• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timetowatch.dk rankar klockmärken

Oew

Rolex
Det glädjer mig att Girard Perregaux hamnar i högsta ligan, samtidigt förstår jag inte att Parmigiani ligger där och dessutom högre upp i listan.
Jaeger gör väldigt fina klockor men med stor bredd och jag tycker nog att de borde tillhöra Luxury. Lika så med Blacpain och Glashütte. Piaget hade jag gärna sett lite högre upp, lika så Daniel Roth.
Som sagt, lustigt att Urwerk och Richard Mille kunde placera sig så högt upp med tanke på sin korta historia och anrikhet.
Blev själv förvånad över att GP var i högsta, kan hålla med om att glashutte kanske skulle vara längre ner men tycker Blancpain och JLC är självklara i högsta gruppen och parmigiani likaså!
 

Oew

Rolex
Förstår inte hur IWC är så högt, de kör ju nästan enbart på ETA och borde ligga närmare Tudor än Rolex
Som nämnts tidigare i tråden så är urverkets kvalité bara en av de faktorerna som spelar in på rankingen. Collectability, image osv spelar också in vilket är mkt högre hos iwc
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Absolut, men det är inget i deras historia som sticker ut nämnvärt i mina ögon :) Ett stabilt klassiskt märke i klass med Omega för mig
Priset och andrahandsvärdet återspeglar väl om inte annat en högre plats i listan med hänsyn till att den ska återspegla exklusivitet. Oaktat kvalitet och subjektiva faktorer är ju IWC onekligen mindre vanlig än Omega, till stor del pga. pris.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Priset och andrahandsvärdet återspeglar väl om inte annat en högre plats i listan med hänsyn till att den ska återspegla exklusivitet. Oaktat kvalitet och subjektiva faktorer är ju IWC onekligen mindre vanlig än Omega, till stor del pga. pris.
Och huruvida de är överprisade är ju en annan fråga :)
Tycker iofs deras pilot-serie sticker ut och är en av de mest klassiska pilotklockorna!
Det håller jag med dig om, men jag tycker fortfarande att det vore roligt att se poängen på varje individuell kategori för att förstå placeringarna :)
 

Gurgel

Cartier
Blev sur över att Sinn hamnade i lägsta kategorin. Det är fan ingen instegsklocka. Det är en klocka för en mycket medveten klockbärare. Dessutom äger jag bara instegsklockor. Skitkriterier. Bidrar med en bild på en fantastisk Sinn!
image.jpeg
Ähh vafan, ni får en till!
image.jpeg
 
Det glädjer mig att Girard Perregaux hamnar i högsta ligan, samtidigt förstår jag inte att Parmigiani ligger där och dessutom högre upp i listan.
Jaeger gör väldigt fina klockor men med stor bredd och jag tycker nog att de borde tillhöra Luxury. Lika så med Blacpain och Glashütte. Piaget hade jag gärna sett lite högre upp, lika så Daniel Roth.
Som sagt, lustigt att Urwerk och Richard Mille kunde placera sig så högt upp med tanke på sin korta historia och anrikhet.

Kanske de menar innehållet av företaget, inte bara namnet. Herrarna som sitter bakom dessa företag har varit med i branschen, högt upp, väldigt länge. Felix Baumgartner (Urwerk) var en av verkstadscheferna och chefsutvecklare för komplikationer på APRP under lång tid. Många av Richard Milles urverk kommer just från denna leverantör, samt att de har varit unika i funktioner och lösningar och varit MÅNGA år före ut teknik än många andra företag.

FPJ måste ju ha en sjujäkla kvalitet eftersom de inte kan mäta sig med den "horologic" histora som VC har... Bra för dom.

FPJ smiskar upp Patek, VC och AP. Innan de ens gjort slutfinisheringen. Deras verkbottnar är till och med i guld.
FPJ är även en av de få företag (Som är större än bara 4-5 pers) där grundaren och ägaren är en urmakare själv som har varit med i utvecklings och produktionsstadiet och han har en helt annan syn på perfektion än något annat företag.

Kanske lite sådana saker som de som gjort listan tänkt på, inte bara namn och historia!
 

demondave

Rolex
Blev sur över att Sinn hamnade i lägsta kategorin. Det är fan ingen instegsklocka. Det är en klocka för en mycket medveten klockbärare. Dessutom äger jag bara instegsklockor. Skitkriterier. Bidrar med en bild på en fantastisk Sinn!
image.jpeg
Ähh vafan, ni får en till!
image.jpeg

Det där ÄR en grym klocka, vilken modell är det?

Glad att Sinn hamnade där, då har jag en eller två klockor i varje kategori. I alla fall om man tolkar samarbetet med Orfina som Porsche design. Det gör jag, annars faller allt och jag måste tjacka något annat i den kategorin :D
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Herrskapet i Schaffhausen är väldigt duktiga, när de får fria tyglar att utveckla och producera! (Skulle inte förvåna mig om de kör ett in-house i deras Ingenieur eftersom ETA slutat leverera till samtliga utanför Swatch Group!)
Ja om detta är den möjliga kapaciteten är det ju bara att släppa loss, gå upp lite i pris, och bli ett riktigt prestigemärke
 

nissehult

Patek
2-Faktor
FPJ smiskar upp Patek, VC och AP. Innan de ens gjort slutfinisheringen. Deras verkbottnar är till och med i guld.
FPJ är även en av de få företag (Som är större än bara 4-5 pers) där grundaren och ägaren är en urmakare själv som har varit med i utvecklings och produktionsstadiet och han har en helt annan syn på perfektion än något annat företag.

Kanske lite sådana saker som de som gjort listan tänkt på, inte bara namn och historia!
Det var lite så jag tänkte. Om de olika kriterierna har en viss vikt i bedömningen så måste ju FPJ väga upp sin avsaknad av historia med kvalitet. Enkel matte ;)
 
Ja om detta är den möjliga kapaciteten är det ju bara att släppa loss, gå upp lite i pris, och bli ett riktigt prestigemärke

Precis. Hade utan att tänka en sekund till köpt en Ingenieur (Ref. 3239) om den ANTINGEN haft ett lägre pris med tanke på innehållet, eller haft ett bättre urverk för ett liknande pris!
Misstänker att första generationen av den nya Ingenieur kommer att få Soprod A10 som verk, som är liknande till ETA 2892, dock lite dyrare och smidigare i påbyggnad av komplikationer. Alltså överlag ett bättre verk för företag med avsikt att modifiera, om än lite dyrare!
 
Det var lite så jag tänkte. Om de olika kriterierna har en viss vikt i bedömningen så måste ju FPJ väga upp sin avsaknad av historia med kvalitet. Enkel matte ;)

Precis. FPJs "Instegsmodeller" Chronometré Souverain har en avsevärt bättre finishering och MYCKET strängre toleranser inom tillverkning. Bara tavlan håller en högre standard än Patek eller någon av de tre andra "stora." (AP, VC eller LS.)
Inte för att tala om deras komplicerade varianter! (Remontoire Tourbillon till exempel, fantastisk klocka för övrigt!)
 

Oew

Rolex
Precis. FPJs "Instegsmodeller" Chronometré Souverain har en avsevärt bättre finishering och MYCKET strängre toleranser inom tillverkning. Bara tavlan håller en högre standard än Patek eller någon av de tre andra "stora." (AP, VC eller LS.)
Inte för att tala om deras komplicerade varianter! (Remontoire Tourbillon till exempel, fantastisk klocka för övrigt!)
Vet du vad fpj toleranser för tidsavvikelser är? Vet att RM har +-1 sek/dygn :cool:
 
Förstår att seiko inte fanns med pga?vad gör då certina eller tissot där då?
Dom har lika väl som seiko highbrands.
Så grand seiko (bara inhouse)skulle ha legat på(nr1) luxury eller finer brands på vissa av modellerna sen får folk säga vad dom vill men det är min mening.
 

Bilagor

  • 1454958577542.jpg
    1454958577542.jpg
    51.6 KB · Visningar: 27

Gurgel

Cartier
image.jpeg
Det där ÄR en grym klocka, vilken modell är det?

Glad att Sinn hamnade där, då har jag en eller två klockor i varje kategori. I alla fall om man tolkar samarbetet med Orfina som Porsche design. Det gör jag, annars faller allt och jag måste tjacka något annat i den kategorin :D
Det är en limiterad utgåva (100st) som heter Jagduhr. Provade den på en mässa i Nürnberg i helgen, tyvärr glömde jag ta wristshot. Riktigt riktigt häftig. Rejält hög dock. Eur 3990. Ett par bilder från ett infoblad nedan.
image.jpeg
image.jpeg
 
Topp