• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tillfällen då man verkligen skall ha en synligt dyr klocka på armen

Det jag fick lära mig rätt omgående var att aldrig döma någon som kom in i butiken beroende på klocka eller klädsel.
Kunde ha affärsmän med en bespoke kostym för 35-40k som tyckte det var hutlöst att betala strax över samma peng för en klocka.
Kunde även ha killar som gled in direkt efter jobbet som snickare och köpte klockor i sexsiffrigt belopp.
Klocka eller ej så fick de alltid ett gott bemötande och en vänlig ton från mig och mina kollegor vad jag såg.
Kul att du var trevlig mot dina kunder - min erfarenhet är att det gör ganska stor skillnad vilken klocka man har på sig.

Som säljare har man trots allt begränsat med tid - jag tror en statistisk analys skulle peka på att en person som redan äger en dyr klocka har högre sannolikhet för att köpa ytterligare en dyr klocka, jämfört med en som inte äger någon dyrare klocka. Därför är det som säljare rationellt att prioritera kunder med dyr klocka.

Kul att du var trevlig mot dina kunder - min erfarenhet är att det gör ganska stor skillnad vilken klocka man har på sig.

Som säljare har man trots allt begränsat med tid - jag tror en statistisk analys skulle peka på att en person som redan äger en dyr klocka har högre sannolikhet för att köpa ytterligare en dyr klocka, jämfört med en som inte äger någon dyrare klocka. Därför är det som säljare rationellt att prioritera kunder med dyr klocka.

Det är inte direkt telefonförsäljning som sker... såvida inte butiken var totalt proppfull, vilket var väldigt sällan och ofta kring juletider, så togs alltid den tid som behövdes utan att dra ut på det onödigt lång tid. Något både jag och mina fd kollegor gjorde.

Så enligt din rationella analys som säljare så kan man räkna med att bli rådissad om man kliver in på en Patekbutik med en Swatch/ingen klocka alls när en annan kund har en 5711R på sig?
Svaret kan jag säga direkt är att om de beter sig professionellt och är seriösa så kommer de behandla dig väl så länge du är trevlig och menar att du är seriös, även om du inte är ute efter att köpa direkt.

Klockbranschen och dess köp är i 99% av fallen inte något som sker brådskande, det är sällan ett köp som måste göras NU NU NU. Det är en process, som kan ta fem minuter eller fem besök. Det är upp till säljaren att kontrollera situationen och se till att kunden alltid är nöjd till största mån och samtidigt se till att alla kunder får en god nivå av service.

Hej Jesus!

Ja, det stämmer, de säljarna är ofta tränade att ge bra service om man har bra klocka.

Intressant åsikt, men jag ser inte kopplingen till tråden. Tråden handlar om hur andra behandlar klockbäraren, inte hur andra behandlar klockbäraren.

Intressant åsikt, men jag ser inte kopplingen till tråden. Tråden handlar om hur andra behandlar klockbäraren, inte hur andra behandlar klockbäraren.

Jag håller med i sista önskan.

Hoppas du inte är ironisk!

Personligen tycker jag det lättar upp stämningen med användare som har max 20 inlägg och postar bilder på nya Pateks i DJ-bås.

Med rätt klocka och barn i rätt område och därmed rätt förskola så varför inte. Många barn lär sig läsa innan skolan, och Rolex är ett välkänt varumärke. Vad gäller kundservicen så hör de väl på din röst att du har fått ökat självförtroende.

El presidente!

Grillz!
CZ_20blocks_20edited_20Gold_760x.jpg

Jag inbillar mig att tex USA har större acceptans för framgång än Sverige.

:)

Tillräckligt dyra. Tips: Rolex eller klockor i färgat guld.

Har du bild på någon utav dessa? Bjud gärna på lite Ws med klockor du blivit extra bra behandlad med..

Skulle aldrig falla mig in att åka ut och fiska i nå annat än råleks. Patek skulle kännas överdrivet...

Det är inte direkt telefonförsäljning som sker... såvida inte butiken var totalt proppfull, vilket var väldigt sällan och ofta kring juletider, så togs alltid den tid som behövdes utan att dra ut på det onödigt lång tid. Något både jag och mina fd kollegor gjorde.

Så enligt din rationella analys som säljare så kan man räkna med att bli rådissad om man kliver in på en Patekbutik med en Swatch/ingen klocka alls när en annan kund har en 5711R på sig?
Svaret kan jag säga direkt är att om de beter sig professionellt och är seriösa så kommer de behandla dig väl så länge du är trevlig och menar att du är seriös, även om du inte är ute efter att köpa direkt.

Klockbranschen och dess köp är i 99% av fallen inte något som sker brådskande, det är sällan ett köp som måste göras NU NU NU. Det är en process, som kan ta fem minuter eller fem besök. Det är upp till säljaren att kontrollera situationen och se till att kunden alltid är nöjd till största mån och samtidigt se till att alla kunder får en god nivå av service.
Jag måste bara få berätta då jag skrev "Hos valfri AD". Sammanfattat:
Går in med fin klocka (som säljaren kände igen - han tittade) hos fin AD i Sthlm. Orakad. Fritidskläder = grym service.
4 veckor senare. Samma AD. Samma säljare. Köp skulle göras (det är ju en "process" - behövde tänka. Klockan var till min fru). Tydligen fel klocka på mig (BP på mig men den kände han inte igen - han tittade). Fritidskläder. Rakad. = dålig service => inget köp.

En slump? Kanske men tror inte det. Säljaren var totalt ointresserad/omotiverad. Säger inte att det alltid är så här men så var det denna gång.

Jag måste bara få berätta då jag skrev "Hos valfri AD". Sammanfattat:
Går in med fin klocka (som säljaren kände igen - han tittade) hos fin AD i Sthlm. Orakad. Fritidskläder = grym service.
4 veckor senare. Samma AD. Samma säljare. Köp skulle göras (det är ju en "process" - behövde tänka. Klockan var till min fru). Tydligen fel klocka på mig (BP på mig men den kände han inte igen - han tittade). Fritidskläder. Rakad. = dålig service => inget köp.

En slump? Kanske men tror inte det. Säljaren var totalt ointresserad/omotiverad. Säger inte att det alltid är så här men så var det denna gång.

Sorry att jag bryter in i er diskussion, men menar du att du avblåste ett spikat inköp för att du inte kände dig tillräckligt bekräftad?

Äger själv inga "dyra" klockor och tvivlar på att det verkligen är ett måste vid vissa tillfällen som TS anser. Så länge klockan passar tillfället har jag svårt att tro att någon som tittar kommer döma hela personen i fråga utifrån vad hen tror att den kostar.
Men men, svårt att säga då jag som sagt inte äger några "dyrare" klockor men trots detta lyckas få bra service med mera.

Sorry att jag bryter in i er diskussion, men menar du att du avblåste ett spikat inköp för att du inte kände dig tillräckligt bekräftad?
Vi diskuterade vilken service man får hos AD med hjälp av en fin klocka. Hade säljaren varit lite motiverad/fokuserad på sin kund hade jag säkert köpt där och då. Men så blev det helt enkelt inte. Om det har med klockan att göra är egentligen svårt att säga. Vad tycker du?

Vi diskuterade vilken service man får hos AD med hjälp av en fin klocka. Hade säljaren varit lite motiverad/fokuserad på sin kund hade jag säkert köpt där och då. Men så blev det helt enkelt inte. Om det har med klockan att göra är egentligen svårt att säga. Vad tycker du?

Om jag hade bestämt mig för att köpa en klocka, stigit in i butiken, gått fram till samma säljare som förra gången och sagt "Tack för senast, jag tar den" då skulle det mycket till för att jag därefter skulle kliva ut ur butiken utan klocka. Säger inte att det är något fel om man väljer att göra det, mer nyfiken på vad det kan vara lite mer konkret som gör att man avbryter ett "påbörjat" köp.

Sen så svarade jag efter ditt första inlägg där du skrev "köp skulle göras" medan du nu skriver att "hade jag säkert köpt". Så förutsättningarna ändras ju en del i och med det och om det var så att du nu Inte hade bestämt dig till 100%. Med det sagt så antar jag att du inte började med att spika att du skulle köpa, utan att det eventuellt var en ny process med att titta och pröva? Då kan jag lättare förstå om dåligt engagemang från samma säljare gör att man hellre går över gatan till nästa butik.

Om jag hade bestämt mig för att köpa en klocka, stigit in i butiken, gått fram till samma säljare som förra gången och sagt "Tack för senast, jag tar den" då skulle det mycket till för att jag därefter skulle kliva ut ur butiken utan klocka. Säger inte att det är något fel om man väljer att göra det, mer nyfiken på vad det kan vara lite mer konkret som gör att man avbryter ett "påbörjat" köp.

Sen så svarade jag efter ditt första inlägg där du skrev "köp skulle göras" medan du nu skriver att "hade jag säkert köpt". Så förutsättningarna ändras ju en del i och med det och om det var så att du nu Inte hade bestämt dig till 100%. Med det sagt så antar jag att du inte började med att spika att du skulle köpa, utan att det eventuellt var en ny process med att titta och pröva? Då kan jag lättare förstå om dåligt engagemang från samma säljare gör att man hellre går över gatan till nästa butik.
Sorry för felformuleringen. Köp skulle göras. Men jag viftade inte med kortet direkt så jag förmedlade inte "jag ska köpa nu" och jag tvekade på färgen på tavlan. Jag ville återigen klämma på klockan och titta på de olika färgerna på tavlorna. Blev helt enkelt inget köp då säljaren var totalt oengagerad. Han hjälpte mig trots att han egentligen var intresserad av att hjälpa kunden som blev insläppt precis efter mig. 0 fokus. Hade han bara visat lite engagemang kanske han hade puttat mig över kanten direkt. Köpte inget och efter några dagar annonserades en liknande modell men samma märke med "rätt" färg på KS. Köp gjordes direkt.
Hade jag fått bättre service med en fin klocka runt handleden? Vet ej. Men kanske? Vem vet :D

Sorry för felformuleringen. Köp skulle göras. Men jag viftade inte med kortet direkt så jag förmedlade inte "jag ska köpa nu" och jag tvekade på färgen på tavlan. Jag ville återigen klämma på klockan och titta på de olika färgerna på tavlorna. Blev helt enkelt inget köp då säljaren var totalt oengagerad. Han hjälpte mig trots att han egentligen var intresserad av att hjälpa kunden som blev insläppt precis efter mig. 0 fokus. Hade han bara visat lite engagemang kanske han hade puttat mig över kanten direkt. Köpte inget och efter några dagar annonserades en liknande modell men samma märke med "rätt" färg på KS. Köp gjordes direkt.
Hade jag fått bättre service med en fin klocka runt handleden? Vet ej. Men kanske? Vem vet :D

Då är vi överens :) Självklart vill man känna att säljaren har fokus bara på en själv, och inte sneglar över axeln mot nästa kund.

För att återgå till topic så märker jag relativt ofta att klockorna jag bär påverkar bemötande och ingångsläget i div möten. 116528 tar nog mest uppmärksamhet samt så kan man ibland märka av skillnaden i folks beteende när dom får syn på denna. Helguldaren JLC ger intryck men folk fattar nog inte vad det är, 16613 och 116523 har även dom en definitiv inverkan. Paneraien och Superocean heritage är det dock ingen som bryr sig om.
Dock är det helhetsintrycket med hur jag klär mig/för mig som är det viktigaste samt av störst påverkan. Jag ska kanske nämna att jag jobbar inom en rätt ytlig bransch med semirika samt väldigt rika människor. Här lever och andas man yta, jag antar då att en hygglig dinka kan hjälpa till i denna värld.

Vad som är dyrt för andra är svårt att definiera.
Var hemma hos min kusin en runda när jag nyligen hade köpt min första klocka, en omega för 50k. När vi sitter och snackar om lite allt möjligt berättar hon att hon fått presentkort på ut&pen och hade unnat sig en dyr klocka för 700kr. Utan att fundera svarar jag med att jag också köpt en dyr klocka, för 50 000kr.
Detta var ett väldigt roligt tillfälle att ha en dyr klocka. Visade också hur olika dyrt kan vara.
Nuförtiden har jag inga klockor jag tycker är dyra, bara prisvärd.

Det finns endast ett ett tillfälle du bör använda en dyr klocka. Det är på KS ”Vad gör du och din klocka”. Resterande tid använder du mobilklocka, punkt

Speedmaster Professional ger alltid, om några, bästa möjliga signaler. Hos kännare (som t ex en AD) signalerar det äkta entusiast med god smak som inte är ute efter att flasha med en klocka. Hos resten sticker det aldrig i ögonen.
Ja, precis. Speedyn är en riktig WIS-kompisklocka. Men synligt dyr är den knappast, om jag får tolka trådtiteln fritt.

Speedmaster Professional ger alltid, om några, bästa möjliga signaler. Hos kännare (som t ex en AD) signalerar det äkta entusiast med god smak som inte är ute efter att flasha med en klocka. Hos resten sticker det aldrig i ögonen.
Skadar inte heller att den är så jävla snygg så även icke-intresserade noterar den :cool:

När man går och pantar burkar? så man kan titta ner på armen och känna att det ändå är värt det och att man är lite närmare sin nästa klocka...... :hungover:

Tillbaka
Topp