Seachero 2990-1SC/2996 från 1959 på Tropic Sport.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
bättre kan du!Det blir svårt! Och då har det ändå passerat några. Den bästa är nog den här:
Kanske inte, men annorlunda! Är väldigt svag för patina av olika slag. Denna är ju formellt ingen 2639 utan centralsekundvarianten 2640, men kanske kan passera?bättre kan du!
Den är bättre än min för jag äger inte min 2639 längre, @Berns lurade av mig den..Kanske inte, men annorlunda! Är väldigt svag för patina av olika slag. Denna är ju formellt ingen 2639 utan centralsekundvarianten 2640, men kanske kan passera?
Är lumen så där vit eller har den försvunnit helt?Speedmaster 145.022-68ST med applicerad omega metalllogo och ”step dial”.
Ser faktiskt mycket vit ut på bilden, mycket dagsljus som lyser direkt på. Skulle säga att den är mer gulaktig egentligen, mycket kvar av den och fin patina.Är lumen så där vit eller har den försvunnit helt?
Klart mkt trevligare med lite patina på lumen, synd att det inte sitter en DON i samma skick på den, men trevlig klocka.Ser faktiskt mycket vit ut på bilden, mycket dagsljus som lyser direkt på. Skulle säga att den är mer gulaktig egentligen, mycket kvar av den och fin patina.
Tackar! Tänker inte så mycket på don eller inte men förstår vad du menar, förstår inte hela grejen om jag ska vara ärlig. Bara värdet är satt efter det så är det ok imo, uppskattar en fin original bezel dock. Mer en bruksklocka för min del och uppskattar gott skick i det avseendet.Klart mkt trevligare med lite patina på lumen, synd att det inte sitter en DON i samma skick på den, men trevlig klocka.
Inget ovanligt att en urmakare ristade in en slags kod på klockorna dom servade, men oftast på insidan av bakboetten, inte lika synligt m a o.Lite av ett dilemma!
Budade hem en Constellation från ’68 på auktion. Följt klockan ett tag och vet exempelvis att den blivit servad för mindre än ett år sedan.
Upptäckte idag när jag hämtade ut klockan, att det fanns ”gravyr”/inristningar av något slag på ett av bandhornen. Tyvärr något jag inte upptäckt på bilderna i annonsen och något auktionsfirman själva inte uppmärksammat. Blev en slant för klockan och jag är nu lite osäker på om värdet påverkas negativt av detta.
Mest är jag dock intresserad av vad det kan vara… har försökt att tyda men inte lyckats se exakt vad som står och ser dessutom ut att ha gjorts för hand och kanske ”semiprofessionellt”?
Står lite och väger nu om att ångra köpet då det tar emot att inte ha upptäckt det innan.
Vad tycker forumet?
Fick svar i en annan tråd att detta förmodligen är s.k. ristnummer, något som gjordes av klockbutiker i försäkringssyfte eftersom serienummer inte fanns utanpå klockorna.Inget ovanligt att en urmakare ristade in en slags kod på klockorna dom servade, men oftast på insidan av bakboetten, inte lika synligt m a o.
Om det påverkar värdet vet jag ej, men lite trist är det ju, kolla lite här om fenomenet: https://www.watchuseek.com/threads/are-these-watchmaker-id-numbers.5473988/
Det är ristnummer, ja. De förs in/ut från butikens inventering och vid eventuellt stöld kan den spåras till butik.Fick svar i en annan tråd att detta förmodligen är s.k. ristnummer, något som gjordes av klockbutiker i försäkringssyfte eftersom serienummer inte fanns utanpå klockorna.
Jag tänkte annars samma men tecknen är så pass osammanhängande att det inte verkar vara urmakarsignaturer..
Fjädern och packningen behöver förstås inte vara original. Sen är det upp till dig ifall du vill kosta på en originalkrona, som endast är en estetisk aspekt och inte har med funktionen eller servicen av verket att göra.Min morfar kommer ge mig sin pappas gamla manuella seamaster här nu på fredag. Behöver ny fjäder, krona och packning förutom en vanlig service. Med originaldelar så går det på mer än vad klockan är värd. Har någon av er servat med delar som inte är original, eller ska man undvika det?