• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The Watchwrist - Klockhållare. *Produktion nedlagd*

Nej, men jag har redan bestämt mig för att hantera det ändå. :)

Det där med att en prishöjning ger färre köpare är inte så självklart som man kan tro. Det finns en hel del historier om företag som höjt priserna och sålt mer, pga de plötsligt blivit intressanta för en annan målgrupp. De som vill ha premiumprodukter köper den inte för 899 för då köper de hellre en watchstand för 2500. När jag dessutom går globalt med webbshoppen om någon vecka så har jag ändå en känsla av att volymerna kommer bli tillräckliga för att få allt att gå runt.

Gällande storleken så kommer jag troligtvis att hantera problemet för de med länkar i version 1 genom att modifiera så att man får en hylla att lägga klockan på med länken öppen. I version 2 har jag lite idéer men inget bestämt ännu. Det krävs utveckling och

Watchstand har ju ändå gått rätt bra, så kan jag matcha dem så är jag absolut supernöjd. :D
Du missförstod mig. Jag menade att watchstand gått väldigt bra och att du inte bör räkna med samma framgång. Men jag hoppas uppriktigt att jag har fel och att du gör en braksucce 🤑
Håller verkligen tummarna för dig 👍🏻

Du missförstod mig. Jag menade att watchstand gått väldigt bra och att du inte bör räkna med samma framgång. Men jag hoppas uppriktigt att jag har fel och att du gör en braksucce 🤑
Håller verkligen tummarna för dig 👍🏻
Aha, ja det är ju svårt att veta hur framtiden blir, men att det gått bra för dem trots deras höga priser visar ju att det finns en marknad för high end premium klockhållare trots allt. Jag tror att min produkt är tillräckligt annorlunda från dem för att det ska funka som konkurrent och säljer jag bara hundra om året är jag nöjd. Tanken är att det ska fortsätta vara ett sidoprojekt även fortsatt. :)

Håller tummarna för att det går vägen för dig, men i prisklassen 2500 hade jag förväntat mig en formsprutad näve istället för något som syns är printer med en printer variant enkel

Håller tummarna för att det går vägen för dig, men i prisklassen 2500 hade jag förväntat mig en formsprutad näve istället för något som syns är printer med en printer variant enkel
Det är svårt det där, många som inte är insatta i 3D-printers tycker det är en feature att det syns att den är 3D-printad.

Min plan är fortfarande att byta till en annan typ av printer någon gång i framtiden tillsammans med en designuppdatering men det är fullt möjligt att jag behåller den här ett tag och kör dubbelt.

Det är svårt det där, många som inte är insatta i 3D-printers tycker det är en feature att det syns att den är 3D-printad.

Min plan är fortfarande att byta till en annan typ av printer någon gång i framtiden tillsammans med en designuppdatering men det är fullt möjligt att jag behåller den här ett tag och kör dubbelt.
Du har säkert gjort bättre marknadsundersökning i segmentet, men min gissning hade varit att det är ett mer DIY-igt mer prismedvetet segment som tycker fdm-ränder är lite fräckt. Lamborghini och liknande lägger snarare en annan finish ovanpå och berättar om tekniken under. Kanske att lite mer storytelling som förklarar varför hållaren tjänar på att vara printad kan hjälpa med.

Du har säkert gjort bättre marknadsundersökning i segmentet, men min gissning hade varit att det är ett mer DIY-igt mer prismedvetet segment som tycker fdm-ränder är lite fräckt. Lamborghini och liknande lägger snarare en annan finish ovanpå och berättar om tekniken under. Kanske att lite mer storytelling som förklarar varför hållaren tjänar på att vara printad kan hjälpa med.
Kunder är svåra, men min känsla är att de som vet saker om 3D-printers på den nivån antingen är ovanliga i kundsegmentet eller inte i kundsegmentet alls.

Jag har lite planer för marknadsföringsbiten och så, men faktum är att det inte går att formgjuta den här geometrin som den är just nu. Man måste 3D-printa. Jag har pratat med formgjutare om det tidigare i processen. Sen finns det ju andra tekniker inom 3D-printing som har snyggare(Beroende på vad man gillar förståss) ytfinish iofs.

Kunder är svåra, men min känsla är att de som vet saker om 3D-printers på den nivån antingen är ovanliga i kundsegmentet eller inte i kundsegmentet alls.

Jag har lite planer för marknadsföringsbiten och så, men faktum är att det inte går att formgjuta den här geometrin som den är just nu. Man måste 3D-printa. Jag har pratat med formgjutare om det tidigare i processen. Sen finns det ju andra tekniker inom 3D-printing som har snyggare(Beroende på vad man gillar förståss) ytfinish iofs.
Går inte att formspruta med ett tvådelat ”tjongarverktyg” iallafall. Utsidan går såklart att lösa med backar och snedutstötare. Har du kollat på rotationsgjutning eller formblåsning?

Sls eller sla ger såklart finare steg men råa bitar printade så är inte heller direkt något man ser i slutproduktion. Har du valt bort ytbehandling av kostnadsskäl?

Går inte att formspruta med ett tvådelat ”tjongarverktyg” iallafall. Utsidan går såklart att lösa med backar och snedutstötare. Har du kollat på rotationsgjutning eller formblåsning?

Sls eller sla ger såklart finare steg men råa bitar printade så är inte heller direkt något man ser i slutproduktion. Har du valt bort ytbehandling av kostnadsskäl?
Största problemet med formsprutning är i det här fallet inte geometrin som sådan eftersom man som du säger kan använda backar(Dock blir ju verktyget mer komplext och dyrare och får fler split lines). Det stora problemet är att det blir extremt tjockt gjutgods vilket innebär att man får stora sjunkningar när allt svalnar. Normalt sett gjuter man bara några mm tjockt gods och det ska helst vara jämntjockt för att inte ge fula artefakter.

Har kollat med rotationsgjutning, svindyrt, långsamt och de gillar inte riktigt den typen av yttre geometrier av samma anledning som formgjutarna inte gillar den biten.
Formblåsning är svårt att komma runt hålet där röret mellan basen och näven sitter, plus att det lämnar ett hål någonstans där luften ska in. Det kanske man skulle kunna plugga men... mjah, jag tror inte det blir bra.

För version 1 nu så är extra ytbehandling bortvald dels för att det krävs både tid(=kostnad) och verkstadskapacitet jag inte har och dels för att vissa faktiskt tycker att ytan är häftig som den är. Matchar den råa och "brutala" estetiken. Du verkar också rätt insatt i produktionsmetoder och för sådana som oss så har magin försvunnit lite när vi kan se hur saker är tillverkade, vad som är där pga produktion och vad som är menat för design och funktion. För "gemene man" däremot, så är mycket av detta häftigt och spännande, framför allt 3D-printing generellt.

För generation 2 i framtiden kommer jag nog att testa mig fram lite med ytbehandlingar, men att köra den rå med en matt yta kan fortfarande fungera även där tror jag. Inom produktutveckling och design, framför allt gällande designprodukter som den här, så är det i min erfarenhet väldigt liten korrelation mellan slutkundspris och faktiskt tillverkningspris/komplexitet.

Har lagt större delen av semesterns första två dagar på att bråka igång en webbshop. Tänkte att det skulle ta typ 15 minuter men nope. Nu är jag 95% där dock och det är mest finlir som ska till innan re-brandingen är klar att släppas. Namnet på produkten kommer bli "The Watchwrist" (Stort tack för förslaget! Du har PM Burnman. :) )

Modellnamnen kommer bli Dawn för den ljusa och Dusk för den mörka.

Dock har jag ändå hunnit fila på en version för länkarmband och testat med min SKX. Tycker den lilla hyllan funkar bra och ser rätt ok ut även om den är snyggare utan.
Ska flytta den några mm åt vänster dock för att hamna mer mitt i. Sen funderar jag på hur bred den borde vara, men 42 mm i botten borde täcka de flesta klockor utom riktiga vidunder?

Har kört dessa prototyper i den lilla printern så därav att de inte är fullängd. De är inte heller körda i rätt färg eller upplösning som produktionsprylarna.

CAD.jpg
IMG20220712185454.jpg
IMG20220712185513.jpg
IMG20220712185518.jpg
IMG20220712185529.jpg

Har lagt större delen av semesterns första två dagar på att bråka igång en webbshop. Tänkte att det skulle ta typ 15 minuter men nope. Nu är jag 95% där dock och det är mest finlir som ska till innan re-brandingen är klar att släppas. Namnet på produkten kommer bli "The Watchwrist" (Stort tack för förslaget! Du har PM Burnman. :) )

Dock har jag ändå hunnit fila på en version för länkarmband och testat med min SKX. Tycker den lilla hyllan funkar bra och ser rätt ok ut även om den är snyggare utan.
Ska flytta den några mm åt vänster dock för att hamna mer mitt i. Sen funderar jag på hur bred den borde vara, men 42 mm i botten borde täcka de flesta klockor utom riktiga vidunder?

Har kört dessa prototyper i den lilla printern så därav att de inte är fullängd. De är inte heller körda i rätt färg eller upplösning som produktionsprylarna.

CAD.jpg
IMG20220712185454.jpg
IMG20220712185513.jpg
IMG20220712185518.jpg
IMG20220712185529.jpg
Det borde fungera då de flesta klockor har luggar som sluttar nedåt. Ett förslag är att ha ett ”lock” då kan du sälja allt som en produkt. Dvs. man kan antingen ha ”hyllan” eller sätta på locket så att det blir som ursprungsdesignen.

CAD.jpg
IMG20220712185454.jpg
IMG20220712185513.jpg
IMG20220712185518.jpg
IMG20220712185529.jpg
Stort tack för PM:et och den oerhört generösa ”royaltyn” Ser fram emot att få hem min Watchwrist och testa mina dinkor på. Den kommer få en fin plats bredvid min humidor och klockbox 👍🏻

Vet inte om ni tycker sånt här är intressant men jag gillar att vara transparent och ge lite insyn i företagandet/utvecklandet som andra företag sällan ger. :)

Idag har jag varit ute och handlat virke(Valnöt är visst svårt att få tag på, men jag hittade några brädor så jag klarar mig ett tag till iaf.) och lite annat smått och gott, så inget mer på bracelet-varianten ännu. Kommer inte att ta med den från starten i webbshoppen ändå pga kommer inte hinna bygga något lager.

Däremot har jag hunnit fundera lite på förpackningslösning. Hittills har jag kört med träull då det är miljövänligt, ok i pris och ger lite premiumkänsla. Problemet är dock att det är jäkligt meckigt att hålla på med, fastnar precis överallt och dammar så jag får köra med munskydd när jag står och packar ett gäng lådor.

Nu är ju min produkt lite märklig i måtten och geometrin, men jag tror jag hittat en snygg lösning. Customgrejer finns ju men är svindyrt och kräver jättemånga exemplar vid beställning. Istället tänker jag köpa vit papp i A3-format och vika själv. Med lite klurighet kunde jag få till det så att både över och under blir exakt lika. Ska bara till två flärpar uppåt för att hålla hållaren i sidled men det orkade jag inte CADa upp i det här skedet. Billigt, snyggt och enkelt. :cool:

Box solution.jpg

Testade med länk på min standard watchwrist.
Undrar om jag inte övertänker detta, tycker den sitter rätt stabilt där faktiskt.

Iofs är det svårt att veta hur alla olika klockor med alla olika länktyper fungerar men såvida man inte bor i ett jordbävningsdrabbat område borde väl detta funka?

Jag tycker att hållaren funkar bra som den gör. Jag hade inte köpt den med en plan och nedsänkt hylla på ovansidan, vilket jag tycker skulle förstöra utseendet. Min egen handled har visserligen större omkrets än hållarens men klockan ligger ändå bra på plats och kan vid behov skjutas något framåt, mot handen, så att den fastnar helt. Jag knäpper förstås spännet på min klocka, precis som om jag haft den på min egen arm. Det gör att den ligger säkrare och det ser också bättre ut.

Prismässigt tycker jag att du låg rätt strax under 1000:- men du väljer förstås helt och hållet själv vilket pris du vill sätta. Kan du sälja fler hållare genom ett högre pris är du bara att gratulera.

AD9F6B84-BD3E-4F0B-B433-34A32F363D3E.jpeg

Senast ändrad:
Jag tycker att hållaren funkar bra som den gör. Jag hade inte köpt den med en plan och nedsänkt hylla på ovansidan, vilket jag tycker skulle förstöra utseendet. Min egen handled har visserligen större omkrets än hållarens men klockan ligger ändå bra på plats och kan vid behov skjutas något framåt, mot handen, så att den fastnar helt. Jag knäpper förstås spännet på min klocka, precis som om jag haft den på min egen arm. Det gör att den ligger säkrare och det ser också bättre ut.

Prismässigt tycker jag att du låg rätt strax under 1000:- men du väljer förstås helt och hållet själv vilket pris du vill sätta. Kan du sälja fler hållare genom ett högre pris är du bara att gratulera.

AD9F6B84-BD3E-4F0B-B433-34A32F363D3E.jpeg
Tack för din input! Tror som du att det funkar bra även med länk för de flesta klockor som den är. Kommer inte i nuläget att fortsätta med någon "hylllösning".

Gällande priset så är det alltid svårt när man har en ny och relativt unik produkt. Företagsrådgivaren jag pratade med hade själv ett företag i liknande situation, som tillverkade lite lyxigare varianter av en produkt.
Han menade dels att mina marginaler var alldeles för små generellt, med tanke på alla omkostnader som företagandet kommer med. När jag själv satte mig och räknade på verkstadshyra, redovisningfirma, maskiner, webhosting, annonsering, betalningslösning, CAD-kostnad, bokföringsprogram osv och slog ut på en rimlig volym insåg jag själv att det blir väldigt lite pengar kvar.

Sen berättade han att de i deras bolag sålde omkring 80% via återförsäljare där deras produkt var ett spontant extraköp till den produkt butiken egentligen sålde. Och vill jag sälja via återförsäljare så måste jag kunna ge dem en ordentlig rabatt på slutkundspriset så att de kan ha rimliga marginaler de också.

Till sist får man ju testa sig fram med prissättning såklart. Säljer jag noll framöver blir det att fundera på alternativ, men 899 kr är inte förenligt med ett hållbart företagande tyvärr. Min förhoppning är också att webbshoppen kommer att kunna öppna för att sälja internationellt och på så sätt öka volymerna något.

Det nya priset kommer bli 1595 kr, då inkl frakt. KS-medlemmar kommer att få en viss rabatt på det.
Webbshoppen kommer att släppas på söndag.

Open for business!
www.thewatchwrist.com

ks15 för 15% rabatt till medlemmar på forumet som tack för allt support genom hela processen, ni har varit fantastiska!

Äntligen, varit sjukt mycket jobb med att få igång webbshoppen, men nu är allt testat och klart för kunder.
Ska bara lista ut hur man sköter marknadsföring och sånt, men det blir nästa veckas bekymmer. :D

(Ser ni några konstigheter på hemsidan får ni gärna hojta så jag kan fixa det snabbt. :) )

Open for business!
www.thewatchwrist.com

ks15 för 15% rabatt till medlemmar på forumet som tack för allt support genom hela processen, ni har varit fantastiska!

Äntligen, varit sjukt mycket jobb med att få igång webbshoppen, men nu är allt testat och klart för kunder.
Ska bara lista ut hur man sköter marknadsföring och sånt, men det blir nästa veckas bekymmer. :D

(Ser ni några konstigheter på hemsidan får ni gärna hojta så jag kan fixa det snabbt. :) )
Coolt! Som sagt, stort lycka till med allt 👊🏻

Vad skumt... Det såg ut som att KS missade ett S i URLen men när jag lade till det så funkade det för mig iaf.

Funkar detta?
Nej tyvärr alltså. Jag får fortfarande upp nedan meddelande. Kanske bara är från min telefon men det verkar ju osannolikt!?

Bilagor

• 0BB7A024-578F-4466-BE6C-85A923FDDDB8.png
    0BB7A024-578F-4466-BE6C-85A923FDDDB8.png
    45.3 KB · Visningar: 3
Vad skumt... Det såg ut som att KS missade ett S i URLen men när jag lade till det så funkade det för mig iaf.

Funkar detta?
Nej, jag får samma fel.
När jag klickar på handleden/logotypen så kommer jag till nedan site.
4B8BABD8-F400-4808-86CF-0E884871B4B1.jpeg

Tillbaka
Topp