• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Ogge5

Breitling
Hej allihopa!

Jag har, efter mycket sökande, lyckats köpa en fin rolex dj 1603. Men som med många andra vintageklockor är inte allt "perfekt"...
Är därför på jakt efter reservdelar i form av visare (särskillt minutvisaren verkar tagit stryk av "tiden")

Har ni några bra tips var man bör söka?

/Oscar
 

Bilagor

  • 337069468_614720536742352_2892907669212019897_n.jpg
    337069468_614720536742352_2892907669212019897_n.jpg
    158 KB · Visningar: 59

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

Espskar

Omega
Här är en Seamaster pre-Bond från tidigt 90-tal. Vintage får man säga, men modern jämfört med vad jag vanligen köper så tar gärna emot en bedömning gällande denna.

Ser inget uppenbart konstigt men fint skick på bruksklockor leder alltid till viss försiktighet.

32F85A09-7B10-4403-A8C7-94553882FB73.jpeg

16E2A93E-D469-4697-9DC1-CD0D52EC7135.jpeg
 

Jay B

Omega
Jag har en vintage DJ TT från typ -85 på jubilee. Länken har gått sönder två gånger, tyvärr. Jag har lagat den vid de tillfällena. Men vet ni om det finns någon man kan lämna in länken till för en genomgång och restaurering som är bra och seriös?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag har en vintage DJ TT från typ -85 på jubilee. Länken har gått sönder två gånger, tyvärr. Jag har lagat den vid de tillfällena. Men vet ni om det finns någon man kan lämna in länken till för en genomgång och restaurering som är bra och seriös?
Har hört att folk skickar länkar till någon i Hongkong för restaurering. Säkert någon på forumet som har erfarenhet av det.

På lite närmre håll utför denna killen länkrestareringar: https://instagram.com/bombaymarinewatches?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Tycker han verkar duktig men du får kika på hans arbete och avgöra själv :)
 

DrKlocka

Audemars
Har hört att folk skickar länkar till någon i Hongkong för restaurering. Säkert någon på forumet som har erfarenhet av det.

På lite närmre håll utför denna killen länkrestareringar: https://instagram.com/bombaymarinewatches?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Tycker han verkar duktig men du får kika på hans arbete och avgöra själv :)
Numer kan man köpa verktyg för att renovera Rolex-länkar på wish, så nu kan nästan vem som helst kan strama upp en länk :)

Hong Kong Watch Repair är annars bra, inte skickat in något dit själv däremot. Men hade vänt mig dit om jag var i behov av länkreparation.
 

Jay B

Omega
Numer kan man köpa verktyg för att renovera Rolex-länkar på wish, så nu kan nästan vem som helst kan strama upp en länk :)

Hong Kong Watch Repair är annars bra, inte skickat in något dit själv däremot. Men hade vänt mig dit om jag var i behov av länkreparation.
Det måste jag kolla upp! Tack!
 

Muppetoss

Breitling
Hej alla!
Är rookie totalt på Rolex DJ och har fattat ett tycke för dom med champagne/linne tavla. Vad jag läst om Heden så verkar allt lugnt med dom (Gabriel?). Men tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med denna och hur den verkar se ut?

BA664D7F-5768-4CC3-A88F-3AC26919B3A3.png
3AEE28D8-5AB6-454B-8F7C-A2A3855A590E.png
C42B25EF-29E5-4000-AFC8-40A8F4A6998D.png
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej alla!
Är rookie totalt på Rolex DJ och har fattat ett tycke för dom med champagne/linne tavla. Vad jag läst om Heden så verkar allt lugnt med dom (Gabriel?). Men tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med denna och hur den verkar se ut?

BA664D7F-5768-4CC3-A88F-3AC26919B3A3.png
3AEE28D8-5AB6-454B-8F7C-A2A3855A590E.png
C42B25EF-29E5-4000-AFC8-40A8F4A6998D.png
Tycker boett och guldring ser bra ut. Tavlan kanske är en servicetavla? Lumen ser opåverkad ut av tidens tand. Ser ut som en plupp saknas.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla!
Är rookie totalt på Rolex DJ och har fattat ett tycke för dom med champagne/linne tavla. Vad jag läst om Heden så verkar allt lugnt med dom (Gabriel?). Men tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med denna och hur den verkar se ut?

BA664D7F-5768-4CC3-A88F-3AC26919B3A3.png
3AEE28D8-5AB6-454B-8F7C-A2A3855A590E.png
C42B25EF-29E5-4000-AFC8-40A8F4A6998D.png
Stora kritvita lumekluttar på en DJ från 82 gör ju att den känns omlumad. Jag tycker inte att det behöver vara en dealbreaker men det är väl en smaksak. I övrigt ser jag inget att anmärka på men det betyder ju inte att ingen annan heller kommer göra det. Jag är verkligen ingen expert. Men glasringen ser ju skarp ut. Gott om gods kvar ovanför hålen i bandhornen och inga fula kratrar runt dem som det kan bli när klockan är polerad många gånger... Jag hade velat se bättre bilder om jag köpte på distans dock.

Om sedan 46 k är rimligt för en DJ i "KANON SKICK" utan länk eller uppgiven servicehistorik är rimligt är väl upp till var och en. Jag tycker spontant att det känns dyrt. Ser inget större mervärde av att få köpa av någon särskrivande guldsmed med knapphändiga beskrivningar relativt att köpa av en privatperson som verkar någorlunda normal i huvudet.

Jag gillar den där generationen av Datejust iallafall. Snyggt med plexi och ändå ett modernt verk med quick set. :)

Lite mindre sönderkomprimerade bilder här: https://www.blocket.se/annons/goteborg/rolex_datejust_36_guld_stal_16013_1982/103907414
 

LKLK

Breitling
Hej!
Väldigt novis i denna värld men har blivit sugen på en Omega constellation med läderband, ref 1961070/1961060.
Vad är rimligt att betala? Sett en utan originalband för runt 10k.
Något annat man ska tänka på?
Vill gärna inte göra bort mig :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej alla!
Är rookie totalt på Rolex DJ och har fattat ett tycke för dom med champagne/linne tavla. Vad jag läst om Heden så verkar allt lugnt med dom (Gabriel?). Men tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med denna och hur den verkar se ut?

BA664D7F-5768-4CC3-A88F-3AC26919B3A3.png
3AEE28D8-5AB6-454B-8F7C-A2A3855A590E.png
C42B25EF-29E5-4000-AFC8-40A8F4A6998D.png

Bilderna är kanske inte rättvisande men tycker den ser tämligen uppmjukad ut boetten, på kronsidan. Kanske en synvilla. Jag skulle be om skarpare bilder. Glasringen kan vara bytt men ser bättre ut än boetten i övrigt..
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tror ni har skett med denna tavla, taskigt försök till ommålning +relume som avbröts?

1682803536147.png
 
Senast ändrad:

Skruppler

Breitling
Hej!
Har fått tag på morfars gamla Milus (ca 60-tal, manuell, märkt med 1331 på baksidan om det säger er något). Jag är rudis på klockor så har svårt att värdera förslaget jag fick från urmakare.
Han ville ha 5200:- för service, inklusive byte av glas, fjäder och krona.
Min fråga är om jag får mer klocka för pengarna för 5200:- om jag köper något här på forumet eller liknande. Jag tänker då på klockans kvalitet och funktion, utseendet uppskattar jag ändå och visst affektionsvärde finns ju.
Kort sagt: är en 60-tals Milus värd pengarna för service?
Bifogar bild.
 

Bilagor

  • received_648126786364012.jpeg
    received_648126786364012.jpeg
    236.4 KB · Visningar: 39

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej!
Har fått tag på morfars gamla Milus (ca 60-tal, manuell, märkt med 1331 på baksidan om det säger er något). Jag är rudis på klockor så har svårt att värdera förslaget jag fick från urmakare.
Han ville ha 5200:- för service, inklusive byte av glas, fjäder och krona.
Min fråga är om jag får mer klocka för pengarna för 5200:- om jag köper något här på forumet eller liknande. Jag tänker då på klockans kvalitet och funktion, utseendet uppskattar jag ändå och visst affektionsvärde finns ju.
Kort sagt: är en 60-tals Milus värd pengarna för service?
Bifogar bild.
Affektionsvärdet måste ju vägas in här. Men jag hade haft svårt att lägga de pengarna på den klockan. Försök hitta någon (hobby) urmakare här på forumet i stället som kan göra arbetet för betydligt mindre pengar.
 

Dbl

Breitling
Hej alla, ny på forumet här. Har en stark fäbless för vintageur av dressmodell, 70-90 tal. Har hittat en säljare på Instagram som utgår från Hanoi. Han har ett flertal modeller från framförallt Seiko som jag aldrig tidigare sett och är mycket sugen på att köpa. Fantastiska klockor. Han har däremot ingen riktig butik och inte heller någon nätbutik typ eBay el liknande. Det handlar alltså om att jag vid ev köp överför en summa pengar via paypal och sedan helt förlitar mig på säljarens goda vilja och moral.

Vad tror ni? Vågar man göra ett sådant köp? Hade det inte varit för att han har så fint utbud hade jag hoppat över men är ganska svårt sugen tyvärr.
Han kallar sig mgpvintage_watcher på Instagram. Nån som känner till honom?

Tacksam för all hjälp!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej alla, ny på forumet här. Har en stark fäbless för vintageur av dressmodell, 70-90 tal. Har hittat en säljare på Instagram som utgår från Hanoi. Han har ett flertal modeller från framförallt Seiko som jag aldrig tidigare sett och är mycket sugen på att köpa. Fantastiska klockor. Han har däremot ingen riktig butik och inte heller någon nätbutik typ eBay el liknande. Det handlar alltså om att jag vid ev köp överför en summa pengar via paypal och sedan helt förlitar mig på säljarens goda vilja och moral.

Vad tror ni? Vågar man göra ett sådant köp? Hade det inte varit för att han har så fint utbud hade jag hoppat över men är ganska svårt sugen tyvärr.
Han kallar sig mgpvintage_watcher på Instagram. Nån som känner till honom?

Tacksam för all hjälp!

Egentligen är väl det smarta valet att helt skippa. Då kan man ju omöjligen bli lurad.
Det sagt... Jag har gjort affärer som kanske inte borde ha gjorts många gånger och faktiskt aldrig åkt dit.
Snacka lite med killen och se hur det känns. Om bra så tycker jag att det bara är att köra.
Även om även lite mindre summor är trista att bli blåst på så låter det inte som att det rör sig om pengar som du inte överlever att förlora(?). Man måste våga lite ibland också. :)
Det är mina 2c, hur som helst. Men för att svara på din sista fråga så var det ingen jag sen tidigare kände till och ingen jag haft dialog med.

Lycka till!
 
  • Like
Reactions: Dbl

Dbl

Breitling
Egentligen är väl det smarta valet att helt skippa. Då kan man ju omöjligen bli lurad.
Det sagt... Jag har gjort affärer som kanske inte borde ha gjorts många gånger och faktiskt aldrig åkt dit.
Snacka lite med killen och se hur det känns. Om bra så tycker jag att det bara är att köra.
Även om även lite mindre summor är trista att bli blåst på så låter det inte som att det rör sig om pengar som du inte överlever att förlora(?). Man måste våga lite ibland också. :)
Det är mina 2c, hur som helst. Men för att svara på din sista fråga så var det ingen jag sen tidigare kände till och ingen jag haft dialog med.

Lycka till!
Tack för svar Anders! Det låter ändå lite.. betryggande och i linje med det svar jag ville ha 😀 Har tidigare bara köpt klockor på auktion och mitt intresse är helt begränsat till dessa dressur.

Har snackat kort med honom, han vill att ”hans kunder ska lita på honom annars kan man handla av nån annan”. Inte superangelägen om att sälja alltså så är väl + antar jag. De två klockorna jag sett ut satte han tillsammans på armen och skickade en bild på, så klockorna bör iallafall finnas. Nej det handlar inte om några jättesummor men ändå ett par tusen som vore tråkiga att förlora, plus stoltheten då.

Lutar åt att jag gör en chansning här! Igen, tack för din respons.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tack för svar Anders! Det låter ändå lite.. betryggande och i linje med det svar jag ville ha 😀 Har tidigare bara köpt klockor på auktion och mitt intresse är helt begränsat till dessa dressur.

Har snackat kort med honom, han vill att ”hans kunder ska lita på honom annars kan man handla av nån annan”. Inte superangelägen om att sälja alltså så är väl + antar jag. De två klockorna jag sett ut satte han tillsammans på armen och skickade en bild på, så klockorna bör iallafall finnas. Nej det handlar inte om några jättesummor men ändå ett par tusen som vore tråkiga att förlora, plus stoltheten då.

Lutar åt att jag gör en chansning här! Igen, tack för din respons.
Jag tror att det kommer att gå vägen. :)
Lycka till, som sagt. Uppdatera oss när den/de är hemma.
 
  • Like
Reactions: Dbl

oftast

Panerai
2-Faktor
Topp