• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips om urmakare som kan serva en Rolex Bubbleback

Tänkte ge en uppdatering nu när klockan har kommit tillbaka från service hos Lindahl i Vetlanda. Genomgick service av urverket, fick nytt glas och nytt rotorlager. Kan verkligen rekommendera Bertil Lindahl, kunnig och gav ett väldigt bra bemötande både per telefon och mail.
1D7413F6-E1B3-4DE1-83B7-920CDC40E6C0.jpeg

Tänkte ge en uppdatering nu när klockan har kommit tillbaka från service hos Lindahl i Vetlanda. Genomgick service av urverket, fick nytt glas och nytt rotorlager. Kan verkligen rekommendera Bertil Lindahl, kunnig och gav ett väldigt bra bemötande både per telefon och mail.
Härligt! Grattis och tack för informationen. Så småningom ska min också få en service och det är väl inte osannolikt att det blir hos Lindahls.

Fan va kul, grattis! Vad kostade ett sådant uppdrag och har du testat resultatet i en timegrapher?

Bra att nån har goda erfarenheter av dem. För mig har de varit så där kan jag säga...

Jasså, vad var det som du inte var nöjd med?
Första vändan var klockan borta i ett par månader. Kom tillbaka och avvek cirka 6-7 minuter /dygn. Lämnade tillbaka den varvid den var borta ytterligare några veckor men gjordes väl ren i åtminstone, viket var vad jag betalade för första gången.
Men de glömde att skruva fast verket i boetten. Fick jag göra själv. Hade det varit en hobbyurmakare hade jag inte sagt nåt, sånt man får ta, men fullpris professionella... nja...

Första vändan var klockan borta i ett par månader. Kom tillbaka och avvek cirka 6-7 minuter /dygn. Lämnade tillbaka den varvid den var borta ytterligare några veckor men gjordes väl ren i åtminstone, viket var vad jag betalade för första gången.
Men de glömde att skruva fast verket i boetten. Fick jag göra själv. Hade det varit en hobbyurmakare hade jag inte sagt nåt, sånt man får ta, men fullpris professionella... nja...
Det lät ju ifs mindre bra. Jag är iaf nöjd, hittills.

Kapar denna tråd. Hoppas det är okey?

Jag lämnade in min BB:
IMG_8706.jpeg

Till Lindahls för service. Efter att det verkligen försökt så fortar sig klockan jättemycket, enligt dem, och jag kommer därför få tillbaka hela servicekostnaden. Bertil menade att den ej gick att åtgärda. Jättesnällt och verkligen integritet av Lindahls! De har varit grymma och hjälpsamma genom hela processen.
Frågan är ju dock nu, ska man leta ett utbytesverk eller ska man låta någon annan serva den? Vem isf?

Jag lämnade in min BB:
IMG_8706.jpeg

Till Lindahls för service. Efter att det verkligen försökt så fortar sig klockan jättemycket, enligt dem, och jag kommer därför få tillbaka hela servicekostnaden. Bertil menade att den ej gick att åtgärda. Jättesnällt och verkligen integritet av Lindahls! De har varit grymma och hjälpsamma genom hela processen.
Frågan är ju dock nu, ska man leta ett utbytesverk eller ska man låta någon annan serva den? Vem isf?
Vad jag vet är de enkla och stabila verk. Är ju ett manuellt verk i grunden med en påbyggnad. Känns som en skicklig urmakare skulle reda ut det relativt enkelt.

Kul med BB :) Tror det är en del av de gamla fristående urmakarna som inte vill röra Rolex längre pga. bristen på reservdelar. Kan stöka till det även om det bör vara relativt enkelt att lösa problemet. Jag körde som sagt genom Lindahls. Vill minnas att det blev ett par vändor fram och tillbaka men att de löste det tillslut.

Låter märkligt, fel delar i? Vad har de problem med? Mina är oservade och går helt ok.
Lite oklart. De trodde att det var fel på fjädern och den bytte de. Sen så pratade de om att uppdragningen, av rotorn, ej var något vidare. Det förklarar ju däremot inte varför den fortar sig? Det ska handla om flera minuter per dag.

Det är, som jag förstått det, det allra största problemet. Klockan går osv. men den fortar sig enormt.

Jag lämnade in min BB:
IMG_8706.jpeg

Tråkigt att höra. Servade min hos Lindahls, utan problem. Märkligt att felsökningen verkar vara så knepig.

Man blir ju nyfiken på vad som gör att dom ger upp. Uppenbara saker bör dom ju hittat. Har du några bilder på hur den uppträder på timegrapher?
Nej tyvärr…
Enligt Bertil så går den inte att rucka? Han säger att han inte riktigt vet varför. Den ska gå okey, i vissa positioner (~30 sek/per dag), medans i andra ska den gå fort med flera min i timmen! Jag håller med om att det känns väldigt konstigt. Enligt Bertil ska verket se ”okey” ut samt att de satt in en ny fjäder. Jag vet att denne pratade om balansen tidigt i servicen.

Bertil menade att nya delar behövs.

Nej tyvärr…
Enligt Bertil så går den inte att rucka? Han säger att han inte riktigt vet varför. Den ska gå okey, i vissa positioner (~30 sek/per dag), medans i andra ska den gå fort med flera min i timmen! Jag håller med om att det känns väldigt konstigt. Enligt Bertil ska verket se ”okey” ut samt att de satt in en ny fjäder. Jag vet att denne pratade om balansen tidigt i servicen.

Bertil menade att nya delar behövs.
Vet du vilken kaliber på urverket det är i din?

Lite oklart, men jag skulle gissa på cal. 630? Verkar ha varit den vanligaste.

Som jag förstått det är 620 med subsekund.
Låter på beskrivningen som ett balanshjul i ”kraftig” obalans. Att korrigera det är inte helt trivialt. Det bör korrigeras med vikter på balanshjulets olika skruvar runt om samt skruva in/ut skruvar för finjustering. Har tidigare urmakare gjort påverkan på balanshjulet med att borra bort material på positioner där skruvarna inte är positionerade blir jobbet än mer komplicerat. Syns ofta på undersidan av balanshjulet. Går att rätta till men är tidskrävande och gäller att man vet vad man gör. Dessutom växer dom här balanserna inte på träd om olyckan skulle vara framme. Det är en kvalificerad gissning iaf om vad som är fel.
f5c9704d-d53a-47c1-a871-c85618533f1f.jpeg

Låter på beskrivningen som ett balanshjul i ”kraftig” obalans. Att korrigera det är inte helt trivialt. Det bör korrigeras med vikter på balanshjulets olika skruvar runt om samt skruva in/ut skruvar för finjustering. Har tidigare urmakare gjort påverkan på balanshjulet med att borra bort material på positioner där skruvarna inte är positionerade blir jobbet än mer komplicerat. Syns ofta på undersidan av balanshjulet. Går att rätta till men är tidskrävande och gäller att man vet vad man gör. Dessutom växer dom här balanserna inte på träd om olyckan skulle vara framme. Det är en kvalificerad gissning iaf om vad som är fel.
f5c9704d-d53a-47c1-a871-c85618533f1f.jpeg
Är det något du vill undersöka?

Är det något du vill undersöka?
svårt att låta bli, för det är alltid kul med utmaningar och triggad blir man när en annan urmakare dömt ut klockan. T.ex det som hänt med regattan jag servar just nu:

Men det här är verkligen utanför min comfort zone och du bör nog söka hjälp av någon som verkligen vet vad dom gör och gjort det här fler gånger än mig. Jag vill inte ta mig an något jag inte känner mig trygg att genomföra.

Update!
Detta var svaret jag fick när jag frågade lite närmare vad som var fel:

”Någonstans finns ett eller flera slitningsfel som hämmar gången.

Kan vara gånghjulet eller balanstapparna. Spiralfjädern är inte heller i bästa skick. I detta fall går inte slitaget se utan man måste byta en del och prova.

Bästa sättet är att skaffa ett donatorverk, men inte så lätt då ditt verk inte har något kalibernummer.”

Jag kan ingenting om urverk, men låter det inte som klockan borde sakta sig pga dessa slitage, inte forta sig flera min?

Tillbaka
Topp