• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

Psykel

Patek
Fin klocka! :)

Modellen är en CK2792 och den kunde komma med alla möjliga olika sorts tavlor, så inte konstigt att du hittade samma modell fast med en annan taveldesign. tycker möjligtvis det ser lite tomt ut runt tavlans ytterkant, men swiss made finns ju där och det kanske ska nog vara så iom sekundrälsen som ligger innanför...

Klockans boett har guld på stål, vilket innebär ett lite tjockare lager guld utanpå en stålboett (fortfarande folietunt, men slits inte ut lika snabbt som doublé)

Nej armbandet är inte original, snyggast skulle nog vara att byta ut det och sätta ett vanligt tunnare skinband istället.
Jag googlade på refen, och dom första fem-sex resultaten hade också "tom ytterkant" och minuträlsen innanför indexen, så den ser nog ut som den ska!
Edit: Grattis till en riktigt fin klocka, @Erik83!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Nu med nytt glas och på länk :)
IMG_20171018_101744_839.jpg
Vackert åldrad...tummen upp!
 

Erik83

Cartier
Fin klocka! :)

Modellen är en CK2792 och den kunde komma med alla möjliga olika sorts tavlor, så inte konstigt att du hittade samma modell fast med en annan taveldesign. tycker möjligtvis det ser lite tomt ut runt tavlans ytterkant, men swiss made finns ju där och det kanske ska nog vara så iom sekundrälsen som ligger innanför...

Klockans boett har guld på stål, vilket innebär ett lite tjockare lager guld utanpå en stålboett (fortfarande folietunt, men slits inte ut lika snabbt som doublé)

Nej armbandet är inte original, snyggast skulle nog vara att byta ut det och sätta ett vanligt tunnare skinband istället.

Tackar!

Och tack så hemskt mycket för matnyttig info!

Googlade också runt med referensen. Hittade lite förklaringar till bokstäverna framför modellnumret.
Är det här korrekt?
CK = Stainless steel
KO = 14K goldcap with stainless steel back
OT = 18K solid gold
OJ = 14K solid gold

Då blir min en KO 2792, ska ha kostat 270 CHF 1954 :) motsvarar i dagens värde ca 28 papp om de köpte den 1960... galet!


Nu till nästa steg, att snygga till den!

Hur får jag klockan att framträda i sitt bästa jag? Putsa/polera? Hur gör man med glaset/plexit? Går det att polera eller gör man bäst i att byta?
Tips på urmakare i Uppsala som tar väl hand om klockan?

Armband hade jag tänkt byta till ett brunt Hirsch. Inte bestämt mig om det blir plain eller croc/aligator.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Tackar!

Och tack så hemskt mycket för matnyttig info!

Googlade också runt med referensen. Hittade lite förklaringar till bokstäverna framför modellnumret.
Är det här korrekt?
CK = Stainless steel
KO = 14K goldcap with stainless steel back
OT = 18K solid gold
OJ = 14K solid gold

Då blir min en KO 2792, ska ha kostat 270 CHF 1954 :) motsvarar i dagens värde ca 28 papp om de köpte den 1960... galet!


Nu till nästa steg, att snygga till den!

Hur får jag klockan att framträda i sitt bästa jag? Putsa/polera? Hur gör man med glaset/plexit? Går det att polera eller gör man bäst i att byta?
Tips på urmakare i Uppsala som tar väl hand om klockan?

Armband hade jag tänkt byta till ett brunt Hirsch. Inte bestämt mig om det blir plain eller croc/aligator.
Jag skulle aldrig polera en vintageklocka! Göra rent, snygga till absolut. Men aldrig ta bort material, speciellt inte i nåt som är guldpläterat, då det kan bli fläckar.
Plexit kan du polera med autosol och lite tålamod, så länge det inte är alltför djupa repor.
 

Erik83

Cartier
Jag skulle aldrig polera en vintageklocka! Göra rent, snygga till absolut. Men aldrig ta bort material, speciellt inte i nåt som är guldpläterat, då det kan bli fläckar.
Plexit kan du polera med autosol och lite tålamod, så länge det inte är alltför djupa repor.

Tack, det var lite så jag tänkte :)
Hur mycket brukar ett byte av glas gå på?
 

Erik83

Cartier
Inte den blekaste, helt ärligt! Det är jag rätt intresserad av själv, då jag fick hem en Tissot Visodate (också från 1954) igår som är fin bortsett från glaset.
Snackade precis med Robert på Tidlösa Ur här i Uppsala, certifierad urmakare för bl.a. Tissot och Omega. Han sa ca 500 spänn för glasbyte. Låter rimligt.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Borde inte den vara 38mm? Ser ut som jumbo-modellen iaf :) Ser spontant korrekt ut i övrigt!
Tack för detta! Enligt säljaren är den 35mm men du kan ha rätt att den faktiskt är större. Hittade nu information om att den är skall vara cal 283 och ref 2608. Har väldigt dålig koll på vintage omega men gillar dem och är ute efter något i denna stil. Tror dock jag söker vidare då jag skulle föredra lite mindre patina på tavlan.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är det nån här som har koll på om de svarta halvblanka/blanka(?) tavlorna med guldaktiga markeringar på Omegor mitten 40-talet, typ Suverän, är att räkna som riktiga gilttavlor. Har färgen på markeringar och text i ett underliggande färglager? Tycker det är svårt att se.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Såja, nu har min första vintage Omega anlänt. Det är en Seamaster Automatic 166.002, cal 565 från 1966.
3FD27E63-371F-4C33-BB2C-5B51C350B148.jpeg
878503B8-41EE-43B3-A899-3B7A4DE5E638.jpeg

D892DB2B-075F-43C5-B9C9-134C22158438.jpeg

image.jpg

A76E71BB-BD7B-4F4F-A3FA-F737D0AB6C9F.png

Den har precis fått full service på auktoriserad Omega Service center. Plexit och kronan byttes i samband med detta men annars borde allt vara original. Ifall ni tycker att något inte stämmer får ni gärna hojta till medan jag ännu har möjlighet att returnera klockan.
 

Stromberg

Breitling
Hej!

Rensade på vinden hos morfar förra veckan och hittade denna. Har letat på Omegas hemsida efter refnr men hittar ingen som ser likadan ut. Med tanke på hur många enormt duktiga Omegamänniskor som hänger här på KS tänkte jag att jag kunde fråga er.
Lämnade in klockan på en koll igår hos en urmakare. Ska bli intressant att se om den går att få igång!

Trevlig helg
/Stromberg
 

Bilagor

  • 53031289897__EFD8D2AA-FCE8-4211-B21E-AB2541B54F0A.JPG
    53031289897__EFD8D2AA-FCE8-4211-B21E-AB2541B54F0A.JPG
    108.4 KB · Visningar: 101

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Rensade på vinden hos morfar förra veckan och hittade denna. Har letat på Omegas hemsida efter refnr men hittar ingen som ser likadan ut. Med tanke på hur många enormt duktiga Omegamänniskor som hänger här på KS tänkte jag att jag kunde fråga er.
Lämnade in klockan på en koll igår hos en urmakare. Ska bli intressant att se om den går att få igång!

Trevlig helg
/Stromberg
Grattis, det är en Seamaster-Ranchero 2996. Riktigt kool och de kostar en hel del idag. Bruka den stolt!
 

Stromberg

Breitling
Kul! Se till att urmakaren vet vad denne gör och jag hade endast servat verket och polerat upp glaset om helt. Hade inte polerad boetten eller snyggat till tavla/visare.
Ja, urmakaren jag lämnade in klockan till har varit i branschen i 40 år och sitter på gesäll-/mästarbrev så det hoppas jag går att lita på... :) Jag hör vad du säger om "renoveringen" och jag går i liknande tankar. Verket får sig en rejäl service och glaset får poleras upp men lämnar boetten/tavlan/visarna orörda. Nästa del blir att hitta ett klockarmband som gör den rättvisa. Har du något du kan rekommendera? Tänker att klockan kommer användas till mörk kostym på jobbet/fest.

/Stromberg
 

erikjohan

Breitling
Hej,
Den första klockan jag köpte på nätet var denna Omega Geneve (stod det i annonsen) för två år sedan och var såklart en nit. När jag fick hem den kände jag dirr att det var nått som var fel och mycket riktigt så var det inte ett omega case utan nått billigt skit som knappt gick att stänga... Nu till mina frågor: Vad är detta för urtavla? Kan det vara en Geneve? Urverket är cal 285 med serienummer i högre 18 miljoner. Kan det höra till urtavlan eller tror ni den är hopplockad med? Om urverket hör ihop med urtavlan, vad är då tillhörande referens på boetten?
vänliga hälsningar
Erik
 

Bilagor

  • s-l1600 (3).jpg
    s-l1600 (3).jpg
    106.5 KB · Visningar: 78

csn054

Breitling
Hej alla!

Jag har precis blivit arvtagare till en Omega Seamaster och skulle såklart vilja fråga er experter på Klocksnack om råd och idéer. Först och främst, jag trodde först det var en Quartz så blev förvånad när klockan helt plötsligt började ticka när jag skruvade på kronan (förklarar kanske även mina nuvarande klockkunskaper :)). Klockan har legat orörd de senaste 10 åren och den är såklart lite sliten, men det finns för mig en personlig historia och därför skulle jag vilja renovera klockan men ändå behålla den i så mycket original som möjligt.
  1. Kan någon bedöma vilken årsmodell det rör sig om?
  2. Vart i Stockholm rekommenderas att lämna in för renovering/service?
  3. Min tanke är service av urverk, byte av glas samt polering av urtavla och visare. Är det klokt?
Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning
csn054
 

Bilagor

  • 1.jpeg
    1.jpeg
    177.7 KB · Visningar: 80
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    128.5 KB · Visningar: 71
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    251.5 KB · Visningar: 71

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej alla!

Jag har precis blivit arvtagare till en Omega Seamaster och skulle såklart vilja fråga er experter på Klocksnack om råd och idéer. Först och främst, jag trodde först det var en Quartz så blev förvånad när klockan helt plötsligt började ticka när jag skruvade på kronan (förklarar kanske även mina nuvarande klockkunskaper :)). Klockan har legat orörd de senaste 10 åren och den är såklart lite sliten, men det finns för mig en personlig historia och därför skulle jag vilja renovera klockan men ändå behålla den i så mycket original som möjligt.
  1. Kan någon bedöma vilken årsmodell det rör sig om?
  2. Vart i Stockholm rekommenderas att lämna in för renovering/service?
  3. Min tanke är service av urverk, byte av glas samt polering av urtavla och visare. Är det klokt?
Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning
csn054
Polera urtavla låter inte vettigt. Då blir det nog inget kvar av den. Skulle inte heller låta nån "tvätta" den. Låt den vara och förstör den ine. Serva verk och fixa glas vid behov. Tavla och visare ser bra ut.

Klockan är från 50-talet nån gång. Mitten av ungefär kanske. Verknumret visar närmare. I Stockholm finns flera urmakare att välja mellan. Bara att välja. Jag skulle välja nån som är van vid vintage.

Tillägg: Fin klocka förresten. Tycks original och otrixad med. Det är det tillståndet man vill hitta dem i. Farfarsklocka är ett exempel på urmakare i den stan jag tycker är ok. Han kan även ha delar ibland om det skulle behövas. Men det finns flera.
 
Senast ändrad:

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Tjena! Jag slog till på en Polaris på Tradera, tänkt till frugan.
Nu till frågan - Boetten behöver borstas upp - går det att göra utan att guldet försvinner..?
 

Bilagor

  • 23030791_10156717819138154_1518120474_o.png
    23030791_10156717819138154_1518120474_o.png
    875.3 KB · Visningar: 43
Topp