Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan fortfarande inte släppa att en dansk sida rankar Linde W så lågt!
En Svensk Tudor, issued.
Att tudor hamnade så långt efter rolex va ju förvånande.
En Svensk Tudor, issued.
Tudor var från början ett svenskt företag som tillverkade batterier. Är numera endast ett varumärke som ägs av batteritillverkaren Exide.
+1.
Underbart att tillhöra gruppen som överhuvudtaget inte förstår varför Tudor nämnvärt skulle förknippas med batterier!!!
+1Obegripligt, vare sig Heuer, Helvetia eller Glycine finns med på listan. Plus att den inte är i bokstavsordning.
Det var North Flag som fick deras första inhouse först, inte Pelagos.Inte egentligen. De har aldrig gjort ett verk själva innan nya Pelagos-verket, och det var inte förens senare år då de ens tillverkade merparten av deras komponenter själva. Inga komplikationer, inga stora innovationer eller tunga namn i företaget. De förtjänar inte en hög plats bara för att de är ett dotterbolag till Rolex.
Richard mille är gjorda i typ plast och hamnar högt (3 på deras lista). Så det är nog inte bara boettmaterial som sätter typ patek och ap högt.Kollade som hastigast bland de mest exklusiva märkena på chrono24. Gemensamt för dom verkar vara att boett och liknande är tillverkade i ädelmetaller.
Men om man jämför noggrannheten i urverken mellan de mest exklusiva och t.ex. Rolex, Tudor eller Omega. Är det så stor skillnad, eller är det bara valen av material som gör att patek och piguet hamnar överst i listan?
Det här måste väl vara det mest typiska?
Fast #2 passar ju på Rolex. Dessutom, 96% av min bekantskapskrets utanför KS skulle aldrig köpa Rolex eftersom klockorna är för dyra. För dom är Rolex väldigt exklusivt. FPJ skulle kanske mer klassas som obskyr.Det kanske är fler än jag som inte har en tydlig bild av vad folk menar med exklusiv?
Jag tänker främst på ordet som betydande något som, i det här fallet, exkluderar så många som möjligt från att köpa eller komma i kontakt med klockan. Att vara välkänd är då ett minus. Tänker man istället på det i betydelsen fin, vilket jag tror är vanligare, så blir det så subjektivt att jag hellre hade sett dem skriva en lista över vilka tillverkare de tycker mest om.
Med min definition av exklusiv hamnar förstås de klockor som är dyrast och är minst välbekanta för gemene man allra högst; Urwerk, Greubel Forsey och FP Journe. Rolex hamnar i absoluta botten i sin prisklass.
Synonymer till exklusiv
Ja, jag menar att synonymerna under punkt 2 är subjektiva i gränslandet till vad ordet fin berättar om klockans exklusivitet.Fast #2 passar ju på Rolex. Dessutom, 96% av min bekantskapskrets utanför KS skulle aldrig köpa Rolex eftersom klockorna är för dyra. För dom är Rolex väldigt exklusivt. FPJ skulle kanske mer klassas som obskyr.
Jasså? Har alltid sett Certina som snäppet finare än Tissot.Att Certina, om än med lite, hamnar ovanför Tissot är för mig oförklarligt. Även om de är "kusiner", så slår Tissot Certina med hästlängder. Men visst, det kanske också är subjektivt.
Jasså? Har alltid sett Certina som snäppet finare än Tissot.
Certina har väl ingenting att göra ens i botten på en lista över exklusiva ur dock.Jasså? Har alltid sett Certina som snäppet finare än Tissot.
Är du säker på att du inte blandar ihop Certina med Ur&Penn-klockan Festina?Certina har väl ingenting att göra ens i botten på en lista över exklusiva ur dock.