• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timetowatch.dk rankar klockmärken

Calfen

Panerai
När jag surfade runt lite på diverse klockforum såg jag på Timetowatchs hemsida att de rankade diverse klockmärken efter deras uppfattning om kvalité samt några fler faktorer. Tycker ni att deras ranking är korrekt?

How exclusive is the brand?

TimeToWatch have made a list of the worlds most recommended watch brands. Each brand is scored on a scale of 0-100 points where 100 is best. The scors are based on: Brands horologic history, image, collectability and of course horologic quality.

Please notice this is OUR subjective valuation and each expert will have different opinions.

Only the best known brands are listed.

High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 F.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux

Luxury (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling

Finer brands (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin

Entrance (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Med "Brands horologic history, image, collectability and of course horologic quality" som grund kan jag inte förstå hur märken som Urwerk hamnar så långt upp. Det är tekniskt häftiga klockor men det tycks ju slå helt galet mot övriga kriterier, Urwerk har ju exempelvis ingen historia överhuvudtaget.
 

Calfen

Panerai
Med "Brands horologic history, image, collectability and of course horologic quality" som grund kan jag inte förstå hur märken som Urwerk hamnar så långt upp. Det är tekniskt häftiga klockor men det tycks ju slå helt galet mot övriga kriterier, Urwerk har ju exempelvis ingen historia överhuvudtaget.

Helt sant kanske är Brands horologic history en av de faktorerna som är mindre viktiga!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det glädjer mig att Girard Perregaux hamnar i högsta ligan, samtidigt förstår jag inte att Parmigiani ligger där och dessutom högre upp i listan.
Jaeger gör väldigt fina klockor men med stor bredd och jag tycker nog att de borde tillhöra Luxury. Lika så med Blacpain och Glashütte. Piaget hade jag gärna sett lite högre upp, lika så Daniel Roth.
Som sagt, lustigt att Urwerk och Richard Mille kunde placera sig så högt upp med tanke på sin korta historia och anrikhet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det glädjer mig att Girard Perregaux hamnar i högsta ligan, samtidigt förstår jag inte att Parmigiani ligger där och dessutom högre upp i listan.
Jaeger gör väldigt fina klockor men med stor bredd och jag tycker nog att de borde tillhöra Luxury. Lika så med Blacpain och Glashütte. Piaget hade jag gärna sett lite högre upp, lika så Daniel Roth.
Som sagt, lustigt att Urwerk och Richard Mille kunde placera sig så högt upp med tanke på sin korta historia och anrikhet.
Fast iofs, rankingen tycks ju baseras på hur "exklusivt" märket är och då kan man ju fylla listan med hur många svindyra muppklockor som helst som bara bärs av ett fåtal svinrika extcentriker, då är det ju automatiskt exklusivt :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
FPJ måste ju ha en sjujäkla kvalitet eftersom de inte kan mäta sig med den "horologic" histora som VC har... Bra för dom.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Noterar att Seiko inte finns med, klockvärldens kanske mest fantastiska tillvekare! Må KS Seiko-maffia rasa! :p

Tycker att en del av high-end märken förtas lite av att de faktiskt säljer relativt billiga modeller. Tänker tex på AP, Blancpain och JLC.
 
Senast ändrad:

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
När jag surfade runt lite på diverse klockforum såg jag på Timetowatchs hemsida att de rankade diverse klockmärken efter deras uppfattning om kvalité samt några fler faktorer. Tycker ni att deras ranking är korrekt?

How exclusive is the brand?

TimeToWatch have made a list of the worlds most recommended watch brands. Each brand is scored on a scale of 0-100 points where 100 is best. The scors are based on: Brands horologic history, image, collectability and of course horologic quality.

Please notice this is OUR subjective valuation and each expert will have different opinions.

Only the best known brands are listed.

High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 F.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux

Luxury (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling

Finer brands (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin

Entrance (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox
Intressant listning, tack för att du delar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Noterar att Seiko inte finns med, klockvärldens kanske mest fantastiska tillvekare! Må KS Seiko-maffia rasa! :p

Tycker att en del av high-end märken förtas lite av att de faktiskt säljer relativt billiga modeller. Tänker tex på AP, Blancpain och JLC.
Förmodligen eftersom 99% (Yonsson ger mig säkert smisk nu) av de klockor Seiko säljer är billiga klockor i massproduktion, dvs. raka motsatsen till exklusivt.
 

Calfen

Panerai
Noterar att Seiko inte finns med, klockvärldens kanske mest fantastiska tillvekare! Må KS Seiko-maffia rasa! :p

Tycker att en del av high-end märken förtas lite av att de faktiskt säljer relativt billiga modeller. Tänker tex på AP, Blancpain och JLC.

Nicbex har nog helt rätt här men ingen i klockvärlden kan väl tvivla på att Seiko är ett mycket välrenommerat märke :) Ser också att S&S fattas :D
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Som förredetta ägare av 4 Stål rollar är det rimligt att Tudor och Rolex ska spela i samma liga trots inhouse vs ETA.

Samma saker väl i handen ffs
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tack, kul läsning! Roligt är att det enda märket jag inte känner igen eller har sett klockor ifrån är numero 2, Greubel Forsey!
Fick jag något att sysselsätta mig med!
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Att Certina, om än med lite, hamnar ovanför Tissot är för mig oförklarligt. Även om de är "kusiner", så slår Tissot Certina med hästlängder. Men visst, det kanske också är subjektivt.
 
För att jag tycker Breitling idag gör nästan uteslutande osmakliga klockor.
Fast nu var det väl inte det som listan handlade om utan snarare om kvalitet och märkets historia. Kolla tvåan på listan Greubel Forsey, -där har du riktigt osmakliga klockor enligt mig. Men personligt tycke och smak var ju inte en parameter i det här fallet.
 

Point Blank

Cartier
Fast nu var det väl inte det som listan handlade om utan snarare om kvalitet och märkets historia. Kolla tvåan på listan Greubel Forsey, -där har du riktigt osmakliga klockor enligt mig. Men personligt tycke och smak var ju inte en parameter i det här fallet.

Fast listan är ju knappast objektiv, det går inte att göra en sådan här lista objektiv. Jag har tyvärr ingen koll på Greubel Forsey alls men ja deras klockor såg väldigt osmakliga ut också. Mitt första inlägg var skrivet halvt ironiskt eftersom sådana här listor alltid är subjektiva. De skriver ju att image väger in vilket jag anser att Breitling i alla fall har kört i botten på senare år.
 
Senast ändrad:
Fast listan är ju knappast objektiv, det går inte att göra en sådan här lista objektiv. Jag har tyvärr ingen koll på Greubel Forsey alls men ja deras klockor såg väldigt osmakliga ut också. Mitt första inlägg var skrivet halvt ironiskt eftersom sådana här listor och alltid är subjektiva. De skriver ju att image väger in vilket jag anser att Breitling i alla fall har kört i botten på senare år.
Ok
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fast listan är ju knappast objektiv, det går inte att göra en sådan här lista objektiv. Jag har tyvärr ingen koll på Greubel Forsey alls men ja deras klockor såg väldigt osmakliga ut också. Mitt första inlägg var skrivet halvt ironiskt eftersom sådana här listor alltid är subjektiva. De skriver ju att image väger in vilket jag anser att Breitling i alla fall har kört i botten på senare år.
En del av imagen är väl att konsumenterna vet att man finns. Tudor associerar nog de flesta med batterier, just sayin.
 
Topp