• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på vintagebutiker IRL

Ariseb

Breitling
Hörde att beso ska stänga. Sanningshalt okänd men det va en klocknörd som sa det. Vad det nu är värt... [emoji6]

Det vore synd, samtidigt så har ju Bertil Svensson som driver butiken med sin fru en viss ålder vilket gör det förståeligt... Jag var där förra veckan och då såg det ut som vanligt, tomt dock vilket de brukar ha mellan sina klocklanseringar:)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Det vore synd, samtidigt så har ju Bertil Svensson som driver butiken med sin fru en viss ålder vilket gör det förståeligt... Jag var där förra veckan och då såg det ut som vanligt, tomt dock vilket de brukar ha mellan sina klocklanseringar:)
Jag har som sagt inte själv varit inne och snackat. Ja det hade varit tråkigt, den har ändå hängt med ett tag
 

Johan S

Omega
Ingen butik i sig men jag har alltid fått hjälp av Axel på Farfars Klocka om var man kan få tag i något man letar efter.

Det här kanske är offtopic men när jag bodde i Uppsala fanns det en liten klockverkstad/butik som ägdes av en herre vid namn Veiko i korsningen St:Olofsgatan/Väderkvarnsgatan. Är det någon från Uppsalatrakten som vet om den ligger kvar? Jag köpte och fixade lite med klockor hos honom till bra pris och bra resultat på utförda jobb.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Utländska butiker då...
Drar till Holland/Tyskland under ett par dagar i nästa vecka - Technoclassica i Essen (ett måste om man gillar halvgamla bilar, f.ö.). Tänkte att man kunde "ramla på" någon bra urmakare. På så vis får frun se lite grann vad allting handlar om...
Kommer att bo i Amsterdam och i Hamburg - så om det finns någon lämpligt runt stadskärnorna i dessa så får ni gärna föreslå!

Antar att det inte är direkt köpläge för svensk utomlands (vet att det i alla fall inte är det när det gäller klassiska bilar), men som sagt - det kan vara värt att visa för frun! ;)
 

Johan S

Omega
Utländska butiker då...
Drar till Holland/Tyskland under ett par dagar i nästa vecka - Technoclassica i Essen (ett måste om man gillar halvgamla bilar, f.ö.). Tänkte att man kunde "ramla på" någon bra urmakare. På så vis får frun se lite grann vad allting handlar om...
Kommer att bo i Amsterdam och i Hamburg - så om det finns någon lämpligt runt stadskärnorna i dessa så får ni gärna föreslå!

Antar att det inte är direkt köpläge för svensk utomlands (vet att det i alla fall inte är det när det gäller klassiska bilar), men som sagt - det kan vara värt att visa för frun! ;)

Amsterdam Vintage Watches är inte tokiga vad jag har förstått, har kompisar som handlat av dem och varit supernöjda. Ligger i spiegekwartier bakom Rijksmuseum. Amsterdam är en grym stad!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Amsterdam Vintage Watches är inte tokiga vad jag har förstått, har kompisar som handlat av dem och varit supernöjda. Ligger i spiegekwartier bakom Rijksmuseum. Amsterdam är en grym stad!

Faktiskt aldrig varit tidigare. Men vad jag hört så ska det vara bra!
Relativt nära Essen, men (förhoppningsvis?) betydligt roligare än Düsseldorf, där vi bodde förra året.
Kollar upp butiken och återkommer med utlåtande! ;)
 

Anno 1685

Omega
Ingen butik i sig men jag har alltid fått hjälp av Axel på Farfars Klocka om var man kan få tag i något man letar efter.

Det här kanske är offtopic men när jag bodde i Uppsala fanns det en liten klockverkstad/butik som ägdes av en herre vid namn Veiko i korsningen St:Olofsgatan/Väderkvarnsgatan. Är det någon från Uppsalatrakten som vet om den ligger kvar? Jag köpte och fixade lite med klockor hos honom till bra pris och bra resultat på utförda jobb.

Han finns kvar i samma hörn, även om han har börjat trappa ner lite. Firman heter Glas & ur renovering. Finns i en telefonkatalog nära dig. :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ingen butik i sig men jag har alltid fått hjälp av Axel på Farfars Klocka om var man kan få tag i något man letar efter.

Det här kanske är offtopic men när jag bodde i Uppsala fanns det en liten klockverkstad/butik som ägdes av en herre vid namn Veiko i korsningen St:Olofsgatan/Väderkvarnsgatan. Är det någon från Uppsalatrakten som vet om den ligger kvar? Jag köpte och fixade lite med klockor hos honom till bra pris och bra resultat på utförda jobb.
Han finns kvar där.
Riktigt trevlig och prisvärd klassisk urmakare.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Känner mannen som driver Linnégatans urmakeri. (Tror det heter Haga guld & ur eller något liknande. Ligger iaf brevid BS Guld & Antik).
Trevlig gubbe när man väl känner honom och har billiga vintageklockor från obskyra märken. Några certina, några omega, men mestadels konstiga östeuropeiska märken från 50- 60- och 70-talet.

Aldrig lämnat in något för service hos honom, förutom något strapbyte. Mycket märklig atmosfär i butiken, men för övrigt ett stort utbud av roliga gamla prylar.
 

Bjorn22

Breitling
Det vore synd, samtidigt så har ju Bertil Svensson som driver butiken med sin fru en viss ålder vilket gör det förståeligt... Jag var där förra veckan och då såg det ut som vanligt, tomt dock vilket de brukar ha mellan sina klocklanseringar:)
Hur olyckligt . Det är tråkigt att höra nyheter som denna .
Jag hoppas att detta inte är off topic . Jag tittar på armbandsur på en hemsida som heter Bob's Watches (Bob's Klockor) . Vet du om de är en bra klocka butik för att köpa från ?
 

Jojjegbg

Breitling
När vi ändå är inne på butiker utomlands måste jag få tipsa om en riktigt bra antikaffär i Barcelona. Bulevard dels Antiquaris ligger på passeig de gracia. Många olika bås där några sålde klockor av både äldre och nyare modeller. Hittade Bla några GMTs och subbar. Verkade ha hyfsade listpriset trots att euron stuckit lite
 

Point Blank

Cartier
När vi ändå är inne på butiker utomlands måste jag få tipsa om en riktigt bra antikaffär i Barcelona. Bulevard dels Antiquaris ligger på passeig de gracia. Många olika bås där några sålde klockor av både äldre och nyare modeller. Hittade Bla några GMTs och subbar. Verkade ha hyfsade listpriset trots att euron stuckit lite
Att man inte fick reda på det några dagar tidigare när man var där. :banghead:
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Det kanske redan har skrivits om Kungantik på Kungsholmsgatan 4 i Sthlm men här kommer lite bilder på vad de hade när jag var in tidigare idag.
DSC_0137.JPG
DSC_0138.JPG
DSC_0139.JPG
DSC_0140.JPG

Och så en CCCP märkt klocka från -89. Ping @Fixoflex :)
DSC_0136.jpg
 

Bilagor

  • DSC_0141.JPG
    DSC_0141.JPG
    184.1 KB · Visningar: 121

DrKlocka

Audemars
I stockholm vid odenplan finns "gamla klockor" en liten charmig butik med en lika charmig tysk(?)-brytande herre som har en hel del skoj!
Väl värt ett besök, har iof bara varit där en gång vid mitt senaste sthlm besök men det var värt att trask ända från söder :p http://gamlaklockor.se/

Besökte butiken för ungefär en månad sedan. Trevlig herre och fina klockor till ändå helt OK priser. Man gör inga direkta superfynd, men fina klockor. Dock har han slutat sälja Rolex helt och hållet.

Han finns kvar där.
Riktigt trevlig och prisvärd klassisk urmakare.
Håller med, Veikko är en riktigt trevlig herre av old school-stilen. Troligvis bäst i Uppsala på klockor.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Det vore synd, samtidigt så har ju Bertil Svensson som driver butiken med sin fru en viss ålder vilket gör det förståeligt... Jag var där förra veckan och då såg det ut som vanligt, tomt dock vilket de brukar ha mellan sina klocklanseringar:)

Var förbi Beso i lördags men det var stängt, som jag fattade det så har dom bara öppet en timma i veckan och montrarna var rejält tomma.
Efter lite snack hos grabbarna på Bergströms så verkar det som Bertil är sjuk och håller på att avveckla. Riktigt trist!

Finns ett par andra butiker i antikhallarna som är småskoj, dock är priserna inte lika roliga och fyndmöjligheten lååååg. Guldgruva för er som vill köpa vintage Omega och inte är rädd för att betala lite extra dock.
 

_jonte

Patek
Var förbi Beso i lördags men det var stängt, som jag fattade det så har dom bara öppet en timma i veckan och montrarna var rejält tomma.
Efter lite snack hos grabbarna på Bergströms så verkar det som Bertil är sjuk och håller på att avveckla. Riktigt trist!

Finns ett par andra butiker i antikhallarna som är småskoj, dock är priserna inte lika roliga och fyndmöjligheten lååååg. Guldgruva för er som vill köpa vintage Omega och inte är rädd för att betala lite extra dock.
Pratade kort med Bertil på Beso förra veckan. Han sa att han var bättre och kommer fortsätta driva butiken.
 
Beso är bra i antikhandlarna, dock inte så mycket Rolex men mycket gamla vintage Omega, tror dock de håller stängt för det mesta nu..? Men annars bara gott att säga om honom.
 
tysken på roslagsgatan i stockholm "gamla klockor" har fyllt på med massa saker sa han. frågade inte vad han hade fått in dock... antar att det både är reservdelar och klockor. kan vara värt att ta en titt.
 
Topp