• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjuvar på postnord

Diverdover

Silver
Blir så jävla trött. Go och glad skulle jag hämta ut ett paket hos postnords ombud. Fick paketet och tyckte det kändes ovanligt lätt och fick se ett gapande hål i kuvertet... innehållet var två stycken Citizen Aqualand promaster, en al0004-03W och en al0004-03E båda på orginalgummi. Håll gärna utkik ifall ni ser någon suspekt försäljning. Det måste ju vara någon anställd på postnord som har öppnat och tagit klockorna, det är väll inga obehöriga som har tillgång till paketen?

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Blir så jävla trött. Go och glad skulle jag hämta ut ett paket hos postnords ombud. Fick paketet och tyckte det kändes ovanligt lätt och fick se ett gapande hål i kuvertet... innehållet var två stycken Citizen Aqualand promaster, en al0004-03W och en 5812-H19535 båda på orginalgummi. Håll gärna utkik ifall ni ser någon suspekt försäljning. Det måste ju vara någon anställd på postnord som har öppnat och tagit klockorna, det är väll inga obehöriga som har tillgång till paketen?
Rek inrikes? Isåfall så bör förs täcka innehållet

Rek inrikes? Isåfall så bör förs täcka innehållet
Rek från England, Royal Air Mail först, sedan postnord. Men tvivlar på att Ram släpper iväg ett öppnat paket som ska väga 300g tomt till Sverige. Talade med postnord och de säger att avsändaren får anmäla till postnord. Får se hur lätt det blir.

Senast ändrad:
20181030_143655.jpg

Borde inte va någon maskin.

Ja se på fan :(. Har du fått någon ersättning eller något svar i ärendet? Bedrövligt om de har anställda som gör det här.
Ingen ersättning från PostNord.
Det var dock skickat som vanligt brev, varför det kanske inte är så konstigt.

Gjorde så klart en reklamation ändå. Då "letar" de efter klockan i fjorton dagar.
Hör man sen inget ifrån dem så beror det på att de inte hittat något. Hade kunnat tycka att det varit snyggare om de faktiskt hört av sig för att berätta detta istället för att de inte gör det. Men det kanske bara är jag...

Så tråkigt se och tycker vid stöld att posten borde ersätta även vanligt brev, om det är tydligt. Läste om de som faktiskt fått rätt då (enskilda fall såklart)...

Själv sur på postnord, skickade en klocka som rek i torsdags men har endast lämnat mitt ombud och inte ens nått posten på dess destination. Rekad frakt så ändå försäkrat (räknar med väldigt mkt strul ändå från postnord) men borde rimligtvis vara hos posten där den skickades till men bara missats skanna in men var bättre reklamera tyckte de än ringa dit och iaf snabbt kolla :banghead: Sämst vore ju om någon helt sonika, likt nog ovan, beslutat sig för att helt enkelt ta paketet/innehållet. Bäst om paketet hittas snabbt, ändå rätt stort och ganska lätt känna igen.

Iof första ggn det sker mig på ett hundratal rekade brev men ändå, flippandet med postnords hjälp är nog över nu :meh:

Ingen ersättning från PostNord.
Det var dock skickat som vanligt brev, varför det kanske inte är så konstigt.

Gjorde så klart en reklamation ändå. Då "letar" de efter klockan i fjorton dagar.
Hör man sen inget ifrån dem så beror det på att de inte hittat något. Hade kunnat tycka att det varit snyggare om de faktiskt hört av sig för att berätta detta istället för att de inte gör det. Men det kanske bara är jag...
Ritigt lojt av dem tycker jag. Gissar på att det här händer då och då och att de borde gå till botten med det. Pratade med postnord igen, denna gången med en trevligare telefonist. Hon höll med om att Ram inte har släppt iväg ett öppnat tomt brev till Sverige. Så det här uppenbarligen skett någonstans hos postnord. De borde själva vilja veta vem som stjäl från dem. Jag gjorde ett reklamationsärende nu iallafall så får vi se vad det resulterar i.

• Like
Klart det finns kriminella i logistikbranschen.

Men tung sak som ligger löst i ett (vadderat) kuvert är recept på problem. Jag har själv t.ex. skickat en bok i ett lite för stort vadderat kuvert och nånstans i kedjan hade boken accelererat ut ur kuvertet och försvunnit. Mottgaren fick ett tomt kuvert. Surt. På en gamla goda tiden när välmenande äldre släktingar skickade kontanter till sina barnbarn och liknande var det tydligen standard att postsorterarna lärde sig snärta med kuverten så att femkronorna flög ut snyggt men lämnade det handskrivna brevet kvar i kuvertet.

En vettigt packad och hårt igentejpad kartong är betydligt bättre ur olyckesynvinkel, även när olyckan är avsiktlig.

Klart det finns kriminella i logistikbranschen.

Men tung sak som ligger löst i ett (vadderat) kuvert är recept på problem. Jag har själv t.ex. skickat en bok i ett lite för stort vadderat kuvert och nånstans i kedjan hade boken accelererat ut ur kuvertet och försvunnit. Mottgaren fick ett tomt kuvert. Surt. På en gamla goda tiden när välmenande äldre släktingar skickade kontanter till sina barnbarn och liknande var det tydligen standard att postsorterarna lärde sig snärta med kuverten så att femkronorna flög ut snyggt men lämnade det handskrivna brevet kvar i kuvertet.

En vettigt packad och hårt igentejpad kartong är betydligt bättre ur olyckesynvinkel, även när olyckan är avsiktlig.
Jo kartonger är ju såklart bäst. Drar iväg med fraktkostnader ibland bara. Men vid ett visst värde är det allt smart att köra på det.

• Like
Fruktansvärt när grejer försvinner...
Annars, jag brukar i allmänhet ge PostNord cred men nu har jag ledsnat. Senaste veckorna har de totalhavererat, känns som nya ickefungerande system och rutiner. De spårbara tjänsterna fungerar inte, appen fungerar inte som det är tänkt, försändelser tar flera dagar över beräknad tid, försändelser försvinner ut i intet.. Och så stölder då...

Jo kartonger är ju såklart bäst. Drar iväg med fraktkostnader ibland bara. Men vid ett visst värde är det allt smart att köra på det.

En annan variant är att se till att det man skickar ligger still inne i kuvertet. Nån gång har jag inne i kuvertet lagt en kartongskiva som är så stor som möjligt, och sen tejpat fast objektet jag skickat i den. Syftet är att objektet jag skickar ska ligga still även när även den mer energiske tjuven i sorteringscentralen snärtar på handleden. :)

Hoppas jag inte låter alltför spydig och besserwissrig här... man kan ju inte välja hur avsändaren skickar, och många av sakerna som försvinner är nog också rena stölder. Alltid jävligt irriterande. :(

Tycker vissa får behärska sig när de klagar på förlorat innehåll när de uppenbart är dåligt packade. Innehållet ska inte kunna försvinna ur påsen bara för att det blir ett hål i ytterpåsen.
Jo instämmer delvis flera av exemplen ser helt klart ut att vara "lost in sorteringsmaskinen" men faktum kvarstår. Postnord har gått från att vara "statligt verk kass" till "U-lands speditör" av mina sista inkommande 5 utlands rek har 1 fungerat smärtfritt. Det sista gensköt jag precis i en returbur.

Senast ändrad:
Hoppas jag inte låter alltför spydig och besserwissrig här... man kan ju inte välja hur avsändaren skickar, och många av sakerna som försvinner är nog också rena stölder. Alltid jävligt irriterande. :(
Ja det ska vara en rejäl jävla snärt om man ska få ut innehållet ur en sån här påse utan att riva ett hål i den. Sen kan det ju alltid bli en reva och då krävs inte lika mycket för att innehållet ska trilla ut. Sen blir ju kuvertet slitet under långa transporter, men mitt tog tre dagar start till slut. Det ska inte slita ut brevet på den transporten. Om det har gått sönder så är det rena misshandeln av kuvert och paket de sysslar med, de måste ju vara lite varsamma när man betalar för deras leveranser.

Om alla kan sluta packa som om de skulle skicka vykort istället för klockor, visare, valvor och annat så hade vi sluppit mycket av det här. Lägg grejerna i en låda, fattar inte hur svårt det kan vara. Har fått fram mosade lådor också men risken minskar avsevärt.

Alldeles för många inslag av stulna eller tappade paket för att jag med tillförsikt ska våga skicka ngt med värde nuförtiden med postnord. Sannolikheten att något tråkigt händer är kanske inte jättestor men tillräckligt stor för att anses vara en kalkylerad risk. Helt otroligt att det gått så här långt egentligen. Röstar tillräckligt många med fötterna och helt enkelt inte använder postnord kanske det tvingar fram en förändring, det är min hypotes iaf.

Paketen/ brev ska klara av fall från 1m höjd, mer om man har otur med hanteringen. Tejpa kanterna så kan inte paketen slitas upp obemärkt av ev. klåfingrig sorterare heller.

Jag har aldrig haft problem med postnord faktiskt, mer än sedervanliga strul med AVIer etc. Sen är ju anekdotisk bevisföring föga värt när det gäller trender. Kan väl slänga in en teori här med, fifflare utnyttjar folks misstro och skyller på Postnord.

Tillbaka
Topp