• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Jag har gått och klurat ett tag nu på vad som ska bli mitt första klockköp sen jag skaffade min smart-watch 2019. En av kandidaterna är Tissot Heritage 1938 med urtavla i svart och guld (T142.464.16.062.00) och undrar ifall folk här inne har några tankar och åsikter om denna klocka. Öppen för all information som ni vill dela inför mitt beslut.

tissot-heritage-t142-464-16-062-00-large.jpg
Klart snygg enligt mig, vettig storlek och säkerligen utmärkt urverk. Sett dem på mesh vilket va riktigt tjusigt också om du skulle vilja byta ut läderbandet. Sen får man väl alltid fundera ett varv på vilken typ av klocka man vill ha vid första köpet, dressare, dykare eller nåt mitt emellan? Sen finns det väldigt mkt kul begagnat här på KS för liknande pengar om man kan tänka sig att inte handla nytt.

Köpte en PRX idag där länken fick kortas. Är dock osäker på om jag fick med alla delar till länkbitarna… saknas det inte en springbar?

Är det vanligt att man ej får med ett fysisk certifikat? I mitt fall kändes det bara som att de tog en random tissot-box och skickade med. Alltså inget certifikat eller annat kom med i boxen.
IMG_0984.jpeg

Köpte en PRX idag där länken fick kortas. Är dock osäker på om jag fick med alla delar till länkbitarna… saknas det inte en springbar?

Är det vanligt att man ej får med ett fysisk certifikat? I mitt fall kändes det bara som att de tog en random tissot-box och skickade med. Alltså inget certifikat eller annat kom med i boxen.
IMG_0984.jpeg
Ser ut att fattas ett stift, ja. Certifikat ska definitivt följa med om du köper av en auktoriserad återförsäljare. Var köpte du denna?

Ser ut att fattas ett stift, ja. Certifikat ska definitivt följa med om du köper av en auktoriserad återförsäljare. Var köpte du denna?
Tack! Då får jag kontakta butiken på måndag om både certifikat och stiftet…
Klockan köptes på Rådhs ur i Alingsås.

Om ett certifikat mot förmodan ej går att få tag på, är det något som påverkar andrahandsvärdet? Klockan är registrerad på Tissots hemsida.

Tack! Då får jag kontakta butiken på måndag om både certifikat och stiftet…
Klockan köptes på Rådhs ur i Alingsås.

Om ett certifikat mot förmodan ej går att få tag på, är det något som påverkar andrahandsvärdet? Klockan är registrerad på Tissots hemsida.
Jag kollade upp Rådhs Ur och de är AD för Tissot. Förmodligen har du fått ett digitalt certifikat. Om du loggar in på Tissots hemsida kan du kontrollera hur länge garantin gäller. Sist jag köpte en ny Tissot var för några år sedan och då fick jag ett stämplat plastkort, men det verkar ha ändrats till digitalt nu vad jag kan se. Intressant. Men ett digitalt certifikat är hursomhelst precis lika gångbart som ett fysiskt och kommer inte att påverka andrahandsvärdet.

Jag kollade upp Rådhs Ur och de är AD för Tissot. Förmodligen har du fått ett digitalt certifikat. Om du loggar in på Tissots hemsida kan du kontrollera hur länge garantin gäller. Sist jag köpte en ny Tissot var för några år sedan och då fick jag ett stämplat plastkort, men det verkar ha ändrats till digitalt nu vad jag kan se. Intressant. Men ett digitalt certifikat är hursomhelst precis lika gångbart som ett fysiskt och kommer inte att påverka andrahandsvärdet.
Köpt både Certina och Tissot av AD i år, precis som du skriver har dessa märken digitala certifikat istället för plastkort. Dom plastkort jag fått med har inte vart ifyllda utan innehåller en qr-kod som leder till Tissot/Certina's webbsida för digital registrering. Så det verkar skötas digitalt nuförtiden. :)

Köpt mina via Klockmaster i Uppsala. AD kan säkert fylla i ett plastkort om man kontaktar dom, men till mig har butiken sagt att det sköts digitalt.

IMG_0984.jpeg

Köpt både Certina och Tissot av AD i år, precis som du skriver har dessa märken digitala certifikat istället för plastkort. Dom plastkort jag fått med har inte vart ifyllda utan innehåller en qr-kod som leder till Tissot/Certina's webbsida för digital registrering. Så det verkar skötas digitalt nuförtiden. :)

Köpt mina via Klockmaster i Uppsala. AD kan säkert fylla i ett plastkort om man kontaktar dom, men till mig har butiken sagt att det sköts digitalt.
Köpte en PRX till min far för några veckor sedan och då fick jag med ett fysiskt certifikat.
Angående box så verkar det inte vara så noga har jag läst på nätet, handlarna tar vad som finns på hyllan :)

Tack. Dum fråga kanske, men vet du om jag sen kan pressa tillbaka den med händerna eller om jag behöver ett verktyg?

Jag har bytt batteri på två Tissotkronografer relativt nyligen, den ena med typ 5 år på nacken och den andra runt 25 och på bägge dom två har det iallafall gått lätt att trycka tillbaka locket med händerna. 🙂👍

Måste bara ge stor credd till Rådhs ur. De löste hemleverans på certifikat & stift till länkbitarna.

Någon som har tips på läderband till 35mm prx? Gummi från @Feskarn ligger redan på inköpslistan... :)

Tack. Dum fråga kanske, men vet du om jag sen kan pressa tillbaka den med händerna eller om jag behöver ett verktyg?
Jag såg att du fått ett svar redan, men jag skulle säga såhär. 1: Testa att trycka för hand. 2: kör med glas/boettpress, men se till att använda backar som pressar på kanterna, inte på mitten av baklocket. Her du ingen boettpress så kör med en rörtång och träklossar mellan

Jag såg att du fått ett svar redan, men jag skulle säga såhär. 1: Testa att trycka för hand. 2: kör med glas/boettpress, men se till att använda backar som pressar på kanterna, inte på mitten av baklocket. Her du ingen boettpress så kör med en rörtång och träklossar mellan
Tack för tipset. Ska försöka på mig detta i veckan, har dock ingen boettpress så får bli handen eller rörtång.

Knep en blå för ett tag sedan, tycker om den enormt!
Enda jag stör mig på är högst individuellt - den hade suttit helt perfekt om det bara funnits en halvlänkbit. 😂
Går att leva med dock. 😊

L1002395.jpeg

Tillbaka
Topp