• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tokyo i November

Riffraff

Cartier
Skall du vara här mer än 2 veckor är det nog bara att ställa in sig på att känna minst någon jordbävning, iaf någon mindre. Lite beroende på hur hårt du sover :)

Ja fasen, var ute och åt med en kompis en gång när det skedde en mindre jordbävning och den första man upplevt. Själv kände man ju ett milt "woahhhh". Andra, japanska sällskap kollade inte ens upp från sina mobiler ich/eller pladdrade på som vanligt utan minsta reaktion.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja fasen, var ute och åt med en kompis en gång när det skedde en mindre jordbävning och den första man upplevt. Själv kände man ju ett milt "woahhhh". Andra, japanska sällskap kollade inte ens upp från sina mobiler ich/eller pladdrade på som vanligt utan minsta reaktion.
Min första och enda jordbävning var typ inte ens 6 men väckte mig mitt i natten i ett hyfsat chockartat tillstånd.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Kapar tråden en sekund, ber om ursäkt för det :) Gjorde ett studentutbyte i Tokyo för snart tjugo år sedan, bodde hos en japansk student. Har tyvärr tappat kontakten med både honom och övriga jag lärde känna, men skulle gärna ha kontakt igen. Min japanska räcker inte långt. Jag har alltså namn (den västerländska versionen i alla fall), universitet och sannolikt yrke, men har tyvärr inte kommit längre själv på detta. Är det någon här som har något förslag på hur jag kan gå vidare, eller t o m skulle kunna bistå? :) Skicka PM så slipper vi mer kladd i tråden!
 
Senast ändrad:

Rymdhamstern

Panerai
Bara ett tips för er som åker snart, packa ett par shorts. Idag, efter tyfonen( som iofs missade Tokyo) var det riktigt varmt. Ca 25 grader och strålande solsken på förmiddagen. Jag ångrade bittert att jag bara hade jeans...
 

Chattras

Cartier
Grym tråd! Åker själv till Japan i morgon. Ska vara 3 dagar i Fukuoka i jobb och sen 4 dagar i Tokyo med lite jobb och lite semester.

En liten fråga till er experter. Jag har tidigare bara åkt till Japan när det varit kallare så detta har aldrig tidigare varit ett problem. Men, jag har full-tatuerade armar. Vet att min affärskontakt var tvungen att avboka en grej när vi skulle bada i varma källor och äta middag på något ställe uppe i bergen på grund av detta. I affärssammanhang är ju detta inte ett problem så det allt är skjorta/kavaj. Men när jag ska turista i Tokyo så är frågan om det funkar att gå omkring i kortärmat eller om det blir ett jävla liv och taskigt bemötande överallt?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Grym tråd! Åker själv till Japan i morgon. Ska vara 3 dagar i Fukuoka i jobb och sen 4 dagar i Tokyo med lite jobb och lite semester.

En liten fråga till er experter. Jag har tidigare bara åkt till Japan när det varit kallare så detta har aldrig tidigare varit ett problem. Men, jag har full-tatuerade armar. Vet att min affärskontakt var tvungen att avboka en grej när vi skulle bada i varma källor och äta middag på något ställe uppe i bergen på grund av detta. I affärssammanhang är ju detta inte ett problem så det allt är skjorta/kavaj. Men när jag ska turista i Tokyo så är frågan om det funkar att gå omkring i kortärmat eller om det blir ett jävla liv och taskigt bemötande överallt?
Inga problem. Jag har själv sleaves, en Japansk och en old/trad. Man är van vid att västerlänningar är tatuerade.
 

Chattras

Cartier
Inga problem. Jag har själv sleaves, en Japansk och en old/trad. Man är van vid att västerlänningar är tatuerade.
Det låter kanon. Har bara varit i Japan i jobb tidigare och det är nog en något stelare atmosfär. Men va skönt att man kan glida runt i T-shirt. Såg framför mig hur jag skulle dö av värmeslag med jacka på i 25 grader värme ;).
 

Rulle

Audemars
anländer till tokyo på onsdagkväll!!

idag landa vi i peking
blev att åka ut på äventyr med lokalbuss till kinesiska muren!
så himla turistigt det är speciellt när dom har två olika liftar upp och en rodelbana för att åka ner igen haha
20191028_044942.jpg


riktigt trevligt att man kan kombinera tokyo och peking utan att behöva ansöka om visum i förväg i kina!
transitvisum är gratis och ansöks på flygplatsen i beijing dock max 144 timmar i landet för resa vidare till tredjeland!


prövade lite pannor inne i downtown innan ikväll med
får nog fan bli nån sån i japan!
 

Riffraff

Cartier
Grym tråd! Åker själv till Japan i morgon. Ska vara 3 dagar i Fukuoka i jobb och sen 4 dagar i Tokyo med lite jobb och lite semester.

En liten fråga till er experter. Jag har tidigare bara åkt till Japan när det varit kallare så detta har aldrig tidigare varit ett problem. Men, jag har full-tatuerade armar. Vet att min affärskontakt var tvungen att avboka en grej när vi skulle bada i varma källor och äta middag på något ställe uppe i bergen på grund av detta. I affärssammanhang är ju detta inte ett problem så det allt är skjorta/kavaj. Men när jag ska turista i Tokyo så är frågan om det funkar att gå omkring i kortärmat eller om det blir ett jävla liv och taskigt bemötande överallt?

Blir inget jävla liv eller taskigt bemötande men packa inte gymkläder eller badbyxor bara :p. Brukar lyfta hos Gold's Gym i Ginza under vistelsen och där får man skriva under ett avtal varav en punkt är att man intygar att man ej har några synliga tatueringar.
 

Rymdhamstern

Panerai
Så då åker jag hem imorgon. Alltid lika skönt.
Ett sista tips till er som är här imorgon på Halloween är att bege er ut på stan och kolla på alla utklädda människor. Helt sjukt många och helt hysteriskt på kvällen. Har själv bara varit i Shibuya och Roppongi på Halloween där Shibuya är klart mest hysteriskt. Nästan svårt att komma ut från stationen pga allt folk. De går verkligen all in på detta. Missa inte heller en tidig morgon på fredag. Klart kul att se de som festat sig genom kvällen fullt utklädda mixas med alla kontorsarbetare i kostym på väg till jobbet :)

Och slutligen en bild från veckan med klart väder och Fuji-san i all sin prakt väl synlig.
D9A31E2B-76E1-4F7D-8FE4-05A7BA40CA56.jpeg


Kan frexten också meddela att årets Tokyo Motor Show var den minsta av de jag varit på. Men ändå sevärt om man inte varit där innan eller är intresserad av bilar.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Grymma är ni som delar med er!
alltså mount Fuji är en dröm att ta ett fint kort av.. jävlar!
jag har själv två heltatuerade japanska armar.. och hoppas någon Yakuza kommer och hejar, HEHE... men att bada onsen är att glömma.. om de inte finns endast för Yakuza! ;D

jag hoppas de tjuvstartar black friday när jag är där, så man kan göra något klipp!
 

Makkanxd

Rolex
anländer till tokyo på onsdagkväll!!

idag landa vi i peking
blev att åka ut på äventyr med lokalbuss till kinesiska muren!
så himla turistigt det är speciellt när dom har två olika liftar upp och en rodelbana för att åka ner igen haha
20191028_044942.jpg


riktigt trevligt att man kan kombinera tokyo och peking utan att behöva ansöka om visum i förväg i kina!
transitvisum är gratis och ansöks på flygplatsen i beijing dock max 144 timmar i landet för resa vidare till tredjeland!


prövade lite pannor inne i downtown innan ikväll med
får nog fan bli nån sån i japan!
Fyfan för den där skidliften upp! :nailbiting::D
 

Rymdhamstern

Panerai
Grymma är ni som delar med er!
alltså mount Fuji är en dröm att ta ett fint kort av.. jävlar!
jag har själv två heltatuerade japanska armar.. och hoppas någon Yakuza kommer och hejar, HEHE... men att bada onsen är att glömma.. om de inte finns endast för Yakuza! ;D!
Det finns Onsen som har separata rum som man kan boka.
Har själv ett gäng taggar och bokat separat rum via japanska kollegor. Kanske hotellet kan hjälpa?

Bra bilder på Fuji kräver klart väder, gärna kallt. Kawaguchi lake eller Hakone är bra ställen för fina kort. Jag har fått bra kort ända från Enoshima, speciellt vid solnedgången.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Ramen, så föreslår jag att du gör ett besök hos ichi-ran Peter. Själv brukar jag gå till deras Roppongi location där man kan få en plats ganska snabbt.
Smaken är som baken, men jag rekommenderar verkligen INTE Ichiran. En kompis rekommenderade och vi blev duktigt besvikna. Riktigt mesig buljong och tråkiga nudlar. Bästa ramen var Kyushu Jangara Ramen i Akihabara! :D Generellt är mina tips avseende mat att testa så många Izakaya som du kan, ta ställen med coola gardiner (Noren), med så lite meny på engelska som möjligt och så skitig lokal som möjligt. Det var också som bäst mat, när man kände sig som minst välkommen och det var som minst turister. :hilarious: :happyhappy: :hungry:

För sushi tyckte jag kedjan Sushizanmai inte gjorde en besviken. Men det fanns diverse lokala sushiställen som var bra. Bästa matupplevelsen var en Obanzai-restaurang i Kyoto med "fixed menu" för 3500 yen. Roligast var gris-Izakayan i Ueno som serverade Hatsumoto (stora kroppspulsåldern och hjärta) där vi lärde känna ett japansk par och en ung kvinna som var affärsjurist

tenshige_noren-520x320.jpg

Noren utanför en restaurang. Bild lånad från nätet.
 

Rulle

Audemars
Fyfan för den där skidliften upp! :nailbiting::D
den var lite sådär!
20191028_042132.jpg


desto roligare va ju rodelbanan nerför muren!



nyss kommit till hotellet i tokyo!
20191030_222037.jpg


måste säga att air china överaskade med ordentligt bra service!

4700 t/r med 2.5 dagar i peking där man automatiskt får gratis visum i max 144 timmar när man rdser till ett tredje land.

blir att springa till bic camera imorgon och köpa data-simkort så man kan surfa ute!


riktigt kul att så många är här samtidigt!
 

Rulle

Audemars
nyss käkat lite för starka miso ramen i shibuya som inte alls var så fel utöver att man ej har smaklökar kvar:D
20191031_183828.jpg


har prövat för många klockor idag!
detta kommer bli farligt

kan tipsa om att bic camera har riktigt fina klockboxar för väldigt rimliga pengar!!!

sist men inte minst blev jag kär i en wako only grand seiko, high beat dessutom!
20191031_110349.jpg
 

Rymdhamstern

Panerai
För sushi tyckte jag kedjan Sushizanmai inte gjorde en besviken. Men det fanns diverse lokala sushiställen som var bra.
Sushizanmai är stabila och bra. Men bästa, eller iaf mest prisvärda, sushi-kedjan måste nog vara Sushi Midori. Finns på flera ställen och har tyvärr alltid lång kö. Kortaste jag stått är typ 45 minuter, och längsta 1,5 timma. Men deras Otoro (fatty tuna) är både generöst serverad och löjligt god. Tonfisk i Sverige går helt enkelt inte att äta efter det. Sedan är ju såklart deras Uni och Unagi, mm också riktigt bra.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Sushizanmai är stabila och bra. Men bästa, eller iaf mest prisvärda, sushi-kedjan måste nog vara Sushi Midori. Finns på flera ställen och har tyvärr alltid lång kö. Kortaste jag stått är typ 45 minuter, och längsta 1,5 timma. Men deras Otoro (fatty tuna) är både generöst serverad och löjligt god. Tonfisk i Sverige går helt enkelt inte att äta efter det. Sedan är ju såklart deras Uni och Unagi, mm också riktigt bra.
Åt sushi här hemma i Göteborg när jag kom hem. Tonfisken var som av en annan planet i Japan! :eek:
Flera saker gör att jag längtar tillbaka. Ordningen bland annat, men också att folk var så respektfulla. I Sverige är de flesta idioter på gatorna och bussar... :grumpy:
 

Bonumm

Panerai
Åt sushi här hemma i Göteborg när jag kom hem. Tonfisken var som av en annan planet i Japan! :eek:
Flera saker gör att jag längtar tillbaka. Ordningen bland annat, men också att folk var så respektfulla. I Sverige är de flesta idioter på gatorna och bussar... :grumpy:
Ja, det är fasansfullt att äta tonfisken i Sverige efter att man varit i Japan.
 

Rulle

Audemars
Så då åker jag hem imorgon. Alltid lika skönt.
Ett sista tips till er som är här imorgon på Halloween är att bege er ut på stan och kolla på alla utklädda människor. Helt sjukt många och helt hysteriskt på kvällen. Har själv bara varit i Shibuya och Roppongi på Halloween där Shibuya är klart mest hysteriskt. Nästan svårt att komma ut från stationen pga allt folk. De går verkligen all in på detta. Missa inte heller en tidig morgon på fredag. Klart kul att se de som festat sig genom kvällen fullt utklädda mixas med alla kontorsarbetare i kostym på väg till jobbet :)

Och slutligen en bild från veckan med klart väder och Fuji-san i all sin prakt väl synlig.
D9A31E2B-76E1-4F7D-8FE4-05A7BA40CA56.jpeg


Kan frexten också meddela att årets Tokyo Motor Show var den minsta av de jag varit på. Men ändå sevärt om man inte varit där innan eller är intresserad av bilar.
vi var där i shibuya i torsdags
heeeeeelt galet mycket folk och poliser å vakter överallt haha
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Grymma är ni som delar med er!
alltså mount Fuji är en dröm att ta ett fint kort av.. jävlar!
jag har själv två heltatuerade japanska armar.. och hoppas någon Yakuza kommer och hejar, HEHE... men att bada onsen är att glömma.. om de inte finns endast för Yakuza! ;D

jag hoppas de tjuvstartar black friday när jag är där, så man kan göra något klipp!

Det sägs att moderna yakuzas inte längre har tatueringar just för att smälta in bättre :)
 

Riffraff

Cartier
Smaken är som baken, men jag rekommenderar verkligen INTE Ichiran. En kompis rekommenderade och vi blev duktigt besvikna. Riktigt mesig buljong och tråkiga nudlar. Bästa ramen var Kyushu Jangara Ramen i Akihabara! :D Generellt är mina tips avseende mat att testa så många Izakaya som du kan, ta ställen med coola gardiner (Noren), med så lite meny på engelska som möjligt och så skitig lokal som möjligt. Det var också som bäst mat, när man kände sig som minst välkommen och det var som minst turister. :hilarious: :happyhappy: :hungry:

För sushi tyckte jag kedjan Sushizanmai inte gjorde en besviken. Men det fanns diverse lokala sushiställen som var bra. Bästa matupplevelsen var en Obanzai-restaurang i Kyoto med "fixed menu" för 3500 yen. Roligast var gris-Izakayan i Ueno som serverade Hatsumoto (stora kroppspulsåldern och hjärta) där vi lärde känna ett japansk par och en ung kvinna som var affärsjurist

tenshige_noren-520x320.jpg

Noren utanför en restaurang. Bild lånad från nätet.

Ok, om Ichi-ran får vi "agree to disagree" :). Blev faktiskt framröstade som Nr. 1 bland Tokyoiter för ett antal år sedan. Kommer inte ihåg vilken publikation det var och jag kan inte läsa Japanska själv men japansk kamrat som berättade. Jangara håller jag med om. De är bra, brukar bli nån kryddig historia där
 

Riffraff

Cartier
Ja, det är fasansfullt att äta tonfisken i Sverige efter att man varit i Japan.

Går ju fasen inte att äta även om man inte varit i Japan tycker jag.

Sushizanmai är stabila och bra. Men bästa, eller iaf mest prisvärda, sushi-kedjan måste nog vara Sushi Midori. Finns på flera ställen och har tyvärr alltid lång kö. Kortaste jag stått är typ 45 minuter, och längsta 1,5 timma. Men deras Otoro (fatty tuna) är både generöst serverad och löjligt god. Tonfisk i Sverige går helt enkelt inte att äta efter det. Sedan är ju såklart deras Uni och Unagi, mm också riktigt bra.

Aldrig provat midori men vet att de hade väldigt bra betyg på tabelog. Vad går det loss på?

Stod 2 1/2 timme utanför Sushi Dai i Tsukiji en morgon efter klubben :confused:90+% av övriga kön var kineser. Helt stört egentligen men när man ägnat 1 timme i kö är man ju "investerad"
 

Rymdhamstern

Panerai
Aldrig provat midori men vet att de hade väldigt bra betyg på tabelog. Vad går det loss på?
Två bitar Otoro 510 JPY, samma för två bitar Uni eller en stor bit Unagi. De är de dyraste. Sedan har de ner till typ 200JPY för tex två bitar lax, om jag kommer ihåg rätt. Sist jag var där förra helgen svullade jag i mig 18 bitar riktigt bra sushi för 2700JPY. Klart prisvärt :)
 
Topp