. Grymt skön på handleden.
När jag fick den såg den ut så här:
image.jpg

Och på armen så här:
image.jpg

Bytte armband till ett Bulang & Son (dyrare än klockan, vilket i sig är skönt).
image.jpg

image.jpg

Funderar på Racing , rocka eller orm. Tankar och synpunkter mottages tacksamt!
Tycker inte riktigt den passar på nato, jag skulle testat ett tunnare brunt ljust läder i liknande ton som tavlan. :)
 
För 76 riksdaler kunde jag inte motstå den här 50 talaren ?
Någon som har info om Enicar sport modellerna ?
17 stenars urverk och går perfekt, ska väl försöka putsa lite så att den ser lite mer presentabel ut :)
Efter lite googlande så tror jag nog att det slutet av 40 talet ,,,,

Christer
P1040303.JPG
P1040305.JPG
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ska åka och hämta den här nu efter auktionsvinst. Gillade roulettedatumet, fina index och jag tror det blir en fin sommarklocka. Kronan verkar ha levt ett hårt liv men overall helt ok.

Får bara hitta ett värdigare band än DW-natot :)

image.png
image.png

Hm, är det någon som vet material i boetten? Tänkte på skadorna på kronan, om det är mässing i botten? Står ingen på baksidan så där får man inga ledtrådar.

image.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker boetten ser ut att vara i stål. Kronan kan säkert vara bytt mot en i fulmetall någon gång under klockans liv.

1800sek plus avgifter...är det helt åt skogen? Egentligen spelar det ingen större roll för jag gillar klockan, men blev lite tveksam när jag började undra om hela boetten är i fulmetall.
Känns hur som helst bättre nu om det är stål :)
 

chrand

Cartier
1800sek plus avgifter...är det helt åt skogen? Egentligen spelar det ingen större roll för jag gillar klockan, men blev lite tveksam när jag började undra om hela boetten är i fulmetall.
Känns hur som helst bättre nu om det är stål :)
Boetten är helt klart i stål men kronan ser konstig ut. Snygg klocka !!
 

Olma

Breitling
P1050852.JPG

Hej! Är ny här på Klocksnack. Fick rådet att gå med av en som redan är medlem här när jag dryftade mitt problem med honom. Det är så att jag saknar ett boettlock till en Enicar Sherpa date. Jag skulle främst vilja veta hur det ser ut så att jag vet vad det är jag söker.
Klockan är i mitt tycke fin och värd ett bättre öde än att bli liggande i en låda.
P1050854.JPG

Köpte den i detta skick utan boettlock och i verket saknades några skruvar samt spärrhjul, bom och krona. Jag hade rester av ett verk som suttit i en Enicar MRO. Det hade inte samma kaliber men de delar jag saknade i Sherpans verk passade från MROn.
P1050861.JPG

P1050878.JPG

Klockan fungerar nu bra men saknar alltså bakboett. Kan stå ut med kronan från MROn tills jag hittar en bättre men utan boettlock så är det ju hur som helst kört :-(
Måtten är 32 mm i ytterkant av boettpackningen och 29,5 mm där klackarna för bajonettfattningen sitter. Locket är alltså inte gängat. Tacksam för råd och tips.
P1050880.JPG
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
P1050852.JPG

Hej! Är ny här på Klocksnack. Fick rådet att gå med av en som redan är medlem här när jag dryftade mitt problem med honom. Det är så att jag saknar ett boettlock till en Enicar Sherpa date. Jag skulle främst vilja veta hur det ser ut så att jag vet vad det är jag söker.
Klockan är i mitt tycke fin och värd ett bättre öde än att bli liggande i en låda.
P1050854.JPG

Köpte den i detta skick utan boettlock och i verket saknades några skruvar samt spärrhjul, bom och krona. Jag hade rester av ett verk som suttit i en Enicar MRO. Det hade inte samma kaliber men de delar jag saknade i Sherpans verk passade från MROn.
P1050861.JPG

P1050878.JPG

Klockan fungerar nu bra men saknar alltså bakboett. Kan stå ut med kronan från MROn tills jag hittar en bättre men utan boettlock så är det ju hur som helst kört :-(
Måtten är 32 mm i ytterkant av boettpackningen och 29,5 mm där klackarna för bajonettfattningen sitter. Locket är alltså inte gängat. Tacksam för råd och tips.
P1050880.JPG


Tror jag har en sådan liggandes hemma. kan kolla på den ikväll och se om jag kan få fram någon bra bild på baklocket!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
P1050852.JPG

Hej! Är ny här på Klocksnack. Fick rådet att gå med av en som redan är medlem här när jag dryftade mitt problem med honom. Det är så att jag saknar ett boettlock till en Enicar Sherpa date. Jag skulle främst vilja veta hur det ser ut så att jag vet vad det är jag söker.
Klockan är i mitt tycke fin och värd ett bättre öde än att bli liggande i en låda.
P1050854.JPG

Köpte den i detta skick utan boettlock och i verket saknades några skruvar samt spärrhjul, bom och krona. Jag hade rester av ett verk som suttit i en Enicar MRO. Det hade inte samma kaliber men de delar jag saknade i Sherpans verk passade från MROn.
P1050861.JPG

P1050878.JPG

Klockan fungerar nu bra men saknar alltså bakboett. Kan stå ut med kronan från MROn tills jag hittar en bättre men utan boettlock så är det ju hur som helst kört :-(
Måtten är 32 mm i ytterkant av boettpackningen och 29,5 mm där klackarna för bajonettfattningen sitter. Locket är alltså inte gängat. Tacksam för råd och tips.
P1050880.JPG
Min har liknande tavla och ser ut så här:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Har kollat övriga i samlingen och de ser ut så här:
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


Kollade igenom skrotlådan men hade inget boettlock med den utformning som du behöver. Lycka till i jakten!
 

Olma

Breitling
Tack Ariste för engagemang och svar. Jag har kollat bilderna på din Sherpa Date och det ser ut att överensstämma mot min även fast du har en annan tavla med den snyggare(äldre?) loggan.
Det är nog så att siffrorna längst ned anger vilken typ av boettlock det är. Ska alltså hålla utkik efter ett 100/120 Ba CSN.
P1050884.JPG

Ropade in denna Sherpa med datum på Tradera som tänkbar donator. Själva klockan är mindre (34,5 mot 36,0) men boettlocket är större!! Det har märkning 140/013. För övrigt en bra klocka men där all lack på urtavlan är förintad.
Noterade när jag studerade bilden på din Date att nyckelgreppet har raka kanter mot det annars mer vanliga med svängda.
Känns som om detta inte blir en helt lätt uppgift, men som det sägs " Plötsligt händer det! "
P1050885.JPG

Skickar med en suddig bild där mina två Sherpor utan datum är med.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack Ariste för engagemang och svar. Jag har kollat bilderna på din Sherpa Date och det ser ut att överensstämma mot min även fast du har en annan tavla med den snyggare(äldre?) loggan.
Det är nog så att siffrorna längst ned anger vilken typ av boettlock det är. Ska alltså hålla utkik efter ett 100/120 Ba CSN.
P1050884.JPG

Ropade in denna Sherpa med datum på Tradera som tänkbar donator. Själva klockan är mindre (34,5 mot 36,0) men boettlocket är större!! Det har märkning 140/013. För övrigt en bra klocka men där all lack på urtavlan är förintad.
Noterade när jag studerade bilden på din Date att nyckelgreppet har raka kanter mot det annars mer vanliga med svängda.
Känns som om detta inte blir en helt lätt uppgift, men som det sägs " Plötsligt händer det! "
P1050885.JPG

Skickar med en suddig bild där mina två Sherpor utan datum är med.
Snygga Sherpor och vore det alltför lätt att scouta delar vore det inte kul.:) Välkommen till forumet och dela gärna med dig av dina klockgömmor, bilder och info älskas här!
 

Olma

Breitling
Tog mig friheten att ge mig på urtavlan på den tänkta donatorn till min Sherpa Date. Det mesta av lacken var ju redan bortflagnad så lika bra att ta bort allt. Det gick ganska hyfsat, det blev inte sämre i vart fall. Styrkt av detta tänkte jag att det skulle ha varit fint om man hade kunnat fixa till dom " trasiga" Saturnusringarna också. Hittade en tuschpenna med fin spets i skrivbordslådan och med hjälp av den lyckades jag placera två duttar helt perfekt för att återställa planetens helhet. Otroligt, kände mig som värsta tavelrenoveraren ända tills det att jag återvände till mitt alster när det torkat. Mina tidigare så perfekta duttar var inte längre perfekta, dom hade simmat ut och blivit dubbelt så breda och det såg inte alls bra ut:(. Nu var det ju ingen större skada skedd med tanke på utgångsmaterialet men det är nog så med urtavlor att dom ska behandlas med respekt och varsamhet. Ett råd som jag fått angående rengöring av urtavlor är att man tar dammpusten och blåser av dom och möjligen borstar lätt med en mjuk pensel,Thats it ! Då är inte risken så stor att man sabbar något. Men man vill ju testa;), men då får man välja sina offer.
P1050924.JPG
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Har hämtat hem en låda med innehåll som jag saknat, en Enicar Ultrasonic Seapearl med 30 juvelers cal 1034 från mars/april 1956. Den skarpaste EPSA-STOP Enicar-boetten jag äger och den kan inte ha använts hårt, härlig tavla med oxiderade index och visare. Låda och garantipapper till, what's not to love:
SAM_1751.jpg
SAM_1752.jpg
SAM_1753.jpg
SAM_1754.jpg
SAM_1755.jpg
SAM_1756.jpg
 

Bilagor

  • SAM_1757.jpg
    SAM_1757.jpg
    124.6 KB · Visningar: 46
  • SAM_1758.jpg
    SAM_1758.jpg
    103.3 KB · Visningar: 41
  • SAM_1759.jpg
    SAM_1759.jpg
    108.2 KB · Visningar: 51

PJW

Audemars
2-Faktor
Har hämtat hem en låda med innehåll som jag saknat, en Enicar Ultrasonic Seapearl med 30 juvelers cal 1034 från mars/april 1956. Den skarpaste EPSA-STOP Enicar-boetten jag äger och den kan inte ha använts hårt, härlig tavla med oxiderade index och visare. Låda och garantipapper till, what's not to love:
SAM_1751.jpg
SAM_1752.jpg
SAM_1753.jpg
SAM_1754.jpg
SAM_1755.jpg
SAM_1756.jpg
Snyggt, som vanligt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har hämtat hem en låda med innehåll som jag saknat, en Enicar Ultrasonic Seapearl med 30 juvelers cal 1034 från mars/april 1956. Den skarpaste EPSA-STOP Enicar-boetten jag äger och den kan inte ha använts hårt, härlig tavla med oxiderade index och visare. Låda och garantipapper till, what's not to love:
SAM_1751.jpg
SAM_1752.jpg
SAM_1753.jpg
SAM_1754.jpg
SAM_1755.jpg
SAM_1756.jpg
Underbar, älskar den kantiga Enicar-"constellation"-kronan också. :)
 

UncleBear

Panerai
Ett Dam ur kanske ändå platsar? Enicar Sherpa Star med original armband . märkt 692-35-01 på bakboetten
någon som kan tyda ut det ?
P1040511.JPG
P1040512.JPG
Klart det passar!
Här är, i vanlig ordning, dåliga Iphonebilder, på hans och hennes...
image.jpeg

image.jpeg


Edit: klockan som min fru har har jag klätt upp med ett band bestående av skinnet på kycklingben.
Svårt att få till ett band som mäter 20 mm mellan luggarna för mina klockor. Annars snyggt (tycker jag):chicken:.
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Hej Enicar-vänner! budade hem denna Sherpa guide 600 men är osäker på ifall jag gjorde en ekonomiskt dålig affär. Att jag gillar klockan är helt klart men vore kul att höra era åsikter om värdet vid en eventuell försäljning i dagsläget. I övrigt hur "möööglig" tycker ni den se ut och ser det någorlunda rätt ut? har noterat att det finns snarlika men med annan uppsättning visare osv. Klockan går och innerringen går att rotera om än trögt ibland och superlätt de flesta gånger. Så ja vad tycker ni om detta exemplar av bilderna att döma? :) Ha det bäst!
IMG_20161117_094331.jpg
IMG_20161117_094500.jpg
 

Fadershan

Patek
Hej Enicar-vänner! budade hem denna Sherpa guide 600 men är osäker på ifall jag gjorde en ekonomiskt dålig affär. Att jag gillar klockan är helt klart men vore kul att höra era åsikter om värdet vid en eventuell försäljning i dagsläget. I övrigt hur "möööglig" tycker ni den se ut och ser det någorlunda rätt ut? har noterat att det finns snarlika men med annan uppsättning visare osv. Klockan går och innerringen går att rotera om än trögt ibland och superlätt de flesta gånger. Så ja vad tycker ni om detta exemplar av bilderna att döma? :) Ha det bäst!
IMG_20161117_094331.jpg
IMG_20161117_094500.jpg
Bump! Ingen som har lite åsikter om mitt exemplar? Någon som tycker att man borde göra något åt något rent estetiskt eller så? :D
 
Topp