• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Vad tror ni om den här Ebay-Omegan? Tycker (utan expertkuskap) att texten "OMEGA AUTOMATIC" ser lite skakig ut och känner inte igen stilen på baklocket, ommålad tavla?
s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Hej alla!

Sprang på denna Datejust 1601 med box och papper på C24 för 70k.

Jag är dåligt insatt i vintage datejusts, vet bara att jag vill ha en, så om någon kan ge grönt ljus till denna vore det uppskattat :)

Finns det några röda flaggor i annonsen/bilderna? Priset rimligt?

Jag har också komiskt smala handleder, kommer det vara enkelt för nån klockaffär här i sthlm att förminska armbandet när jag får den? Dvs kan man ta bort hur många länkar som helst?

Tack på förhand

https://www.chrono24.se/rolex/rolex-datejust-1601-blue-dial-1973-paperbox-serviced--id29085651.htm

Hej,
Har tänkt slå till på denna DJ36 från -96. Första gången jag köper vintage, klockan ser fin ut på bilderna. Kanske lite överpolerad (speciellt vid spännet).
Har gjort upp om pris med säljaren och tänkt slå till imorgon. Någon som vill slå ett öga för att se om något ser skumt ut?
Kommer inte ha möjlighet att lämna in klockan inom 14 dagar för äkthetskoll.

Hejsan!

Den här kanske redan har diskuterats i tråden men jag kör ändå.

Har span på en Marvin-klocka jag hittade först på ebay men sen även på chrono24. Någon som kan något om denna klocka eller mer om märket Marvin? Har läst mig till lite om Marvin men känns ändå som ett märke som får väldigt lite rampljus och därför är svårt att läsa något om.
Screenshot_20230615-075257.png

Hejsan!

Har span på en Marvin-klocka jag hittade först på ebay men sen även på chrono24. Någon som kan något om denna klocka eller mer om märket Marvin? Har läst mig till lite om Marvin men känns ändå som ett märke som får väldigt lite rampljus och därför är svårt att läsa något om.

Vet inget om märket i sig men personligen hade jag letat efter annat ex.
Denna tycker jag bara ser sliten ut, dessutom kromad boett vilket drar ner den prismässigt.
Du kan hitta bättre klocka för de pengarna imo. 🌞

Hejsan!

Jag har en ful Marvin om du vill ha.

110066.jpg

Hitta den i en skrotauktion bland annat skrot. Titta vad man gjort med den! Finns tavlor och urverk på eBay så det är ett populärt märke utanför Sverige.

110067.jpg

Stålboett och ett fint kaliber 520 inuti. Man kan se att det är ett lyxmärke för det är justerad i 3 lägen och det kostar extra i arbete men även importtullar!

Hej! Jag är på jakt efter en rektangulär vintageklocka, och vore tacksam för tips på modeller. Gillar formspråket i Cartiers tank americaine, men dessvärre är den nog utanför budget. Min budget är <35k SEK.

Hej vänner,

Behöver er hjälp är en ny på de här med klockor, har hittat en Omega på KS som jag tänkte köpa men behöver er hjälp se om allt är ok. Säljer är supertrevlig och bra, men vill bara kolla att klockan är värd att köpa. Det är omega 166.023 cal 750, som går ca +20. Vet inte vad som är okej där. Tack på förhand.

IMG_5914.png

Bilagor

• IMG_5913.png
    IMG_5913.png
    1.5 MB · Visningar: 9
  • IMG_5912.png
    IMG_5912.png
    1.6 MB · Visningar: 11
Hej vänner,

Behöver er hjälp är en ny på de här med klockor, har hittat en Omega på KS som jag tänkte köpa men behöver er hjälp se om allt är ok. Säljer är supertrevlig och bra, men vill bara kolla att klockan är värd att köpa. Det är omega 166.023 cal 750, som går ca +20. Vet inte vad som är okej där. Tack på förhand.

IMG_5914.png
Trevlig modell! Om den är värd att köpa eller inte beror såklart på priset. Är det originallänk? Servicehistorik? Att den går 20+ kan tyda på att det är dags för service, så vid köp får du nog räkna med att behöva lägga några tusenlappar på det i närtid.

Trevlig modell! Om den är värd att köpa eller inte beror såklart på priset. Är det originallänk? Servicehistorik? Att den går 20+ kan tyda på att det är dags för service, så vid köp får du nog räkna med att behöva lägga några tusenlappar på det i närtid.
Tack snälla för ditt svar. Jag har inte frågat säljaren, de ska jag fråga, tack snälla. Precis är 6k.

God eftermiddag på er,

Har kikat runt en bit men är inte så vass på dessa, någon som vet vilket urverk detta är?

Tack i förhand.

Bilagor

• IMG_0680.jpeg
    IMG_0680.jpeg
    158.3 KB · Visningar: 18
God eftermiddag på er,

Har kikat runt en bit men är inte så vass på dessa, någon som vet vilket urverk detta är?

Tack i förhand.
Känner igen bandhornen på den där och vill minnas att den varit på Tradera flera omgångar, oklart om den sålts någon gång där mellan. Ingen hjälp i originalfrågan men vill minnas att den var sådär

Känner igen bandhornen på den där och vill minnas att den varit på Tradera flera omgångar, oklart om den sålts någon gång där mellan. Ingen hjälp i originalfrågan men vill minnas att den var sådär
Det stämmer, såg den där och tänkte läsa på lite innan(om man nu skall köpa den)😅. Ingen fara, tack för svar^^.

Edit: Och ja, den har häftiga bandhorn, rätt så unika enligt mig vilket fångade mitt intresse.

Hej!

Spanar runt efter en Tank Must.

Hittade denna på Chrono24.

Vet att Chrono24 kanske inte är mest pålitliga platsen för onlineköp, men klockan ska vara köpt på stort svenskt auktionshus. Hur hade ni resonerat här? Vilka papper vill jag se?

Stort tack!
Papper hade jag inte brytt mig om men tycker inte att avskavet på boetten ser så kul ut. Gillar personligen inte förgyllt silver men om du diggar det så känns skicket viktigt.

Hej!

Vet att Chrono24 kanske inte är mest pålitliga platsen för onlineköp, men klockan ska vara köpt på stort svenskt auktionshus. Hur hade ni resonerat här? Vilka papper vill jag se?

Stort tack!

Hade nog ändå sagt att C24 är en av de mer säkra platserna för onlineköp, vad gäller klockor (rena återförsäljare med rykte att tänka på möjligen undantaget).
Är det nu Bukowskis den är köpt på så kan du enkelt registrera ett konto hos dem (om du inte redan har) och sedan söka i deras arkiv över försäljningar. Det är ju ett litet grävarbete, men sååå många Cartier Tanks med den tavlan lär de ju inte ha sålt.

Subjektivt, så klart...
...Men jag håller lite grann med @marconimotet gällande slitaget. Tycker att det man oftast ser, d.v.s. lite genompolering vid bandhornens spets, kan vara okej. Här tycker jag att det gått lite långt och att du borde kunna hitta en lite roligare för samma pengar, eller åtminstone inte särskilt mycket mer, om du letar lite.
Men om du gillar så hade jag inte varit orolig för köp. Den lär vara korrekt, oavsett om den nu återfinns i Bukowskis historik eller ej.

Senast ändrad:
Hej!

Stort tack!

Vilka otroligt dåliga bilder säljaren hade!
Be om nytagna kort med rätt skärpa på klockan, så man åtminstone kan få se hur den verkligen ser ut. 😊

Hej! Har valt att leta vidare efter en annan Tank än den jag postat här tidigare.

Däremot är jag även på jakt efter en vintage Seamaster. Hittat denna 166.002 från 1965. Hur tycker ni den verkar? Lite smått slitage på boett, men det är ju inte orimligt med åldern.

Även sett att Börjessons i Göteborg har en 166.002 inne, men den ser ut att vara i något sämre skick. Den verkar dessvärre inte gå att länka till här.

Stort tack!

Tillbaka
Topp