• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

MOL

Cartier
Jag skulle behöva hjälp att bedöma denna memovox som jag kikade på idag. Klockan ser fin ut och har ett ett högljutt alarm som ljuder ca 17 sekunder. Det jag framförallt undrar över är huruvida den är relumad eller ej. Jag tycker markeringarna ser lite "kladdiga ut". Vad tror ni som kan? Något annat märkligt?

Jag förstår var du kommer ifrån, känns lite ”kladdiga” och ojämna i storlek, se t ex kl 7 och 8 som ser ganska olika ut.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag skulle behöva hjälp att bedöma denna memovox som jag kikade på idag. Klockan ser fin ut och har ett ett högljutt alarm som ljuder ca 17 sekunder. Det jag framförallt undrar över är huruvida den är relumad eller ej. Jag tycker markeringarna ser lite "kladdiga ut". Vad tror ni som kan? Något annat märkligt?


Vad gäller lysmassan är det inte ovanligt att den rör sig en aning med åren och behöver inte alltid vara knivskarpt perfekt för att det ska vara orört original. Vad gäller den delen tycker jag den ser bra ut. Färgen tycks stämma osv, i mina ögon. Möjligen ett par duttar bättrade. Jag skulle inte bry mig om tavlan i övrigt är original.

Men- som sades tidigare av @grodslukarenx, för bra skick på svarta tavlor kan vara en varningsflagg i sig många gånger. Vill man ha en orörd tavla är det svårt att veta säkert med en del svarta i synnerhet som är bra gjorda och man bara har en bild att gå efter och inga ålderstecken syns.
 

Heinz

Cartier
Vad gäller lysmassan är det inte ovanligt att den rör sig en aning med åren och behöver inte alltid vara knivskarpt perfekt för att det ska vara orört original. Vad gäller den delen tycker jag den ser bra ut. Färgen tycks stämma osv, i mina ögon. Möjligen ett par duttar bättrade. Jag skulle inte bry mig om tavlan i övrigt är original.

Men- som sades tidigare av @grodslukarenx, för bra skick på svarta tavlor kan vara en varningsflagg i sig många gånger. Vill man ha en orörd tavla är det svårt att veta säkert med en del svarta i synnerhet som är bra gjorda och man bara har en bild att gå efter och inga ålderstecken syns.
Tack för era svar och input. Jag bestämde mig för att det var lite för riskabelt att köpa denna och avstod till slut.
 

marmot

Panerai
Nån som har input om denna? Ska vara nån modell gjord för Argentinska marknaden. Vet att Movade gjort klockor bl.a. för Jordanien, men är denna legit? Verket ser väldigt litet och basic ut?


Här en variant med liknande stuk, verket ser snarlikt ut;

 
Senast ändrad:

Kamrern

Omega
2-Faktor
Nån som har en aning om vad detta kan vara för märke?

1654173369808.png
 

Kvone

Breitling
Hej!
Trevligt forum! Jag är en ny användare här hoppas inte jag postar i fel tråd.

Ska köpa min första klocka
uppskattar alla tips kring denna klocka det begärda priset är ca 90 000kr


REFERENS: 1500
SERIENUMMER: 26XXXX
1971 ROLEX OYSTER PERPETUAL DATE AUTOMATIC CHRONOMETER
ROLEX TILLVERKAD CALIBER 1570 MED 26 JUVELER
SKRUVKRONA
14K GULT GULD FODRAL
DIAMETER: 36MM (UTAN KRONAN)
GRÅ URUR
PLEXIGLAS
ROLEX 14K GULT GULD-REM, MAXIMAL LÄMPLIG FÖR 20,5 CM ARM
INGEN LÅDA OCH INGET PAPPER
12 MÅNADERS garanti

Mvh
 

Bilagor

  • D9A1319C-32B7-41F0-9305-2E71037CCE85.jpeg
    D9A1319C-32B7-41F0-9305-2E71037CCE85.jpeg
    785.7 KB · Visningar: 29
  • C78612CD-EB54-4B39-9641-465D3BEC2CE3.jpeg
    C78612CD-EB54-4B39-9641-465D3BEC2CE3.jpeg
    985.3 KB · Visningar: 24
  • AC443F26-5980-40E8-843C-958AF2D07FD9.jpeg
    AC443F26-5980-40E8-843C-958AF2D07FD9.jpeg
    454.6 KB · Visningar: 26

marmot

Panerai
Hej!
Trevligt forum! Jag är en ny användare här hoppas inte jag postar i fel tråd.

Ska köpa min första klocka
uppskattar alla tips kring denna klocka det begärda priset är ca 90 000kr


REFERENS: 1500
SERIENUMMER: 26XXXX
1971 ROLEX OYSTER PERPETUAL DATE AUTOMATIC CHRONOMETER
ROLEX TILLVERKAD CALIBER 1570 MED 26 JUVELER
SKRUVKRONA
14K GULT GULD FODRAL
DIAMETER: 36MM (UTAN KRONAN)
GRÅ URUR
PLEXIGLAS
ROLEX 14K GULT GULD-REM, MAXIMAL LÄMPLIG FÖR 20,5 CM ARM
INGEN LÅDA OCH INGET PAPPER
12 MÅNADERS garanti

Mvh
Riktigt najs klocka, grymt fodral, fin urur och coolt med guld-rem 🙂
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Trevligt forum! Jag är en ny användare här hoppas inte jag postar i fel tråd.

Ska köpa min första klocka
uppskattar alla tips kring denna klocka det begärda priset är ca 90 000kr


REFERENS: 1500
SERIENUMMER: 26XXXX
1971 ROLEX OYSTER PERPETUAL DATE AUTOMATIC CHRONOMETER
ROLEX TILLVERKAD CALIBER 1570 MED 26 JUVELER
SKRUVKRONA
14K GULT GULD FODRAL
DIAMETER: 36MM (UTAN KRONAN)
GRÅ URUR
PLEXIGLAS
ROLEX 14K GULT GULD-REM, MAXIMAL LÄMPLIG FÖR 20,5 CM ARM
INGEN LÅDA OCH INGET PAPPER
12 MÅNADERS garanti

Mvh
Vad vet du om klockan, referensen, sen tidigare? 90-tusen för något i 14k låter i min värld orimligt
 

Mognus

Breitling
Hello! (Inlägg no 1)
Har köpt drömklockan, 1675 pepsi från 78, i kanonskick och är supernöjd. Men nu har klantarslet (undertecknad) lyckats tappa den läckra bezeln med hela vridningen. Faden som va så klockren :( Den satt löst och jag misstänker att jag gått emot nåt när jag var ute för ett tag sen. Så, har någon insatt och vänlig själ några tips på hur jag ska göra och vad jag ska tänka på när jag ska försöka hitta en ny? /ångestfylld
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hello! (Inlägg no 1)
Har köpt drömklockan, 1675 pepsi från 78, i kanonskick och är supernöjd. Men nu har klantarslet (undertecknad) lyckats tappa den läckra bezeln med hela vridningen. Faden som va så klockren :( Den satt löst och jag misstänker att jag gått emot nåt när jag var ute för ett tag sen. Så, har någon insatt och vänlig själ några tips på hur jag ska göra och vad jag ska tänka på när jag ska försöka hitta en ny? /ångestfylld
Trist.
Har du någon försäkring? Hemförsäkring med drulle?

Annars är det väl bara att söka på eBay. Eller går det att köpa så gamla delar via AD?
 

Mognus

Breitling
Jodå, har ju en rimlig hemförsäkring som borde täcka en del. Men jag är mest fundersam på hur jag ska lyckas hitta en ny utan att bli lurad. Är ingen expert för att uttrycka det milt. Har kikat en del på eBay, men det känns lite olustigt att köpa nåt så dyrt utan att kunna granska på nära håll.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jodå, har ju en rimlig hemförsäkring som borde täcka en del. Men jag är mest fundersam på hur jag ska lyckas hitta en ny utan att bli lurad. Är ingen expert för att uttrycka det milt. Har kikat en del på eBay, men det känns lite olustigt att köpa nåt så dyrt utan att kunna granska på nära håll.

Trist att du tappat inlägget. Du kan hänga här ett tag och sedan lägga upp en annons när du har tillräckligt många inlägg. Stressa inte med att skaffa ett nytt är mitt tips. Hänger du här och läser finns det mycket att lära.

Här kan du skriva vad du söker

Vi ser väldigt gärna lite bilder på din 1675!
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Hello! (Inlägg no 1)
Har köpt drömklockan, 1675 pepsi från 78, i kanonskick och är supernöjd. Men nu har klantarslet (undertecknad) lyckats tappa den läckra bezeln med hela vridningen. Faden som va så klockren :( Den satt löst och jag misstänker att jag gått emot nåt när jag var ute för ett tag sen. Så, har någon insatt och vänlig själ några tips på hur jag ska göra och vad jag ska tänka på när jag ska försöka hitta en ny? /ångestfylld
Trist! Påminner mig om när min pappa hade fått målarfärg på sin 1675 på 90-talet och torkade av den med lut. Målarfärgen försvann visserligen men det gjorde även all färg i vridringsinlägget också så han fick en kritvit ring…

Här kan du se hur de olika inläggen sett ut genom åren så du kan hitta ett original med rätt utseende: https://gmtmaster1675.com/the-bezel/
 

Mognus

Breitling
Trist! Påminner mig om när min pappa hade fått målarfärg på sin 1675 på 90-talet och torkade av den med lut. Målarfärgen försvann visserligen men det gjorde även all färg i vridringsinlägget också så han fick en kritvit ring…

Här kan du se hur de olika inläggen sett ut genom åren så du kan hitta ett original med rätt utseende: https://gmtmaster1675.com/the-bezel/
Haha, det känns nästan som jag borde ha ett stödsamtal med din far! Nån som förstår och en axel att gråta mot😅 Jag har redan snokat runt och funnit exakt den länken du skickade, vilken jag kommer använda som viss guidning! Tack!
 

Mognus

Breitling
Trist att du tappat inlägget. Du kan hänga här ett tag och sedan lägga upp en annons när du har tillräckligt många inlägg. Stressa inte med att skaffa ett nytt är mitt tips. Hänger du här och läser finns det mycket att lära.

Här kan du skriva vad du söker

Vi ser väldigt gärna lite bilder på din 1675!
77DD5594-9541-4FF6-BB27-D3236A31DC2A.jpeg
EFCC3541-6A8D-4E03-B8EA-B3637FB8BE4E.jpeg
7A6646D9-15AD-40E2-BFED-337B787AD131.jpeg

Trist att du tappat inlägget. Du kan hänga här ett tag och sedan lägga upp en annons när du har tillräckligt många inlägg. Stressa inte med att skaffa ett nytt är mitt tips. Hänger du här och läser finns det mycket att lära.

Här kan du skriva vad du söker

Vi ser väldigt gärna lite bilder på din 1675!
ja, jag ska se till att skrapa ihop några inlägg så att jag kan lägga ut en köpannons! Kommer inte ha bråttom heller, då jag lagt en hel del pengar på klockan och inte vill skynda bara för att.

Helt lysande tråd du tipsar om där! Nu vet jag ju vad jag gör resten av kvällen🙂

Lagt till några bilder
 

Mognus

Breitling
77DD5594-9541-4FF6-BB27-D3236A31DC2A.jpeg
EFCC3541-6A8D-4E03-B8EA-B3637FB8BE4E.jpeg
7A6646D9-15AD-40E2-BFED-337B787AD131.jpeg


ja, jag ska se till att skrapa ihop några inlägg så att jag kan lägga ut en köpannons! Kommer inte ha bråttom heller, då jag lagt en hel del pengar på klockan och inte vill skynda bara för att.

Helt lysande tråd du tipsar om där! Nu vet jag ju vad jag gör resten av kvällen🙂

Lagt till några bilder
 

Mognus

Breitling
Jag har ju för övrigt en drulle, men hur får man försäkringsbolaget att förstå att den lilla ”ringen” kan vara värd så mkt? Kan bli svettigt😅
 

Mandunko

Cartier
2-Faktor
BA775DFE-8F8E-4CD3-B386-C0912E024392.png



Nu är jag inte supersugen på att hugga denna- men är det någon här som kan förklara för mig varför den är så billig?

Känns som att jag sett den på olika sajter typ 5 gånger nu och den verkar bli billigare för varje gång!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
BA775DFE-8F8E-4CD3-B386-C0912E024392.png



Nu är jag inte supersugen på att hugga denna- men är det någon här som kan förklara för mig varför den är så billig?

Känns som att jag sett den på olika sajter typ 5 gånger nu och den verkar bli billigare för varje gång!
Det är auktion med 4 dagar kvar?
 

Mandunko

Cartier
2-Faktor
Topp