• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi gråter ut över missade auktioner

Varför skulle en Officer gå dyrare än en Suverän - på lika villkor?
Suveräns 35 mm innebär ju ett premium.

För övrigt tycker jag att den där gick väldigt billigt. Klart ovanlig tavla.

EDIT
Don't mind me. Läser som en kratta.
Fattar inte riktigt vad du menar här 🙂!
Officer versionen är väl mindre än den i annonsen, de ligger väl runt 30mm? Jag förstod helt enkelt inte varför den kallas "officer" och värderingen. Klart likeable ändå så klart.

Är inte boetten på den där ganska förstörd? Tänker mest på hur grovt polerad den är om vi kollar på lugghålen. I övrigt håller jag med om att det är en väldigt fin tavla!

Edit: Menade inte att trycka ner klockan du ville buda på! Tänkte på kommentaren angående värdering. Tycker den blev dyr med boetten i åtanke. Har dock inte så bra koll på vad ett bra ex ska kosta med tavlan.

Inget som störde mig, det är ju en gammal klocka. Såg inte ut att vara genomnött. Sen kände jag nog att det var mkt pengar i slutändan, men det hindrar ju inte fomo:n att slå till. ☺️

Du får så klart gilla den, tänkte mest på benämningen och varför så "hög" värdering. 🙂

Det där med namnen har jag inte bemödat mig att reda ut för egen del. Flera har kallats både officer och suverän utan att det står varken på tavlan eller boetten. Så är det väl med seamasters också förresten? Inte så viktigt just för mig.
Tror värderingen grundar sig mycket i att den är stor för sin ålder. Men de där värderingarna ska man ta med en stor nypa salt.

Det där med namnen har jag inte bemödat mig att reda ut för egen del. Flera har kallats både officer och suverän utan att det står varken på tavlan eller boetten. Så är det väl med seamasters också förresten? Inte så viktigt just för mig.
Tror värderingen grundar sig mycket i att den är stor för sin ålder. Men de där värderingarna ska man ta med en stor nypa salt.
Tror de benämner den officer för en högre värdering och clickbate.

Fattar inte riktigt vad du menar här 🙂!
Officer versionen är väl mindre än den i annonsen, de ligger väl runt 30mm? Jag förstod helt enkelt inte varför den kallas "officer" och värderingen. Klart likeable ändå så klart.
Näe, vem gör... ;)
Läste annonsen oerhört dåligt och tog den för en Suverän.
Nu vet jag faktiskt inte vad det är för referens, men tavlan är ju onekligen väldigt trevlig.
Om vi bortser från deras virriga mått så bör den också vara större än en Officer, vilket gör att värdet borde vara åtminstone i linje med dessa. Det man förlorar i coolt namn på tavlan har man åter i mer moderna mått.

Nåväl. Åtta va onekligen/bevisligen optimistiskt.

Tvåa på denna... Håller tummarna att någon på forumet plockade hem den så att det svider en aning mindre 😅
31123_1.jpg

Landade i att det nästan säkert är V72.
Men först efter att lajven dragit igång. Hade inte möjlighet att sitta med och följa, varför mitt förhandsvisning höll dåligt.
Ångrar mig faktiskt också en hel del. Tycker att den silverfärgade tavlan med vita subs var jäkligt bra.
Trist att du också missade den.
Håller helt med. Att även lysmassan är helt intakt och med jämn nyans gör den ännu bättre. Inte för att strö salt i såret på både dig & mig 😆

De är nog inte helt vanliga i helstål och med VJ72, så förstår frustrationen. Finns ju ett ganska stort urval av ”poor mans camaro”, alla rätt trevliga och med bra verk om man tycker om boetten. Hade en i fulmetall men den var så pass snyggt borstad och fin i övrigt att det inte gick att se direkt.

Senast ändrad:

Tänkte inte så långt. Men tror faktiskt det kan stämma nu när du säger det. Framgick ej i auktionen. Kan inte priserna på dessa men misstänker att jag snålade alldeles för mycket. Landade på 10 000 med avgifter. Låter spontant billigt.

Landade i att det nästan säkert är V72.
Men först efter att lajven dragit igång. Hade inte möjlighet att sitta med och följa, varför mitt förhandsbud höll dåligt.
Ångrar mig faktiskt också en hel del. Tycker att den silverfärgade tavlan med vita subs var jäkligt bra.

Valjoux 22/23/71/72 uzw är ju lite speciella med sina asymmetriska tryckknappar, med fyrkantiga knappar går det ju att dölja bättre än med runda.
Jag har själv haft samma boett, Val.72 med Eberhard på tavlan. Det är Valjoux 72, helt underbart!

1712139564750.png

Senast ändrad:
Min senaste miss

Om den landade här och köparen ångrar sig tar jag gärna över… :)
Den var fin och gick väl billigt (har dålig koll på prisbilden)?

Gick precis ut. Satt och fingrade på budknappen och hade satt 5000kr som maxbud, men den stack iväg sista sekunderna. Kromad boett (?) men den har precis rätt stuk. Gillar specifikt typsnittet, visarna och patinan.

Edit: Bifogar bild för framtida referens
IMG_8596.jpeg

Gick precis ut. Satt och fingrade på budknappen och hade satt 5000kr som maxbud, men den stack iväg sista sekunderna. Kromad boett (?) men den har precis rätt stuk. Gillar specifikt typsnittet, visarna och patinan.

IMG_8596.jpeg
Hade också span men var för lat för att göra bra research annat än google bildsök utan vettigt resultat. 6,7k kändes ändå rätt mycket, men vem vet. @eNielsen hade också span, kanske hade mer info?

IMG_8596.jpeg
Cool men jag klarar inte av det där blanka utseendet som blir med krom.. det ser inge bra ut.

Tillbaka
Topp