• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tillfällen då man verkligen skall ha en synligt dyr klocka på armen

På gymmet självklart, så får du direkt gå före i kön till träningsmaskinerna
5CB2E2FF-308D-43F1-A84E-2728DFC53F98.png

Jag gillar mina klockor för min egen skull. Inte intresserad att visa upp för andra.
Utom här.
Självklart vill jag visa upp mina klockor! Det är liksom halva grejen, oavsett om de är dyra eller ej. Ungefär som när man köpt ett nytt klädesplagg men gillar. Delar gärna med mig av mitt intresse. Däremot sitter jag gärna också hemma i vinterrusket och begrundar dem med tindrande ögon .;)

I princip aldrig, så otroligt få människor som känner igen klockorna. Och när man rör sig i finrummet så är det även där få som känner igen klockmodeller utanför standard submarinern eller Daytonan, och som en intresserad som inte bär klockor för status har man ju ofta lite mer speciella eller nischade modeller

Skulle det inte vara roligare med en tråd som hette

Tillfällen då man verkligen INTE skall ha en synligt dyr klocka på armen”

Skulle jag ha en sån där flashig klocka på handleden skulle jag se till att alla får reda på det vid varje tillfälle...
(Bilden är bara ett exempel på vad jag skulle bjuda på när jag fyllde år. Ni får tänka bredare, t ex stort tryck på bilen eller kläder. Skulle också funka med att någon schysst graffitilirare sprejade ner husfasaden (mot vägen där alla ser det givetvis).)
rolex-klocka-tarta.jpg

;)

Jävla tjat om jante. I vilket land får man ett leende och en tumme upp om man beter sig som en dryg jävel och flashar dyra klockan?
I andra länder hugger de av hela handen bara för att plocka klockan av dig.
Dåligt försök till försvar av jante. Bara för att du har en guldrolle behöver du inte vara en dryg jävel. Tvärtom så är det janteförespråkarna som stör sig på att det går bra för andra.
Skulle säga att detta missunna-tänk är begränsat till norden i stor mån (framförallt i Sverige). Gläds med dina medmänniskor istället.

Dåligt försök till försvar av jante. Bara för att du har en guldrolle behöver du inte vara en dryg jävel. Tvärtom så är det janteförespråkarna som stör sig på att det går bra för andra.
Skulle säga att detta missunna-tänk är begränsat till norden i stor mån (framförallt i Sverige). Gläds med dina medmänniskor istället.
Jag håller verkligen med om att man ska glädjas med andra, dock tycker inte jag att detta är begränsat till norden! Jag försvarar inte jante. Jag tycker bara att den överdrivs så. Folk är inte så dåliga.

Efter diskussionen om man skall eller inte skall bry sig om jantelagen på tex jobbet,
https://klocksnack.se/threads/dyr-klocka-på-jobbet.86679
tänkte jag att vi kunde lista tillfällen då det är till otvetydig nytta att utstråla en större mängd pengar på armen.

Mina egna exempel:

Hos bilhandlare: Dyr klocka brukar innebära bra service. Men kanske sämre prutmån?

Mingellikande situationer: Jag har märkt att det kan hjälpa att få uppmärksamhet från "rätt person" samt snabbspola förbi den outtalade frågan 'finns det pengar bakom orden' " vid ett antal tillfällen.

Vad är dina?

Vilka dyra ur har du burit vid dessa tillfällen?

Om man dömer någon beroende på vad de har på handleden så man egna problem man bör ta itu med.. Följdfrågan blir ju hur man skall bete sig när Warren Buffet presenterar sig utan klocka :confused:

Sen skall jag väl inte vara så blåögd och tro att det inte spelar roll i vissa lägen. Lyxkonsumtion är ett samhällsproblem av en anledning ;)

Det är det roliga här på forumet. Ingen vill bli dömd efter sin klocka, men man vill gärna döma andra. Sök i trådarna så får du se vilken bedömning bärare av parfymklockor får. :D

Enligt mig handlar det inte om vad man har på handleden, utan ens beteende.
Någon kan ha en platona på handleden och bete sig extremt snålt/billigt, och jag kommer inte behandla den bättre bara eller sämre för klockans skull.

Jag låter inte det jag har på handleden påverka mitt faktiska eller uppfattade värde alls, allt för ytligt beteende i mitt tycke.
Hej Jesus!

Ja, det stämmer, de säljarna är ofta tränade att ge bra service om man har bra klocka.

Om man inbillar sig, eller befinner sig i situationer, där det man har på armen är viktigare än hur man beter sig och för sig - då är man fel på det.
Intressant åsikt, men jag ser inte kopplingen till tråden. Tråden handlar om hur andra behandlar klockbäraren, inte hur andra behandlar klockbäraren.

Människan definierar sig genom handling och icke handling, samt dess tillhörande konsekvenser. Ej genom sitt bruk av klockor.
Intressant åsikt, men jag ser inte kopplingen till tråden. Tråden handlar om hur andra behandlar klockbäraren, inte hur andra behandlar klockbäraren.

Vad är detta för tråd? Alltså jag ber på mina bara knän att räntan snabbt ska till 5%.
Jag håller med i sista önskan.

Även Släktkalas! Att dra upp manschetten vid smörgåstårtan så att Rolexen tydligt visar kusiner och fastrar att man kommit någon vart i livet måste vara en av höjdpunkterna i livet.
Hoppas du inte är ironisk!

Reporäntan, den är ovanligt låg just nu i en högkonjuktur. Det resluterar bla i att många har väldigt lite utgifter i from av lån. Tror @n1tro menar på att det har bidragit till att det finns ovanligt många som egentligen inte är så intresserade av klockor utan mer av att "flasha" hänger här :)
(rätta mig om jag har fel)
Personligen tycker jag det lättar upp stämningen med användare som har max 20 inlägg och postar bilder på nya Pateks i DJ-bås.

När man hämtar på dagis. De andra småglinen fogar sig direkt när de ser en fet klocka. Också när man ringer kundservice, erfarna agenter hör skillnaden direkt.
Med rätt klocka och barn i rätt område och därmed rätt förskola så varför inte. Många barn lär sig läsa innan skolan, och Rolex är ett välkänt varumärke. Vad gäller kundservicen så hör de väl på din röst att du har fått ökat självförtroende.

När man ska diskutera politik. Vilket kommer att hända denna tråd, så sätt på er det vräkigaste ni har när ni skriver nästa inlägg.
El presidente!

På gymmet självklart, så får du direkt gå före i kön till träningsmaskinerna
5CB2E2FF-308D-43F1-A84E-2728DFC53F98.png
Grillz!
CZ_20blocks_20edited_20Gold_760x.jpg

Jävla tjat om jante. I vilket land får man ett leende och en tumme upp om man beter sig som en dryg jävel och flashar dyra klockan?
I andra länder hugger de av hela handen bara för att plocka klockan av dig.
Jag inbillar mig att tex USA har större acceptans för framgång än Sverige.

:)

Vilka dyra ur har du burit vid dessa tillfällen?
Tillräckligt dyra. Tips: Rolex eller klockor i färgat guld.

Hej Jesus!

Ja, det stämmer, de säljarna är ofta tränade att ge bra service om man har bra klocka.

Jesus?

Vet inte riktigt var du får din info ifrån, men rätt har du inte. Man ”tränas” inte att ge bättre service per pris av klocka man har på handleden. Detta kan jag säga som jobbat på två större butiker i Stockholm.
Det jag fick lära mig rätt omgående var att aldrig döma någon som kom in i butiken beroende på klocka eller klädsel.
Kunde ha affärsmän med en bespoke kostym för 35-40k som tyckte det var hutlöst att betala strax över samma peng för en klocka.
Kunde även ha killar som gled in direkt efter jobbet som snickare och köpte klockor i sexsiffrigt belopp.
Klocka eller ej så fick de alltid ett gott bemötande och en vänlig ton från mig och mina kollegor vad jag såg.

Sluta anta så mycket...

Tillbaka
Topp