• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är inte spekulant men undrar om detta stämmer?
http://www.lauritz.com/sv/auktion/r...model-lavet-til-det-britiske-milit/i4797878/#

Lauritz, därav danska:
-"I slutningen af 1950'erne producerede Rolex en udgave af Air-King (ref.nr.: 5500) med en Explorer-skive. Uret havde en 19 mm. lænke i stedet for den normale 20 mm. Oplysninger tyder på at denne specielle model kun er blevet produceret i årene 1965 til 1969 til det britiske militær til brug i fjernøsten."
C3B44D64F56F475B605DA9EFADAEC1F9.jpg


@Per , @Aurum ?
Den ser ommålad ut. Rätt usel.

Utan att vara vidare påläst på 5500 så heter exp-tavlorna (Super) Precision också.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den ser ommålad ut. Rätt usel.

Utan att vara vidare påläst på 5500 så heter exp-tavlorna (Super) Precision också.
Ja ommålat etc tänkte jag inte ens på, jag var mest nyfiken om det där med att de skulle vara levererade till brittiska militären till "brug i fjernösten"?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja ommålat etc tänkte jag inte ens på, jag var mest nyfiken om det där med att de skulle vara levererade till brittiska militären till "brug i fjernösten"?
Inget jag hört talas om men jag är inte direkt intresserad av dessa. Borde vara enkelt att leta fram info kring. Ställ frågan till Lauritz så borde de väl kunna berätta mer. De har ju fått ”oplysninger”..

Här finns en del info. Utan att kolla då jag sitter illa till så tror jag inte att de nämner några sena 5500 airkings..

http://rolexpassionreport.com/8577/rolex-uk-military-vintage-rolex-explorer/
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu suger min danska men är inte denna text relativt motsägelsefull?

I slutningen af 1950'erne producerede Rolex en udgave af Air-King (ref.nr.: 5500) med en Explorer-skive. Uret havde en 19 mm. lænke i stedet for den normale 20 mm. Oplysninger tyder på at denne specielle model kun er blevet produceret i årene 1965 til 1969 til det britiske militær til brug i fjernøsten.

Rolex producerade alltså en specialutgåva av 5500 med en Explorer-tavla under 50-talet som sedan enbart tillverkades mellan 1965 till 1969? Makes sense.. Lauritz eller någon annan som förstår får gärna förklara vad de försöker säga i sin text.

Den enkla tellen i detta fall är att man har en SCOC-tavla som på en 1016. Mig veterligen så heter de Precision eller Super Precision i likhet med andra Air-Kings när de sitter i den mindre boetten.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den ser ommålad ut. Rätt usel.

Utan att vara vidare påläst på 5500 så heter exp-tavlorna (Super) Precision också.
"Similar to the Air-King, there are both Precision and Super Precision editions of the Explorer ref. 5500."
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/rolex-info/vintage-week-rolex-explorer-reference-5500.html

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=145728
Här ser det faktiskt ut som om de kan ha SCOC

Edit: jag kollade felaktigt på riktiga Explorers;
http://rolexpassionreport.com/8577/rolex-uk-military-vintage-rolex-explorer/
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Här är en troligare text för Lauritz.

Rolex Gilt Explorer dial Super Precision with stainless steel Oyster bracelet.
This model combines the case and movement of an Air-King with the 3, 6 and 9 dial format of the Explorer. The model was originally made available exclusively to British military officers through the NAAF, before later becoming available for general sale.


Jag skulle verkligen vilja veta mer hur de tror att just deras klocka har någon armé-koppling? Det kanske är jag som missförstår men det är de ursprungliga gilt-versionerna som eventuellt skapades åt engelska armen men som sedan gjordes tillgängliga för allmänheten.

Huvudproblemet med just denna klocka är fortfarande att den är som de allra flesta gilt-5500 ommålad till en gilt för att kunna säljas långt dyrare än en vanlig 5500.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
"Similar to the Air-King, there are both Precision and Super Precision editions of the Explorer ref. 5500."
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/rolex-info/vintage-week-rolex-explorer-reference-5500.html
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=145728
Här ser det faktiskt ut som om de kan ha SCOC

jag har haft två 5500-explorers, båda gilt, en precision och en super precision, Lauritz är fejk imho, och jag har aldrig sett nån SCOC?

sköna klockor no doubt!

3AF250E0-E039-42C5-84C7-E341F1D3AC83-2167-000001F1B32B4D35_zpsceab0890.jpg

P1070149_zps986d70a9.jpg

1C26569E-9423-49AB-9D6A-6902EF191876_zpsmnqp6f2m.jpg
3AF250E0-E039-42C5-84C7-E341F1D3AC83-2167-000001F1B32B4D35_zpsceab0890.jpg
P1070149_zps986d70a9.jpg
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
jag har haft två 5500-explorers, båda gilt, en precision och en super precision, Lauritz är fejk imho, och jag har aldrig sett nån SCOC?
Agreed!

Iom flertalet av alla som säljs är fake så finns det alltid ägare av dessa som för allt i världen vill rättfärdiga sin klocka. Om inte för feelingen att den är rätt så för att senare kunna sälja den utan att förlora sina pengar. Precision och Super Precision hänger mest troligt ihop med vilket verk som sitter i (1530/1520). Att någon skulle sakna den märkningen och heta SCOC känns föga troligt. Tavlan i sig ser ju inte heller vidare vass ut om vi nu bara går på den info vi kan finna på Lauritz hemsida.
 

mimamimic

Breitling
eh nu..
den verkar 100 procent original men jag vill veta vad tycker ni?
den kostar 1500 kr...
är det bra köp?
ingen service historic..men säljare säger att omegan håller tiden inom min under 24h
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
eh nu..
den verkar 100 procent original men jag vill veta vad tycker ni?
den kostar 1500 kr...
är det bra köp?
ingen service historic..men säljare säger att omegan håller tiden inom min under 24h
Ja, den ser riktig ut.
1 minut fel på 24 timmar är inget vidare, servicebehov?
Jag är ingen expert på fickur, men jag tror inte 1500 kr är något kap. Enklare Omega i stål kan man ofta hitta för femhundringen.
Bär du ofta fickur?

https://www.pantbanken.se/auktioner/avslutade-auktioner/?fran_form=1&fritext=Omega fickur&pris_min=&pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=100
 
Senast ändrad:

mimamimic

Breitling
jag bär inte fickur,men jag saknar en fin fick omega i min kollektion.
jag tycker också att den är lite dyr och ska fundera lite.
man måste vara redo eftersom fick ur tiden kommer
 

klemens

Omega
Såg denna på Blocket blev lite sugen. Känner dock att mina vintage kunskaper är för begränsade för att bedöma om 110.000kr är rimligt för denna klocka. Hur skulle ni bedöma skicket?
Lite bilder



IMG_2428.PNG
IMG_2430.PNG
IMG_2431.PNG
IMG_2432.PNG
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Såg denna på Blocket blev lite sugen. Känner dock att mina vintage kunskaper är för begränsade för att bedöma om 110.000kr är rimligt för denna klocka. Hur skulle ni bedöma skicket?
Lite bilder



IMG_2428.PNG
IMG_2430.PNG
IMG_2431.PNG
IMG_2432.PNG

Mina lekmannakunskaper säger mig att det är säkert 30.000 kr för mycket, åtminstone. Länken är senare. Är det en 16750?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
De vikta länkbitarna på slutet är iaf inte Rolex. Bara insertet är väl typ 30k om det nu är fuchsia i verkligheten
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Se vikta länkbitarna som är längst ut ja? Tänkte först de bara var uppböjda fel men sedan såg jag sprinten.
Länken/länkarna är nog skräp. Skulle behöva bilder på den solida som ev kan vara okej. Den andra ser helfejk ut. Iaf länkbitar och endlinks.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur skulle du bedöma skicka på tavla samt boetten?
Helt okej. Inte grymma men absolut inte dåliga. Något bättre än genomsnittet.

Bilderna är inte jättebra. Kolla att visare och tavla lyser snabbt. Tycker ev att visarna ser ngt ljusare ut så hur de reagerar på ljus tillsammans med tavlan lär berätta om de är original.
 

klemens

Omega
Helt okej. Inte grymma men absolut inte dåliga. Något bättre än genomsnittet.

Bilderna är inte jättebra. Kolla att visare och tavla lyser snabbt. Tycker ev att visarna ser ngt ljusare ut så hur de reagerar på ljus tillsammans med tavlan lär berätta om de är original.
Ska höra med säljaren. Tack för input@Per
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Topp