• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjuvar på postnord

Jo tack been there.
Skulle få en Rolex men fick ett par tofflor istället.
Postnord anställer kriminella människor.
Förr var det inte vem som helst som kunde bli postkassörska, det skulle göras bakgrundskoll och slagningar i register för att se att man inte hade något skumt förflutet. Idag vet jag inte hur det funkar när vilken butiksanställd som helst hanterar REK och värde...

Borde inte detta hjälpa PostNord att bli större?
Ditt påstående hade varit korrekt om dessa kinaförsändelser genererar vinst för Postnord. Men de snarare kostar pengar att hantera så i detta fall är mindre volym bättre. Alternativet är att sluta behandla Kina som ett U-land och sluta subventionera postfrakt så Postnord kan få skäligt betalt och då kan återinvestera i kvalitetshöjande åtgärder.

Borde inte detta hjälpa PostNord att bli större?
Jo, säkert. Speciellt om de fick bestämma frakten själva. Nu betalas den i Kina och postnord får sen sin del därifrån. Nåt fel måste det vara om jobben ökar men inte intäkterna. Det är säkert också som i USA, att droger kommer i dessa Kinapaket och därför ökar kostnaderna för kontroller.

Senast ändrad:
Ditt påstående hade varit korrekt om dessa kinaförsändelser genererar vinst för Postnord. Men de snarare kostar pengar att hantera så i detta fall är mindre volym bättre. Alternativet är att sluta behandla Kina som ett U-land och sluta subventionera postfrakt så Postnord kan få skäligt betalt och då kan återinvestera i kvalitetshöjande åtgärder.
Vilken tajming! Kina är inget u-land. De har andra ambitioner än att bara få västerlänningar att utarma sin egna industri.

De reglerna fanns isf innan. Vem det en var som drog i gång det så pekade de på att det inte betalades moms på en momspliktig tjänst. Det var dessutom riktigt stora summor som Sverige gick miste om så det var bra att det görs ordentligt idag.

Jeg har også prøvet at få stjålet et ur fra Postnord i Danmark. Heldigvis kunne jeg se via track and trace, at pakkens vægt ændrede sig drastisk hos Postnord, da den skulle scannes før levering. Jeg fik pengene tilbage efter 6 måneder, men det var ikke nemt. På den anden side har jeg modtaget 50+ ure uden problemer, men at der bliver stjålet hos posten er utilgiveligt, og der burde være kameraer alle steder i sorteringsrummene, så det kunne undgås.

Förr var det inte vem som helst som kunde bli postkassörska, det skulle göras bakgrundskoll och slagningar i register för att se att man inte hade något skumt förflutet. Idag vet jag inte hur det funkar när vilken butiksanställd som helst hanterar REK och värde...
Vet bland annat att Postnord mass-anställer folk över telefon, bara det är ju katastrof

Blev av med en försändelse förra veckan.
Hade beställt och betalat för en vara som inte fick plats i brevinkastet och fick då istället en avisering i brevinkastet, en sån där avisering man inte behöver legitimera sig för att hämta ut. När jag väl får tid över att hämta aviseringen får jag veta att den redan lämnats ut några dagar tidigare, något som inte borde vara möjligt då avin legat hemma i min lägenhet hela tiden.

Personalen på utlämningsstället konstaterade bara kallt att den redan lämnats ut och rekommenderade mig att kontakta Postnords kundtjänst. När jag ringer upp kundtjänst är de totalt ointresserade av att hjälpa mig med mitt problem då jag påtalar att det mest troligt blivit en miss hos deras ombud, som antagligen lämnat ut försändelsen till någon annan, ber de mig att kontakta säljaren som i sin tur då ska reklamera frakten.

När jag frågar hur de resonerar kring att deras ombud ställt till det för mig och att de möjligen bär ett visst ansvar kring det som hänt säger deras kundtjänst att de känner att samtalet inte leder någonstans och avslutar samtalet.

Har noll förtroende kvar för Postnord, hade visserligen ingen större tillit till deras förmåga att leverera sedan tidigare strul.

Har svårt att tro att många andra företag fortfarande hade existerat med den likgiltigheten och det bemötandet gentemot sina kunder.

”Värde” går aldrig via vanliga utlämningsställen.
Ditt påstående om anställningsförhållanden ger jag inte helmer mycket för.

Vilken tajming! Kina är inget u-land. De har andra ambitioner än att bara få västerlänningar att utarma sin egna industri.
Dom har u-lands avtal dock
"Förklaringen är att kinesiska paket subventioneras i de internationella postreglerna med anor från 1800-talet. Länderna har kommit överens om att utvecklingsländerna inte behöver betala lika mycket porto som industriländerna, och trots Kinas snabba ekonomiska utveckling klassas landet som ett u-land när det kommer till porto."

Förr kunde man lätt ånga upp de kuverten o plocka ut pappret med domar. Kanske ändrats nu iofs. Dessutom har jag för mig att man inte riktigt får kräva ett sånt utdrag när någon söker en tjänst, utan bara när någon fått jobbet. Helt värdelöst sätt att gallra folk på också, men det är en annan femma.

Om värde hade jag fel, men enligt denna sida tolkar jag det som att tidigare Posten och nu PostNord anställda var tvungen att genomgå en bakgrundskontroll?
https://www.postnord.se/om-oss/karriar/sa-soker-du-jobb-pa-postnord
Det står att det är obligatoriskt att lämna in ett uttdrag ur polisens belastningsregister när man söker jobb på postnord. Det står också att de har nolltolerans. Det innebär i klartext att man inte får jobba på postnord om man är dömd för brott som nämns i polisens belastningsregister.

Fuck you Postnord.
IMG_20191003_150331.jpg

Här i skulle det ligga några länkbitar till en klocka, någon postmördare tyckte tydligen att den behövde dessa bättre än jag.

• Like
Reactions: Beo
Förr kunde man lätt ånga upp de kuverten o plocka ut pappret med domar. Kanske ändrats nu iofs. Dessutom har jag för mig att man inte riktigt får kräva ett sånt utdrag när någon söker en tjänst, utan bara när någon fått jobbet. Helt värdelöst sätt att gallra folk på också, men det är en annan femma.
Arbetsgivaren kan absolut kräva ett utdrag innan anställnig, men det är den sökande som måste beställa det och sedan ge till arbetsgivaren. Jag ber alltid personer som söker tjänst hos underåriga om utdrag ur belastningsregistret. Vill dom inte göra det å är det helt ok, men då får dom ingen anställning hos oss. Hur det ska hjälpa att ånga upp kuvertet vet jag inte, det jag vill se är ett så blankt papper som möjligt på polismyndighetens brevpapper.

Fuck you Postnord.
IMG_20191003_150331.jpg

Här i skulle det ligga några länkbitar till en klocka, någon postmördare tyckte tydligen att den behövde dessa bättre än jag.
Papperskuvert är inte optimalt för att skicka varor. Jag skulle gissa på att det gått sönder snarare än att någon velat stjäla innehållet. Den typen av kuvert är tänkt till att skicka pappersark. Inget annat.

Oavsett vad givetvis tråkigt att du blivit av med dina länkbitar.

Även om Postnord visar sin oduglighet gång på gång så måste jag hålla med @Per om embalage. Hur svårt ska det vara att packa ett paket efter vad det innehåller? Vi skriver ju i omdömestrådar "väl beskrivet objekt, snabbt skickat, väl paketerat" osv. Det hörs inte mycket klagomål på hur de trasiga kuvertens avsändare packar...

Jahapp. Klocka från Italien som färdats i bubbelkuvert modell budget. Inte lämpat för något av värde alls.
Såklart helt tomt, men märker det inte förens ombudet legitimerat mig och lämnat ut det.
Jag förklarar att det är tomt och lämnar kvar/tillbaks det så att det ska gå till retur till avsändaren men nu står det ändå att jag hämtat ut paketet..

Huvudvärk. :banghead:

Edit: Kan såklart ha varit tomt från start. Eller ha norpats redan i Italien..

Senast ändrad:
Jahapp. Klocka från Italien som färdats i bubbelkuvert modell budget. Inte lämpat för något av värde alls.
Såklart helt tomt, men märker det inte förens ombudet legitimerat mig och lämnat ut det.
Jag förklarar att det är tomt och lämnar kvar/tillbaks det så att det ska gå till retur till avsändaren men nu står det ändå att jag hämtat ut paketet..

Huvudvärk. :banghead:

Edit: Kan såklart ha varit tomt från start. Eller ha norpats redan i Italien..
Åkt på denna och "vunnit" kolla om du har ursprungliga vikten på etiketten. Hur betalades den?

Är det paypal så har du bra chans.

Italien är alltid risky business. Riktigt skitfolk. Igår fick jag t ex besked att en klocka levererats trots att den ej dykt upp. Ebay säljare hävdade bestämt att den levererats och att problemet var mitt "ciao". Efter närmre undersökning såg jag att den lämnats ut i hans stad (Milano), vilket jag uppmärksammade och sa att jag anmält till ebay, paypal och polis, kommer att ta ytterligare åtgärder om det inte funkar. Då kom han raskt på (inom 3 min) att den kommit i retur och skulle skickas igen samma dag (vilket skedde).

Åkt på denna och "vunnit" kolla om du har ursprungliga vikten på etiketten. Hur betalades den?

Är det paypal så har du bra chans.

Italien är alltid risky business. Riktigt skitfolk. Igår fick jag t ex besked att en klocka levererats trots att den ej dykt upp. Ebay säljare hävdade bestämt att den levererats och att problemet var mitt "ciao". Efter närmre undersökning såg jag att den lämnats ut i hans stad (Milano), vilket jag uppmärksammade och sa att jag anmält till ebay, paypal och polis, kommer att ta ytterligare åtgärder om det inte funkar. Då kom han raskt på (inom 3 min) att den kommit i retur och skulle skickas igen samma dag (vilket skedde).

Säljaren har skickat bild på kvittot från inlämning där ursprungliga vikten står med. Jag har bild på kuvertet hos ombudet innan jag lämnade tillbaks det. Enligt säljaren ska klockan legat inlindad i ytterligare bubbelplast inuti kuvertet som försvunnit någonstans på vägen. Ska gå förbi imorgon och se om jag lyckas få ut kuvertet igen och väga det på plats. Då kanske jag kan reklamera det. Nu var det inga jättesummor så i värsta fall så är det bara att bita i äpplet. Men lika irriterande ändå. Jävla tjuvar.

Det var via Ebay. Allt verkar legit i övrigt.

Säljaren har skickat bild på kvittot från inlämning där ursprungliga vikten står med. Jag har bild på kuvertet hos ombudet innan jag lämnade tillbaks det. Enligt säljaren ska klockan legat inlindad i ytterligare bubbelplast inuti kuvertet som försvunnit någonstans på vägen. Ska gå förbi imorgon och se om jag lyckas få ut kuvertet igen och väga det på plats. Då kanske jag kan reklamera det. Nu var det inga jättesummor så i värsta fall så är det bara att bita i äpplet. Men lika irriterande ändå. Jävla tjuvar.

Det var via Ebay. Allt verkar legit i övrigt.
Låter bra. Då borde du vara safe. Låter som att världens sämsta bolag Postnord bär ansvar.

Tillbaka
Topp