• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet du hur tjockt? Alltid varit nyfiken på om de där är solida eller "guld på stål".

Sett någon där guldremsan ramlat bort eller boetten är isärsågad? :)
Var en del i deras materialrace, ska vara tjockt. Exakt hur de gjorde har jag inte kunnat läsa mig till. Kollar man från sidan har den en viss tjocklek, vet inte om detta är guldinläggets äkta tjocklek. Aldrig sett någon där det är genomnött.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Frågade i "Vad är ett rimligt pris för vintageklockan" men fick inget svar.

Vill köpa denna till min fru. Vet ngn ungefär vad som är rimligt att betala?
https://online.auktionsverket.se/1711/496024-omega-de-ville-armbandsur-i-stal-/
IMG_6888.JPG
 

fc2

Rolex
Är det en dammodell? Ser så ut. Isf bör de inte vara speciellt dyra, jag hade nog försökt hålla mig under tusenlappen iaf. Om vi pratar 35 mm eller däromkring så några tusen.
 

Psykel

Patek
Hej! Min kompis fick idag detta ur av en anhörig. Det behöver antagligen servas och byta/slipa glaset. Vad skulle en sådan service kosta på ett ungefär?
3C06CA79-00E8-4305-8DF1-0BBD7685F1F5.png
Förutsatt att inte allt för många delar måste bytas, 1.500 - 2.000. Hos oberoende urmakare, då. Hos en auktoriserad Omega-urmakare (AD), lär den summan tredubblas minst.
 

Rulle

Audemars
Pinigt. Ska läsa på min historia.
inget som är pinigt alls!
alla är vi nya inom rätt mycket när det kommer till den breda klockvärlden

vad jag har förstått så har genta aldrig sj sagt att han varit med i utvecklandet av någon constellation men hans fru har visst sagt att han var med och designade 168.005(den klassiska pie-pan connien) och 168.009(föregångaren till din)

rätta mig om jag har fel men din är väl en 70-talare?
föregångaren till din har ju endast constellation där nere och resten uppe vid 12 och den kom väl under 60-talets senare hälft...


men hur som helst så älskar jag dessa boetterna!
hade inte sagt nej till en 168.009 i stål med perfekt boett!
(pling @holma20 så du vet vad du ska leta efter haha)
 

johnz

Rolex
inget som är pinigt alls!
alla är vi nya inom rätt mycket när det kommer till den breda klockvärlden

vad jag har förstått så har genta aldrig sj sagt att han varit med i utvecklandet av någon constellation men hans fru har visst sagt att han var med och designade 168.005(den klassiska pie-pan connien) och 168.009(föregångaren till din)

rätta mig om jag har fel men din är väl en 70-talare?
föregångaren till din har ju endast constellation där nere och resten uppe vid 12 och den kom väl under 60-talets senare hälft...


men hur som helst så älskar jag dessa boetterna!
hade inte sagt nej till en 168.009 i stål med perfekt boett!
(pling @holma20 så du vet vad du ska leta efter haha)

Jag visste förstås vad Genta är. Skulle bara kolla att ni också visste. Bra, ni får godkänt.

Nä, det är förstås en del av charmen i äldre prylar, man får kika in i nya (gamla) universum.

Min är från 1975, vilket gör det extra kul då jag är född samma år.

Älskar både boettformen och tavlan. Blev förvånad över hur stor den bärs, trots sina egentligen få millimetrar.
 

Rulle

Audemars
Jag visste förstås vad Genta är. Skulle bara kolla att ni också visste. Bra, ni får godkänt.

Nä, det är förstås en del av charmen i äldre prylar, man får kika in i nya (gamla) universum.

Min är från 1975, vilket gör det extra kul då jag är född samma år.

Älskar både boettformen och tavlan. Blev förvånad över hur stor den kännns, trots sina egentligen få millimetrar.
du menar VEM genta är va ? haha
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, det passar riktigt bra. Det gör även din meshlänk. Jag skulle vilja prova en original omegalänk, men det blir oproportionerligt dyrt till en så pass billig klocka. :(
Jag har haft den på en Omega länk som ifrån början var till en digital klocka tror jag... ska kolla när jag kommer hem om jag hittar någon bild, eller ta en ny. Det såg dock inte riktigt 100 ut. Tror dessa kom på läder när det begav sig?
 
Topp