• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips önskas om köp av ”riktig” klocka.

Skalman76

Omega
E68E5B08-D488-4B07-8A0F-3BC252F140DC.jpeg
B594CA50-5FDD-4CA3-A56B-C5C8811137A9.jpeg

Tissot Visodate kanske? Då har du lite kvar i budgeten att köpa en Seiko sumo som daglig beater!:)
 

J Carl

Omega
Vet inte om du redan blivit tipsad om denna . Men Seiko Alpinist är ju ett säkert kort . Inte så tokdyr heller. Kan vara en av Seikos finaste klocka genom tiderna i min mening . Jag äger tyvärr inte en själv men har klämt på den några gånger hos urmakare.
Pris runt 5000 kr
de41f30740c964024a2b18d1b77a2009--seiko-alpinist-field-watches.jpg
 
Senast ändrad:

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Ett tips är att inte lägga för mycket pengar på din första klocka. Man tror man vet vad man vill ha, men kan ha fel. Jag har iaf haft fel flera gånger och det har man fått betala dyrt för (har nog ca 20 klockor som bara ligger i sin låda). Tex har jag insett att jag kan inte ha större än ca 40mm stora klockor, gillar inte alls att bära dykare, att ofta dyrare klockor inte alls är så mycket bättre än billigare klockor osv. Det är min personliga uppfattning iaf.
 

Ashial

Omega
Min första klocka var en Armani för ca 4000kr. Kunde inget om klockor och hade inget större intresse. Så fort jag fick ett intresse och hittade till klocksnack insåg jag mitt misstag och ville knappt använda den. Inom ett år köpte jag mig en Omega. Armanin ligger nu i någon låda och skulle jag sälja den skulle jag om jag har tur få 1000kr för den.

Med tanke på att du redan hittat till klocksnack rekommenderar jag dig att köpa en riktig klocka med ett ok andrahandsvärde för ju mer du läser och lär dig ju fler klockor hittar du som du vill ha.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ett tips är att inte lägga för mycket pengar på din första klocka. Man tror man vet vad man vill ha, men kan ha fel. Jag har iaf haft fel flera gånger och det har man fått betala dyrt för (har nog ca 20 klockor som bara ligger i sin låda). Tex har jag insett att jag kan inte ha större än ca 40mm stora klockor, gillar inte alls att bära dykare, att ofta dyrare klockor inte alls är så mycket bättre än billigare klockor osv. Det är min personliga uppfattning iaf.
Sen går det att sälja också ju :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Absolut! Men det är sällan man tjänar pengar på det :) En tusenlapp här och där kan fort bli ganska mkt.
Menade inte att du skulle tjäna på det, utan om du har 20 klockor hemma du inte använder för att du kommit på att de inte var din grej, så får du ju tillbaka i alla fall en del pengar som du lagt ut om du skulle sälja.
 

Clocksworth

Breitling
4980E2F0-849B-4387-9E38-8724C9E8F32F.jpeg
9380A57C-FA5D-46F9-9F48-F0EB5ABBB71D.jpeg
Har hur som helst insett att en Armani inte är någonting att ha.
Tänk vad mycket det finns att lära sig om klockor när man börjar studera ämnet. :)

Är inne på två klockor nu. En vardagsklocka samt en lite finare att ha vid andra tillfällen.
Har fastnat för dessa två hittills.

Fortsätt gärna med tips. Följer tråden med spänning.
 

J Carl

Omega
Min första klocka var en Armani för ca 4000kr. Kunde inget om klockor och hade inget större intresse. Så fort jag fick ett intresse och hittade till klocksnack insåg jag mitt misstag och ville knappt använda den. Inom ett år köpte jag mig en Omega. Armanin ligger nu i någon låda och skulle jag sälja den skulle jag om jag har tur få 1000kr för den.

Med tanke på att du redan hittat till klocksnack rekommenderar jag dig att köpa en riktig klocka med ett ok andrahandsvärde för ju mer du läser och lär dig ju fler klockor hittar du som du vill ha.
Jag gjorde samma misstag. Har försökt sälja en Gant och en triwa hur länge som helst . Ingen vill köpa dom . Slutade med att jag igår gav bort dom till släktingar som inte kan klockor , de blev jätte glada ( klockorna kostar ju ändå runt 3000 kr styck som nya ) .

Men bara för att det är en " riktig klocka" behöver det inte kosta skjortan. En seiko skx007 kostar som en Gant men i klockkunnnigas ögon är skx007 en " riktig klocka " .
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Hamilton tycker jag gör väldigt prisvärda klockor och de har ofta rätt fin design. Ett annat alternativ, om beg funkar, är en Sjöö Sandström Royal Steel. Finns i lite oliika färger och storlekar (googla för bilder och detaljer). Väldigt tidlös design och ett robust och bra urverk. Priset ligger väl runt 10 för den första varianten och för lite nyare en bit upp från det.
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Hamilton tycker jag gör väldigt prisvärda klockor och de har ofta rätt fin design. Ett annat alternativ, om beg funkar, är en Sjöö Sandström Royal Steel. Finns i lite oliika färger och storlekar (googla för bilder och detaljer). Väldigt tidlös design och ett robust och bra urverk. Priset ligger väl runt 10 för den första varianten och för lite nyare en bit upp från det.

+1 på Hamilton, kolla tex in deras Jazzmaster-serie.
 

jurassicjay

Cartier
Sååå snygg, stilig och helt underbar.
Jag skulle inte köpa fler klockor i år men jag är nog tvungen att bryta det löftet och köpa en Alpinist:)

Kan inte annat än hålla med. Elegant men tål också en hel del stryk. Mer än vad den ser ut att kunna tåla. Blir bara till att införskaffa en länk nu, trots att den egentligen gör sig bäst på läder. Länk är dock överlägset mest praktiskt. Och bekvämt.
Klart du ska skaffa en alpinist!!
 

Leafvalley

Cartier
Hej!

Jag är som rubriken lyder ute efter tips då jag är på väg att köpa min första riktiga klocka.
Vad ska jag tänka på vid köp av klocka samt vilka fabrikat rekommenderas, batteri eller automat.
Stilen jag söker är klassisk, dressed, modell.
När jag söker runt så fastnar jag för Armanis modeller men jag misstänker att bakom fasaden döljer sig en lägre kvalitet, eller?

Priset kan tänkas ligga mellan 2-15tkr.
Det finns säker massor av människor här som kan ge bra tips vid köp av klockor.

Tackar på förhand.
Har du kikat på uppstickaren Christopher Ward, bra kvalitet, automat och bra priser...
Christopher-Ward-c9-Moonphase-MAIN-940x520.jpg

c1-grand-malvern-moonphase-range
 

L.D

Omega
Jag sitter och kollar på olika Seiko Cocktail time, men det är lite av en jungel vad gäller tjocklek. Pratar bara om de nya Presage cocktailtime. I recensioner/butiker säger man allt från 11,8 till 15 mm. Det är en jäkla skillnad. Specielt med tanke på att det är en dressad klocka. Aktoriserade seiko försäljare säger till och med olika.

Någon som vet vad som verkligen gäller eller finns det olika?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag är som rubriken lyder ute efter tips då jag är på väg att köpa min första riktiga klocka.
Vad ska jag tänka på vid köp av klocka samt vilka fabrikat rekommenderas, batteri eller automat.
Stilen jag söker är klassisk, dressed, modell.
När jag söker runt så fastnar jag för Armanis modeller men jag misstänker att bakom fasaden döljer sig en lägre kvalitet, eller?

Priset kan tänkas ligga mellan 2-15tkr.
Det finns säker massor av människor här som kan ge bra tips vid köp av klockor.

Tackar på förhand.
1.Billigaste ägandet och oftast billigast i inköp, bästa tidshållningen= kvarts (quartz)
2.Räkna med servicekostnader eller sälj klockan när den börjar gå dåligt och behöver service, en diff på runt 10 sekunder om dagen = automat eller manuell.
Har du redan tänkt ha fler klockor eller vill du ha en som passar till så mycket som möjligt?
När du säger "klassisk, dressed, modell" tänker jag på en klocka som har ett utseende som Rolex Datejust eller Omega Aquaterra, även om dom är lite mer åt det sportiga hållet är det en look som funkar till mycket. Med det i åtanke skulle jag leta just dessa två begagnade, Omegan finns som kvarts och går att hitta inom budget, Rolexen något över och som automat. Annars skulle jag säga Grand Seiko kvarts. Googla eller kolla på forumet efter Grand Seiko sbgx... Vilken som helst av nämnda klockor skulle fungera som den enda klocka du köper, som håller en livstid (med lite service ibland) och kommer passa till allt utom frack. Det finns massa modeller och märken i samma stil, tex dom Tissot du visade som givetvis ar helt ok. Allt beror på vart man vill sätta ribban ;)Lycka till och håll oss uppdaterade om vad det blev till slut :)
 
Topp