Tack!
Tja, det finns många saker jag hade kunnat göra för att få en "finare" finish. Problemet är tid och kostnad.
Företagar- och säljbiten i det här projektet har varit det som lärt mig mest, helt klart.
Det kostar mer att driva ett företag än jag trodde, och då har jag ändå relativt låga kostnader. Jag har inte lyxat till det på något sätt. Även med mitt nuvarande pris har jag inte några enorma marginaler, allt inräknat, och min "timlön" är lägre än något fack skulle acceptera även om jag skulle få sålt hela mitt lager nu direkt.
Om jag skulle göra något mer för att förbättra ytan på näven, t.ex. genom att måla eller blästra eller göra avgjutningar som du är inne på så skulle det bli ett steg till med extra materialkostnader och framför allt mer tidsåtgång. Det skulle då kräva en ytterligare prisökning.
Sen är det här med kunder svårt. Du verkar ju också vara rätt händig, och de flesta som påpekat ytfinishen är folk som är rätt händiga själva. Oftast de som har erfarenhet av 3D-printing eller andra produktionsmetoder. "Vanligt" folk, som jag tror är runt 95-99% av befolkningen, har ofta kommenterat att de tycker det är coolt att den är just 3D printad och att det syns att den är det. Det är en feature, inte en bugg, för dem. En del av den unika designen är just att jag kombinerat traditionellt trähantverk med modern 3D-printing, både i form, finish och material.
Med det sagt så har jag absolut planer på att göra andra varianter än just 3D-printing. Tror jag nämnt någon gång innan jag är sugen på att göra "limited editions" med kanske 5 av varje och i de fallen skulle en resingjuten vara en variant, eller en CNC-fräst i solid aluminium etc. De skulle dock vara väldigt mycket dyrare än dessa standardvarianter, något som i sig också är lite av ett "säljknep". Om jag har produkter som är ännu dyrare så kommer dessa att framstå som prisvärda.
Tack för feedbacken ändå, och kul att kunna inspirera!
Lägg gärna upp bilden här.