Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En nyvärvad trio! Någon som har bra koll på dessa - PM:a.
Fina. Farsan har en likadan som den till höger men med linnetavla. Sitter bra robusta varianter av cal 30 TC i samtliga skulle jag gissa. Svårt att säga att man skulle behöva så mycket mer än vad dessa erbjuder faktiskt.
Strålande! Tack för input.Nja, den manuella 50-talaren lär väl ha nån 26X. Manuella Seamastern av den årgången brukar ha kal 286 de jag sett om det är det du kallar för "robusta varianter" av 30T2.
Automaten har förmodligen nåt 500-verk.
Jag tittade slarvigt, det är ju centrumsekund på båda manuella. Då säger jag 283 på 50-talaren.Strålande! Tack för input.
Hello mögelkunniga.
Min kollega har ärvt denna Omega Seamaster av sin far. Den ska enligt uppgift vara närmare 60år.
Är det någon som kan säga något om den här modellen och vad den har för eventuellt värde?
Det er sikkert en reference 2892 - og de 60 år er spot on. Har haft en, der var næsten helt magen til, dog med en lidt anden bagboett. Jeg vil tro at den har en værdi på omkring 4-5.000 kr. Måske +500-1.000 mere pga. original rem og spænde, måske ikke. Kronen er en servicekrone, og ikke helt korrekt.
Her er to af mine tidligere varianter, en 2792 og en 2892. "Seamaster" navnet på tavlan betyder ikke noget for vandtætheden, men gør den en smule mere eftertragtet.
Suveränt. Tack så mycket!
Finns det någon sida där man kan läsa på om klockan? Om mellan vilka år de tillverkades med mera.
Ikke rigtigt, nej. Dit bedste bud er at kigge på serienummeret og datere den derfra. De to på billedet ovenfor er fra hhv. 1957 (2897) og 1959 (2792), og det er deromkring, de er fra alle sammen. Kender ikke til eksemplarer, der er fra 1960'erne. Der burde kunne findes masser af information om verket, det man typisk kalder for "30mm", som Omega producerede fra sidst i trediverne og laaaaang tid frem. Et klippestabilt verk, som også kan reguleres til at blive meget præcist.
Her er et par interessante links
https://omegaforums.net/threads/the-evolution-of-early-seamasters-and-their-transition-models.3702/
https://omegaforums.net/threads/lets-see-some-30mm-manual-wind-omegas.1546/
Ah, missade att ena var automat. Ja isf är det en 5xx:are. 286, 2xx osv är alla varianter av 30 T2 (inte TC som jag skrev) så därför skrev jag så.Nja, den manuella 50-talaren lär väl ha nån 26X*. Manuella Seamastern av den modellen brukar ha kal 286 de jag sett om det är det du kallar för "robusta varianter" av 30T2.
Automaten har förmodligen nåt 500-verk.
Edit;* var ju centrumsekund även på klockan i mitten. Då säger jag 283 på den.
Hello mögelkunniga.
Min kollega har ärvt denna Omega Seamaster av sin far. Den ska enligt uppgift vara närmare 60år.
Är det någon som kan säga något om den här modellen och vad den har för eventuellt värde?
Med den boett och Seamaster logo och Waterproff tror jeg det er en ref. 2938, cal. 284
Der en lignede her: http://www.katoso.com/watch4sale/watches/A380.html
Thomas, du må snart holde op med at rette mine fejl hele tiden. Jeg får jo et dårligt ry her
Tack för svar!Nej.
Walk away...