• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på försäkring

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
4.5k per år känns inte så blodigt för att vara full försäkrad, skulle vart spännande att veta hur värderingen går till.
Om man tex har en äldre referens så kan ju priserna på c24 skilja sig med 200%
Värderingen från chrono är inte baserat på aktuella annonser. Du registrerar din klocka på ditt konto och får ett "Uppskattat värde", det värdet blir underlaget för din försäkring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Värderingen från chrono är inte baserat på aktuella annonser. Du registrerar din klocka på ditt konto och får ett "Uppskattat värde", det värdet blir underlaget för din försäkring.
Förstår vad du menar, men priset du ser på chrono är såklart baserat på aktuella annonser. Dock många klockor som inte kan registreras hos chrono.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Förstår vad du menar, men priset du ser på chrono är såklart baserat på aktuella annonser. Dock många klockor som inte kan registreras hos chrono.
Du har säkerligen rätt, chrono24 verkar ha någon hemlig magisk formula. Det är intressant spridning bland mina klockor hur nära i pris annonserna som ligger ute är i relation till uppskattat värde.
 

hiro

Cartier
Någon som kör ICA? Deras skydd utanför bostaden är ju klart bäst, upp till 200k, men sen ska man förvara klockan i speciellt skåp hemma. Enligt deras krav står det dock att om man inte gör så så dras värdet ner, vanligtvis med 25%:

Från: https://www.icaforsakring.se/global...kring-fullstandiga-villkor-ica-forsakring.pdf

Smycken och andra värdeföremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor, ädelstenar, mynt, sedlar, frimärken, fick- och armbandsur som enskilt eller sammanlagt är värda mer än 100 000 kronor måste vid förvaring i bostaden förvaras i värdeskåp godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningen. Vanligt förvaringsskåp är inte värdeskåp. Värdeskåpet måste vara monterat enligt tillverkarens anvisningar. Se även generella aktsamhetskrav, avsnitt D1.

Om aktsamhetskraven inte är uppfyllda kan ersättningen sättas ned i enlighet med avsnitt D4.3 (Åsidosättande av aktsamhetskrav eller annan föreskrift i försäkringsvillkoren).

D4.3 Åsidosättande av aktsamhetskrav eller annan föreskrift i försäkringsvillkoren: "Ersättningen sätts vanligtvis ned med 25 %. Vid allvarlig försumlighet kan du bli helt utan ersättning."

Någon som vet om detta gäller vid förvaring hemma men utan kassaskåp? Skulle absolut kunna tänka mig att ta risken att bara få 75% värde vid inbrott för att få ett bra skydd utanför bostaden till rimlig kostnad.
 

Ivandrago

Omega
2-Faktor
Någon som kör ICA? Deras skydd utanför bostaden är ju klart bäst, upp till 200k, men sen ska man förvara klockan i speciellt skåp hemma. Enligt deras krav står det dock att om man inte gör så så dras värdet ner, vanligtvis med 25%:

Från: https://www.icaforsakring.se/global...kring-fullstandiga-villkor-ica-forsakring.pdf



Någon som vet om detta gäller vid förvaring hemma men utan kassaskåp? Skulle absolut kunna tänka mig att ta risken att bara få 75% värde vid inbrott för att få ett bra skydd utanför bostaden till rimlig kostnad.
Nu har jag talat även med Ica, tack för tipset! Jag kan sammanfattade det så här. Du måste ha ett sådant där värdeskåp för att vara täckt över 100 k. Har du inte det så kommer du inte få ersättning för mer än 100k även om du blir av med klockan utanför bostaden. Låt säga att du har värdeskåpet. Då täcker försäkringen, med plus-tillägg (12 kr extra i månaden enligt Ica) förluster utanför bostaden upp till 200 k. Här kommer dock kruxet. De gör åldersavdrag för klockor. 100 % gäller första året, därefter tappat den rätt duktigt i värde. Försäkringen är alltså värdelös för en klocka som har några år på nacken. Har man nyss köpt i butik så är det ju dock en grymt förmånlig försäkring att ha första året - som jag ser det. De godtar värderingsintyg för att styrka att klockan är värd mer än man har betalat. Men som sagt, även om du har ett värderingsintyg så görs åldersavdrag.
 

hiro

Cartier
Nu har jag talat även med Ica, tack för tipset! Jag kan sammanfattade det så här. Du måste ha ett sådant där värdeskåp för att vara täckt över 100 k. Har du inte det så kommer du inte få ersättning för mer än 100k även om du blir av med klockan utanför bostaden. Låt säga att du har värdeskåpet. Då täcker försäkringen, med plus-tillägg (12 kr extra i månaden enligt Ica) förluster utanför bostaden upp till 200 k. Här kommer dock kruxet. De gör åldersavdrag för klockor. 100 % gäller första året, därefter tappat den rätt duktigt i värde. Försäkringen är alltså värdelös för en klocka som har några år på nacken. Har man nyss köpt i butik så är det ju dock en grymt förmånlig försäkring att ha första året - som jag ser det. De godtar värderingsintyg för att styrka att klockan är värd mer än man har betalat. Men som sagt, även om du har ett värderingsintyg så görs åldersavdrag.

Hmm, det var ju helt andra svar än vad jag fick när jag ringde och pratade med dem för ett tag sedan... o_O
 

Ivandrago

Omega
2-Faktor
4.5k per år känns inte så blodigt för att vara full försäkrad, skulle vart spännande att veta hur värderingen går till.
Om man tex har en äldre referens så kan ju priserna på c24 skilja sig med 200%

Hmm, det var ju helt andra svar än vad jag fick när jag ringde och pratade med dem för ett tag sedan... o_O
Min bedömning efter lite research är att brookfield är det bästa alternativet över 100 k. 4,5 k känns som sagt inte så farligt, och att köpa värdeskåp för x tusen för att sedan endast ha nytta av försäkringen i ett år känns ju rätt värdelöst. Ska väl tilläggas att tjejen på Icas försäkringsavdelning var tvungen att kolla med en kollega när jag frågade hur villkoren såg ut om man struntade i att skaffa ett värdeskåp.
 

hiro

Cartier
Min bedömning efter lite research är att brookfield är det bästa alternativet över 100 k. 4,5 k känns som sagt inte så farligt, och att köpa värdeskåp för x tusen för att sedan endast ha nytta av försäkringen i ett år känns ju rätt värdelöst. Ska väl tilläggas att tjejen på Icas försäkringsavdelning var tvungen att kolla med en kollega när jag frågade hur villkoren såg ut om man struntade i att skaffa ett värdeskåp.
Jag fick svar från ICA när jag ringde dem senast:

  • Praxis är 75%, men inget kan lovas om man inte skaffar skåp.
  • För klockor som ökar i värde är det inget åldersavdrag, men listpris som gäller även om det inte går att få till det priset...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min bedömning efter lite research är att brookfield är det bästa alternativet över 100 k. 4,5 k känns som sagt inte så farligt, och att köpa värdeskåp för x tusen för att sedan endast ha nytta av försäkringen i ett år känns ju rätt värdelöst. Ska väl tilläggas att tjejen på Icas försäkringsavdelning var tvungen att kolla med en kollega när jag frågade hur villkoren såg ut om man struntade i att skaffa ett värdeskåp.
Det är extrema värdeskåp vi pratar om om jag minns rätt. Kostar över 100'
 

hiro

Cartier
Min bedömning efter lite research är att brookfield är det bästa alternativet över 100 k. 4,5 k känns som sagt inte så farligt, och att köpa värdeskåp för x tusen för att sedan endast ha nytta av försäkringen i ett år känns ju rätt värdelöst. Ska väl tilläggas att tjejen på Icas försäkringsavdelning var tvungen att kolla med en kollega när jag frågade hur villkoren såg ut om man struntade i att skaffa ett värdeskåp.

Min 3a i Stockholm betalar jag nu 279 sek för, (värde 5-10m) och då ingår ersättning för 50k för lösöre. Känns så dumt att inte hitta en hemförsäkring där man kan öka det beloppet till 200k, utan måste köpa specialförsäkring för 350kr extra...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min 3a i Stockholm betalar jag nu 279 sek för, (värde 5-10m) och då ingår ersättning för 50k för lösöre. Känns så dumt att inte hitta en hemförsäkring där man kan öka det beloppet till 200k, utan måste köpa specialförsäkring för 350kr extra...
Det är därför de flesta samlare inte sakförsäkrar om man har råd att bli av med sakerna.
 

Ivandrago

Omega
2-Faktor
Jag fick svar från ICA när jag ringde dem senast:

  • Praxis är 75%, men inget kan lovas om man inte skaffar skåp.
  • För klockor som ökar i värde är det inget åldersavdrag, men listpris som gäller även om det inte går att få till det priset...
Ok! Verkar ju i så fall som att de har rätt dålig koll i kundtjänsten. När jag läser villkoren så står det ju faktiskt följande

"Är marknadsvärdet 2/3 eller mer av priset för ett nytt likvärdigt föremål gör vi inget värdeminskningsavdrag utan du får ersättning med nypriset om du återanskaffar föremålet inom sex månader (nyprisersättning)."

Men listpris/nypris blir ju som sagt helt värdelöst det också på en klocka som ökat rejält i värde.
 

hiro

Cartier
Sen kan jag meddela att när jag kontaktar LF/Länsförsäkringar vill de inte försäkra en klocka om man inte redan varit kund hos dem ett år, så det går bort för mig...
 

benniejet

Breitling
För klocka värd cirka 140 000 SEK gäller hos Folksam kostnad 2 946 kr per år samt självrisk 1 800 kr.

Är detta konkurrenskraftigt?
 

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
Någon som kör ICA? Deras skydd utanför bostaden är ju klart bäst, upp till 200k, men sen ska man förvara klockan i speciellt skåp hemma. Enligt deras krav står det dock att om man inte gör så så dras värdet ner, vanligtvis med 25%:

Från: https://www.icaforsakring.se/global...kring-fullstandiga-villkor-ica-forsakring.pdf



Någon som vet om detta gäller vid förvaring hemma men utan kassaskåp? Skulle absolut kunna tänka mig att ta risken att bara få 75% värde vid inbrott för att få ett bra skydd utanför bostaden till rimlig kostnad.
Nu har jag talat även med Ica, tack för tipset! Jag kan sammanfattade det så här. Du måste ha ett sådant där värdeskåp för att vara täckt över 100 k. Har du inte det så kommer du inte få ersättning för mer än 100k även om du blir av med klockan utanför bostaden. Låt säga att du har värdeskåpet. Då täcker försäkringen, med plus-tillägg (12 kr extra i månaden enligt Ica) förluster utanför bostaden upp till 200 k. Här kommer dock kruxet. De gör åldersavdrag för klockor. 100 % gäller första året, därefter tappat den rätt duktigt i värde. Försäkringen är alltså värdelös för en klocka som har några år på nacken. Har man nyss köpt i butik så är det ju dock en grymt förmånlig försäkring att ha första året - som jag ser det. De godtar värderingsintyg för att styrka att klockan är värd mer än man har betalat. Men som sagt, även om du har ett värderingsintyg så görs åldersavdrag.
Jag har Ica med utökat skydd för värdesaker (kostar typ 20 mer i månaden) och dubblar värdesaker i hemmet från 100 till 200.
Jag fick tyvärr använda mig av försäkringen ett tag tillbaka och fick utan att ha något form av värdeskåp ersättning på närmare 400-450k för enbart värdesäker dvs klockor, guld och ädelstenar.

Dom gjorde även egna värderingar på alla klockor och tog aktuellt marknadsvärde på alla och inga åldersavdrag. Vissa av värderingarna var dessutom så överdrivet höga att jag fick ifrågasätta deras beslut då ingen sund människa skulle betalat dessa summor för klockorna som blev stulna.
Tog dock sin lilla tid, fick nog vänta omkring 12-14 månader innan hela ärendet var avslutat men dom hanterade ärendet i slutändan lite för bra och inte vad jag förväntade mig av dom. Och i detta fall följde dom inte ens deras villkor i det finstilta. Enligt mig bör ha gett mig max 150’ och en käftsmäll för jag inte ens hade dörren låst eller ens gjort ett försök att gömma några värdesaker
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Väcker liv i denna igen då en ny/till försäkring har blivit aktuell för mig, jag är för ängslig och har inte tillräckligt med deg för att slanta nya om jag blir bestulen eller rånad utan försäkring ;)

Först en fråga: Någon som haft ett ärende med Brookfields och dela deras erfarenheter?

Fick en "gratis" prova på månad från Brookfields vid köp från Nymans och deras säljare/rådgivare ringde upp idag. Jag passade på att fråga om begagnade klockor och även smycken. så här kommer en kort sammanfattning om hur jag gör och svaren jag fick. Personen på Brookfield var väldigt tydlig i hur försäkringen gäller och vad som gäller när. Ffa gillade jag tydligheten i vilka valmöjligheter som finns kring värde på ny- resp. beg. klocka.

Sammanfattningsvis Brookfields:
  • En ny IWC på knappa 100k i nyvärde kostar ca 2700/år så länge jag är ägaren (som första ägare) k
  • Så länge jag är ägare (som första ägare) kan jag rapportera ett justerat nypris från IWC, som jag förstod det utan premiehöjning (men jag är rätt övertygad att det enbart gäller inom innevarande försäkringsperiod).
  • För en begagnad klocka så försäkrar man utifrån ett bestämt värde och premien justeras därefter, de accepterar Kaplans/liknande men även Choro24 upskattning av värde.
  • De reserverar sig rätten att ersätta klockan. Dvs kan de hitta en likvärdig klocka under försäkrat värde så kommer de se till att du får den. Kan de inte hitta en få man försäkringsvärdet. Man får ALDRIG mer än försäkrat värde.

Jag hade en idé om att lämna min Hublot på ny värdering hos kaplas och sedan vartannat år se värdet på Chrono24 och rapportera in till Brookfields för att ha aktuellt värde (och såklart premie därefter)

Jag kommer gå för Brookfields minst ett år, just för att de är öppna och ärliga med vilken summa man får vid vilket tillfälle och att man kan värdera om klockan utan problem. Något som IF enbart har hänvisat till lösöre i hemförsäkring trots att jag har en tilläggsförsäkring för 2450/år.

Kommer dock försöka göra en rundringning i mån av tid till de stora för att kolla vad de har att erbjuda återkommer med ev. matnyttig info.
 

Mb29836

Omega
2-Faktor
Valde mellan Brookfields och en tilläggsförsäkring på hemförsäkringen hos Moderna. Slutade med moderna dels för enkelhetens skull och dels för att det var någon tusenlapp per år billigare (verkar ha tappat bort offerterna så kan inte ge detaljer). Villkoren var i stort väldigt lika. Ersättning upp till försäkringsbelopp men inte mer om man inte aktivt justerar värdet. Skillnaden var väl att det var självrisk hos moderna men om jag undviker att bli rånad under två år så har man räknat hem den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Valde mellan Brookfields och en tilläggsförsäkring på hemförsäkringen hos Moderna. Slutade med moderna dels för enkelhetens skull och dels för att det var någon tusenlapp per år billigare (verkar ha tappat bort offerterna så kan inte ge detaljer). Villkoren var i stort väldigt lika. Ersättning upp till försäkringsbelopp men inte mer om man inte aktivt justerar värdet. Skillnaden var väl att det var självrisk hos moderna men om jag undviker att bli rånad under två år så har man räknat hem den.
Undvik att bli rånad överhuvudtaget så slipper du försäkring helt...
 

Bonumm

Panerai
Blir man rånad hemma så täcker lösöre på min försäkring klockor upp till flera miljoner. Jag har tagit höjd för det i min försäkring. Jag har ett stort jäkla kassaskåp också ska tilläggas, vi snackar flera hundra kilo som sitter fastbultat i betonggolvet. Så råkar någon pundare ta sig in hemma hos mig så får de aldrig upp mitt skåp. Nu har jag mina klockor i bankfack för säkerhetsskull. Det som är knas med det är att blir de stulna där så täcker inte hemförsäkringen stölden eftersom den ej inträffar i hemmet.
 

Mb29836

Omega
2-Faktor
Det gör den, MEN! Kruxet är att en vanlig hemförsäkring ofta har ett tak på lösöret de ersätter om det blir skada/rån/överfall utanför hemmet. För mig var det 80 papp, och då räcker det inte, speciellt om du blir av med mobiltelefonen, plånka etc.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det gör den, MEN! Kruxet är att en vanlig hemförsäkring ofta har ett tak på lösöret de ersätter om det blir skada/rån/överfall utanför hemmet. För mig var det 80 papp, och då räcker det inte, speciellt om du blir av med mobiltelefonen, plånka etc.
Blir ofta en orimligt hög kostnad att täcka upp det över 90-100'-gränsen de flesta bolag har på lösöre utanför hemmet. Har man sedan flera klockor så... Men det är ju upp till var och en såklart. Jag ogillar att betala för dumma försäkringar.
 

Mb29836

Omega
2-Faktor
Jag förstår dig. Känns ju som en sur kostnad, tills man behöver den 😅 betalar mest för att inte behöva oroa mig så mycket, så det beror väl på hur neurotisk man är 😊
 
Topp