• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på hörlurar till jobbet

Håller med. Stora skillnaden i mitt tycke är varifrån det kommer ifrån från början. T.ex egen rippad .FLAC konverterad till 320kbps .mp3 vs. Spotifys 320kps .mp3.

Tycker det är bäst att köpa plattor, har nu ett 200-tal. Sällan jag ger mer än 50kr per album... Minns att jag i början lånade hem skivor från biblioteket för att sedan rippa dem där hemma :D

....sedan beror det på vilket program du rippar med....inställningar i detta......din hårdvara.....hur det sedan dekodas/spelas upp.....din DAC................nämnde jag ormoljan?? ;)

Också börjat jakten på bättre lurar efter att börjat lyssna på musik lossless i en iPod Classic istället för Spotify. Ska kolla på Sony MDR-EX650AP som fått bra i test. http://www.whathifi.com/news/best-in-ear-headphones-to-buy-in-2014
Sen 320 vs lossless så resonerar jag att har man gått från 128 till 320 för kvalité så kommer man säkert ångra sig längre fram och behöva börja om med allt igen till lossless. Så kör allt som går på lossless direkt för att framtidssäkra. Även jag lånar på bibblan och rippar men faktiskt bara för att en del skivor hittar jag inte att köpa längre.

Slår ett hårt slag för ATH-M50.

Då de släppte nya "X" modellen klev dessa ner en del i pris och är enligt mig fortfarande en av de mest prisvärda hörlurarna som går att få tag på.
Passformen är precis som uppfattningen om bra/dåligt ljud en smaksak, men här får du ett par lurar med vadderad bygel som täcker hela örat (på de flesta...) och dessutom sluter tätt så att du dämpar omgivningen till skillnad från dina nuvarande EarPods.
Det finns en anledning till att ATH-M50 fått toppbetyg i mer eller mindre samtliga test de varit med i.

Gällande diskussionen om Spotify så låter jag det vara osagt - du kommer oavsett att få ett par riktigt schyssta lurar som du kan nyttja både på jobbet och hemma.

BTW
Teknikmagasinet kör en drive på dessa, 1099:- är ett djävulskt bra pris om du frågar mig.

Slår ett hårt slag för ATH-M50.

Då de släppte nya "X" modellen klev dessa ner en del i pris och är enligt mig fortfarande en av de mest prisvärda hörlurarna som går att få tag på.
Passformen är precis som uppfattningen om bra/dåligt ljud en smaksak, men här får du ett par lurar med vadderad bygel som täcker hela örat (på de flesta...) och dessutom sluter tätt så att du dämpar omgivningen till skillnad från dina nuvarande EarPods.
Det finns en anledning till att ATH-M50 fått toppbetyg i mer eller mindre samtliga test de varit med i.

Gällande diskussionen om Spotify så låter jag det vara osagt - du kommer oavsett att få ett par riktigt schyssta lurar som du kan nyttja både på jobbet och hemma.

BTW
Teknikmagasinet kör en drive på dessa, 1099:- är ett djävulskt bra pris om du frågar mig.

Tack för riktigt bra input! Det står nog mellan dessa och Sennheiser HD449 då de verkar vara riktigt bekväma och isolerar omgivande ljud väl. Jag ska försöka se till att prova båda innan köp och tänker att det är komfort och isolation som får avgöra vilka det blir. Läser man recensionerna på prisjakt så verkar många tycka att komforten är ett minus hos ATH-M50, och är det inte bekväma så blir det inte kul att använda de flera timmar varje dag.

Tack för riktigt bra input! Det står nog mellan dessa och Sennheiser HD449 då de verkar vara riktigt bekväma och isolerar omgivande ljud väl. Jag ska försöka se till att prova båda innan köp och tänker att det är komfort och isolation som får avgöra vilka det blir. Läser man recensionerna på prisjakt så verkar många tycka att komforten är ett minus hos ATH-M50, och är det inte bekväma så blir det inte kul att använda de flera timmar varje dag.

En svår nöt att knäcka är ju att testa komforten, eller bristen på den, det märker du efter ett par timmars användning och det är svårt att simulera i en butik.

Om du seriöst överväger ATH-M50 så skicka ett PM, du kan låna mina ett par dagar.

En svår nöt att knäcka är ju att testa komforten, eller bristen på den, det märker du efter ett par timmars användning och det är svårt att simulera i en butik.
Typ som att provligga en säng i 3 minuter i butiken för att avgöra om den är skön att sova i... Sängvaruhusen borde börja en variant av hotellverksamhet där man får prova sängarna på riktigt. (Sorry för OT-ranten.)

Ok, min resa gällande "rätt lurar" på jobbet kanske inte riktigt motsvarar Limpas men vill ändå dela med mig då jag hittat vad jag sökte!

Kör spotify genom mobilen ett par timmar om dagen på jobbet när jag behöver stänga ute världen och få nått gjort.

Haft de som följer med iphone, lite halvbilliga open-ear osv men så en dag så tog jag med mig mina lurar jag har när jag reser och herrejävlar.. det skulle jag börjat med tidigare.

Jag kör Bose Q25 med aktiv brusreducering, kostar visst en slant men att kunna stänga av världen totalt är underbart. Jag upplever att brusreduceringen stänger av nästan alla oljud utifrån. Aircondition, kollegans mummel, tangentbordstryck från kontoret bredvid etc. Det är en galen skillnad.

Fördelen är också att musiken blir ren och kan lyssnas på på kanske bara en fjärdedels volym mot vad jag tidigare lyssnade på för att stänga ute världen.

Om du har en välsorterad hifi-butik (eller Bose store etc.) gå förbi och testa! För min del så har det varit väl investerade slantar!

http://www.bose.com/controller?url=...ncelling_headphones/quietcomfort_25/index.jsp

Ok, min resa gällande "rätt lurar" på jobbet kanske inte riktigt motsvarar Limpas men vill ändå dela med mig då jag hittat vad jag sökte!

Kör spotify genom mobilen ett par timmar om dagen på jobbet när jag behöver stänga ute världen och få nått gjort.

Haft de som följer med iphone, lite halvbilliga open-ear osv men så en dag så tog jag med mig mina lurar jag har när jag reser och herrejävlar.. det skulle jag börjat med tidigare.

Jag kör Bose Q25 med aktiv brusreducering, kostar visst en slant men att kunna stänga av världen totalt är underbart. Jag upplever att brusreduceringen stänger av nästan alla oljud utifrån. Aircondition, kollegans mummel, tangentbordstryck från kontoret bredvid etc. Det är en galen skillnad.

Fördelen är också att musiken blir ren och kan lyssnas på på kanske bara en fjärdedels volym mot vad jag tidigare lyssnade på för att stänga ute världen.

Om du har en välsorterad hifi-butik (eller Bose store etc.) gå förbi och testa! För min del så har det varit väl investerade slantar!

http://www.bose.com/controller?url=...ncelling_headphones/quietcomfort_25/index.jsp
Grymt tips! Har funderat lite på lurar med NC men tror att jag inte riktigt litat på att det funkar så bra. Hur är ljudet annars? Läste något om en "tryckande" känsla p g a NC, något du märkt av?

Om du seriöst överväger ATH-M50 så skicka ett PM, du kan låna mina ett par dagar.

Jo, visst är det så att det är svårt att avgöra. Men man bör kunna känna någorlunda iallafall. Jag hör av mig om jag känner att jag behöver prova en längre tid, tack! :)

Grymt tips! Har funderat lite på lurar med NC men tror att jag inte riktigt litat på att det funkar så bra. Hur är ljudet annars? Läste något om en "tryckande" känsla p g a NC, något du märkt av?
Generellt köper man väl inte NC-lurar för ljudkvaliteten per se. Jag hade ett par Bose för en massa år sedan - orginal QuietComfort. Ganska "basigt" ljud, men helt suveräna på resande fot (flygplan, tåg, vänthallar, etc.). En gång sov jag på flyget mellan L.A. och Nya Zeeland med öronproppar i och Bosen på. Något svettig, men inte alls farligt.

Generellt köper man väl inte NC-lurar för ljudkvaliteten per se. Jag hade ett par Bose för en massa år sedan - orginal QuietComfort. Ganska "basigt" ljud, men helt suveräna på resande fot (flygplan, tåg, vänthallar, etc.). En gång sov jag på flyget mellan L.A. och Nya Zeeland med öronproppar i och Bosen på. Något svettig, men inte alls farligt.

Ok, jo så är det väl. Måste säga att jag inte är helt förtjust i ljudbilden på andra Bose-produkter, men har aldrig prövat hörlurarna.

Tycker HD558 är en rättvisare jämförelse mot ATH-M50 (sett till pris) :)

Jag skulle inte rekommendera lurar med läder, blir ofta svettigt och i mitt tycke obekvämare än ett par fina tygmuffar. Smaken är som baken... ;)

Här är lite att välja mellan (du får välja mer lättdrivna lurar om du ska köra på integrerade kortet):
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s213704270&o=produkt_betyg#rparams=b=s213704569

Personligen så upplever jag inte alls något obehag. Jag har jobbar 8+ timmar med mina eller för den delen sovit med dem på på flyget osv. Jag känner inget sånt, men är ju ofta extremt okänslig för det mesta.

Av mina lurar så har de bäst ljud, men jag är ingen expert här. Slår apples medföljande vita proppar med hästlängder dock.

Nackdelen är ju att de drar batteri. Mina lurar går på AAA batterier, ca 30-35 timmar per batteri. Finns motsvarande fast proppar med, då laddas de via usb med ca samma drifttid. Jag diggar batterier dock, jag kan alltid får ta på dessa oavsett vart i världen jag är.

Vad tror du om dessa?! Vet att många killar på golvet använder dessa, har själv inte provat dom, men dom säger att dom är helt OK :nailbiting: .

8873717366814.jpg

Va? Bilden har ett syfte och jag tycker den förklarar det bra.

Det finns ingen angiven enhet eller skala. Jag antar att den avser "bitrate", typiskt mätt i b/s, men skulle också kunna handla om filstorlek. Jag kan också gissa att upplösningen, alltså hur många nivåer amplituden mäts i, är densamma, men det framgår inte.

Som mått på ljudkvalitet är naturligtvis all kompression som tar bort information potentiellt sämre, men man kan naivt tolka din illustration så att okomprimerat skulle vara uppskattningsvis 3 ggr "bättre" (om man antar att skalan börjar på 0) än AAC 320 kb/s, vilket naturligtvis inte är fallet.

För c:a 15 år sedan totade jag ihop det bästa jag kunde åstadkomma som liknade ett s k dubbelblind-test för att lista ut var jag inte längre kunde avgöra skillnaden mellan rippad okomprimerad CD-kvalitet och dåtidens MP3-algoritm. Givet den utrusting jag då lyssnade på (ganska bra) och den programvara som fanns kunde jag inte längre höra skillnad vid 256 kb/s konstant bitrate eller 196 VBR. Ett mindre ambitiöst test för fem-sex år sedan med bättre prylar landade på att AAC 320 och ren AIFF inte gick att skilja på, och att AAC 256 möjligen lät annorlunda, men inte för den delens skull sämre.

Vad jag egentligen vill säga är att stapeldiagram som visar data tangentiella till det man diskuterar ofta kan vara missvisande, och att komprimerat ljud faktiskt kan ha sin plats t o m i seriösa Hi-Fi-sammanhang.

Kör B&W P3, lagom bra sådär, inte helslutna, gillar det så man inte är en trafikfara i stadsmiljö på cykel/till fots.
Snygga också.

Har tidigare i livet haft sennheiser och pioneer då plattor vändes lite titt som tätt. Men smaken är som baken.

Dock som tidigare nämnts, ljudkällan är viktigt, när vissa köper Ljudsystem för 20+ och spelar Spotify blir jag lätt illamående så gå på smak och tyck, tänk inte för mycket. Tror det kan vara lämpligare att se över funktioner som fällbara, osv..

• Like
Reactions: jhm
Slår ett slag för dessa lurar, Sony MDR-1A

Vi har också ATH-50Mx lurar, men dessa låter mycket bättre och är otroligt sköna att bära. Och du slipper den spiralformade sladden. Har du lite is i magen så har dom varit med på bl.a Elgigantens helgrea, jag köpte mina för 995:-

Jag kollade runt på tester på lurar, och många tester rankade dessa högt. Jag provlyssnade bl.a. Bose QC25, och jag tycker att Sony-luren låter mycket bättre. Lyssnar mest på Spotify och radio i min Iphone.

Sony.png

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787457

Jag kör med Sony Mdr-1a, de är grymt sköna och för 1000kr så är ljudet riktigt bra. Jag har haft Akg k551,akg k545, sennheiser momentum (around ear), bose qc25 och nad hp50.

Nad-lurarna var de med mest balanserat ljud men man ser ut som ett ufo i dem och de passade inte alls min huvudform

Vant mig vid mina Bose QC25 som jag använder dagligen, hade nästan inte kunnat leva utan dem.

Stänger ute fruktansvärt mycket ljud, guld värt i bullriga miljöer. Man kommer också så otroligt nära ljudet, vid podcasts känns det som man är i rummet med de som snackar.

Senaste nytt: Det blev ett par ATH-M50x. Än så länge väldigt nöjd. Bekväma och riktigt bra ljud. Var lite sugen på ett par QC25, men kunde inte riktigt motivera den höga prislappen även om jag förstått att brusreduceringen är riktigt bra. Den är helt enkelt inte värd pengarna för min del. Spanade även på Mdr-1a, men hade inte lust att vänta på en prissänkning då de verkar vara svåra att hitta för runt tusenlappen nu. Stort tack alla för er input! :)

Senaste nytt: Det blev ett par ATH-M50x. Än så länge väldigt nöjd. Bekväma och riktigt bra ljud. Var lite sugen på ett par QC25, men kunde inte riktigt motivera den höga prislappen även om jag förstått att brusreduceringen är riktigt bra. Den är helt enkelt inte värd pengarna för min del. Spanade även på Mdr-1a, men hade inte lust att vänta på en prissänkning då de verkar vara svåra att hitta för runt tusenlappen nu. Stort tack alla för er input! :)

Bra val, ljudet i dessa är riktigt bra, snäppet vassare än i mina QC25! Saknar ju dock uppenbarligen NC.

Steelseries gör hörlurar till gaming vilket jag också tror hade passat till bara att lyssna musik. Väldigt bekväma hörlurar plus att det finns olika modeller du kan välja mellan :)

Tillbaka
Topp