• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tokyo i November

Rymdhamstern

Panerai
Får lite feeling nu :)
Tre favoriter för ramen:
- Gogyo i Nishiazabu. Deras burnt miso ramen är grym.
- Mutekiya i Ikebukuro. Bästa slow roasted pork jag provat.
- Ippudo (flera ställen, tex Roppongi, Ebisu). Helt enkelt bara väldigt goda, speciellt deras Hakata style Tonkotsu.
 

Rymdhamstern

Panerai
har längtat efter ramen länge!!!

och coco's curry:hilarious:
Bra ramen är ruskigt gott! Coco's curry.... Nja. Funkar som bukfylla och lite schysst hetta. Men japansk curry är inte min grej, för endimensionell. Tacka vet jag indisk. Men det finns ju som tur är bra indiskt i Tokyo också. Men man kan få be dem trycka på lite extra med kryddorna :)
Dharmasagara i Higashi Ginza är bra om man ändå shoppar i området. Många indiska kollegor som gillat det stället.
 

Rulle

Audemars
Bra ramen är ruskigt gott! Coco's curry.... Nja. Funkar som bukfylla och lite schysst hetta. Men japansk curry är inte min grej, för endimensionell. Tacka vet jag indisk. Men det finns ju som tur är bra indiskt i Tokyo också. Men man kan få be dem trycka på lite extra med kryddorna :)
Dharmasagara i Higashi Ginza är bra om man ändå shoppar i området. Många indiska kollegor som gillat det stället.
du bor i tokyo?
denna gå gen ska vi bo nästan precis vid Ningyōchō Station vilket ska bli nice med närheten till både akihabara å ginza!
 

Rymdhamstern

Panerai
du bor i tokyo?
denna gå gen ska vi bo nästan precis vid Ningyōchō Station vilket ska bli nice med närheten till både akihabara å ginza!
Jag bodde i Tokyo under drygt 3 år. Har de senaste åren rest dit typ 80-100 dagar per år.
Ningyōchō har jag bara passerat på vägen till Akiba eller Ueno med Hibiya line, bodd åt andra hållet efter den linjen. Smidigt med närhet till Metro och bara några stopp till Akiba.
 

Johanw

Cartier
Fortsättning....

Whisky är numer rejält svårt att hitta bra utbud på. Jag hittade mer bra japansk whisky i Tyskland tidigare i år än jag sett på länge i Tokyo. I princip all single malt från både Nikka och Suntory är slut., utom NAS. Det går att hitta från mindre destillerier, men ofta rätt dyrt. Jag har inte orkat läsa in mig/nörda ner mig för mycket i det. Men finns säkert fynd någonstans. Bra att ha lite koll dock då det säljs en hel del whisky som japansk fast den bara är importerad och eventuellt blandad i Japan. Själv orkar jag inte längre jaga och nörda så det blir oftast en eller två Nikka from the barrel för typ 2600JPY på Donki...

+1 på den. Var där förra året och då var alla hyllor med japansk whisky helt tomma på flygplatsen.
 

Riffraff

Cartier
Ramen, så föreslår jag att du gör ett besök hos ichi-ran Peter. Själv brukar jag gå till deras Roppongi location där man kan få en plats ganska snabbt. I Shinjuku är köerna långa. Med största sannolikhet hamnade dem i en kinesisk guidebok eller nåt för sedan ett par år tillbaka dök det upp horder av hungriga kineser

DSC_1304.JPG




För billig (1000 yen) och god indisk lunch så är Moti ett bra alternativ.

6922753030_c2c59486a1_b.jpg



För egen del är ingen Tokyovistelse komplett utan åtminstone ett lunchbesök (dyrt på kvällen) hos Kyubey. Bokning krävs

Tsukiji Sushiko tar en god bit av matbudgeten. Ett par besök i veckan blir det

Behöver du strama åt matbudgeten under en tid föreslår jag Tenya Tendon och deras Tempura. Maten är bättre än sitt pris
 

Riffraff

Cartier
Är du ett animefan måste du besöka Ghibli museet. Är du måttligt intresserad är det ändå värt ett besök. Utställningarna hos Roppongi Hills är givet och ett besök på kvällen på Tokyo City View (52:a våningen)

DSC_0221.JPG


Gillar du det flytande guldet.... Yebisu beer museum. Finns ju hur mycket som helst att göra. Blir avundsjuk för att du ska få smaka äkta sushi för första gången i livet. Problemet är att du inte kommer kunna äta McSushin som serveras i Sverige
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Två veckor kvar nu!
är taggad till tusen och väcker tråden lite igen!
jag är en total kaffetorskt och har hört både bu och bä om japanernas kaffe, finns det några grymma coffeeshops med grymma baristkunskaper, bra kaffebönor osv?
andra frågan är kläder, höstkläder är ju dumt att köpa i Sverige känns det som ;(
 

Rulle

Audemars
Två veckor kvar nu!
är taggad till tusen och väcker tråden lite igen!
jag är en total kaffetorskt och har hört både bu och bä om japanernas kaffe, finns det några grymma coffeeshops med grymma baristkunskaper, bra kaffebönor osv?
andra frågan är kläder, höstkläder är ju dumt att köpa i Sverige känns det som ;(
jag har 1.5 vecka kvar!:cool:
ska köpa alla LE du vill ha före dig så dom är slut i hela tokyo före du kommer:hilarious:

har suttit å kollat upp massor av michelinstjärne ramen ställen nu i helgen som ska besökas!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Två veckor kvar nu!
är taggad till tusen och väcker tråden lite igen!
jag är en total kaffetorskt och har hört både bu och bä om japanernas kaffe, finns det några grymma coffeeshops med grymma baristkunskaper, bra kaffebönor osv?
andra frågan är kläder, höstkläder är ju dumt att köpa i Sverige känns det som ;(
Vi tog en fika i köpcentret Ginza SiX. Någon våning ner har dom en foodcourt/saluhall med ett par kaffeställen. Du behöver inte oroa dig att inte hitta kvalité i Tokyo. Men tänk på att det mesta är dyrare än hemma.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
jag har 1.5 vecka kvar!:cool:
ska köpa alla LE du vill ha före dig så dom är slut i hela tokyo före du kommer:hilarious:

har suttit å kollat upp massor av michelinstjärne ramen ställen nu i helgen som ska besökas!
HAHA, LV.. vafan! jag vill inte ha sån skit! ge mig kvaliteeee! fan va gött! kön lär vara längre än på toaletten på spybar! haha!
 

Rymdhamstern

Panerai
Nice! Jag åker på måndag. Är förmodligen mycket mindre taggad än er. Men det är väl skillnaden mellan semester och jobb :)
Angående kaffe så finns det massa Starbucks som är ok. Det finns ju dessutom färskbryggt kaffe i alla convenient stores (7/11, Lawson, Family mart/etc) om det bara är koffeinet man vill åt. Eftersom japaner är nördar och Tokyo världens största storstadsområde finns såklart bättre ställen också. Hittade denna lista som kanske hjälper: https://www.liveworkplayjapan.com/21-best-coffee-shops-in-tokyo-right-now/
Höstkläder kan vara svårt att köpa på plats. Mest beroende på din storlek. Är du över 180cm lång och/eller tyngre än 90 kg faller du liksom utanför normala storlekar i Japan. Självklart finns även kläder för fullvuxna men man får leta mer. Finns en kedja som har affärer iaf i Shibuya och Ikebukuro som har större kläder från mer internationella märken. Kan kolla upp vad den heter och återkomma om du vill. Har du normal japansk storlek finns ju iaf Uniqlo. Lyxmärken hittar du bäst i Ginza och Omotesando. Men Odaiba har ju också massa malls med kläder. Och inte minst finns ju massa outlets i Gotemba nära Mt Fuji.
Samtidigt, jag hade nog aldrig mer än typ tröja och jeans hela november när jag bodde där. Vädret nästa vecka iaf är ju typ 20 grader. Så svenska vårkläder funkar ju också :)
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Nice! Jag åker på måndag. Är förmodligen mycket mindre taggad än er. Men det är väl skillnaden mellan semester och jobb :)
Angående kaffe så finns det massa Starbucks som är ok. Det finns ju dessutom färskbryggt kaffe i alla convenient stores (7/11, Lawson, Family mart/etc) om det bara är koffeinet man vill åt. Eftersom japaner är nördar och Tokyo världens största storstadsområde finns såklart bättre ställen också. Hittade denna lista som kanske hjälper: https://www.liveworkplayjapan.com/21-best-coffee-shops-in-tokyo-right-now/
Höstkläder kan vara svårt att köpa på plats. Mest beroende på din storlek. Är du över 180cm lång och/eller tyngre än 90 kg faller du liksom utanför normala storlekar i Japan. Självklart finns även kläder för fullvuxna men man får leta mer. Finns en kedja som har affärer iaf i Shibuya och Ikebukuro som har större kläder från mer internationella märken. Kan kolla upp vad den heter och återkomma om du vill. Har du normal japansk storlek finns ju iaf Uniqlo. Lyxmärken hittar du bäst i Ginza och Omotesando. Men Odaiba har ju också massa malls med kläder. Och inte minst finns ju massa outlets i Gotemba nära Mt Fuji.
Samtidigt, jag hade nog aldrig mer än typ tröja och jeans hela november när jag bodde där. Vädret nästa vecka iaf är ju typ 20 grader. Så svenska vårkläder funkar ju också :)
Jäävlar! exakt sånna coffeeshops jag sökte, de vet tammefan vad dom gör! mumma!
vadfan, jag som köpte en tunn dunjacka för resan, hah!

jag är 180/85, så de blir svårt med andra ord? tammefan.
 

Rymdhamstern

Panerai
Trevligt. Det finns garanterat fler bra kaffe-ställen :)
Som sagt var, allt finns i Tokyo och ofta i topp-skiktet i världen. Gäller "bara" att hitta det.
180/85 är nog på gränsen. Beror lite på hur du är byggd också. Är du lite kraftigt byggd eller grov benstomme får du problem. Kolla dessutom extra innan du köper tröja/jacka/skjorta, asiater har ofta smalare axlar och kortare armar. Så har man otur sitter allt nästan perfekt, men ärmen slutar halvvägs på underarmen. Inte så snyggt kanske...

Om du inte redan har länkarna rekommenderar jag dessa.
För att kolla om något speciellt händer i Tokyo: https://www.timeout.com/tokyo/things-to-do/things-to-do-in-tokyo-this-weekend
Generella tips: https://www.japan-guide.com/e/e2164.html

Gillar ni musikinstrument och riktigt coola gitarrer måste jag också tipsa om Ishibashi i Shibuya (deras main store där) som har riktigt häftiga Gibson, Fender och PRS mm. Ofta customshop och svindyra, men coola som f-n. Fråga efter Jason om ni vill kolla något speciellt. Tex exakt var Alex Lifson från Rush stod och blev fotad :)
 

Rymdhamstern

Panerai
Sista (??) tips. Om ni är sugna på en japansk tatuering så är Horizaru (tattoo monkey :)) riktigt bra. Neo-traditionell japansk still och pratar ok engelska. Följs dessutom av Chris Garver på insta. Bara en sådan sak. Länk: https://horizaru.tumblr.com/
Swallow Art Tattoo som drivs av Horien är också ok. Lite bredare än Horizaru och kan göra flera stilar. Inte minst i yakuza-stil om man går igång på det. Hon hittas bäst på Facebook. Studion inte lika fräsch som Horizarus dock.
Båda är appointment only. Så ingen drop in.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ramen, så föreslår jag att du gör ett besök hos ichi-ran Peter. Själv brukar jag gå till deras Roppongi location där man kan få en plats ganska snabbt. I Shinjuku är köerna långa. Med största sannolikhet hamnade dem i en kinesisk guidebok eller nåt för sedan ett par år tillbaka dök det upp horder av hungriga kineser

DSC_1304.JPG




För billig (1000 yen) och god indisk lunch så är Moti ett bra alternativ.

6922753030_c2c59486a1_b.jpg



För egen del är ingen Tokyovistelse komplett utan åtminstone ett lunchbesök (dyrt på kvällen) hos Kyubey. Bokning krävs

Tsukiji Sushiko tar en god bit av matbudgeten. Ett par besök i veckan blir det

Behöver du strama åt matbudgeten under en tid föreslår jag Tenya Tendon och deras Tempura. Maten är bättre än sitt pris
Är bilden ifrån Moti Shinbashi? Om det är det kan det vara värt att nämna att den ligger i källaren via brant smal trappa, ingen hiss. Eftersom frun är rullstolsburen fick jag ett handtag av både ägaren och kocken för att komma ner, och upp när vi var klara :D
 

Riffraff

Cartier
Är bilden ifrån Moti Shinbashi? Om det är det kan det vara värt att nämna att den ligger i källaren via brant smal trappa, ingen hiss. Eftersom frun är rullstolsburen fick jag ett handtag av både ägaren och kocken för att komma ner, och upp när vi var klara :D

Nej, bild är från Roppongi :)

Beardedpeareater, jag är 182/84 och har inte haft problem med att hitta kläder.

Schmitza, kan du inte skriva en kort rad här om Ramenställena du besökte :)
 

Rulle

Audemars
Nej, bild är från Roppongi :)

Beardedpeareater, jag är 182/84 och har inte haft problem med att hitta kläder.

Schmitza, kan du inte skriva en kort rad här om Ramenställena du besökte :)
satt och kollade youtube klipp och där fanns några ställen som dom rekomenderade bland annat ett ställe i ginza som inte längre var med i michelin men där dom tillverkar nudlarna för hand brevid där man sitter

lägger upp klippen här ikväll!

dom tipsa om nån app som heter ramen beast eller nåt sånt där folk betygsatte ramenshopparna och man kunde hitta närmsta bra stället på en karta.
 

Rymdhamstern

Panerai
Nej, bild är från Roppongi :)
Beardedpeareater, jag är 182/84 och har inte haft problem med att hitta kläder.
Schmitza, kan du inte skriva en kort rad här om Ramenställena du besökte :)
178/90 och fd kroppsbyggare, och hade jätteproblem att hitta något. Kanske mer bredden i kombination med begränsad längd i just mitt fall :)
Angående ramen finns väl en webbsida/forum på japanska där massa ramen geeks betygsätter? Numer funkar ju google translate bättre än när jag bodde där...
 

Rymdhamstern

Panerai
Landade idag. Faktiskt lite kallare än jag trodde det skulle vara. Men eventuellt en tyfon på ingång, vilket kan vara en förklaring.
Blev ramen och gyosa till middag. Inget speciellt ställe men nära där jag bor. Och de gör en helt ok tantamen....
DC4F42D7-B6EF-45D0-99A9-D886D8F83D82.jpeg
 

Rymdhamstern

Panerai
en TILL Tyfon? wtf, kommer Tokyo ha återhämntat sig tro?
ser gott ut och välkommen fram!
Tackar. Har faktiskt inte sett några spår efter senaste tyfonen här. De är grymma på att röja upp efteråt. Denna tyfon verkar missa precis och beräknas passera på fredag. Går att följa den (och andra som kommer) här: https://www.jma.go.jp/en/typh/

Om/när ni känner en jordbävning går det att kolla storlek, epicentrum, mm nästan direkt efteråt här: https://www.jma.go.jp/en/quake/
Största vi upplevde var runt 8 men långt ifrån Tokyo. Svängde på en del trots det...

Håller med om att paraply är bra. Går att köpa i varje 7/11/etc för ca 700 JPY. Brukar sluta varje resa här med minst ett paraply kvarglömt på kontoret och ett på hotellet som inte får plats i resväskan. Vill inte ens fundera på hur mycket pengar jag köpt paraplyer för under åren :)
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Tackar. Har faktiskt inte sett några spår efter senaste tyfonen här. De är grymma på att röja upp efteråt. Denna tyfon verkar missa precis och beräknas passera på fredag. Går att följa den (och andra som kommer) här: https://www.jma.go.jp/en/typh/

Om/när ni känner en jordbävning går det att kolla storlek, epicentrum, mm nästan direkt efteråt här: https://www.jma.go.jp/en/quake/
Största vi upplevde var runt 8 men långt ifrån Tokyo. Svängde på en del trots det...

Håller med om att paraply är bra. Går att köpa i varje 7/11/etc för ca 700 JPY. Brukar sluta varje resa här med minst ett paraply kvarglömt på kontoret och ett på hotellet som inte får plats i resväskan. Vill inte ens fundera på hur mycket pengar jag köpt paraplyer för under åren :)
aah shit juste, jordbävningar, kommer skita på mig om något sånt händer!
och ja, ett paraply är bra isåfall, bra info!
 
Topp