• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Även bland Girard Perregaux är väldigt vanligt att hitta fulur.
Vet inte hur det ser ut numera, men för några år sedan var eBay rejält fullt av GP med tveksam äkthetsstatus.
De har, precis som Baume, rört sig lite upp och ner i kvalitet genom åren, vilket gör att det kanske inte alltid är helt självklart att något är knas.
Misstänkte det, finns ju tyvärr fortfarande en hel del sådana har jag märkt just på Ebay. Synd egentligen för båda är ju fantastiskt fina märken enligt mig :)

En sidofråga på samma ämne, vet du hur det är med Gerard Perregaux, är det också ett märke folk märker om? :) För övrigt blev det inget köp av B & M. Det var för mycket som inte stämde helt enkelt.
Tror det gör dig gott att fokusera mer på en bra boett och fin originaltavla än märke när du jagar så gamla kronografer! :)

Senast ändrad:
Hej alla.
Jag är totalt okunnig om gamla klockor och söker lite info och ev värde på en gammal Tissot.
Det är tydligen i behov av service, så skulle gärna veta ett cirka pris på det också.
Jag bor i stockholm så om någon vet bra service ställe mottages den info tacksamt.

Tack i förhand för all hjälp.
Mvh Tommy
IMG_20230202_213419.jpg

Bilagor

• IMG_20230202_213156.jpg
    IMG_20230202_213156.jpg
    766.5 KB · Visningar: 11
  • IMG_20230202_213146.jpg
    IMG_20230202_213146.jpg
    846.9 KB · Visningar: 7
  • IMG_20230202_213134.jpg
    IMG_20230202_213134.jpg
    1.5 MB · Visningar: 8
Hej alla.
Jag är totalt okunnig om gamla klockor och söker lite info och ev värde på en gammal Tissot.
Det är tydligen i behov av service, så skulle gärna veta ett cirka pris på det också.
Jag bor i stockholm så om någon vet bra service ställe mottages den info tacksamt.

Tack i förhand för all hjälp.
Mvh Tommy
IMG_20230202_213419.jpg
Ser ut att vara lilla boetten, typ 31mm? :)
Isåfall torde värdet ligga runt tusenlappen, plus (eller snarare minus) någon hundring. :)
En service landar väl på typ 1500-3000 kr beroende på vem du vänder dig till, enligt min upplevelse.

Ser ut att vara lilla boetten, typ 31mm? :)
Isåfall torde värdet ligga runt tusenlappen, plus (eller snarare minus) någon hundring. :)
En service landar väl på typ 1500-3000 kr beroende på vem du vänder dig till, enligt min upplevelse.
Tackar.
Kan man se när klockan är ifrån, försökte söka på numret som står på baksidan men hittar inget.

Jag känner ju igen modellen och vet att många märken gjorde likadana.

Tackar.
Kan man se när klockan är ifrån, försökte söka på numret som står på baksidan men hittar inget.

Jag känner ju igen modellen och vet att många märken gjorde likadana.
Tittar man på verknumret som är typ 110778x så hamnar man på 1940 enligt t.ex.

Ser ni några andra konstigheter på denna klocka än att index kl 23 är relumad (som beskrivning säger)? Tack.

Heeej på alla!
Lite sugen på att köpa en vintage Omega till mannen min men känner mig heeeelt vilsen i vintage Omega djungeln.. har snöat in mig på en Seamaster.. Vad tycker ni om denna? Vilka sidor ska man kolla? Gjorde ett snabbsök på Chrono24 men vet inte om det finns några fulannonser där. :/
Tacksam för hjälp! :)

Jag hade hållit lite utkik här på köp och sälj-sidorna istället.

Inget fel på den på Blocket, även om jag tycker att priset är lite högt.
Det är en ganska liten klocka - den mindre av SM600-referenserna, med sina 32,5 mm exkl. krona.
Känner ju inte mannen din, men det är en hel del som hade uppfattat detta som väl litet runt armen.

För pengarna så ska man kunna hitta en på 34-35 mm för samma pengar, om man lägger ner lite tid på jakten.

Jag hade hållit lite utkik här på köp och sälj-sidorna istället.

Inget fel på den på Blocket, även om jag tycker att priset är lite högt.
Det är en ganska liten klocka - den mindre av SM600-referenserna, med sina 32,5 mm exkl. krona.
Känner ju inte mannen din, men det är en hel del som hade uppfattat detta som väl litet runt armen.

För pengarna så ska man kunna hitta en på 34-35 mm för samma pengar, om man lägger ner lite tid på jakten.
Tack Anders! Ska grotta ner mig lite i köp och sälj sidorna. :)

Ja, jag tyckte också den va åt det mindre hållet, 32mm utan krona.. Skulle gissa på att jag behöver kolla på en som är minst 36mm.

Tack Anders! Ska grotta ner mig lite i köp och sälj sidorna. :)

Ja, jag tyckte också den va åt det mindre hållet, 32mm utan krona.. Skulle gissa på att jag behöver kolla på en som är minst 36mm.

Det smalnar av fältet avsevärt. Särskilt om den gärna får vara större dessutom. 34-35mm är en klassisk herrstorlek för årtalen och bandhornen gör oftast att de bär stiligt. Det finns en modell som brukar kallas för ”seachero” som är 36mm, men då sticker prislappen och det kan vara svårt att hitta ett ärligt exemplar. Finns även jumbo-varianter av Seamaster, men även de är lite kluriga att hitta. 🙂

Det smalnar av fältet avsevärt. Särskilt om den gärna får vara större dessutom. 34-35mm är en klassisk herrstorlek för årtalen och bandhornen gör oftast att de bär stiligt. Det finns en modell som brukar kallas för ”seachero” som är 36mm, men då sticker prislappen och det kan vara svårt att hitta ett ärligt exemplar. Finns även jumbo-varianter av Seamaster, men även de är lite kluriga att hitta. 🙂

Jag vill passa på att slå ett slag för referensen som heter 2639.
En, i mitt tycke, snygg boett som finns med en jäkla massa tavelvarianter.
Den mäter ca 35,5 mm (vilket, enligt lagen om att större är dyrare, ofta skrivs ut som 36 mm av säljare) och är ofta oförskämt billiga.
Visst, man får klara sig utan automatiska verk i dessa - men fan vet om inte manuella ändå är bättre.

EDIT
Ping @wendiboo

aha vad intressant! Min man har en omega comic idag men tycker den är lite nätt för hans handled. :/ Jag ska kika lite på de större alternativen som är 36mm. :) Tack!

Jag vill passa på att slå ett slag för referensen som heter 2639.
En, i mitt tycke, snygg boett som finns med en jäkla massa tavelvarianter.
Den mäter ca 35,5 mm (vilket, enligt lagen om att större är dyrare, ofta skrivs ut som 36 mm av säljare) och är ofta oförskämt billiga.
Visst, man får klara sig utan automatiska verk i dessa - men fan vet om inte manuella ändå är bättre.

EDIT
Ping @wendiboo
Tack för tipset! Va ju riktigt snygg modell i mitt tycke (speciellt de med svart urtavla) 😍

Hej, fick span på denna coola JLC Memovox World timer! Har skrivit och frågat hur verket fungerar/ mår, men inte fått ngt svar ännu. En sak jag undrar över, är om ni tror att man med enkla mått kan få upp lite lyster i tavlan och visarna, utan några direkta ingrepp som äventyrar originalskicket (eller kanske är det inte självklart att det är originalskick?:) Någon med idéer om vem man skulle kunna vända sig till, och hur mycket kan kan tänkas behöva lägga?

Det fanns även en bild på verket. Jag hakade upp mig lite på att spåren i skruvarna ser misshandlade ut, som att ngn som inte haft koll har opererat… Om det ska till en service, vem vänder man sig till med en såhär gammal klocka? Mellan tumme och pekfinger, hur många tusenlappar bör man räkna med?

Bilagor

• 8862C68C-537C-4B3E-9FE9-93D3E37FA64E.jpeg
    8862C68C-537C-4B3E-9FE9-93D3E37FA64E.jpeg
    72.7 KB · Visningar: 9
  • 5B1A62E2-6B1A-4F00-8DE9-BC568EC34CDD.jpeg
    5B1A62E2-6B1A-4F00-8DE9-BC568EC34CDD.jpeg
    113.3 KB · Visningar: 9
Detta är väl inget direkt köp, utan snarare ett byte. Blev kontaktad av Matts_vintage_omegas på omegaforums (samma ig på instagram) om att han har en korrekt box till min connie, och frågade om jag ville byta direkt mot min som inte har calendar text.

Hans ser ut att vara i sämre skick, men båda är vad jag förstått relativt "svåra" att jaga för rimligt pris. Senast gick en på tratten för 2k med calendar texten i innerlocket som dock hade gravyr på ovansidan av boxen. Jag noterar också att vi har olika omega-loggor.

What to do?

Bilder på hans:

Screenshot_20230313_212448_Chrome.jpg
Screenshot_20230313_212441_Chrome.jpg
Screenshot_20230313_212433_Chrome.jpg
Screenshot_20230313_212424_Chrome.jpg
Screenshot_20230313_212416_Chrome.jpg

Bilder på min:
20230313_211646.jpg
20230313_211636.jpg
20230313_211629.jpg
20230313_211620.jpg
20230313_211608.jpg
20230313_211600.jpg
20230313_211537.jpg
20230313_211528.jpg

Bilagor

• 20230313_211554.jpg
    20230313_211554.jpg
    361.2 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20230313_212407_Chrome.jpg
    Screenshot_20230313_212407_Chrome.jpg
    159.6 KB · Visningar: 2
Detta är väl inget direkt köp, utan snarare ett byte. Blev kontaktad av Matts_vintage_omegas på omegaforums (samma ig på instagram) om att han har en korrekt box till min connie, och frågade om jag ville byta direkt mot min som inte har calendar text.

Hans ser ut att vara i sämre skick, men båda är vad jag förstått relativt "svåra" att jaga för rimligt pris. Senast gick en på tratten för 2k med calendar texten i innerlocket som dock hade gravyr på ovansidan av boxen. Jag noterar också att vi har olika omega-loggor.

What to do?

Bilder på hans:

Screenshot_20230313_212448_Chrome.jpg
Screenshot_20230313_212441_Chrome.jpg
Screenshot_20230313_212433_Chrome.jpg
Screenshot_20230313_212424_Chrome.jpg
Screenshot_20230313_212416_Chrome.jpg

Bilder på min:
20230313_211646.jpg
20230313_211636.jpg
20230313_211629.jpg
20230313_211620.jpg
20230313_211608.jpg
20230313_211600.jpg
20230313_211537.jpg
20230313_211528.jpg
Jag hade stört mig mer på skicket än avsaknaden av korrekt text. Men det är ju jag. Det här är nog något man måste känna efter själv hur man värderar.

Hallå vintage-ligan!

Jag är lite sugen på att hitta en vintagedykare, ser att begreppet "skindiver" används rätt flitigt på de klockor som tilltalat mig. Har sett ett par avslutade annonser här i forumet, men tänkte se om det är någon som kan ge lite tips på vad mer man kan söka efter? Är helt ny på detta med vintage. Nedan är en bild på en Timex som såldes här på forumet, (utlagd för 1500 spänn). Gillar den looken.

Så, nån som har koll på vad man kan söka efter? Eventuellt kanske har nåt på lager till och med? :D

Allt gott!
9b30403f-c58d-4966-b022-f1b9bd8d762b-jpeg.2256652

Hallå vintage-ligan!

Jag är lite sugen på att hitta en vintagedykare, ser att begreppet "skindiver" används rätt flitigt på de klockor som tilltalat mig. Har sett ett par avslutade annonser här i forumet, men tänkte se om det är någon som kan ge lite tips på vad mer man kan söka efter? Är helt ny på detta med vintage. Nedan är en bild på en Timex som såldes här på forumet, (utlagd för 1500 spänn). Gillar den looken.

Så, nån som har koll på vad man kan söka efter? Eventuellt kanske har nåt på lager till och med? :D

Allt gott!
9b30403f-c58d-4966-b022-f1b9bd8d762b-jpeg.2256652

Söker du på skindiver kommer du för det mesta få upp exemplar som liknar Timexen ovan, så det är bara att fortsätta söka på det om utseendet tilltalar. De brukar utmärkas av tunnare boett och är inte lika klossiga som de tunga dykarklockorna i stål som går mellan 300-1000m. Här är en jättebra överblick:

Finns flera skindivers i fulmetall så om du vill ha en i helstål så kolla noggrant. Brukar skilja rätt mycket i pris. Märken som Technos, Aquastar och Titus har klassiska vintagemodeller, finns många fler. Bärs helt rätt på tropicgummi som på bilden.

Senast ändrad:
Söker du på skindiver kommer du för det mesta få upp exemplar som liknar Timexen ovan, så det är bara att fortsätta söka på det om utseendet tilltalar. De brukar utmärkas av tunnare boett och är inte lika klossiga som de tunga dykarklockorna i stål som går mellan 300-1000m. Här är en jättebra överblick:

Finns flera skindivers i fulmetall så om du vill ha en i helstål så kolla noggrant. Brukar skilja rätt mycket i pris. Märken som Technos, Aquastar och Titus har klassiska vintagemodeller, finns många fler. Bärs helt rätt på tropicgummi som på bilden.
Tack! Första klockan på bild i överblicken du skickade tycker jag ser riktigt trevlig ut. Ska söka runt och fördjupa mig lite och se vad som finns. Men är ute efter något billigt mest för att börja utforska området!

Den här ligger ute på Tratten till 19/3 imorgon.
Alltid drömt om en vintage Seamaster 300 men måste erkänna att jag inte har tillräcklig kunskap för att våga riktigt slå till..

Jag har bett säljare för en vecka sedan lägga upp/skicka bild på urverk och han svarade att det skulle komma men ingen bild än så länge.

Vad säger ni som kan?

Den här ligger ute på Tratten till 19/3 imorgon.
Alltid drömt om en vintage Seamaster 300 men måste erkänna att jag inte har tillräcklig kunskap för att våga riktigt slå till..

Jag har bett säljare för en vecka sedan lägga upp/skicka bild på urverk och han svarade att det skulle komma men ingen bild än så länge.

Vad säger ni som kan?
Han skriver ju att de som efterfrågat bild på urverket har fått det, stämmer det inte?

Jag hade aldrig köpt en SM300 utan extrakt, finns för många hopplock då det är ett relativt vanligt urverk som enkelt kan plockas till annan boett.

Gissar du läst igenom denna sida redan?

Han skriver ju att de som efterfrågat bild på urverket har fått det, stämmer det inte?

Jag hade aldrig köpt en SM300 utan extrakt, finns för många hopplock då det är ett relativt vanligt urverk som enkelt kan plockas till annan boett.

Tack för svar!

Det gäller väl iofs mer den senare modellen och inte de med raka bandhorn?

Det gäller väl iofs mer den senare modellen och inte de med raka bandhorn?
Ja det är möjligt att det är de senare 165.024 som vanligare är ihopplock, men det förekommer även på dessa. Det är ju ett cal 552 verk som de delar med "vanliga" betydligt billigare Omegor från samma tid som kostar typ en 20-del av dessa så den ekonomiska motiveringen finns helt klart att sätta in rätt verk i fel boett (antingen ej matchande eller till och med kopior).

Jag kan inte så mycket om dessa med raka bandhorn då jag mest läst mig på den senare 165.024 när jag köpte min men är ganska säker att iaf visarna är fel, 14755 har mig veterligen aldrig förekommit med broad arrow timvisaren utan de ska ha den lilla pilen på minutvisaren. Sekundvisaren tror jag förekom även på dessa man vanligare är nog sekundvisaren utan lysmassa.

Tillbaka
Topp