• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tomt paket från Chrono24-köp! Vad göra??

Lite mindre våldsamt än svavelsyra, skulle man inte kunna rigga ett gäng rolexboxar med kamera och sen skicka man bilderna till post + polis? Känns som ett bra hobbyprojekt...
 
Jävla mardröm, köpte min första klocka från Chrono24 för några veckor sedan. Ungefär samma prisklass och från en privatperson dessutom, lite nojig men allt gick bra.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Inte hänt jättemycket idag förutom att säljaren polisanmält händelsen i Italien.

Säljaren vill inte lämna ut serienummer på klockan då man anser att den inte är min då jag aldrig fått den. Vad anser ni om detta?

Serienumret är dock anmält till den Italienska polisen.
 
Inte hänt jättemycket idag förutom att säljaren polisanmält händelsen i Italien.

Säljaren vill inte lämna ut serienummer på klockan då man anser att den inte är min då jag aldrig fått den. Vad anser ni om detta?

Serienumret är dock anmält till den Italienska polisen.
Fördelen med det är att du borde få enklare att få tillbaka pengarna - de har ju själva sagt att det inte är din!
 
Jag kan dra en sån tolkning med utifrån den logiken. Undrar vad de tycker om det. Är det smart att återkoppla med dem med detta?
Hm, nja. Kanske mot C24 i så fall? Om det kan få dem att återbetala dig så att du kan släppa det. Men misstänker att du behöver vara kvar i loopen ett tag ändå för att fullfölja din förlustanmälan och så. Men bäst att avvakta nu tror jag.
 
Hm, nja. Kanske mot C24 i så fall? Om det kan få dem att återbetala dig så att du kan släppa det. Men misstänker att du behöver vara kvar i loopen ett tag ändå för att fullfölja din förlustanmälan och så. Men bäst att avvakta nu tror jag.
Instämmer med ovan. Förstår frustrationen och viljan att få detta löst. Men skulle nu ”sitta still i båten” ett par dagar och endast om nödvändigt be om uppdateringar.
 
Update och lärdomar.
Idag den 22 september landade pengarna åter på mitt konto. Sååå skönt att ha det här ur världen!

Recap:
Den 16 juli beställde jag min första (som det var tänkt) Rolex. Det var en årsklocka med alla de specs som jag var ute efter. Vintage, svart, under radarn-modell etc.
Efter att ha varit ute i ett Corona-drabbat Europa så kom till slut ett tomt paket fram till mig den 28 juli. Någon hade skurit ett fint hål i paketet och kunnat pilla ut innehållet. Tilläggas bör att detta var ett av de sämst paketerade paketen jag någonsin fått. Man kunde alltså genom att skära ett litet hål pilla ut dokumentation och öppna klocklådan som låg helt löst och skvalpade där inne.

Anmälde detta till Chrono24 som direkt tillsatte en medlare som beskrev hur saker och ting skulle gå till väga. Så långt inga problem och jag hade fortfarande god kontakt med säljaren. Samtidigt anmälde jag detta till polisen och Postnord. Polisen la ner ärenden omgående och Postnord hänvisade till att det är sändaren som ska göra anmälan när nånting försvinner.

Efter ungefär ett mejl i veckan i ett par veckor blev det helt tyst. Säljaren hade utan att säga nånting stängt butiken för semester.

Några veckors tystnad senare och vid det här laget väl uppbyggd frustration började blev det rutin att jag varje måndag hörde av mig till medlaren för att få reda på mer information. Jag kände mig helt utlämnad. Allt var upp till säljaren att bevisa att klockan var borta och att det inte var mitt fel att den försvunnit på vägen!

Medlaren fick inte heller svar från säljaren och skulle gå direkt på säljarens chef för att försökta skynda på det hela.
Mitt förtroende för säljaren vid det här laget var inte högt och eftersom jag inte fick svar från säljaren från medlaren började jag höra av mig till säljaren direkt igen.

Den 9 september fick jag äntligen svar från säljaren att de skulle påbörja returen och att posten kunnat påvisa att paketet försvunnit på vägen. Antagligen hade medlarens hot om att gå till chefen gett resultat. Då detta meddelande inte gick via medlaren fick denne lov att jaga rätt på säljaren vilket gjorde att ytterligare en vecka gick.

I onsdags förra veckan fick jag automatiska meddelanden från Chrono24 att de påbörjat en retur och idag tisdag kom alltså pengarna in på kontot.

"Allt" gott till slut. Ingen klocka, men jäkligt skönt att ha det här ur världen.

Lärdomar om detta händer er
Att få detta utrett tar tid. Mycket tid och det gäller att ligga på för att få svar när ansvaret förflyttas från dig som köpare till säljaren som antagligen inte har detta högst upp på sin prioriteringslista.

Tack för alla hejarop och tips på vägen. Skönt att ha KS i ryggen när nåt sånt här händer. You guys rock! :)
 
Update och lärdomar.
Idag den 22 september landade pengarna åter på mitt konto. Sååå skönt att ha det här ur världen!

Recap:
Den 16 juli beställde jag min första (som det var tänkt) Rolex. Det var en årsklocka med alla de specs som jag var ute efter. Vintage, svart, under radarn-modell etc.
Efter att ha varit ute i ett Corona-drabbat Europa så kom till slut ett tomt paket fram till mig den 28 juli. Någon hade skurit ett fint hål i paketet och kunnat pilla ut innehållet. Tilläggas bör att detta var ett av de sämst paketerade paketen jag någonsin fått. Man kunde alltså genom att skära ett litet hål pilla ut dokumentation och öppna klocklådan som låg helt löst och skvalpade där inne.

Anmälde detta till Chrono24 som direkt tillsatte en medlare som beskrev hur saker och ting skulle gå till väga. Så långt inga problem och jag hade fortfarande god kontakt med säljaren. Samtidigt anmälde jag detta till polisen och Postnord. Polisen la ner ärenden omgående och Postnord hänvisade till att det är sändaren som ska göra anmälan när nånting försvinner.

Efter ungefär ett mejl i veckan i ett par veckor blev det helt tyst. Säljaren hade utan att säga nånting stängt butiken för semester.

Några veckors tystnad senare och vid det här laget väl uppbyggd frustration började blev det rutin att jag varje måndag hörde av mig till medlaren för att få reda på mer information. Jag kände mig helt utlämnad. Allt var upp till säljaren att bevisa att klockan var borta och att det inte var mitt fel att den försvunnit på vägen!

Medlaren fick inte heller svar från säljaren och skulle gå direkt på säljarens chef för att försökta skynda på det hela.
Mitt förtroende för säljaren vid det här laget var inte högt och eftersom jag inte fick svar från säljaren från medlaren började jag höra av mig till säljaren direkt igen.

Den 9 september fick jag äntligen svar från säljaren att de skulle påbörja returen och att posten kunnat påvisa att paketet försvunnit på vägen. Antagligen hade medlarens hot om att gå till chefen gett resultat. Då detta meddelande inte gick via medlaren fick denne lov att jaga rätt på säljaren vilket gjorde att ytterligare en vecka gick.

I onsdags förra veckan fick jag automatiska meddelanden från Chrono24 att de påbörjat en retur och idag tisdag kom alltså pengarna in på kontot.

"Allt" gott till slut. Ingen klocka, men jäkligt skönt att ha det här ur världen.

Lärdomar om detta händer er
Att få detta utrett tar tid. Mycket tid och det gäller att ligga på för att få svar när ansvaret förflyttas från dig som köpare till säljaren som antagligen inte har detta högst upp på sin prioriteringslista.

Tack för alla hejarop och tips på vägen. Skönt att ha KS i ryggen när nåt sånt här händer. You guys rock! :)
Skönt att det till slut löste sig! Är det c24 eller säljaren som krediterade dig pengarna? Ingår det försäkring i att köpa genom c24 eller man är utlämnad till att ha valt ett fraktsätt med försäkring?
 
Skönt att det till slut löste sig! Är det c24 eller säljaren som krediterade dig pengarna? Ingår det försäkring i att köpa genom c24 eller man är utlämnad till att ha valt ett fraktsätt med försäkring?

Pengarna ligger hos Chrono24 som mellanhand tills affären är genomförd så det är Chrono24 som krediterar rent formellt. I det här fallet behövde de avgörande information från säljaren för att kunna gör det så jag vet inte riktigt vad som hade hänt om de fått ett annat besked från säljaren.
Enligt C24 ska paket som beställs via deras Trusted Checkout vara försäkrade. Jag har ingen aning om huruvida så var fallet här.
 
Update och lärdomar.
Idag den 22 september landade pengarna åter på mitt konto. Sååå skönt att ha det här ur världen!

Recap:
Den 16 juli beställde jag min första (som det var tänkt) Rolex. Det var en årsklocka med alla de specs som jag var ute efter. Vintage, svart, under radarn-modell etc.
Efter att ha varit ute i ett Corona-drabbat Europa så kom till slut ett tomt paket fram till mig den 28 juli. Någon hade skurit ett fint hål i paketet och kunnat pilla ut innehållet. Tilläggas bör att detta var ett av de sämst paketerade paketen jag någonsin fått. Man kunde alltså genom att skära ett litet hål pilla ut dokumentation och öppna klocklådan som låg helt löst och skvalpade där inne.

Anmälde detta till Chrono24 som direkt tillsatte en medlare som beskrev hur saker och ting skulle gå till väga. Så långt inga problem och jag hade fortfarande god kontakt med säljaren. Samtidigt anmälde jag detta till polisen och Postnord. Polisen la ner ärenden omgående och Postnord hänvisade till att det är sändaren som ska göra anmälan när nånting försvinner.

Efter ungefär ett mejl i veckan i ett par veckor blev det helt tyst. Säljaren hade utan att säga nånting stängt butiken för semester.

Några veckors tystnad senare och vid det här laget väl uppbyggd frustration började blev det rutin att jag varje måndag hörde av mig till medlaren för att få reda på mer information. Jag kände mig helt utlämnad. Allt var upp till säljaren att bevisa att klockan var borta och att det inte var mitt fel att den försvunnit på vägen!

Medlaren fick inte heller svar från säljaren och skulle gå direkt på säljarens chef för att försökta skynda på det hela.
Mitt förtroende för säljaren vid det här laget var inte högt och eftersom jag inte fick svar från säljaren från medlaren började jag höra av mig till säljaren direkt igen.

Den 9 september fick jag äntligen svar från säljaren att de skulle påbörja returen och att posten kunnat påvisa att paketet försvunnit på vägen. Antagligen hade medlarens hot om att gå till chefen gett resultat. Då detta meddelande inte gick via medlaren fick denne lov att jaga rätt på säljaren vilket gjorde att ytterligare en vecka gick.

I onsdags förra veckan fick jag automatiska meddelanden från Chrono24 att de påbörjat en retur och idag tisdag kom alltså pengarna in på kontot.

"Allt" gott till slut. Ingen klocka, men jäkligt skönt att ha det här ur världen.

Lärdomar om detta händer er
Att få detta utrett tar tid. Mycket tid och det gäller att ligga på för att få svar när ansvaret förflyttas från dig som köpare till säljaren som antagligen inte har detta högst upp på sin prioriteringslista.

Tack för alla hejarop och tips på vägen. Skönt att ha KS i ryggen när nåt sånt här händer. You guys rock! :)
Skönt att det löste sig! Hade själv mått mycket dåligt, speciellt när man är så utlämnad till mailkontakt och en säljare som förmodligen inte vill svara heller. Hoppas det inte avskräckt från klockor. :) Jag har själv köpt från C24 med gott resultat, och från otaliga andra webbutiker från hela världen. Men det är klart, orolig är man alltid. Det går ändå inte att skydda sig mot allt. Att ha bra kundvård och eftermarknad är A och O som företagare och det verkar som att C24 ändå tagit sitt ansvar.

Extra trist med en svårhitta klocka som du letat efter länge. Hoppas du hittar den snart igen!
 
En tydlig varning i Chrono24 tråden är nog på sin plats för säljaren. Inte för att de gjort det formella felet men det är ju tydligt att de inte var särskilt välvilligt inställda till att hjälpa till att reda ut det.
 
  • Like
Reactions: SFS
Update och lärdomar.
Idag den 22 september landade pengarna åter på mitt konto. Sååå skönt att ha det här ur världen!

Recap:
Den 16 juli beställde jag min första (som det var tänkt) Rolex. Det var en årsklocka med alla de specs som jag var ute efter. Vintage, svart, under radarn-modell etc.
Efter att ha varit ute i ett Corona-drabbat Europa så kom till slut ett tomt paket fram till mig den 28 juli. Någon hade skurit ett fint hål i paketet och kunnat pilla ut innehållet. Tilläggas bör att detta var ett av de sämst paketerade paketen jag någonsin fått. Man kunde alltså genom att skära ett litet hål pilla ut dokumentation och öppna klocklådan som låg helt löst och skvalpade där inne.

Anmälde detta till Chrono24 som direkt tillsatte en medlare som beskrev hur saker och ting skulle gå till väga. Så långt inga problem och jag hade fortfarande god kontakt med säljaren. Samtidigt anmälde jag detta till polisen och Postnord. Polisen la ner ärenden omgående och Postnord hänvisade till att det är sändaren som ska göra anmälan när nånting försvinner.

Efter ungefär ett mejl i veckan i ett par veckor blev det helt tyst. Säljaren hade utan att säga nånting stängt butiken för semester.

Några veckors tystnad senare och vid det här laget väl uppbyggd frustration började blev det rutin att jag varje måndag hörde av mig till medlaren för att få reda på mer information. Jag kände mig helt utlämnad. Allt var upp till säljaren att bevisa att klockan var borta och att det inte var mitt fel att den försvunnit på vägen!

Medlaren fick inte heller svar från säljaren och skulle gå direkt på säljarens chef för att försökta skynda på det hela.
Mitt förtroende för säljaren vid det här laget var inte högt och eftersom jag inte fick svar från säljaren från medlaren började jag höra av mig till säljaren direkt igen.

Den 9 september fick jag äntligen svar från säljaren att de skulle påbörja returen och att posten kunnat påvisa att paketet försvunnit på vägen. Antagligen hade medlarens hot om att gå till chefen gett resultat. Då detta meddelande inte gick via medlaren fick denne lov att jaga rätt på säljaren vilket gjorde att ytterligare en vecka gick.

I onsdags förra veckan fick jag automatiska meddelanden från Chrono24 att de påbörjat en retur och idag tisdag kom alltså pengarna in på kontot.

"Allt" gott till slut. Ingen klocka, men jäkligt skönt att ha det här ur världen.

Lärdomar om detta händer er
Att få detta utrett tar tid. Mycket tid och det gäller att ligga på för att få svar när ansvaret förflyttas från dig som köpare till säljaren som antagligen inte har detta högst upp på sin prioriteringslista.

Tack för alla hejarop och tips på vägen. Skönt att ha KS i ryggen när nåt sånt här händer. You guys rock! :)

Fruktansvärt skönt att det löst sig, även om det uppenbarligen inte var helt smärtfritt längs vägen... väl krigat! :D
 
Skönt att det löste sig! Hade själv mått mycket dåligt, speciellt när man är så utlämnad till mailkontakt och en säljare som förmodligen inte vill svara heller. Hoppas det inte avskräckt från klockor. :) Jag har själv köpt från C24 med gott resultat, och från otaliga andra webbutiker från hela världen. Men det är klart, orolig är man alltid. Det går ändå inte att skydda sig mot allt. Att ha bra kundvård och eftermarknad är A och O som företagare och det verkar som att C24 ändå tagit sitt ansvar.

Extra trist med en svårhitta klocka som du letat efter länge. Hoppas du hittar den snart igen!

Tack för omtanken. Jag köpte faktiskt en klocka från Storbritannien på C24 för några veckor sen. Det blir en årsklocka till pappa min istället. :)
Har egentligen inget emot C24 men får en lite negativ känsla av att handla från Italien... vet att det är sjukt generaliserande och summa summarum så kommer jag göra mitt jobb nästa gång och verkligen bara köpa av säljare som har toppbetyg utan negativa kommentarer.
 
Tack för omtanken. Jag köpte faktiskt en klocka från Storbritannien på C24 för några veckor sen. Det blir en årsklocka till pappa min istället. :)
Har egentligen inget emot C24 men får en lite negativ känsla av att handla från Italien... vet att det är sjukt generaliserande och summa summarum så kommer jag göra mitt jobb nästa gång och verkligen bara köpa av säljare som har toppbetyg utan negativa kommentarer.
När jag köpte en Omega från C24 av en brittisk godkänd handlare med många TC så skickades klockan från en AD i Italien ändå. ;)
 
Bästa beskrivningen av Chrono24 är den som @yonsson dragit vid fler än två tillfällen i Two Watch Guys, nämligen att Chrono24 endast är ett skyltfönster. Vem som äger och distribuerar klockorna är en annan femma. Det målar en bild av hur handel av klockor sker mellan (grå)handlare.
 
Update och lärdomar.
Idag den 22 september landade pengarna åter på mitt konto. Sååå skönt att ha det här ur världen!

Recap:
Den 16 juli beställde jag min första (som det var tänkt) Rolex. Det var en årsklocka med alla de specs som jag var ute efter. Vintage, svart, under radarn-modell etc.
Efter att ha varit ute i ett Corona-drabbat Europa så kom till slut ett tomt paket fram till mig den 28 juli. Någon hade skurit ett fint hål i paketet och kunnat pilla ut innehållet. Tilläggas bör att detta var ett av de sämst paketerade paketen jag någonsin fått. Man kunde alltså genom att skära ett litet hål pilla ut dokumentation och öppna klocklådan som låg helt löst och skvalpade där inne.

Anmälde detta till Chrono24 som direkt tillsatte en medlare som beskrev hur saker och ting skulle gå till väga. Så långt inga problem och jag hade fortfarande god kontakt med säljaren. Samtidigt anmälde jag detta till polisen och Postnord. Polisen la ner ärenden omgående och Postnord hänvisade till att det är sändaren som ska göra anmälan när nånting försvinner.

Efter ungefär ett mejl i veckan i ett par veckor blev det helt tyst. Säljaren hade utan att säga nånting stängt butiken för semester.

Några veckors tystnad senare och vid det här laget väl uppbyggd frustration började blev det rutin att jag varje måndag hörde av mig till medlaren för att få reda på mer information. Jag kände mig helt utlämnad. Allt var upp till säljaren att bevisa att klockan var borta och att det inte var mitt fel att den försvunnit på vägen!

Medlaren fick inte heller svar från säljaren och skulle gå direkt på säljarens chef för att försökta skynda på det hela.
Mitt förtroende för säljaren vid det här laget var inte högt och eftersom jag inte fick svar från säljaren från medlaren började jag höra av mig till säljaren direkt igen.

Den 9 september fick jag äntligen svar från säljaren att de skulle påbörja returen och att posten kunnat påvisa att paketet försvunnit på vägen. Antagligen hade medlarens hot om att gå till chefen gett resultat. Då detta meddelande inte gick via medlaren fick denne lov att jaga rätt på säljaren vilket gjorde att ytterligare en vecka gick.

I onsdags förra veckan fick jag automatiska meddelanden från Chrono24 att de påbörjat en retur och idag tisdag kom alltså pengarna in på kontot.

"Allt" gott till slut. Ingen klocka, men jäkligt skönt att ha det här ur världen.

Lärdomar om detta händer er
Att få detta utrett tar tid. Mycket tid och det gäller att ligga på för att få svar när ansvaret förflyttas från dig som köpare till säljaren som antagligen inte har detta högst upp på sin prioriteringslista.

Tack för alla hejarop och tips på vägen. Skönt att ha KS i ryggen när nåt sånt här händer. You guys rock! :)

Grattis! skönt att höra att allt gick bra. Tur i oturen, försökt köpa från KS istället, mindre huvudvärk och god fika om man bor nära varandra ;)
 
Lider med dig :( Hade blivit så jäkla förbannad om det hänt mig. Jäkla jobb för att få tillbaka pengar man liggar ute med för någon snott något du sett fram emot.

Men skönt att du har fått pengarna nu iaf. Hoppas du hittar en annan klocka utan såna här problem :)
 
Italien är känt för paket som inte kommer fram, eller paket som kommer fram tomma.
Klart är att de har problem där med frakt/post.
Två gånger under mina eBay-köp så har det gått åt pipan, av säkert 100 affärer. Båda var saker från italien.
En var ett Junghans väggur, det andra var modelljärnvägs-lok (med samlarvärde) som skulle bli present till kompis... fick ingenting.....

Jag varken köper saker från, eller säljer saker dit.
 
Har tyvärr också dåliga erfarenheter av handlare i Italien. Tyvärr så hittar jag ofta klockor just i Italien som jag vill ha men blir då tvungen att lägga band på mig själv...
 
Update och lärdomar.
Idag den 22 september landade pengarna åter på mitt konto. Sååå skönt att ha det här ur världen!

Recap:
Den 16 juli beställde jag min första (som det var tänkt) Rolex. Det var en årsklocka med alla de specs som jag var ute efter. Vintage, svart, under radarn-modell etc.
Efter att ha varit ute i ett Corona-drabbat Europa så kom till slut ett tomt paket fram till mig den 28 juli. Någon hade skurit ett fint hål i paketet och kunnat pilla ut innehållet. Tilläggas bör att detta var ett av de sämst paketerade paketen jag någonsin fått. Man kunde alltså genom att skära ett litet hål pilla ut dokumentation och öppna klocklådan som låg helt löst och skvalpade där inne.

Anmälde detta till Chrono24 som direkt tillsatte en medlare som beskrev hur saker och ting skulle gå till väga. Så långt inga problem och jag hade fortfarande god kontakt med säljaren. Samtidigt anmälde jag detta till polisen och Postnord. Polisen la ner ärenden omgående och Postnord hänvisade till att det är sändaren som ska göra anmälan när nånting försvinner.

Efter ungefär ett mejl i veckan i ett par veckor blev det helt tyst. Säljaren hade utan att säga nånting stängt butiken för semester.

Några veckors tystnad senare och vid det här laget väl uppbyggd frustration började blev det rutin att jag varje måndag hörde av mig till medlaren för att få reda på mer information. Jag kände mig helt utlämnad. Allt var upp till säljaren att bevisa att klockan var borta och att det inte var mitt fel att den försvunnit på vägen!

Medlaren fick inte heller svar från säljaren och skulle gå direkt på säljarens chef för att försökta skynda på det hela.
Mitt förtroende för säljaren vid det här laget var inte högt och eftersom jag inte fick svar från säljaren från medlaren började jag höra av mig till säljaren direkt igen.

Den 9 september fick jag äntligen svar från säljaren att de skulle påbörja returen och att posten kunnat påvisa att paketet försvunnit på vägen. Antagligen hade medlarens hot om att gå till chefen gett resultat. Då detta meddelande inte gick via medlaren fick denne lov att jaga rätt på säljaren vilket gjorde att ytterligare en vecka gick.

I onsdags förra veckan fick jag automatiska meddelanden från Chrono24 att de påbörjat en retur och idag tisdag kom alltså pengarna in på kontot.

"Allt" gott till slut. Ingen klocka, men jäkligt skönt att ha det här ur världen.

Lärdomar om detta händer er
Att få detta utrett tar tid. Mycket tid och det gäller att ligga på för att få svar när ansvaret förflyttas från dig som köpare till säljaren som antagligen inte har detta högst upp på sin prioriteringslista.

Tack för alla hejarop och tips på vägen. Skönt att ha KS i ryggen när nåt sånt här händer. You guys rock! :)
Vad skönt att det löste sig till slut även om det verkar ha tagit ganska lång tid. :) Det var ett tag sedan den här tråden var på tapeten så jag kanske minns fel men så vitt jag minns framkom det aldrig hur det bevisades att paketet var tomt och nu verkar till och med säljaren ha fått det bekräftat av posten så jag antar att det handlade om viktregistreringar längs vägen eller liknande?
 
Tillbaka
Topp