Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kanske beror på försäkringsbolag. Jag blev bestulen på min elcykel på samma vis. Fick väldigt bra utbetalt på hemförsäkringen som vi hade hos IcaHalvt OT-fråga. Är det någon som vet om hemförsäkring täcker cykelstöld i garagelänga? Hade en elcykel för 30k i garaget som blivit uppbrutet.
Fan vad störigt.. vad säger polisen då?Jag har hittat cykeln på facebook market. Så frustrerande. Får inte hjälp av polis...
Försäkringsbolagen täcker lite olika värden och saker. Kortfattat så klarar du dig med en hemförsäkring om du får inbrott eller att det brinner förutsatt att du kan bevisa värdet på klockan/saken. Se bara till att kolla upp värdeminskning.Jag har skrålat igenom tråden och ser inte någon direkt rekommendation till ett specifikt försäkringsbolag som skulle vara bättre än andra. Tolkar det som att ingen har några direkta erfarenheter än.
Det andra som jag kom till att tänka på är det med att försäkringsbolag sänker värdet automatiskt på lösöre för varje år. Så efter 10 år så tror jag det du får en är typ 10% av angivet värde när du tecknat försäkringen. Så är det iaf med konventionella F.bolag. Undrar hur brookfield gör eftersom de skriver på sin hemsida att de förstår värdeökningen i vissa modeller med tid.
Har inte så många över 100’, men kör bara på hemförsäkringen. Inte lönt att försäkra. Bättre att isf ta smällen om man har otur.Hur gör ni som har flera klockor över 100k i värde. Försäkrar ni alla eller?
Försäkrade min datejust 41 hos brookfield förra året och årspremiären blev runt 4k. När jag sedan skulle försäkra min Submariner two tone så skulle försäkringen för två klockor bli typ 25k om året vilket är galet i min mening.
Okej vad har du för hemförsäkring? Vet att det är lite olika hur mycket de täcker om man skulle bli rånad tex, men det brukar väl vara runt 50-100k?Har inte så många över 100’, men kör bara på hemförsäkringen. Inte lönt att försäkra. Bättre att isf ta smällen om man har otur.
Oj det låter inte så farligt ändå. Kanske får ta och ringa IF helt enkelt..Betalar runt 11k hos IF för att försäkra till ett värde av ca 550k. Men har inte räknat upp den senaste tidens värdeökning. Så jag borde höja beloppet till det dubbla nästan.
Nu när man kör med bankfack så borde man ju skippa försäkring helt. det optimala vore ju att ha en försäkring på låt oss säga en 500k som gäller för den klockan man har på sig för tillfället eller i hemmet om man skulle råka ut för något.
Det är hemförsäkring med en tilläggsförsäkring för klockor.Okej vad har du för hemförsäkring? Vet att det är lite olika hur mycket de täcker om man skulle bli rånad tex, men det brukar väl vara runt 50-100k?
Har 100', så man skulle ju få ut en del av beloppet iaf.Okej vad har du för hemförsäkring? Vet att det är lite olika hur mycket de täcker om man skulle bli rånad tex, men det brukar väl vara runt 50-100k?
Har kollat runt ordentligt senaste tiden på alternativ och tillslut landade jag på Icas försäkring. För ett tillägg på 49kr per månad så skyddas man på ett värde upp till 200k istället för 100k vilket de flesta andra bolag har. Vilket är tillräckligt för att täcka retail priset för alla klockor jag har (dock kanske inte alltid marknadspris )
Sen så täcker det även för allt jag har i hemmet. Jag tycker det är en optimal lösning. Då man inte behöver försäkra varenda enskild klocka, vilket snabbt leder till riktigt höga premier. Man har bara på sig en klocka åt gången när man går ut trots allt så det bör det räcka med denna försäkring.
Eller har jag missat något?
Du har helt rätt! Är verkligen en djungel. När det gäller i hemmet ställer de (och alla andra?) krav på kassaskåp i hemmet så det är något jag tänkt göra en separat tråd om framledes då jag ej hitta något när jag sökte.Tycker det låter väl avvägt. Har ingen erfarenhet av ICAs hemförsäkring dock.
Se till att du uppfyller villkoren på eventuella värderingsintyg, dokumentation, kvitton och förvaring i hemmet om särskilda krav ställs på det. Samt vilka krav de ställer om något sker utanför hemmet. Kan vara aktningskrav. Uppfylls inte dessa utgår ingen ersättning.
Att man har generösa villkor i sin marknadsföring är en sak. När det väl ställs ersättningskrav kommer bolaget att nagelfara händelsen i syfte att hitta ett sätt att inte betala ut ersättning. Att villkoren är vaga många gånger är utstuderat från försäkringsbolagens sida. Något att ha i bakhuvudet.
De har extrema krav på kassaskåp i hemmet, det som avgjorde att jag valde annat bolag.Har kollat runt ordentligt senaste tiden på alternativ och tillslut landade jag på Icas försäkring. För ett tillägg på 49kr per månad så skyddas man på ett värde upp till 200k istället för 100k vilket de flesta andra bolag har. Vilket är tillräckligt för att täcka retail priset för alla klockor jag har (dock kanske inte alltid marknadspris )
Sen så täcker det även för allt jag har i hemmet. Jag tycker det är en optimal lösning. Då man inte behöver försäkra varenda enskild klocka, vilket snabbt leder till riktigt höga premier. Man har bara på sig en klocka åt gången när man går ut trots allt så det bör det räcka med denna försäkring.
Eller har jag missat något?
De har extrema krav på kassaskåp i hemmet, det som avgjorde att jag valde annat bolag.
Det har jag inte sett hos någon annan jag valde mellan? Det och krav på värdering är vad som ställer till det för oss klocknördar.Har inte alla det när det gäller i hemmet? Jag har inte kollat runt så mycket, men dom få jag kollat på har krav på ett visst typ av kassaskåp vid stöld i hemmet.
Det har jag inte sett hos någon annan jag valde mellan? Det och krav på värdering är vad som ställer till det för oss klocknördar.
Menar de att du får ett specifikt försäkringsbrev? Inte haft dem själv men finns inga anpassade tillägg på de försäkringar jag haft. Men minns att jag läst det där för faktiskt nu när du nämner det.Nu har jag bara kollat på ICA, LF och en lokal aktör där jag känner ägaren. Alla tre krav på skåp för t.ex armbandsur i hemmet för full ersättning.
T.ex från LFs hemförsäkring;
"Om det anges i försäkringsbrevet ska du förvara samlingen i låst och fastbultat certifierat värdeskåp och förvara nyckeln oåtkomlig för obehörig. Detta gäller utöver de aktsamhetskrav som anges i tillämpligt avsnitt F Egendomsskador. Har du inte följt aktsamhetskraven kan ersättningen sättas ned, se avsnittet M.6 Nedsättning av försäkringsersättning"
Fick även det svaret när jag mailade dom och frågade vad som gällde i hemmet för klockor.
I vilket fall innebar ICAs att skåpet skulle kosta flera 100' för mig.
Möjligt du kan hitta skåpen beg billigt, men hög klassning. Blir dyrt för alla.Ja det är ju lite extremt Förmodligen svårt att få tillbaka pengarna för skåpet om man ska sälja det sen dessutom
De tar dock runt 3k per klocka?Ajdå. Hade inte förstått att kassaskåp av rätt säkerhetsklassning var så dyrt.. Brookfield täcker upp till 150.000kr i hemmet även utan kassaskåp, samt hela försäkringsvärdet om man nu skulle ha det. Så kanske är bästa alternativet trots allt?
Kollat TH tex?Ja. Det är fan inte lätt att få till en rimlig affär märker jag Ganska segt. Trodde att jag hade ett bra alternativ men känns svårt nu men blir nog Brookfield tillslut..