• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Lagonda (många bilder)

Ariste

Audemars
2-Faktor
Viva la postorder! Tänk så mycket dessa hundralappsklockor ger mig, dussinklockor som spreds över Sverige på 50- och 60-talet via postorder och många butiker. Butiker som Svenska Urdepoten fanns åtminstone på 3 platser i Stockholm på 50-talet, till och med på Biblioteksgatan. I Göteborg höll AB Lagonda-Ur till med adressen Göteborg C. De såldes med boetter i stål och vitmetall, kromade eller guldpläterade. Inuti tickar verk från AS, ETA, Felsa och Fontainmelon m m. Vad jag sett så skapades detta "varumärke" enbart för den svenska marknaden. Inget fancy, ingen kvalitet att prata om - men snygga tavlor kunde de göra och snirkliga loggor kommer jag alltid vara svag för.

Håll till godo!


IMG_5477.jpg


IMG_5478.jpg


IMG_5479.jpg


IMG_5480.jpg


IMG_5481.jpg


IMG_5482.jpg


IMG_5483.jpg


IMG_5484.jpg


IMG_5485.jpg


IMG_5486.jpg


IMG_5487.jpg


IMG_5488.jpg


IMG_5489.jpg


IMG_5490.jpg


IMG_5491.jpg


IMG_5492.jpg


IMG_5493.jpg


IMG_5494.jpg


IMG_5495.jpg


IMG_5496.jpg


IMG_5498.jpg


IMG_5502.jpg


IMG_5504.jpg


IMG_5505.jpg
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ariste, du har många sköna klockor i "min" stil :)
Bifogar en bild på min framlidne fars gamla Lagonda. Köpt på postorder någon gång i mitten/slutet av sextiotalet (tror jag). Far var betongarbetare så Lagondan har fått slita ont. Bl.a. så är all doublé borta och den är full av djupa repor. Som lök på laxen står den dessutom still numera. Vid ett av mina besök hos Werner för några år sedan så ville han inte ens reparera den, men jag får nog lov att prata med Farfars klocka...
LagondaSuperautomatic_zps1ae27438.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Pappikjolo skrev:
Ariste, du har många sköna klockor i "min" stil :)
Bifogar en bild på min framlidne fars gamla Lagonda. Köpt på postorder någon gång i mitten/slutet av sextiotalet (tror jag). Far var betongarbetare så Lagondan har fått slita ont. Bl.a. så är all doublé borta och den är full av djupa repor. Som lök på laxen står den dessutom still numera. Vid ett av mina besök hos Werner för några år sedan så ville han inte ens reparera den, men jag får nog lov att prata med Farfars klocka...
Dito! :)
Den där loggan är en sval flirt med hammaren och skäran...svensk dagsnurra is the thing. Hoppas Farfars är villig att ta sig an uppgiften, annars får du höra av dig så hittar vi en lösning. Arvegods är speciellt...
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ariste skrev:
Dito! :)
Den där loggan är en sval flirt med hammaren och skäran...svensk dagsnurra is the thing. Hoppas Farfars är villig att ta sig an uppgiften, annars får du höra av dig så hittar vi en lösning. Arvegods är speciellt...

Ahh, hammaren och skäran. Det har jag inte tänkt på men det kan nog stämma. Kul! Har man inte en DayDate med svenska dagar så får man låta sig nöja med en Lagonda :D . Jag får lämna in den när jag hämtar min klocka med världens enklaste namn; Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver :). Det är klart att man måste vårda sina affektionsvärden så att de kan användas :) .
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Pappikjolo skrev:
Ahh, hammaren och skäran. Det har jag inte tänkt på men det kan nog stämma. Kul! Har man inte en DayDate med svenska dagar så får man låta sig nöja med en Lagonda :D . Jag får lämna in den när jag hämtar min klocka med världens enklaste namn; Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver :). Det är klart att man måste vårda sina affektionsvärden så att de kan användas :) .
Exakt, perfekt substitut för en DD. :)
Spännande att se hur Nivadan förvandlats, min skulle också behöva SPA-behabndling men får vänta på sin tur...:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Fick hem en nyservad dublett häromdagen, tanken är att ge bort den till en kompis som önskar sig en fin vintagekostymare på flexband. Nu inser jag att tavlorna skiljer sig åt avseende texten under Lagonda-loggan och då blir samlaren i mig tveksam...leta upp något annat och behåll denna säger hamstern i mig...:)

Senaste
IMG_6637_zps36d1a3c1.jpg


Gamla
IMG_5483.jpg


Aquaracer2 skrev:
Ja den är riktigt fin, problemet är att brudens morsa har slarvat bort den :D
Aj, aj, hoppas det inte var arvegods...allt trist att förlora saker med affektionsvärde!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hygglig Lagondasamling där :)
Ariste skrev:
Fick hem en nyservad dublett häromdagen, tanken är att ge bort den till en kompis som önskar sig en fin vintagekostymare på flexband. Nu inser jag att tavlorna skiljer sig åt avseende texten under Lagonda-loggan och då blir samlaren i mig tveksam...leta upp något annat och behåll denna säger hamstern i mig...:)

Senaste
IMG_6637_zps36d1a3c1.jpg


Gamla
IMG_5483.jpg
Jag har faktiskt också två av den där (fantastiskt vackra klockan). Måste kolla om mina också är olika.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
ingen kvalitet att prata om - men snygga tavlor kunde de göra och snirkliga loggor kommer jag alltid vara svag för.
Med tanke på att mina fungerar alldeles utmärkt efter 50 år får man väl ändå säga att kvaliteten är rätt så bra :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
M.L. skrev:
Hygglig Lagondasamling där :)
Jag har faktiskt också två av den där (fantastiskt vackra klockan). Måste kolla om mina också är olika.
Tackar, kul att du också fastnat för Lagonda och den speciella tavlan specifikt...de är underbar och släng gärna upp bilder på dina! :)
M.L. skrev:
Ariste skrev:
ingen kvalitet att prata om - men snygga tavlor kunde de göra och snirkliga loggor kommer jag alltid vara svag för.
Med tanke på att mina fungerar alldeles utmärkt efter 50 år får man väl ändå säga att kvaliteten är rätt så bra :)
Så sant, jag får revidera den texten...hittade en med kronometercertat verk från AS och flera av klockorna (de med Sully-boett) har fina verk från AS i....
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Tackar, kul att du också fastnat för Lagonda och den speciella tavlan specifikt...de är underbar och släng gärna upp bilder på dina! :)
Min duo. Ena med text under "Lagonda", den andra utan undertext. Så då finns det alltså minst 3 varianter av denna?
 

Bilagor

  • Lagondor.jpg
    Lagondor.jpg
    520.1 KB · Visningar: 2,970

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
...hittade en med kronometercertat verk från AS och flera av klockorna (de med Sully-boett) har fina verk från AS i....
Min har Sully-boett. Så nu vill jag veta vad AS står för :?: (svårgooglat)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
M.L. skrev:
Ariste skrev:
Tackar, kul att du också fastnat för Lagonda och den speciella tavlan specifikt...de är underbar och släng gärna upp bilder på dina! :)
Min duo. Ena med text under "Lagonda", den andra utan undertext. Så då finns det alltså minst 3 varianter av denna
Så snygga, intressant att det finns en tredje tavelvariant...jakten har börjat! :)
A. Schild producerade massor av urverk en gång i tiden...good stuff!
Har fler godbitar i klocklådan?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Så snygga, intressant att det finns en tredje tavelvariant...jakten har börjat! :)
A. Schild producerade massor av urverk en gång i tiden...good stuff!
Har fler godbitar i klocklådan?
Tyvärr var dessa två hela min uppsättning av Lagondor. Jag har en lång väg att vandra om jag ska komma upp i din nivå på samlingen. Men kul att du också uppskattar märkets skönhet :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
M.L. skrev:
Tyvärr var dessa två hela min uppsättning av Lagondor. Jag har en lång väg att vandra om jag ska komma upp i din nivå på samlingen. Men kul att du också uppskattar märkets skönhet :)
Gratulerar till att du hittat den finaste tavlan direkt utan att traggla igenom stora delar av deras varianter. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Coolt, jag tror aldrig att jag sett en tavla som haft R för radium utrskrivet vid SWISS MADE.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Den var en trevlig och rent strålande klocka (tänker på Radium-markören). Sitter det måhända ett Felsa-verk i den? 4002?
Mycket trevlig, i denna 60-talare sitter det ETA 2472 i men de från slutet av 50-talet hade Felsa enligt de kataloger jag har.
Coolt, jag tror aldrig att jag sett en tavla som haft R för radium utrskrivet vid SWISS MADE.
Skulle gärna ha en Lagonda-katalog från 1962-63 och läsa copyn kring Radium-markeringen.:)
 

JiiWe

Cartier
Vad går en sån här Lagonda för? De är riktigt sjysta alltså! (tänker på de i Aristes originalinlägg)
 
Topp