• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timefactorstråden

Case

Panerai
Jag är ju i grunden en Seiko-fanboy men upplever Speedbirden som ett mer gediget bygge än de Seikos jag sett i mellanprisklassen. Tyvärr så vägrar Seiko leverera klockor jag gillar i rätt storlek. Allt är över 40mm känns det som.

Everest är säkert också grym, men jag tycker det är lite besvärligt när det lånas från Rolex... Ingen direkt rationell förklaring annat än att det känns mer wannabee.
image.jpeg




Jag är på jakt efter en klocka med dubbla tidszoner så eventuellt börjar jag jaga en Speedbird GMT. (Hos Seiko finns det vara GS-modeller jag gillar men jag har inte jobbat mig upp till erforderlig avtrubbning för priserna ännu.)
image.jpeg


Alla bilder stulna.
 

Case

Panerai
Hallå igen :)

Efter erfarenheten med Speedbirden positionerades Mr Platts klockor högt hos mig. Nu har nästa trillat in. Efter att ha letat med ljus och lykta efter en midsize dykare (ej vintage, ej submariner inspirerad) vars design och specs jag gillade fastande jag för PRS-18q. Den finns inte inlager och Mr Platts bekräftade att den inte skulle vara tillgänglig förens slutet på året.

En köpes annons gjorde dock susen och för några dagar sen landade ett begagnat ex i bra skick. Överlag är jag mycket nöjd med klockan. Dels individuellt, dels för hur den kompletterar mina tidigare omskapandes av den optimala trion.

Det är verkligen en no nonsens design med tydlig militärkaraktär. Boetten har överlag skarpa kanter och en bandhorn med en kurva som går långt mot mitten på klockan. Den linjen gör att den sitter lågt på handleden, även med natoband. Boetten i säg är inte särskilt hög, men vridringen har en rejält tilltagen profil och en spårning som gör den väldigt greppvänlig och lättanvänd. Den har mycket distinkta klick ochnär en fröjd att använda.

Tavlan har klassisk militärdykardesign med en överdimensionerad triangel klockan 12. Visarna är enkla, vita och kombinationen med den mattsvarta tavlan ger hög läsbarhet. Lumen är givetvis strålande.

Skruvad krona, skyddad av kronskydd integrerat iden asymmetriska boettformen och hål i bandhornen tillsammans med en bead blast finish av samtliga metalldelar avslutar designen. Den ger samma känsla som moderna vapen eller verktyg. Inget överflödigt, bara funktion i ett nedtonat, professionellt formspråk.

image.jpg
image.jpg
 

Loshin

Panerai
Hallå igen :)

Efter erfarenheten med Speedbirden positionerades Mr Platts klockor högt hos mig. Nu har nästa trillat in. Efter att ha letat med ljus och lykta efter en midsize dykare (ej vintage, ej submariner inspirerad) vars design och specs jag gillade fastande jag för PRS-18q. Den finns inte inlager och Mr Platts bekräftade att den inte skulle vara tillgänglig förens slutet på året.

En köpes annons gjorde dock susen och för några dagar sen landade ett begagnat ex i bra skick. Överlag är jag mycket nöjd med klockan. Dels individuellt, dels för hur den kompletterar mina tidigare omskapandes av den optimala trion.

Det är verkligen en no nonsens design med tydlig militärkaraktär. Boetten har överlag skarpa kanter och en bandhorn med en kurva som går långt mot mitten på klockan. Den linjen gör att den sitter lågt på handleden, även med natoband. Boetten i säg är inte särskilt hög, men vridringen har en rejält tilltagen profil och en spårning som gör den väldigt greppvänlig och lättanvänd. Den har mycket distinkta klick ochnär en fröjd att använda.

Tavlan har klassisk militärdykardesign med en överdimensionerad triangel klockan 12. Visarna är enkla, vita och kombinationen med den mattsvarta tavlan ger hög läsbarhet. Lumen är givetvis strålande.

Skruvad krona, skyddad av kronskydd integrerat iden asymmetriska boettformen och hål i bandhornen tillsammans med en bead blast finish av samtliga metalldelar avslutar designen. Den ger samma känsla som moderna vapen eller verktyg. Inget överflödigt, bara funktion i ett nedtonat, professionellt formspråk.

image.jpg
image.jpg
Haft en sådan, gillar den skarpt.
 

Morini4E

Cartier
Hallå igen :)

Efter erfarenheten med Speedbirden positionerades Mr Platts klockor högt hos mig. Nu har nästa trillat in. Efter att ha letat med ljus och lykta efter en midsize dykare (ej vintage, ej submariner inspirerad) vars design och specs jag gillade fastande jag för PRS-18q. Den finns inte inlager och Mr Platts bekräftade att den inte skulle vara tillgänglig förens slutet på året.

En köpes annons gjorde dock susen och för några dagar sen landade ett begagnat ex i bra skick. Överlag är jag mycket nöjd med klockan. Dels individuellt, dels för hur den kompletterar mina tidigare omskapandes av den optimala trion.

Det är verkligen en no nonsens design med tydlig militärkaraktär. Boetten har överlag skarpa kanter och en bandhorn med en kurva som går långt mot mitten på klockan. Den linjen gör att den sitter lågt på handleden, även med natoband. Boetten i säg är inte särskilt hög, men vridringen har en rejält tilltagen profil och en spårning som gör den väldigt greppvänlig och lättanvänd. Den har mycket distinkta klick ochnär en fröjd att använda.

Tavlan har klassisk militärdykardesign med en överdimensionerad triangel klockan 12. Visarna är enkla, vita och kombinationen med den mattsvarta tavlan ger hög läsbarhet. Lumen är givetvis strålande.

Skruvad krona, skyddad av kronskydd integrerat iden asymmetriska boettformen och hål i bandhornen tillsammans med en bead blast finish av samtliga metalldelar avslutar designen. Den ger samma känsla som moderna vapen eller verktyg. Inget överflödigt, bara funktion i ett nedtonat, professionellt formspråk.

image.jpg
image.jpg

Jag är väldigt nöjd med min, använder den i jobbet dagligen. Enda minuset är att den saknar datum.
Väldigt robust, då jag har ett väldigt fysiskt jobb. Har automatvarianten, och har tänkt att bevisa att dom är lika robusta som qvartsklockor ; )
PS. Tack till @vonbahr
 
Senast ändrad:

tobb3

Omega
Följt Timefactor sedan releasen av PRS 29 (Smiths w10). Det är en modell jag verkligen velat ha men köpet har aldrig blivit av, har väl delvis berott på att det är roligare med vintage när det gäller militärdinkor. Vad som dock är kul är att Eddie köpt up Smiths och har gjort trogna re-editions!

Den är ju så förbannat snygg...
20140927_smiths2.jpg
 

Case

Panerai
Följt Timefactor sedan releasen av PRS 29 (Smiths w10). Det är en modell jag verkligen velat ha men köpet har aldrig blivit av, har väl delvis berott på att det är roligare med vintage när det gäller militärdinkor. Vad som dock är kul är att Eddie köpt up Smiths och har gjort trogna re-editions!

Den är ju så förbannat snygg...
20140927_smiths2.jpg
Låg det inte en sån på K&S nyligen? Ett nytt släpp, som enligt säljaren skulle vars slut i lager...
 
Någon som har ägt eller har någon form av erfarenhet av Timefactors Smiths Everst? Är riktigt sugen på att klicka hem, men jag tänkte kolla mer er här först! :)
 

_jonte

Patek
Hej!
Funderar på att köpa en prs-40, men är lite orolig över lug to lug längden.
Hur stor är din handled? Är den bekväm att bära?
Tycker den är lätt, smidig, och inte stor på nåt håll. Längden känns fullt normal och betydligt mindre anmärkningsvärt än på de flesta klockor över 40mm. :)
ca 19cm.
 
Sedan någon vecka lycklig ägare till en superfin Speedbird III, köpt begagnad och garantikortet daterat 2008.
Är det någon som vet var i serien den är tillverkad med hjälp av tillverkningsnummret?
 

Case

Panerai
Sedan någon vecka lycklig ägare till en superfin Speedbird III, köpt begagnad och garantikortet daterat 2008.
Är det någon som vet var i serien den är tillverkad med hjälp av tillverkningsnummret?
Ingen aning, men om du mailar Timefactors så får du säkert svar. Han är väldigt bra med kommunikationen.

Grattis BTW, grym klocka. Ångrar att jag sålde min.
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Har aldrig använt ups tidigare och såg att timefactors skickar klockor internationellt med ups.
Hur funkar det när man tar emot klockan, knackar det på dörren, hur blir man aviserad?

Dum fråga kanske men i alla fall....
 
Efter lite sökande på timefactors sida hittade jag vad jag sökte angående tillverkningsnumret.
De första 50 tillverkade Speedbird III blev en "limited edition" och dessa fick chronometer grade urverk, min Speedbird har nr 40, kul :happyhappy:
 
Topp