• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Ninred

Omega
2-Faktor
Dagens köp, en Pie Pan 14902, söker efter ett 18/16 läderband i antingen svart eller brunt utförande 😄
1000000818.jpg
 

Ninred

Omega
2-Faktor
Har införskaffat mig två nya klockor men tycker banden inte passar riktigt. Min fråga är om nån har band i 20/16 och 18/16 från Molequin eller Fluco till salu? 😄
 

240snusit

Panerai
Vilket av dessa band tycker ni passar bäst till min kära Alpina? Jag tycker alla banden passar och de är alla från runt samma tid som klockan och jag gillar allihopa på sitt eget sätt men det är akul att höra vad KS Stilpanel tänker om dom ☺️

D3E63217-8822-4AEF-819D-AB84CF7C3262.jpeg

1. Svart koskinn.
13C8059C-9620-4A7B-94F2-10983E769886.jpeg
2. Brun struts.
C8FEAA52-20CB-44AA-A094-F82089F965A6.jpeg

3. Shell Cordovan pass through (äkta 40-tals band, så EJ ett nato!!!)
12AE3D6A-756B-48AE-AF51-EE1DC8B5CE75.jpeg
4. Mörkbrun alligator

Det bör nämnas att jag är en länkoman egentligen men denna klocka tycker jag verkligen klär sig i mycket så jag har haft kul med att testa dessa kombinationer. ✌️
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vilket av dessa band tycker ni passar bäst till min kära Alpina? Jag tycker alla banden passar och de är alla från runt samma tid som klockan och jag gillar allihopa på sitt eget sätt men det är akul att höra vad KS Stilpanel tänker om dom ☺️

D3E63217-8822-4AEF-819D-AB84CF7C3262.jpeg

1. Svart koskinn.
13C8059C-9620-4A7B-94F2-10983E769886.jpeg
2. Brun struts.
C8FEAA52-20CB-44AA-A094-F82089F965A6.jpeg

3. Shell Cordovan pass through (äkta 40-tals band, så EJ ett nato!!!)
12AE3D6A-756B-48AE-AF51-EE1DC8B5CE75.jpeg
4. Mörkbrun alligator

Det bör nämnas att jag är en länkoman egentligen men denna klocka tycker jag verkligen klär sig i mycket så jag har haft kul med att testa dessa kombinationer. ✌️
Länk, alltid länk 😉
 

martin 23

Breitling
Hej,
Jag har köpt en Omega Seamaster 166.037 SP, cal. 552 som det satt ett ganska tråkigt läderarmband på (se första bilden). Skulle vilja byta ut det mot något som liknar det beads of rice stålarmband som jag uppfattar fanns på originalmodellen (se andra bilden). Det är inte livsviktigt för mig att det är original-armband, men ju mer likt desto bättre. Mina frågor som amatör på området:
1. Vet ni om det finns någon urmakare i Stockholm som kan hjälpa till med sådant, inklusive införskaffa passande armband?
2. Eller behöver jag själv leta rätt på något på nätet?
3. Hur vet jag i så fall vad som passar till klockan?
4. Och vilken sida hade ni kollat på?

Tack på förhand!

33c093bd-7d79-4440-a485-013abb801dc0.jpg


s-l1600.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag har köpt en Omega Seamaster 166.037 SP, cal. 552 som det satt ett ganska tråkigt läderarmband på (se första bilden). Skulle vilja byta ut det mot något som liknar det beads of rice stålarmband som jag uppfattar fanns på originalmodellen (se andra bilden). Det är inte livsviktigt för mig att det är original-armband, men ju mer likt desto bättre. Mina frågor som amatör på området:
1. Vet ni om det finns någon urmakare i Stockholm som kan hjälpa till med sådant, inklusive införskaffa passande armband?
2. Eller behöver jag själv leta rätt på något på nätet?
3. Hur vet jag i så fall vad som passar till klockan?
4. Och vilken sida hade ni kollat på?

Tack på förhand!

33c093bd-7d79-4440-a485-013abb801dc0.jpg


s-l1600.jpg
Finns gott om beads of rice-länkar att köpa på ebay bland annat, de dyker även upp på forumets köp och sälj för tillbehör.

Huruvida de passar eller ej är alltid en chansning, men man kan ju göra en mer eller mindre kvalificerad bedömning om man kikar på exempelvis hur långa och hur vinklade bandhornen är för en generell uppfattning.

Man får i princip alltid massera ändlänkarna för att få god passform mot boetten, och mindre fel i passformen kan man slipa till om man vill. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vilket av dessa band tycker ni passar bäst till min kära Alpina? Jag tycker alla banden passar och de är alla från runt samma tid som klockan och jag gillar allihopa på sitt eget sätt men det är akul att höra vad KS Stilpanel tänker om dom ☺️

D3E63217-8822-4AEF-819D-AB84CF7C3262.jpeg

1. Svart koskinn.
13C8059C-9620-4A7B-94F2-10983E769886.jpeg
2. Brun struts.
C8FEAA52-20CB-44AA-A094-F82089F965A6.jpeg

3. Shell Cordovan pass through (äkta 40-tals band, så EJ ett nato!!!)
12AE3D6A-756B-48AE-AF51-EE1DC8B5CE75.jpeg
4. Mörkbrun alligator

Det bör nämnas att jag är en länkoman egentligen men denna klocka tycker jag verkligen klär sig i mycket så jag har haft kul med att testa dessa kombinationer. ✌️
Nummer två och nummer fyra satt som en smäck! Fin Alpina!
 

kime

Omega
Har en äldre klocka jag skulle vilja ha nytt band till. Bandbredd 18mm vid luggarna.

Jag är sugen på något Nato-liknande och har kollat på ett elastiskt Nato från Watchwear.

Grejen är att jag inte vill att bandet blir dubbelvikt och bulkigt, som man ser hos vissa band. Någon som har erfarenhet från dessa band, eller kan tipsa om likande? Gärna i liknande färg, ljusare naturfärgat. Tänkte försöka hitta band för en billig peng.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • IMG_2049.jpeg
    IMG_2049.jpeg
    387.1 KB · Visningar: 20

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Har en äldre klocka jag skulle vilja ha nytt band till. Bandbredd 18mm vid luggarna.

Jag är sugen på något Nato-liknande och har kollat på ett elastiskt Nato från Watchwear.

Grejen är att jag inte vill att bandet blir dubbelvikt och bulkigt, som man ser hos vissa band. Någon som har erfarenhet från dessa band, eller kan tipsa om likande? Gärna i liknande färg, ljusare naturfärgat. Tänkte försöka hitta band för en billig peng.

Tack på förhand!
Du kan ju kolla på two piece natos. :)
 
Länk söker klocka eller klocka söker länk. Går det ens att enkelt komma över dubbla raggarlänkar och har någon här på forumet en över så är jag intresserad av att köpa. Har fastnat i matchning med beefy-lug/50-tals case eller tank, 18mm lug. Missar jag något?
IMG_6514.jpeg
 

Nosq

Omega
2-Faktor
Sitter ett hirsch liberty leather på i nuläget men skulle vilja ha något som tål vatten, lutar mot ett svart band med vita stygn, men lite svårt att hitta ett med 18 bandbredd. Rekommendationer tas gärna emot, samt om du inte håller med om det svarta utan tror någon annan färg skulle passa bättre till den silvriga och gula :)
 

Bilagor

  • 20231213_145137.JPG
    20231213_145137.JPG
    202.8 KB · Visningar: 6

b3if0ng

Breitling
Sitter ett hirsch liberty leather på i nuläget men skulle vilja ha något som tål vatten, lutar mot ett svart band med vita stygn, men lite svårt att hitta ett med 18 bandbredd. Rekommendationer tas gärna emot, samt om du inte håller med om det svarta utan tror någon annan färg skulle passa bättre till den silvriga och gula :)
Om du gillar hirsch så har de en modell som heter Performance som är ett hybrid-läder, kalv på ovansidan och gummi på undersidan, ska vara vattentät men det är något jag skulle ta med en skopa salt 😅 dock ett jäkla bekvämt band. Dock en aningen dyrt band imo, så kanske lika bra att köra på ett tropic band eller något annat gummi isåfall.. 🤔
 

Nosq

Omega
2-Faktor
Om du gillar hirsch så har de en modell som heter Performance som är ett hybrid-läder, kalv på ovansidan och gummi på undersidan, ska vara vattentät men det är något jag skulle ta med en skopa salt 😅 dock ett jäkla bekvämt band. Dock en aningen dyrt band imo, så kanske lika bra att köra på ett tropic band eller något annat gummi isåfall.. 🤔
Tack för tipset, har spanat in det och verkar lovande men håller med att priset är lite väl taget. För det priset kan jag köpa breitlings gummi men finns bara i blå färg som jag inte tror kommer matcha så bra. Jag tänker inte dyka med den men gillar att kunna duscha, basta och andra vattenaktiviteter utan att ta av klockan :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sitter ett hirsch liberty leather på i nuläget men skulle vilja ha något som tål vatten, lutar mot ett svart band med vita stygn, men lite svårt att hitta ett med 18 bandbredd. Rekommendationer tas gärna emot, samt om du inte håller med om det svarta utan tror någon annan färg skulle passa bättre till den silvriga och gula :)
Detta hade passat riktigt fint:

Även grönt hade varit en riktigt bra match.
 

Nosq

Omega
2-Faktor
Detta hade passat riktigt fint:

Även grönt hade varit en riktigt bra match.
Kör du själv canvas? Har sneglat på dessa med men rädd att dom kan kännas billiga
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kör du själv canvas? Har sneglat på dessa med men rädd att dom kan kännas billiga
Kört på några varianter. De jag har haft har varit riktigt bra. Exakt det som jag länkade till har jag inte testat däremot. Tror dock inte det skiljer mycket, så hade kört på dem eller liknande. Tror även det finns KS rabatt på den sidan som du hittar om du söker på forumet.
 
Topp