• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad säger ni kunniga om den här klockan:
Ser allt OK ut?
Nu är det svårt på dessa bilder att se om det verkligen står 166.0024 eller 166.024 men med två nollor indikerar väl en serviceboett om jag minns rätt?

Tavlan har blivit relumad och kronan ser ut att sitta dåligt mot boetten.
Insertet låter jag vara osagt men är värt att kolla upp och jämföra om det är original och inte ett service/utbytt eller i bästa fall renoverat vilket är väldigt vanligt på dessa.

Jag skulle oavsett inte köpa en vintage Seamaster 300 utan ett extract som bekräftar att boett och verk hör ihop och kom som en Seamaster 300 från Omega, det är väldigt vanligt med ihopsatta delar från olika modeller. Många har tagit urverk från vanligare Omega modeller och monterat i SM300 boetter i bästa fall eller service / fejk boetter i värsta fall.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Vad säger ni kunniga om den här klockan:
Ser allt OK ut?

Borde vara klokt att börja ställa frågan till säljaren vad ”entire restaurated” innebär. Be specifikt om info gällande det som diskuterats ovan t ex. Han verkade ju öppen för undringar.
 
Jag har inte köpt någon vintage-klocka tidigare men blev lite kär i denna som nog är @nöt gamla.


Det som jag funderar på lite är om problemet med uppdraget kan dra iväg reparationskostnaden… Vad kan sådant bero på och vad kostar det att fixa på en gammal Omega? Kass fjäder, problem med gängor, eller bara en packning? Oavsett vilken gammal klocka räknar jag på ett par tusen för service då jag nog skulle behålla den ett tag. Skulle ha tittat förbi urmakaren med frågan men det är ju helg… Tacksam för råd!
 

DrKlocka

Audemars
Jag har inte köpt någon vintage-klocka tidigare men blev lite kär i denna som nog är @nöt gamla.


Det som jag funderar på lite är om problemet med uppdraget kan dra iväg reparationskostnaden… Vad kan sådant bero på och vad kostar det att fixa på en gammal Omega? Kass fjäder, problem med gängor, eller bara en packning? Oavsett vilken gammal klocka räknar jag på ett par tusen för service då jag nog skulle behålla den ett tag. Skulle ha tittat förbi urmakaren med frågan men det är ju helg… Tacksam för råd!
Utgå från en helservice på runt 5'
 

UCW

Omega
Jag har inte köpt någon vintage-klocka tidigare men blev lite kär i denna som nog är @nöt gamla.


Det som jag funderar på lite är om problemet med uppdraget kan dra iväg reparationskostnaden… Vad kan sådant bero på och vad kostar det att fixa på en gammal Omega? Kass fjäder, problem med gängor, eller bara en packning? Oavsett vilken gammal klocka räknar jag på ett par tusen för service då jag nog skulle behålla den ett tag. Skulle ha tittat förbi urmakaren med frågan men det är ju helg… Tacksam för råd!
Jag skulle inte vara allt för oroad, kan väl vara dags för en service men det bör inte vara allt för dyrt. Trög i uppvridning kan ha att göra med smuts i kronan som behöver göras ren eller torkade packningar.

Dock ser det ut som att visarna inte passar ihop, ser jag fel eller är sekundvisaren av guld och minut- samt timvisarna av metall? Utbytt sekundvisare?
 
Jag skulle inte vara allt för oroad, kan väl vara dags för en service men det bör inte vara allt för dyrt. Trög i uppvridning kan ha att göra med smuts i kronan som behöver göras ren eller torkade packningar.

Dock ser det ut som att visarna inte passar ihop, ser jag fel eller är sekundvisaren av guld och minut- samt timvisarna av metall? Utbytt sekundvisare?
Du kan nog ha rätt i det. Åtminstone ser det ut att ha olika ton. Tack för tipset!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag skulle inte vara allt för oroad, kan väl vara dags för en service men det bör inte vara allt för dyrt. Trög i uppvridning kan ha att göra med smuts i kronan som behöver göras ren eller torkade packningar.

Dock ser det ut som att visarna inte passar ihop, ser jag fel eller är sekundvisaren av guld och minut- samt timvisarna av metall? Utbytt sekundvisare?

Jag tror du ser fel. Kanske bilden på Tradera som är liten om man som jag tittar i datorn nu men tidigare bilder från k&s så ser det ut att vara original vad jag kan se.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har inte köpt någon vintage-klocka tidigare men blev lite kär i denna som nog är @nöt gamla.


Det som jag funderar på lite är om problemet med uppdraget kan dra iväg reparationskostnaden… Vad kan sådant bero på och vad kostar det att fixa på en gammal Omega? Kass fjäder, problem med gängor, eller bara en packning? Oavsett vilken gammal klocka räknar jag på ett par tusen för service då jag nog skulle behålla den ett tag. Skulle ha tittat förbi urmakaren med frågan men det är ju helg… Tacksam för råd!
Den är riktigt fin, min gamla. Grym tavla. Inget fel på visarna och att den skulle vara lite trög i kronan lär inte särskilja den från andra. Tror den fick en ny krona och det kan göra den trögare då packningen isf är tight.
 
Den är riktigt fin, min gamla. Grym tavla. Inget fel på visarna och att den skulle vara lite trög i kronan lär inte särskilja den från andra. Tror den fick en ny krona och det kan göra den trögare då packningen isf är tight.
Haha, kul att den gått något varv på KS. Tack för hjälpen! Uppskattar att säljaren skriver ut sådant. Man blir kanske lite extra nojig när man inte hunnit beta av några äldre klockor ännu. Ska fundera på denna. Tavlan tycker jag ser spännande ut.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag har inte köpt någon vintage-klocka tidigare men blev lite kär i denna som nog är @nöt gamla.


Det som jag funderar på lite är om problemet med uppdraget kan dra iväg reparationskostnaden… Vad kan sådant bero på och vad kostar det att fixa på en gammal Omega? Kass fjäder, problem med gängor, eller bara en packning? Oavsett vilken gammal klocka räknar jag på ett par tusen för service då jag nog skulle behålla den ett tag. Skulle ha tittat förbi urmakaren med frågan men det är ju helg… Tacksam för råd!
Nu ska vi se om jag minns korrekt. Jag köpte den av @Aurum som då precis bytt krona och packning. Kan det vara så att packningen sitter lite fel? Jag har inte kunskapen för klockmek men någon annan vettig kanske kan. Kan ju minnas fel och det är en gammal packning. Minns du @Aurum ?
 
Nu ska vi se om jag minns korrekt. Jag köpte den av @Aurum som då precis bytt krona och packning. Kan det vara så att packningen sitter lite fel? Jag har inte kunskapen för klockmek men någon annan vettig kanske kan. Kan ju minnas fel och det är en gammal packning. Minns du @Aurum ?
Stort tack för hjälpen! Lade ett bud men det var någon som ville ha den mer. 😊 Häftig tavla såg det ut att vara!
 

Kemosabe

Breitling
Köpt en äldre seamaster från 60-70 tal. riktigt fin. Kronan ramlade dock av (Har kvar kronan) men den fäster inte in i klockan igen.
Vem är bra att gå till i Stockholm med detta? Omega själva vill göra fullservice för 6000 vilket inte känns värt för endast kronan + denna prisklass av klocka.
 

UCW

Omega
Köpt en äldre seamaster från 60-70 tal. riktigt fin. Kronan ramlade dock av (Har kvar kronan) men den fäster inte in i klockan igen.
Vem är bra att gå till i Stockholm med detta? Omega själva vill göra fullservice för 6000 vilket inte känns värt för endast kronan + denna prisklass av klocka.
Har kronan bara skruvat av sig självt från bommen eller har bommen gått av? Har den gått av kan det sitta kvar en bit i kronan vilket betyder att man troligen behöver borra ut den och gänga om = lite mer jobb. Har den bara skruvat av sig självt är det en mycket enklare åtgärd. Oavsett bör de flesta urmakare här i Stockholm kunna ordna detta billigare än 6000kr.
 

Kemosabe

Breitling
Har kronan bara skruvat av sig självt från bommen eller har bommen gått av? Har den gått av kan det sitta kvar en bit i kronan vilket betyder att man troligen behöver borra ut den och gänga om = lite mer jobb. Har den bara skruvat av sig självt är det en mycket enklare åtgärd. Oavsett bör de flesta urmakare här i Stockholm kunna ordna detta billigare än 6000kr.
Bommen med, verkar det som. Lyckas inte skruva tillbaka den själv. Får höra mig för med några andra urmakare i stockholm, hoppas det inte är semesterstängt överallt.
 
  • Like
Reactions: UCW

mahomes

Cartier
2-Faktor
Skulle behöva lite hjälp med att bedömma denna omega 2369-12. Urverket verkar stämma, men blir lite tveksam till de kvadratiska markörerna vid kl.6 och 12. Ser det okej ut? :)
Omega 2639.jpeg Omega 2639.pt.2.jpeg
 

johnz

Rolex
Hej!

Ramlade över en liten urmakare i grannbyn i Italien där vi semestrar och bland en massa konstiga Prynceps, Bulovor och krafs fanns i ett kassaskåp (för övrigt som ur en tecknad serie) en klockbricka med 20-talet omegor.

Fastnade för följande tre men då jag inte är någon expert vare sig på vintage eller Omega ber jag om er vägledning i huruvida det är prisvärda dinkor vi snackar om.

Alla tre är enligt uppgift NOS, vilket iaf vg tvåtonaren med integrerad länk inte är sant, även om den är i riktigt fint skick. De övriga två har plast på baksidan. Constellation är i 18k och den tank-liknande är enligt uppgift också det, även om den kändes lätt och var hade en oxidering på baksidan jag inte tror drabbar 18k-boetter, känner igen missfärgningen från en äldre Must de Cartier jag har. Förmodligen något som går att putsa bort.

Alla tre quartz. Prislapparna var 1200 euro för tvåtonaren, 1400 för den tankliknande och 1800 för Constellationen. På rak arm sänkte de priset till 600, 1000 respektive 1500, innan ev förhandling.

Ett äldre par som gnabbades med varandra om att de sålde för billigt, urtrevligt men samtidigt kanske en del av spelet, så att säga. Lite småsura men kändes samtidigt ärliga då de avrådde från några gamla Accutrons pga att om de går sönder är servicekostnaden hög och det tar enorm tid att få tillbaka klockorna från Bulova.

Tyvärr har jag ingen mer info då jag hade lite bråttom iväg men klockorna var i fint skick, såldes med garanti, genomgångna med nya batterier samt originalboxar, även om jag inte såg dem och det mao kan röra sig om bara originalboxar till Omega men inte de specifika klockorna.

Vad säger ni? Tips på vad man ska tänka på? Prisvärt?

Tack på förhand!
 

johnz

Rolex
Glömde bilderna. Skulle säga att alla är klassiska herrstorlekar, ffa Constellation som rentav kändes stor, med rejäl tyngd dessutom.
6A2B2268-F085-4C3E-A539-B76961EBD026.jpeg
9D73B40B-8233-4F33-88AE-7A576D39B801.jpeg
475C6213-9108-4776-9119-2B8404FAA68F.jpeg
 

Lajdman

Breitling
Hej på er!

Ny här i form av att jag skapat inlogg men läst en del och kollat runt sen ett bra tag tillbaka.

Jag är på jakt efter min första Vintage klocka. Och har fått upp ögonen för King Seiko high beat. Jag har kollat på deras 4502-7001 eller 56 serie.

Bland annat har jag hittat nedan exempel. Någon som har erfarenhet av King Seiko och vill bistå med kloka råd?

Tack på förhand samtliga.


 

UCW

Omega
Hej på er!

Ny här i form av att jag skapat inlogg men läst en del och kollat runt sen ett bra tag tillbaka.

Jag är på jakt efter min första Vintage klocka. Och har fått upp ögonen för King Seiko high beat. Jag har kollat på deras 4502-7001 eller 56 serie.

Bland annat har jag hittat nedan exempel. Någon som har erfarenhet av King Seiko och vill bistå med kloka råd?

Tack på förhand samtliga.


Dessa klockor tycker jag personligen mycket om tack vare deras högfrekventa urverk (för sin tid). Den du länkar till har en bph på 28.800bph vilket är i nivå med många moderna klockor idag. Fina urverk som håller bra. Det enda att tänka på är att de behöver service lite oftare än andra klockor med en lägre frekvens.

Den klocka du länkar till behöver också en service i princip direkt om jag tolkar beskrivningen korrekt så det får du addera in i kostnaden på klockan. I övrigt är de flesta King Seiko klockor stabila klockor värda sitt pris.
 

kuma-kun

Audemars
Hej på er!

Ny här i form av att jag skapat inlogg men läst en del och kollat runt sen ett bra tag tillbaka.

Jag är på jakt efter min första Vintage klocka. Och har fått upp ögonen för King Seiko high beat. Jag har kollat på deras 4502-7001 eller 56 serie.

Bland annat har jag hittat nedan exempel. Någon som har erfarenhet av King Seiko och vill bistå med kloka råd?

Tack på förhand samtliga.



45 är handdraget, tunnare och 36000 och i mina ögon helt överlägset dom senare 56orna från vishan.
Kaliber 45 användes bara i KS, GS och AOC.
Nog enklare att hitta delar till kaliber 56 när det är dags renorvera och andra sidan.
Sen finns ju dom här klockorna i lite olika former och färger och det är ju helt och hållet tycke och smak.
Bra att tänka på är att dom senaste åren om man funderar över värdet är att fina exemplar har ökat medans slitna och bruksigare inte har gjort det i samma utsträckning.
Men det är ju bara intressant om man ska sälja efter ett tag.
Mitt råd är att köpa ett exemplar som har felfri tavla och visare och boett med så skarpa kanter det bara går.
Då blir man nog gladast även om det kostade en slant extra.
 
Senast ändrad:

Flaan

Omega
Hur tycker ni man ska tänka kring vattentäthet på klockan när det gäller vintage? Spontant känns det som vintageklockan inte bör bäras vid kortärmad regnig utomhusvistelse ens. Eller är det så att egenskaperna som håller urverket stänkskyddat (30m) inte har med packning eller dylikt som kan vittra sönder att göra? När jag funderar lite till undrar jag om ens dressklockorna från förr hade det "stänkskydd" jag tänker på?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hur tycker ni man ska tänka kring vattentäthet på klockan när det gäller vintage? Spontant känns det som vintageklockan inte bör bäras vid kortärmad regnig utomhusvistelse ens. Eller är det så att egenskaperna som håller urverket stänkskyddat (30m) inte har med packning eller dylikt som kan vittra sönder att göra? När jag funderar lite till undrar jag om ens dressklockorna från förr hade det "stänkskydd" jag tänker på?
Utgå från att den inte är tät.
Trycktesta klockan. Är den inte tät, låt någon som kan något byta packningar och trycktesta igen.
 

Flaan

Omega
Utgå från att den inte är tät.
Trycktesta klockan. Är den inte tät, låt någon som kan något byta packningar och trycktesta igen.
Bra tips, verkar inte som att webbshoppar som säljer vintageur skriver att de trycktestats, har å andra sidan inte kikat bland så många. Låter klokt att trycktesta i butik och om den inte klarar "stänkskyddet" så bör väl byte av packningarna inte innebära någon större konst eller kostnad hos en Ur & Penn eller Stjärnurmakarna gissar jag.
 

acue

Cartier
Hur tycker ni man ska tänka kring vattentäthet på klockan när det gäller vintage? Spontant känns det som vintageklockan inte bör bäras vid kortärmad regnig utomhusvistelse ens. Eller är det så att egenskaperna som håller urverket stänkskyddat (30m) inte har med packning eller dylikt som kan vittra sönder att göra? När jag funderar lite till undrar jag om ens dressklockorna från förr hade det "stänkskydd" jag tänker på?
Jag tycker om att bära mina vintageklockor till vardags. Tror inte jag oroat mig eller undvikit att tvätta händerna, vistas i regn eller dylikt någon gång och heller aldrig märkt av att någon klocka fått i sig fukt eller vatten. Så med lite sunt förnuft/inom rimliga gränser tror jag man är ok. Bad, dusch etc - trycktesta först.

Edit: Kanske ska tilläggas att jag, bland annat av ovan anledningar, och att jag kan vara småklantig med mina pinaler mestadels använder klockor i de lite lägre prissegmenten. Med en Patek på armen hade jag varit mer försiktig.
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tycker om att bära mina vintageklockor till vardags. Tror inte jag oroat mig eller undvikit att tvätta händerna, vistas i regn eller dylikt någon gång och heller aldrig märkt av att någon klocka fått i sig fukt eller vatten. Så med lite sunt förnuft/inom rimliga gränser tror jag man är ok. Bad, dusch etc - trycktesta först.

Edit: Kanske ska tilläggas att jag, bland annat av ovan anledningar, och att jag kan vara småklantig med mina pinaler mestadels använder klockor i de lite lägre prissegmenten. Med en Patek på armen hade jag varit mer försiktig.
Jag brukar ganska ofta få imma på glaset på ett par vintageklockor som brukar få hänga med i vardagen. Osäker på hur dåligt det är för verket?
 
Topp