• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timetowatch.dk rankar klockmärken

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
@sir alex Lite tråkigt inlägg kan jag tycka, jag hade en åsikt som jag diskuterat i tråden och kommit fram till att jag inte hade hela bilden av vad IWC gör. På ett diskussionsforum ska man diskutera och ha åsikter, så jag kommer inte eller i fortsättningen vara tyst :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
En Svensk Tudor, issued.
batt_b1_5-2_zps1fu9uasx.jpg

Det här måste väl vara det mest typiska?
Tudor_liten.jpg
 
Att tudor hamnade så långt efter rolex va ju förvånande.

Inte egentligen. De har aldrig gjort ett verk själva innan nya Pelagos-verket, och det var inte förens senare år då de ens tillverkade merparten av deras komponenter själva. Inga komplikationer, inga stora innovationer eller tunga namn i företaget. De förtjänar inte en hög plats bara för att de är ett dotterbolag till Rolex.
 

Calle med C

Panerai
En Svensk Tudor, issued.

Tudor var från början ett svenskt företag som tillverkade batterier. Är numera endast ett varumärke som ägs av batteritillverkaren Exide.

Ah! Nu ringer det såklart några klockor. Dessa rackare kommer jag ihåg från 90-talet:
Tudor_liten.jpg
+1.
Underbart att tillhöra gruppen som överhuvudtaget inte förstår varför Tudor nämnvärt skulle förknippas med batterier!!!

Haha! Självklart tänker man på klockor i första hand.
 

Mr Chance

Kalmar
Inte egentligen. De har aldrig gjort ett verk själva innan nya Pelagos-verket, och det var inte förens senare år då de ens tillverkade merparten av deras komponenter själva. Inga komplikationer, inga stora innovationer eller tunga namn i företaget. De förtjänar inte en hög plats bara för att de är ett dotterbolag till Rolex.
Det var North Flag som fick deras första inhouse först, inte Pelagos.
 

Spenniz

Omega
Kollade som hastigast bland de mest exklusiva märkena på chrono24. Gemensamt för dom verkar vara att boett och liknande är tillverkade i ädelmetaller.
Men om man jämför noggrannheten i urverken mellan de mest exklusiva och t.ex. Rolex, Tudor eller Omega. Är det så stor skillnad, eller är det bara valen av material som gör att patek och piguet hamnar överst i listan?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kollade som hastigast bland de mest exklusiva märkena på chrono24. Gemensamt för dom verkar vara att boett och liknande är tillverkade i ädelmetaller.
Men om man jämför noggrannheten i urverken mellan de mest exklusiva och t.ex. Rolex, Tudor eller Omega. Är det så stor skillnad, eller är det bara valen av material som gör att patek och piguet hamnar överst i listan?
Richard mille är gjorda i typ plast och hamnar högt (3 på deras lista). Så det är nog inte bara boettmaterial som sätter typ patek och ap högt.
 

fashloka

Breitling
Jag notera att det stod "How exclusive is the brand? " , vilket jag inte tolkar som att listan visar dom bästa klocktillverkarna. Sen så är jag inte så förtjust i valda kriterier, jag känner att man i flera fall(inte bara denna lista) anpassar listors kriterier för att gynna tillverkare som PP, AP, Rolex osv osv. Listan saknar även många independet watchmakers. Men det som får mig att ignorera denna lista är att Movado är med:hilarious::hilarious::hilarious:
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Alltid kul med listor, är väl hyfsat ”rätt”, men såklart väldigt Europeisk, hade man gjort den i Asien hade den sett annorlunda ut. Listan gäller dock endast för klocknördar, när det gäller försäljning och brand recognition hos kreti o pleti, vet vi vem som hamnar på topp.....;)
 

Ronnie

Rolex
Det kanske är fler än jag som inte har en tydlig bild av vad folk menar med exklusiv?
Jag tänker främst på ordet som betydande något som, i det här fallet, exkluderar så många som möjligt från att köpa eller komma i kontakt med klockan. Att vara välkänd är då ett minus. Tänker man istället på det i betydelsen fin, vilket jag tror är vanligare, så blir det så subjektivt att jag hellre hade sett dem skriva en lista över vilka tillverkare de tycker mest om.

Med min definition av exklusiv hamnar förstås de klockor som är dyrast och är minst välbekanta för gemene man allra högst; Urwerk, Greubel Forsey och FP Journe. Rolex hamnar i absoluta botten i sin prisklass.

Synonymer till exklusiv
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det kanske är fler än jag som inte har en tydlig bild av vad folk menar med exklusiv?
Jag tänker främst på ordet som betydande något som, i det här fallet, exkluderar så många som möjligt från att köpa eller komma i kontakt med klockan. Att vara välkänd är då ett minus. Tänker man istället på det i betydelsen fin, vilket jag tror är vanligare, så blir det så subjektivt att jag hellre hade sett dem skriva en lista över vilka tillverkare de tycker mest om.

Med min definition av exklusiv hamnar förstås de klockor som är dyrast och är minst välbekanta för gemene man allra högst; Urwerk, Greubel Forsey och FP Journe. Rolex hamnar i absoluta botten i sin prisklass.

Synonymer till exklusiv
Fast #2 passar ju på Rolex. Dessutom, 96% av min bekantskapskrets utanför KS skulle aldrig köpa Rolex eftersom klockorna är för dyra. För dom är Rolex väldigt exklusivt. FPJ skulle kanske mer klassas som obskyr.
 

Ronnie

Rolex
Fast #2 passar ju på Rolex. Dessutom, 96% av min bekantskapskrets utanför KS skulle aldrig köpa Rolex eftersom klockorna är för dyra. För dom är Rolex väldigt exklusivt. FPJ skulle kanske mer klassas som obskyr.
Ja, jag menar att synonymerna under punkt 2 är subjektiva i gränslandet till vad ordet fin berättar om klockans exklusivitet.
Utsökt och fin är rätt nära varandra.
Högklassig säger inte mycket mer än fin; klockan ingår i en högre klass enligt den som definierat klasserna på något för oss okänt sätt.
Påkostad talar bara om priset eller marknadsvärdet, hårt draget, och eftersom prisklassen redan är bestämd så säger det inget om hur klockan rangordnas i sin definierade prisgrupp.
Dyrbar säger heller inget om rangordningen, eftersom prisgruppen redan är definierad.
Granntyckt vet jag inte vad det betyder :)
Kräsen kan klockköparen vara, men det är alldeles subjektivt vad hen värderar.
Nogräknad kan köparen också vara, men det säger inget om var klockan ska sättas i en rangordning.

Jag håller helt med om att klassa Rolex som exklusivt, men ser inget sätt att rangordna dem inom sin prisgrupp som man definierat här alltså, förutom enligt min definition av exklusivt som inte tillgängligt för alla (under synonympunkt 1) och då hamnar de bland de minst exklusiva.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Jasså? Har alltid sett Certina som snäppet finare än Tissot.

Certina har lite tjockare gods i både boett och metallarband jämfört med tissot. Sedan är Tissots läderarmband lövtunt skit jämfört med Certinas läderarmband som jag upplever håller jämn nivå med Hirsh arband. Min upplevelse är alltså att Tissot saknar vikten när man klämmer och känner på klcokor från båda tillverkarna.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Som alla vet så är det svårt med listor... Men det är kul för det föder diskussioner.

Så här är min modesta input till denna lista...
  • Jag saknar Seiko, Hamilton under "Entrance (0-25): ".
  • Graham är inga lyxklockor. Det är simpla klockor som är fruktansvärt dyrt prissatta. Om det lagts tid på bättre urverk hade jag vikt mig. Peta ner Graham två steg till "Entrance".
  • Porsche Design bör hålla sig till "Entrence" då urverken är väldigt simpla och man tar ut "pengar" för märket och inte för vad man faktiskt för i värde i handen när köper. Lite som Graham...
  • Breitling är tveksamt om det kan kallas "Luxury" . Deras Kronograf ja. Men Breitling bör höra hemma i "Finer brands". Lite för mycket "Eta" helt enkelt i deras klockor.
  • Osäker men Linde Werdelin känns aningen malplacerat nere i "Finer Brands" ?
  • Några ultra exklusiva tillverkare som inte finns med på listan som bör nämnas är:
- Bovet
- Roger Dubuis
- Louis Moinet
- Faberge /Agenhor

Vi kör lite bilder blir tråden roligare : )
Faberge Visionnaire Chronograph
Faberge-Visionnaire-Chronograph-6.jpg

Bovet 1822 Recital 20 Asterium
Bovet-1822-Recital-20-Asterium-jour.jpg


Roger Dubuis Excalibur Quatuor Cobalt MicroMelt
Roger-Dubuis-Excalibur-Quatuor-Cobalt-MicroMelt-2.jpg
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker kriterierna är ganska luddiga och det i sin tur inbjuder till att listan i sig ger utrymme för tolkningar. Jag menar vem ska bedöma och hur lixom...:rolleyes:
Men ändå rolig läsning.
 

Luma

Breitling
Det blir ju rakt av egna åsikter och listan är för partisk för att bedömas som allmän åsikt.
Listan följer billigast till dyrast och skippar helt kvalitet och historia
 
Topp