• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Peppar

Omega
2-Faktor
Lite lim snart.
14683392131421129932718.jpg
:)
20170516_200350.jpg
 

Jonbas112

Breitling
Wow vilka shyssta lådor!! FFA Wahre's är en riktig drömlåda :woot: inspirerande för mig som sitter med en plastig fabriksimport!
 

Ievel

Breitling
Grymt. Blir själv riktigt taggad. Har glasmästare i släkten, så lockat borde lösa sig. Blir nog polykarbonat isf.
 

differo

Cartier
sambon blev involverad i detta projekt och fick uppdrag att hitta fin (besticks?) låda på loppis. stör mig att jag ens övervägde köpa färdigt (billigt då). småbarnslivet tvingar en att tro att man inte kan göra annat än köpa sig ur det:) nää, får bli ett bygge. taggad.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Grymt inspirerande tråd. Det finns ju några om klocklådor, men väljer att svara på denna då jag tycker den stått för mest inspiration i det projekt jag själv är i färd att dra igång... Jag tänker att jag behöver råd, tips och inspiration längs vägen i projektet!

Har spanat ett tag och till sist budat hem en kista i måtten 44x27x26 cm som nu är på väg till mig! Trodde aldrig det skulle vara så svårt som det var att hitta en gammal trälåda/-kista med den patina jag tänkt mig. Nästan allt jag kunde hitta var antingen för stort (fullstora kistor att ha på golvet) eller för smått (små skrin i absolut max 30 cm längd). Iaf, nu är kistan på väg hem till mig och kommer vilken dag som helst... Hoppas den uppfyller förväntningarna! Jag har tänkt mig något i lite gammalt "murrigt" stuk med patina och en historia, även om den historian för mig kommer vara okänd annat än vad gäller de spår den lämnat på materialet...

Bilder på kistan:






Första funderingen kommer sannolikt bli ytterbehandling?! Jag är osäker och känner att det får sätta sig när kistan landar hos mig. Jag vill inte förstöra den fina patinan. Får se vad som kommer krävas helt enkelt, men redan nu är råd/åsikter om detta välkommet.

Andra funderingen blir såklart inredning... Men den har jag redan tjuvstartat på! Måtten är 44x27 cm och 26 cm höjd. Osäker om detta är ytter- eller innermått, men har ändå gjort en plan utifrån de måtten där jag tagit ut svängarna lite - d.v.s. om jag skulle behöva krympa varje fack lite (räknat på ytterväggarnas bredd som det ser ut på bilderna) så är det ingen kris. Räknar nästan med att behöva det! Jag har marginaler i utrymmet, tycker jag.

Till att börja med kommer jag göra ett bottenfack. Tänker mig att göra en trälist på varje vägg som håller upp ett golv som placeras nånstans mitt på höjden så det blir två våningar. Den översta våningen tänker jag blir ca 10 cm höjd, men det får jag känna in. Resten blir nedervåning där armband, verktyg och annat kan förvaras.

Den översta våningen är ju den som syns, och därför lägger jag störst energi på den. Har gjort en skissen över fack på den våningen, som ser ut såhär:

Och med lite objekt utplacerade som exempel:


Tanken är att ha 10 fullstora "klockfack". Dessa ligger i dagsläget på 8,8x10,5 cm. Räknar dock med lite krympning som sagt, kanske till runt 8x9,5 cm. Det bör vara helt lungt känns det som! Nedre raden är tänkt som lite avläggning för andra prylar, till vänster och höger fack för smycken, typ ring, halslänk, etc. Och i mitten antingen avlägg för större saker såsom glasögon eller för en utlagd klocka med armband. Ibland lägger jag klockan över natten och vet att jag ska ha den dagen efter, då är jag kanske för lat att sätta den på plats riktigt.

Planen är att klä inredningen med sammetstyg. Eftersom kronprinsen i samlingen är min Seamaster PO så har jag valt att gå på ett klarrött sammetstyg som ska kännas "omega-färgat" :). Om kistans utsida är murrig så ska den vara som en glänsande skattkista när man öppnar den... :) Så långt inga konstigheter tänker jag (det blir säker skitmycket konstigheter när jag ska göra det rent praktiskt däremot, men där är jag ju inte än!). En fundering jag har rör dock vad klockorna ska sitta på för anordning... På exempelbilden ovan har jag ju min SKX på en kudde (Seikos kudde som följde med) och min Astron på en mer cylinderformad konstruktion, bara som referenser.

Personligen tycker jag att kudde är tilltalande, känns flexibelt och genuint. Svårt att riktigt förklara, men jag tror jag föredrar det. Vad tycker ni det finns för fördelar/nackdelar kudde vs. cylinder? Vad skulle ni valt? Dessa är naturligtvis bara reffar, så titta inte på färg, storlek, mängden stoppning, etc. ;)

Well... Där kom en liten snabbt hopslängd beskrivning och lite funderingar. Skriver egentligen detta inlägget för att få alla möjliga tips, åsikter och sådant - så jag är glad för allsköns reflektioner!

Fler uppdateringar kommer sedan längs vägen... Med tre barn och en flytt i faggorna lär det ta ett tag :)

/ Rasmus
 
Senast ändrad:

rm83

Panerai
2-Faktor
Fortsätter här även om det blir en liten monolog. Köpte för ett kort tag sedan ett lite dykarinspirerat bordsur, bara för att jag tycke det var fränt och med tanken att det på något vis skulle få stå i anslutning till klocksamlingen... En tanke som slagit mig och lockar mig är att ta loss foten på det (den sitter med en skruv) och sedan såga upp ett cirkelformat hål i kistans lock där jag sätter uret. Tycker själv det skulle vara en rolig liten pärla, men det blir lite finlir för att få det perfekt. Jag är dock inte säker... Är det att skända både kista och ur, eller är det en schysst grej? Alla synpunkter välkomnas!

Klockan ser ut såhär:
20180820_124847.jpg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Fortsätter här även om det blir en liten monolog. Köpte för ett kort tag sedan ett lite dykarinspirerat bordsur, bara för att jag tycke det var fränt och med tanken att det på något vis skulle få stå i anslutning till klocksamlingen... En tanke som slagit mig och lockar mig är att ta loss foten på det (den sitter med en skruv) och sedan såga upp ett cirkelformat hål i kistans lock där jag sätter uret. Tycker själv det skulle vara en rolig liten pärla, men det blir lite finlir för att få det perfekt. Jag är dock inte säker... Är det att skända både kista och ur, eller är det en schysst grej? Alla synpunkter välkomnas!

Klockan ser ut såhär:
20180820_124847.jpg
Kan bli lite för mkt.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Nu är kistan här! Helt klart har du rätt @galácticon (Tack för synpunkten!) - att fälla in uret skulle bli för mkt och framförallt skulle det varken göra uret eller allra minst kistan rättvisa. Den är EXAKT som jag hoppades! Extremt glad att jag höjde mitt bud den där sista biten som gjorde att jag kunde ropa hem den...

Patinan riktigt hoppar på mig när jag tittar på kistan. Några spikningar som behöver bättras, någon spricka som ska limmas här och där och en eller annan kantstötning/flisa som gått. Träet på insidan är dock överlag i gott skick. Och... De gamla gångjärnen, den patinerade gamla målningen, storleken. Så sjukt bra!

Bjuder på lite bilder där även det sammetstyg jag tänkt klä insidan med framgår. Tyvärr dålig färgåtergivning, det är mer blodrött och inte alls åt rosahållet - som bilderna kan ge sken av.

Närmast ska jag sedan varsamt limma sprickor, förstärka spikningar etc samt rådgöra med en bekant pensionerad träslöjdslärare hur man bäst hanterar träet - om det ska ytbehandlas på något vis eller bara låtas va. Klart är att det INTE ska målas/betsas eller färgmässigt modifieras iaf...

More will come...
/ Rasmus

20180822_151545.jpg

20180822_151550.jpg

20180822_151601.jpg

20180822_151615.jpg

20180822_151431.jpg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu är kistan här! Helt klart har du rätt @galácticon (Tack för synpunkten!) - att fälla in uret skulle bli för mkt och framförallt skulle det varken göra uret eller allra minst kistan rättvisa. Den är EXAKT som jag hoppades! Extremt glad att jag höjde mitt bud den där sista biten som gjorde att jag kunde ropa hem den...

Patinan riktigt hoppar på mig när jag tittar på kistan. Några spikningar som behöver bättras, någon spricka som ska limmas här och där och en eller annan kantstötning/flisa som gått. Träet på insidan är dock överlag i gott skick. Och... De gamla gångjärnen, den patinerade gamla målningen, storleken. Så sjukt bra!

Bjuder på lite bilder där även det sammetstyg jag tänkt klä insidan med framgår. Tyvärr dålig färgåtergivning, det är mer blodrött och inte alls åt rosahållet - som bilderna kan ge sken av.

Närmast ska jag sedan varsamt limma sprickor, förstärka spikningar etc samt rådgöra med en bekant pensionerad träslöjdslärare hur man bäst hanterar träet - om det ska ytbehandlas på något vis eller bara låtas va. Klart är att det INTE ska målas/betsas eller färgmässigt modifieras iaf...

More will come...
/ Rasmus

20180822_151545.jpg

20180822_151550.jpg

20180822_151601.jpg

20180822_151615.jpg

20180822_151431.jpg
Snyggt!
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jag ropade in en gammal låda i masurbjörk på en lokal auktion för 40 spänn.

Amcep9Q.jpg


Med proveniens…

T199M5F.jpg


Klädde botten och locket invändigt med mocka från en gammal 80-talsjacka som jag hittade i förrådet. Hyvlade till fackindelning i björk.

wC95vG2.jpg

2ZZPzB8.jpg


Chokladbruna kuddar från Kina.

ZFoPHGf.jpg


Voilà!

XfVwajp.jpg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Hej!

Tanken är att den här unika lådan ska bli en klocklåda för mina tre vintage klockor. Jag behöver idéer om hur jag ska få vintage stuk på insidan också.

Mvh
9E2E506F-88B3-440B-A2D7-09D179E9371A.jpeg
38F36A3F-5F8F-4FB1-99AB-1D72FABB9F5D.jpeg
Vet inte hur bökigt det är att klä i läder men Tärnsjös 8805 eller 8205 skulle vara fint. Sen kan du klä kuddarna i mörkbrunt tyg eller sammetstyg. Alt så kör du power metal-tema med mycket svart silver och drakar.
 

Wahre

Omega
Nu är kistan här! Helt klart har du rätt @galácticon (Tack för synpunkten!) - att fälla in uret skulle bli för mkt och framförallt skulle det varken göra uret eller allra minst kistan rättvisa. Den är EXAKT som jag hoppades! Extremt glad att jag höjde mitt bud den där sista biten som gjorde att jag kunde ropa hem den...

Patinan riktigt hoppar på mig när jag tittar på kistan. Några spikningar som behöver bättras, någon spricka som ska limmas här och där och en eller annan kantstötning/flisa som gått. Träet på insidan är dock överlag i gott skick. Och... De gamla gångjärnen, den patinerade gamla målningen, storleken. Så sjukt bra!

Bjuder på lite bilder där även det sammetstyg jag tänkt klä insidan med framgår. Tyvärr dålig färgåtergivning, det är mer blodrött och inte alls åt rosahållet - som bilderna kan ge sken av.

Närmast ska jag sedan varsamt limma sprickor, förstärka spikningar etc samt rådgöra med en bekant pensionerad träslöjdslärare hur man bäst hanterar träet - om det ska ytbehandlas på något vis eller bara låtas va. Klart är att det INTE ska målas/betsas eller färgmässigt modifieras iaf...

More will come...
/ Rasmus

20180822_151545.jpg

20180822_151550.jpg

20180822_151601.jpg

20180822_151615.jpg

20180822_151431.jpg
Ser ut att bli suveränt, riktigt snygg låda!
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Dags för lite uppdatering!
Efter bearbetning av lock och botten med sammetstyg så har nu påbörjats inreden. Lite pillande igen men kan nog bli bra. Tveksam över vad jag skal göra med träfacken, betsas & lackas eller kläs in...?
2016-04-19 16.16.29.jpg

2016-04-20 12.56.30.jpg
2016-04-20 12.56.24.jpg
2016-04-20 12.57.10.jpg
2016-04-20 13.25.57.jpg
2016-04-20 13.26.10.jpg
2016-04-20 19.54.32.jpg
2016-04-20 19.54.38.jpg

@Wahre - ditt projekt är en grym förebild! Nu kommer jag avslöja all min okunskap om trähantverk men... Träet som du använt till mellanväggar i facken... Öhhh... Vad kallas sådana bitar? Jag menar, det ser ju ut att vara hyvlat ganska tunt och är inget jag hittar på en random brädgård. Vore en perfekt tjocklek att jobba med för mig också. Vad ska jag fråga efter, och var? Eller har du hyvlat till själv?
 

Wahre

Omega
@Wahre - ditt projekt är en grym förebild! Nu kommer jag avslöja all min okunskap om trähantverk men... Träet som du använt till mellanväggar i facken... Öhhh... Vad kallas sådana bitar? Jag menar, det ser ju ut att vara hyvlat ganska tunt och är inget jag hittar på en random brädgård. Vore en perfekt tjocklek att jobba med för mig också. Vad ska jag fråga efter, och var? Eller har du hyvlat till själv?
Tack för det :)!
Detta är "vanliga" obehandlade vägglister från valfritt byggvaruhus.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Tack för det :)!
Detta är "vanliga" obehandlade vägglister från valfritt byggvaruhus.

Nice! Jag har letat nu men tyvärr inte hittat några lämpliga lister i min närhet :) Slutade med att jag ringde en snickare som även sysslar med möbelsnickeri, som nu har lovat att hyvla till exakt det jag behöver. Kommer kosta en liten slant (inget hutlöst), men vill inte stoppa i ngt som inte är perfekt när man lägger så mkt tid på projektet.

Fortsätter hijacka tråden för mina egna behov och en fråga som jag klurar på... Min plan är som jag tidigare nämnt att klä träet i tyg invändigt - och detta är ju ett sammetstyg som är lite "lurvigt". Någon som har tips på hur man bäst limmar detta för att undvika att limfogarna blir synliga? Jag tänker att så fort man får en rand lim eller så, då brukar man också se detta på andra sidan tyget... Min hypotes som den är just nu är att jag ska använda spraylim (ex https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/spraylim-2000021988), vilket jag förstått används en del vid möbeltapetsering etc. Men... Om någon gjort ngt liknande så tar jag tacksamt emot tips!?
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Gått ett tag sedan uppdatering här... Har fått fina grejer av snickaren! Två stycken skivor, en till locket och en till mellangolv, vardera 1 cm tjocka. Vidare några meter virke som är 7 cm brett och 0.8cm tjockt.

Började med att klä skivan till locket i några lager stoppning och sedan mitt röda tyg. Hade måttat så att stoppningen skulle göra den perfekt och hoppades på att bara kunna trycka fast den i locket, vilket visade sig fungera. Mkt nöjd!

Idag har jag sågat till bitar, byggt en låda som "insert" som ska ligga på ett litet fackverk som är i botten. Lite struligt pga lådans lås som bygger på insidan, vilket gjorde att jag fick gå loss med stämjärn och fil för att få passformen rätt. Fackverket i botten ska senare oljas och själva kistinnersidan har jag bestämt får vara oklädd. Inserten samt alla fack i den ska däremot helt kläs i det röda tyget.

Bifogar lite bilder på status just nu...
20181014_175513.jpg
20181014_175432.jpg

20181014_175444.jpg
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Ok, shit, det hände lite grejer! Sågade till en hel inredning.
20181016_135222.jpg


Började sedan klä allt i tyg. först själva inserten/innerlådan i ett stycke.
20181016_143009.jpg

20181016_143749.jpg

Och inredning...
20181016_164027.jpg

Spikade ihop...
20181016_211939.jpg

Klädde en kartongbit i tyget och gjorde bottenplatta...
20181016_214902.jpg


Byggde botteninredning...
20181016_222729.jpg

Så nu är själva hårdvaran klar! Med den lilla detalj att jag ska fixa något snyggt läderband som kan hålla fast locket så det inte kan öppnas för mkt, samt utgöra två små handtag till inserten så den lätt kan lyftas ur kistan. Sen ska det sys kuddar! Har ju fyra större och fem mindre fack, där totalt nio röda kuddar skall ligga färdiga att förses med klockor.

Sjukt nöjd såhär långt, men det är ett jääääkla pill alltså!
Några fler bilder:
Bottenvåning
20181016_223649.jpg


Övervåning
20181016_223924.jpg

20181016_224253.jpg

Och som repetition, exteriören... Det fina är att jag inte dragit en enda spik, skruvat en skruv eller lagt en droppa lim på originalkistan. Den är bevarad helt i ursprungsskick, allt är byggt som lös inredning.
20181016_223940.jpg


So far so good, återkommer när kuddkriget börjar! Syslöjden i 9an var senast med symaskin...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ok, shit, det hände lite grejer! Sågade till en hel inredning.
20181016_135222.jpg


Började sedan klä allt i tyg. först själva inserten/innerlådan i ett stycke.
20181016_143009.jpg

20181016_143749.jpg

Och inredning...
20181016_164027.jpg

Spikade ihop...
20181016_211939.jpg

Klädde en kartongbit i tyget och gjorde bottenplatta...
20181016_214902.jpg


Byggde botteninredning...
20181016_222729.jpg

Så nu är själva hårdvaran klar! Med den lilla detalj att jag ska fixa något snyggt läderband som kan hålla fast locket så det inte kan öppnas för mkt, samt utgöra två små handtag till inserten så den lätt kan lyftas ur kistan. Sen ska det sys kuddar! Har ju fyra större och fem mindre fack, där totalt nio röda kuddar skall ligga färdiga att förses med klockor.

Sjukt nöjd såhär långt, men det är ett jääääkla pill alltså!
Några fler bilder:
Bottenvåning
20181016_223649.jpg


Övervåning
20181016_223924.jpg

20181016_224253.jpg

Och som repetition, exteriören... Det fina är att jag inte dragit en enda spik, skruvat en skruv eller lagt en droppa lim på originalkistan. Den är bevarad helt i ursprungsskick, allt är byggt som lös inredning.
20181016_223940.jpg


So far so good, återkommer när kuddkriget börjar! Syslöjden i 9an var senast med symaskin...
Snyggt :)
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Sytt kuddar till de stora facken. 20 år sen jag mötte en symaskin sist räknade jag fram, men när man väl fräschat upp kunnandet kring tekniken var själva kuddarna inte så svårt. Fick göra några storleksprototyper i fultyg för att hitta den perfekta storleken men. Sen rann det på... Nästa steg blir de mindre kuddarna!
20181018_232748.jpg

20181019_003134.jpg
Vansinnigt nöjd. Hur har jag kunnat INTE ha mina klockor på röd sammet innan? Fnys!
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Sådär. Nu betraktar jag min låda som klar - och därmed kommer här ett slags slutinlägg kring den. Det enda som är kvar att göra är att jag tänkte bränna in en liten text i träet på undersidan av inserten jag tillverkat, men den är knappast av intresse för någon annan än mig själv :)

Detta är ett projekt som för mig började någonstans i början på juli, om jag inte minns fel. Finns ju uppdateringar i princip från start till mål i den här tråden, men jag gör en (ganska) kort re-cap av processen här och sedan följer bildkavalkad som sig bör.

1. Budade hem en gammal kista på Tradera. Var ett elände att hitta rätt storlek, då de flesta är antingen stora kistor att ha på golvet eller mindre skrin. Till sist fann jag mitt objekt för ca 700 kr inkl frakt (budade som en idiot då det kändes som den kistan eller ingen!). Enl. säljaren är kistan troligen av finländskt urspung. Ålder svårt att avgöra, men min personliga gissning (OBS! Gissning med stort G!) ligger på 100-150 år.

2. Limmade lite detaljer på kistan som tidens tand hade bitit ganska rejält i. Oljade in den i ett par omgångar och fick upp träets fräschör och lyster. Oljan kostade några hundringar, trälim hade jag redan.

3. Beställde trä av en finsnickare på orten. Ville ha lite finare hyvlade längder samt tunna skivor i massivt trä. Dessutom viktigt att träet är riktigt torkat, bättre än brädgård, för att undvika att det spricker eller slår sig när det kommer in. Småpengar, snickaren tog 250 spänn tror jag det var!

4. Klädde in den ena av två skivor med stoppning och sammetstyg, limmade på baksidan med spraylim. Hade beställt denna ca 0,5 cm för kort/smal för att med lite stoppning på sidorna kunna trycka fast den i locket. Funkade perfekt! Kostnad för sammet och stoppning (till hela projektet, inte bara detta) ca 300 kr. Spraylim från biltema, minns inte vad det kostade :)

5. Sågade till kortare bitar och började bygga på en inredning. Byggde först en låda av den andra skivan och träväggar, sedan byggde jag innerväggar med fackindelning. Blev lite komplicerat då alla mått måste stämma perfekt och facket även måste få plats i kistan - som med sin ålder inte är helt spikrak och perfekt i alla vinklar. Den har även ett fint gammalt lås, som bygger på insidan. Fick ta stämjärnet och göra en fördjupning på framväggen på inserten som jag sedan slipade till.

6. Klädde inserten i tyg. Ruskigt svårt då jag föresatt mig att hela lådan (exkl innerväggarna) skulle kläs i ett stycke, vilket innebär att måtten ska funka exakt, mkt lim ska på och samtidigt ska man se till att inte kladda nån annanstans på tyget. Det gick iallafall vägen, efter lite svordomar! Spraylim var iallafall nyckeln till att slippa fula limsträngar som syns genom tyget. Klädde sedan innerväggar och satte dessa på plats.

7. Sågade till bitar till en nedervåning, för att kunna förvara tillbehör och på vilka inserten skulle stå. Detta var ganska enkelt. Klädde även dessa i röd sammet. Till botten använde jag en bit kartong som jag klädde i sammet, endast för att slippa limma sammeten direkt mot kistans botten. Mitt mål har varit att själva kistan, av respekt för dess ålder och historia, ska vara så opåverkad som möjligt. Har därför velat göra så mycket som möjligt "löst" i kistan.

8. Sydde kuddar! Röd sammet, röd tråd och ett mönster jag själv hittade på on the fly visade sig framgångsrikt. Kuddarna är i princip bara en rak remsa typ som är fållad i kanterna, sedan lagd dubbel och med visst överlapp där bitarna möts. Efter det sydd längs långsidorna, medan öppningen där bitarna möts fick bestå. Där fyllde jag på med stoppningen. Fyra större kuddar till de övre facken, fem mindre till de nedre. Sen sydde jag en extra i varje storlek, om någon i framtiden skulle bli sliten, ful eller ve och fasa få någon fläck! Har dessutom massor med tyg över...

9. Beställde hem överskottsbitar med skinn från en tyg-sajt på nätet. 200g kostade mindre än 100 spänn tror jag det var. Räknade då med att få en schysst kulör i tillräcklig mängd, och så blev fallet. Använde sedan dessa till att göra två små öglor som handtag för att lyfta upp inserten, samt två remmar för att hålla kistlocket så det inte faller okontrollerat bakåt. Var såklart tvungen att spika dessa direkt i kistan, vilket nog är den enda manipulering jag gjort av själva originalkistan annat än att limma och olja in den.

10. Satte på fyra möbeltassar i kork, för att kistan ska stå mjukt och med lite luft mellan sig själv och underlaget. Några tior på biltema...

That's it! Nu följer en BILDKAVALKAD! Ursäkta om det blir en tung post...

_RAS0973.jpg


_RAS0981.jpg

_RAS1137.jpg

_RAS1128.jpg

_RAS1070.jpg


_RAS1065.jpg

_RAS1059.jpg

_RAS1092.jpg


_RAS1117.jpg

_RAS1083.jpg

_RAS1021.jpg


_RAS0996.jpg


_RAS0885.jpg


_RAS0846.jpg


Det blev många bilder... Frågor? Hojta till bara! Detta har varit ett fantastiskt kul projekt och jag vill rikta ett ENORMT tack till er som hjälpt till med input, men även till alla som tidigare showcase:at sina projekt, framförallt i den här tråden (allra helst då @Wahre) men även i andra trådar. Sjukt inspirerande! Är väldigt nöjd med mitt eget projekt, och älskar det gamla, slitna yttret som sedan förvandlas till lyxig (sa någon porrig?) almost-Omega-röd sammet på insidan. :)
 

Bilagor

  • _RAS1086.jpg
    _RAS1086.jpg
    53.5 KB · Visningar: 2
  • _RAS1088.jpg
    _RAS1088.jpg
    57.5 KB · Visningar: 2

galácticon

Patek
2-Faktor
Sådär. Nu betraktar jag min låda som klar - och därmed kommer här ett slags slutinlägg kring den. Det enda som är kvar att göra är att jag tänkte bränna in en liten text i träet på undersidan av inserten jag tillverkat, men den är knappast av intresse för någon annan än mig själv :)

Detta är ett projekt som för mig började någonstans i början på juli, om jag inte minns fel. Finns ju uppdateringar i princip från start till mål i den här tråden, men jag gör en (ganska) kort re-cap av processen här och sedan följer bildkavalkad som sig bör.

1. Budade hem en gammal kista på Tradera. Var ett elände att hitta rätt storlek, då de flesta är antingen stora kistor att ha på golvet eller mindre skrin. Till sist fann jag mitt objekt för ca 700 kr inkl frakt (budade som en idiot då det kändes som den kistan eller ingen!). Enl. säljaren är kistan troligen av finländskt urspung. Ålder svårt att avgöra, men min personliga gissning (OBS! Gissning med stort G!) ligger på 100-150 år.

2. Limmade lite detaljer på kistan som tidens tand hade bitit ganska rejält i. Oljade in den i ett par omgångar och fick upp träets fräschör och lyster. Oljan kostade några hundringar, trälim hade jag redan.

3. Beställde trä av en finsnickare på orten. Ville ha lite finare hyvlade längder samt tunna skivor i massivt trä. Dessutom viktigt att träet är riktigt torkat, bättre än brädgård, för att undvika att det spricker eller slår sig när det kommer in. Småpengar, snickaren tog 250 spänn tror jag det var!

4. Klädde in den ena av två skivor med stoppning och sammetstyg, limmade på baksidan med spraylim. Hade beställt denna ca 0,5 cm för kort/smal för att med lite stoppning på sidorna kunna trycka fast den i locket. Funkade perfekt! Kostnad för sammet och stoppning (till hela projektet, inte bara detta) ca 300 kr. Spraylim från biltema, minns inte vad det kostade :)

5. Sågade till kortare bitar och började bygga på en inredning. Byggde först en låda av den andra skivan och träväggar, sedan byggde jag innerväggar med fackindelning. Blev lite komplicerat då alla mått måste stämma perfekt och facket även måste få plats i kistan - som med sin ålder inte är helt spikrak och perfekt i alla vinklar. Den har även ett fint gammalt lås, som bygger på insidan. Fick ta stämjärnet och göra en fördjupning på framväggen på inserten som jag sedan slipade till.

6. Klädde inserten i tyg. Ruskigt svårt då jag föresatt mig att hela lådan (exkl innerväggarna) skulle kläs i ett stycke, vilket innebär att måtten ska funka exakt, mkt lim ska på och samtidigt ska man se till att inte kladda nån annanstans på tyget. Det gick iallafall vägen, efter lite svordomar! Spraylim var iallafall nyckeln till att slippa fula limsträngar som syns genom tyget. Klädde sedan innerväggar och satte dessa på plats.

7. Sågade till bitar till en nedervåning, för att kunna förvara tillbehör och på vilka inserten skulle stå. Detta var ganska enkelt. Klädde även dessa i röd sammet. Till botten använde jag en bit kartong som jag klädde i sammet, endast för att slippa limma sammeten direkt mot kistans botten. Mitt mål har varit att själva kistan, av respekt för dess ålder och historia, ska vara så opåverkad som möjligt. Har därför velat göra så mycket som möjligt "löst" i kistan.

8. Sydde kuddar! Röd sammet, röd tråd och ett mönster jag själv hittade på on the fly visade sig framgångsrikt. Kuddarna är i princip bara en rak remsa typ som är fållad i kanterna, sedan lagd dubbel och med visst överlapp där bitarna möts. Efter det sydd längs långsidorna, medan öppningen där bitarna möts fick bestå. Där fyllde jag på med stoppningen. Fyra större kuddar till de övre facken, fem mindre till de nedre. Sen sydde jag en extra i varje storlek, om någon i framtiden skulle bli sliten, ful eller ve och fasa få någon fläck! Har dessutom massor med tyg över...

9. Beställde hem överskottsbitar med skinn från en tyg-sajt på nätet. 200g kostade mindre än 100 spänn tror jag det var. Räknade då med att få en schysst kulör i tillräcklig mängd, och så blev fallet. Använde sedan dessa till att göra två små öglor som handtag för att lyfta upp inserten, samt två remmar för att hålla kistlocket så det inte faller okontrollerat bakåt. Var såklart tvungen att spika dessa direkt i kistan, vilket nog är den enda manipulering jag gjort av själva originalkistan annat än att limma och olja in den.

10. Satte på fyra möbeltassar i kork, för att kistan ska stå mjukt och med lite luft mellan sig själv och underlaget. Några tior på biltema...

That's it! Nu följer en BILDKAVALKAD! Ursäkta om det blir en tung post...

_RAS0973.jpg


_RAS0981.jpg

_RAS1137.jpg

_RAS1128.jpg

_RAS1070.jpg


_RAS1065.jpg

_RAS1059.jpg

_RAS1092.jpg


_RAS1117.jpg

_RAS1083.jpg

_RAS1021.jpg


_RAS0996.jpg


_RAS0885.jpg


_RAS0846.jpg


Det blev många bilder... Frågor? Hojta till bara! Detta har varit ett fantastiskt kul projekt och jag vill rikta ett ENORMT tack till er som hjälpt till med input, men även till alla som tidigare showcase:at sina projekt, framförallt i den här tråden (allra helst då @Wahre) men även i andra trådar. Sjukt inspirerande! Är väldigt nöjd med mitt eget projekt, och älskar det gamla, slitna yttret som sedan förvandlas till lyxig (sa någon porrig?) almost-Omega-röd sammet på insidan. :)
Snyggt! Bra jobbat :)
 
Topp