• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tomt paket från Chrono24-köp! Vad göra??

Professor S

Panerai
2-Faktor
Ja, det är visst skillnad: "exception" är ett substantiv och "exceptional" ett adjektiv. Jag vill inte diskutera ämnet mer. Om du tror att Trusted Checkout försäkrar köparen i en sådan situation genom att skicka betalningen tillbaka - ok. Att C24 valde i det situationen du länkar till att ersätta köparen och kalla det för "an exceptional case" betyder inte att det är en rutin och att säljaren inte har fått sina pengar. C24 har valt att ta smällen för att skydda sitt rykte men detta är knappt någon regel utan snarare "an exception".

Har som sagt läst lusläst de ärenden jag kan hitta om tomma paket på nätet och C24 har ersatt köparen i samtliga. Med det sagt behöver vi inte diskutera mer från min sida heller. Nu hoppas vi att TS inte blir den första att stå utan refund.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Tack för alla hejarop och bra tips! Riktigt frustrerande situation, men nu har jag hunnit lugna ner mig lite.

Hörde av mig till Chrono24 som tillsatte en personlig kontaktperson direkt (riktigt proffsigt!). Utifrån svaret från henne har jag nu Polisanmält händelsen, anmält stöld till DPD (Postnord) och skrivit ett statement till Chrono24 att jag talar sanning och ingenting annat. Processen är igång och Chrono24 håller i pengarna tills detta är utrett. Man varnar också för att det kan ta veckor, om inte månader innan ärendet är löst, så det är väl bara att glömma bort de där pengarna ett tag, andas och ta lärdom av hela situationen.

På frågan om hur jag ska bevisa att det var tomt vid ankomst har jag också funderat på vikt. Det har passerat inte mindre än sex ställen innan det kom i min hand. Från första till sista, så skiljer det sig rätt rejält. Lite för mycket till och med vilket gör att jag undrar om det första värdet (2kg) var någon sorts schablontal gentemot när jag tog emot det (0,4kg). Ska man vara krass kan man sannolikt inte bevisa att klockan lagts i lådan från första början om man inte kan hitta fasta fakta att arbeta med...

Jag förbereder mig på långbänk och mentalt på att i värsta fall är pengarna borta med vinden. Allt beror helt på hur samarbetsvilliga Postnord, Chrono24 och säljaren kommer vara.

I'll keep you posted.
 

mao

Cartier
Tack för alla hejarop och bra tips! Riktigt frustrerande situation, men nu har jag hunnit lugna ner mig lite.

Hörde av mig till Chrono24 som tillsatte en personlig kontaktperson direkt (riktigt proffsigt!). Utifrån svaret från henne har jag nu Polisanmält händelsen, anmält stöld till DPD (Postnord) och skrivit ett statement till Chrono24 att jag talar sanning och ingenting annat. Processen är igång och Chrono24 håller i pengarna tills detta är utrett. Man varnar också för att det kan ta veckor, om inte månader innan ärendet är löst, så det är väl bara att glömma bort de där pengarna ett tag, andas och ta lärdom av hela situationen.

På frågan om hur jag ska bevisa att det var tomt vid ankomst har jag också funderat på vikt. Det har passerat inte mindre än sex ställen innan det kom i min hand. Från första till sista, så skiljer det sig rätt rejält. Lite för mycket till och med vilket gör att jag undrar om det första värdet (2kg) var någon sorts schablontal gentemot när jag tog emot det (0,4kg). Ska man vara krass kan man sannolikt inte bevisa att klockan lagts i lådan från första början om man inte kan hitta fasta fakta att arbeta med...

Jag förbereder mig på långbänk och mentalt på att i värsta fall är pengarna borta med vinden. Allt beror helt på hur samarbetsvilliga Postnord, Chrono24 och säljaren kommer vara.

I'll keep you posted.
Stort lycka till - verkar väl finnas hyfsat hopp om att det ska lösa sig till slut!
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jäklar vilken mardröm.

Är det är långvarig säljare med många omdömen?

Väldigt märkligt att de skulle ta risken att försöka blåsa någon.

Edit: skönt att de verkar ta tag i det snabbt
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tack för alla hejarop och bra tips! Riktigt frustrerande situation, men nu har jag hunnit lugna ner mig lite.

Hörde av mig till Chrono24 som tillsatte en personlig kontaktperson direkt (riktigt proffsigt!). Utifrån svaret från henne har jag nu Polisanmält händelsen, anmält stöld till DPD (Postnord) och skrivit ett statement till Chrono24 att jag talar sanning och ingenting annat. Processen är igång och Chrono24 håller i pengarna tills detta är utrett. Man varnar också för att det kan ta veckor, om inte månader innan ärendet är löst, så det är väl bara att glömma bort de där pengarna ett tag, andas och ta lärdom av hela situationen.

På frågan om hur jag ska bevisa att det var tomt vid ankomst har jag också funderat på vikt. Det har passerat inte mindre än sex ställen innan det kom i min hand. Från första till sista, så skiljer det sig rätt rejält. Lite för mycket till och med vilket gör att jag undrar om det första värdet (2kg) var någon sorts schablontal gentemot när jag tog emot det (0,4kg). Ska man vara krass kan man sannolikt inte bevisa att klockan lagts i lådan från första början om man inte kan hitta fasta fakta att arbeta med...

Jag förbereder mig på långbänk och mentalt på att i värsta fall är pengarna borta med vinden. Allt beror helt på hur samarbetsvilliga Postnord, Chrono24 och säljaren kommer vara.

I'll keep you posted.
Jäkligt trist situation men skönt att C24 är på detta direkt. Hoppas att det löser sig snabbt, om AD’n verkligen lagt i klockan borde de ju ha ett serie nummer iaf som kan verifiera klockan och att den läggs till i polisanmälan (kanske inte hjälper att hitta klockan men iaf att eliminera AD från ekvationen). Hoppas verkligen du hittar klockan du är ute efter.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Jäklar vilken mardröm.

Är det är långvarig säljare med många omdömen?

Väldigt märkligt att de skulle ta risken att försöka blåsa någon.

Edit: skönt att de verkar ta tag i det snabbt

Skit, piss och helvete, men det är skönt att det "bara" är pengar.
Om jag ska vara ärlig tror jag att säljare är legit. De har varit med ett tag (2010) och har 50-ish omdömen, dock med lite olika betyg. De flesta negativa handlar om att man inte tycker att de tagit tillräckligt ärliga bilder och att emballaget kunde varit bättre.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Jäkligt trist situation men skönt att C24 är på detta direkt. Hoppas att det löser sig snabbt, om AD’n verkligen lagt i klockan borde de ju ha ett serie nummer iaf som kan verifiera klockan och att den läggs till i polisanmälan (kanske inte hjälper att hitta klockan men iaf att eliminera AD från ekvationen). Hoppas verkligen du hittar klockan du är ute efter.
Instämmer med serienummer. Har försökt få fram det från dem. De ska återkomma imorgon (svarar på mejl hemifrån som det verkar.. :) )
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jäklar vilken mardröm.

Är det är långvarig säljare med många omdömen?

Väldigt märkligt att de skulle ta risken att försöka blåsa någon.

Edit: skönt att de verkar ta tag i det snabbt
I de allra flesta fall handlar det förmodligen om att någon har stulit och/eller bytt ut innehållet under transport snarare än att säljaren skickar tomma kartonger, åtminstone vad gäller etablerade säljare som erbjuder trusted checkout. Jag vet att vissa speditörer till och med kräver att man uppvisar innehållet vid avsändandet för att verifiera vad det innehåller.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
I de allra flesta fall handlar det förmodligen om att någon har stulit och/eller bytt ut innehållet under transport snarare än att säljaren skickar tomma kartonger, åtminstone vad gäller etablerade säljare som erbjuder trusted checkout. Jag vet att vissa speditörer till och med kräver att man uppvisar innehållet vid avsändandet för att verifiera vad det innehåller.
Så tror jag också att det är. Det var en suspekt öppning på 5cm i paketet när jag skulle öppna det. Hann fota denna innan jag ivrigt öppnade det dock! :D
Såg ut som att nån skurit genom tejpen lagom stort för att pilla ut kvitto, garantisedel och klocka ur klocklådan...
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Så tror jag också att det är. Det var en suspekt öppning på 5cm i paketet när jag skulle öppna det. Hann fota denna innan jag ivrigt öppnade det dock! :D
Såg ut som att nån skurit genom tejpen lagom stort för att pilla ut kvitto, garantisedel och klocka ur klocklådan...
Det är ju fördjävligt om man gör allt arbete med att hitta inte bara rätt klocka utan rätt säljare och allt, väljer Trusted C och allt – sen kan man inte lita på transportbolaget?! Hur kan man ens skydda sig mot det? Känns som det bara är att hoppas på det bästa när man beställer.
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Lite för mycket till och med vilket gör att jag undrar om det första värdet (2kg) var någon sorts schablontal gentemot när jag tog emot det (0,4kg).

Mycket trist!
Tänkte bra flika in på vikten, oftast om vikten diffar mycket kan det vara att ena bolaget använt sig av faktiskt vikt och det andra bolaget volymvikt - Rent generellt brukar dock bolagen hålla sig till samma typ vikt som det skickats med
 

PNM

Panerai
100% någon i logistikledet. Tack för att du delar med dig av den här historien - bra med en påminnelse vid både köp och sälj. Kan inte låta bli att leka med tanken på att skicka "Rolex"-paket till mig själv med svavelsyra och spraypump innuti...
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Generellt sett borde det skickats “Delivery Duty Paid’ vilket innebär att säljaren står risken till godset anländer. Det svåra i detta fallet är om du inte såg om paktetet öppnats eller inte. Däremot med polisanmälan som du gjort samt anmält inom rimlig tidsfrist för dold skada så borde inte detta vara ett problem. Har du gjort en claim mot post nord? Edit; såg nu att du anmält. Nu ligger alltså anvaret på Post Nord att de skall kunna bevisa att varan inte fanns med eller var skadad när de mottog det.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Generellt sett borde det skickats “Delivery Duty Paid’ vilket innebär att säljaren står risken till godset anländer. Det svåra i detta fallet är om du inte såg om paktetet öppnats eller inte. Däremot med polisanmälan som du gjort samt anmält inom rimlig tidsfrist för dold skada så borde inte detta vara ett problem. Har du gjort en claim mot post nord?
Det har jag. Är lite osäker på om jag behöver göra det direkt mot DPD också. Postnord är en del av det samarbetet. Ska ringa dem imorgon och fråga.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Post Nord borde lösa detta alt säljaren iom att de har hela ansvaret här. Du som slutkund ska egentligen slippa denna byråkratin.
Tack för de stärkande orden. Är rätt less med tanke på att jag blivit av med klockan jag tror jag skulle gett mina barn senare i livet.

Just nu vill jag bara ha pengarna tillbaka så jag kan leta efter en ny. Det är min motivation i det hela. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för alla hejarop och bra tips! Riktigt frustrerande situation, men nu har jag hunnit lugna ner mig lite.

Hörde av mig till Chrono24 som tillsatte en personlig kontaktperson direkt (riktigt proffsigt!). Utifrån svaret från henne har jag nu Polisanmält händelsen, anmält stöld till DPD (Postnord) och skrivit ett statement till Chrono24 att jag talar sanning och ingenting annat. Processen är igång och Chrono24 håller i pengarna tills detta är utrett. Man varnar också för att det kan ta veckor, om inte månader innan ärendet är löst, så det är väl bara att glömma bort de där pengarna ett tag, andas och ta lärdom av hela situationen.

På frågan om hur jag ska bevisa att det var tomt vid ankomst har jag också funderat på vikt. Det har passerat inte mindre än sex ställen innan det kom i min hand. Från första till sista, så skiljer det sig rätt rejält. Lite för mycket till och med vilket gör att jag undrar om det första värdet (2kg) var någon sorts schablontal gentemot när jag tog emot det (0,4kg). Ska man vara krass kan man sannolikt inte bevisa att klockan lagts i lådan från första början om man inte kan hitta fasta fakta att arbeta med...

Jag förbereder mig på långbänk och mentalt på att i värsta fall är pengarna borta med vinden. Allt beror helt på hur samarbetsvilliga Postnord, Chrono24 och säljaren kommer vara.

I'll keep you posted.
Snabbt jobbat. Chrono24 verkar vara ett bra företag att ha och göra med. Jag tror inte att säljaren bedragit dig i och med att det är en Trusted Seller med goda recensioner. Utan klockan måste blivit stulen på vägen. Så då hoppas vi att PostNord/DPD fixar det här. Jag tror tyvärr inte att du kommer få klockan, men pengarna kan du nog få tillbaka genom transportbolagets försäkring. Vi hoppas på det! :)
 

Erdna

Cartier
Mycket tråkigt händelse.

Som folk skriver rekommenderar även jag DHL Express och kör alltid med det vid klockköp om det så kostar mig 500-1000kr.

Senaste köpet jag gjorde (i den dyrare prisklassen) skickades motvilligt med Royal Mail då säljaren övertygade mig att allt är lugnt då de är fullt försäkrade - men det skickades MITT UNDER CORONA!!! Det postades bilder på burar som stått i dagar till veckor i England. Hann bli duktigt nervös då det tog nästan 2 veckor.

DHL Express löser det under dygnet (vilket de snudd på gjorde även under Corona!)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Mycket tråkigt händelse.

Som folk skriver rekommenderar även jag DHL Express och kör alltid med det vid klockköp om det så kostar mig 500-1000kr.

Senaste köpet jag gjorde (i den dyrare prisklassen) skickades motvilligt med Royal Mail då säljaren övertygade mig att allt är lugnt då de är fullt försäkrade - men det skickades MITT UNDER CORONA!!! Det postades bilder på burar som stått i dagar till veckor i England. Hann bli duktigt nervös då det tog nästan 2 veckor.

DHL Express löser det under dygnet (vilket de snudd på gjorde även under Corona!)
2 veckor låter fantastiskt snabbt under Corona. :) Jag har en klocka, om än billig, som nu suttit fast (alt. försvunnit, fast säljaren och den lokala posttjänsten bedyrar att så inte är fallet) sedan början på maj. Det är 3 månader det. :D Tur att klockan är billig.
 

Erdna

Cartier
2 veckor låter fantastiskt snabbt under Corona. :) Jag har en klocka, om än billig, som nu suttit fast (alt. försvunnit, fast säljaren och den lokala posttjänsten bedyrar att så inte är fallet) sedan början på maj. Det är 3 månader det. :D Tur att klockan är billig.

Absolut. Men lång tid om man är van vid under 24 timmar.... kändes som en evighet.

Första och sista gången jag går med på "vanliga posten" när det gäller utrikes-paket. Orkar inte med stressen. Jag betalar hellre för att slippa gå och fundera på vart paketet håller hus.
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Tråkigt och jag vet hur det känns. Har aldrig hänt mig med lite dyrare köp via c24 men då använt dhl express samtliga gånger. Har dock via ebay fått ett tomt paket (klocka för 4k) samt en förfalskning (solglasögon). Fick tillbaka alla utlägg inkl fraktkostnaden utan problem. Betalade via paypal. Det startar då med några dagar säljaren har på sig sen tar Paypal, eller om det var ebay, över och det gick då ganska fort.
Hoppas det löser sig fort för dig.
 
Topp