• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Om man vill köpa en vintage klocka vilken skulle ni rekommendera då? Vilken prisklass borde jag lägga mig i?
Oj oj, det var en öppen fråga. Gillar du dressare, dykare eller kronografer? Personligen gillar jag vintagedykare och kronografer bäst och du kan hitta mycket kul inom 10.000 kr. Skulle en dressare locka så finns det mycket för 2-3.000 kr. Zenith, Omega, Longines, mm

2239.html

Vad hittar man för bra och illa på den här 7928'an? Fixad lume? Nyare vridring?
http://www.watchmywatch.fr/tudor_7928_submariner_vintage_rose_dial/
Älskar originalborstningen alltså.

Hej alla glada! Denna ligger ute på Tradera, en Constellation i helguld. Grejen är att det står Pie pan i rubriken, det är väl ingen Pie pan? Just nu är ledande bud uppe i 16,2', vad kan en sån vara värd? Har ingen vidare koll på vintage men är sugen på att skaffa nåt liknande. Tackar för svar:angel:.
IMG_2629.PNG

Hej alla glada! Denna ligger ute på Tradera, en Constellation i helguld. Grejen är att det står Pie pan i rubriken, det är väl ingen Pie pan? Just nu är ledande bud uppe i 16,2', vad kan en sån vara värd? Har ingen vidare koll på vintage men är sugen på att skaffa nåt liknande. Tackar för svar:angel:.
IMG_2629.PNG
Tavlan uttalar jag mig inte om, men den ser hårt polerad ut i mina ögon..

Jag skulle vilja skaffa en liten diskret vintage dressare och har efter mycket sökande bland Omegas och annat hittat en urtavla tillhörande Universal Geneve som ger mig förhöjd puls.

1universal%20geneve%2018%20k%20automatic.jpg

Just denna bild är på en 18k automatiskt ur, men jag vet att det finns mycket mer prisvärda vintage ur från 60-talet från universal geneve med denna tavla och som är manuella. Det duger gott åt mig då budgeten helst hålles nedanför 5k SEK nivån.

Min fråga är om det endast är Universal Geneve som har denna magnifika tavla eller om den återfinnes i andra märken också?
Klockan jag försöker jaga är alltså en Universal Geneve, manuell uppvridning, ingen sekundvisare men blåa minut/timmesvisare med gyllene tavla samt ovan mönster. Tror 12:an inte ser ut som ovan utan bara är ett dubbelstreck.

Vart tror ni man kan ha störst chans att hitta något liknande ur? Tror de brukar ligga på ca 3-4k om mina efterforskningar stämmer.
Några fällor man bör vara medveten om när det gäller just Universal Geneve?

Tack på förhand för svar!

Jag skulle vilja skaffa en liten diskret vintage dressare och har efter mycket sökande bland Omegas och annat hittat en urtavla tillhörande Universal Geneve som ger mig förhöjd puls.

Just denna bild är på en 18k automatiskt ur, men jag vet att det finns mycket mer prisvärda vintage ur från 60-talet från universal geneve med denna tavla och som är manuella. Det duger gott åt mig då budgeten helst hålles nedanför 5k SEK nivån.

Min fråga är om det endast är Universal Geneve som har denna magnifika tavla eller om den återfinnes i andra märken också?
Klockan jag försöker jaga är alltså en Universal Geneve, manuell uppvridning, ingen sekundvisare men blåa minut/timmesvisare med gyllene tavla samt ovan mönster. Tror 12:an inte ser ut som ovan utan bara är ett dubbelstreck.

Vart tror ni man kan ha störst chans att hitta något liknande ur? Tror de brukar ligga på ca 3-4k om mina efterforskningar stämmer.

Googla linen dial vintage watch el dylikt, finns i mängder av utförande och fabrikat. :)

Up to each one to decide what a chip is or not. When a dial is disclosed as chipped this is what I expect to see.

F6369678-747C-43D5-9B49-279D31AFA7CD.jpeg
268C4BBE-70D8-4B32-B6C3-14721B383B5C.jpeg

These matte dials are extremely fragile and what often happens when taken out is that they stick to the rehaut and once taken out the paint gets chipped off. It could happen to any watch every time the dial and movement is taken put of the case. Especially on red subs and double red seadwellers.

I have personally sold watches with tiny, tiny marks which I didn’t even notice until the buyer pointed it out. I guess we are all more or less picky what is ok and not but I will never call what we see, or don’t see, on Samis watch a chip. Each to their own though.
är röda urtavlor mer känsliga än vita - hur kommer sig det isåfall?

Den här tavlan ser ju anmärkningsvärt perfekt ut. Min första tanke var att den är ommålad, men kanske inte ändå. Kan inte se nåt fel på den. Se jämförelseobjekt under.

På Tradera (https://www.tradera.com/item/190118/291431841/omega-constellation):
256641741_fa376a6d-48ce-417d-8a64-64ceaab1f177.jpg

Jämförelseobjekt som tidigare varit till salu på Omega Forums:
87575-a71398f1c9ca969a55196613e9d9bc6c.jpg

Det tar på krafterna att jaga rätt på en fin Connie ;)
Helt klart re-dial! Kolla var korset korsar texten. Den klarar inte MOY-testet.

Den här tavlan ser ju anmärkningsvärt perfekt ut. Min första tanke var att den är ommålad, men kanske inte ändå. Kan inte se nåt fel på den. Se jämförelseobjekt under.

På Tradera (https://www.tradera.com/item/190118/291431841/omega-constellation):
256641741_fa376a6d-48ce-417d-8a64-64ceaab1f177.jpg

Jämförelseobjekt som tidigare varit till salu på Omega Forums:
87575-a71398f1c9ca969a55196613e9d9bc6c.jpg

Det tar på krafterna att jaga rätt på en fin Connie ;)
MOY-testet skall man nog ta med en nypa salt. Min Pie Pan klarar den inte heller trots korrekt tavla. Se bilder;
https://klocksnack.se/threads/Äntligen-omega-pie-pan.22493/
IMG_6124.JPG
IMG_6128.JPG
IMG_6129.JPG

Med det sagt så ser Omegan ovan i frågan lite väl bra ut. Lite för vit och ren, som om den vore ny faktiskt. Printen ser rätt bra ut måste jag säga av det jag ser men den ser som sagt ut att vara tillverkad typ i år. @Aurum , du är nog vår vassaste på spotta ommålade tavlor, vad är din åsikt?

IMG_2629.PNG
Denna tavlan ser fel ut samt klart ommålad. Klockan verkar rätt polerad också, ser ut att tappat mycket av sina drag. Kronan är fel dessutom.

Tavleltypen heter linne (eller linen på engelska som @grodslukarenx nämnt ovan). Det finns ett flertal tillverkare som haft dessa. Typiskt 1960-tal över de flesta av dessa klockor.
Du kan nog ha svårt att hitta en 18k Universal Geneve för 3-4 kkr. Fina klockor som fortfarande är prisvärda men börjat få den uppskattning de förtjänar. Vet inte om jag missförstått dig gällande klockan ovan, men 12:an är ett "U", Universals logga under en tidsperiod.
Letar du bland andra tillverkare kan du säkert hitta en motsvarande klocka för 3-4 kkr. Här mina klockor med linnetavla;'
Le Phare samt mina två C-case Constellations.
IMG_9911.JPG
IMG_0774.PNG

Tror kanske @curler2 kan ha en Omega i det utförandet till salu?
https://klocksnack.se/threads/den-stora-vad-är-rimligt-pris-för-vintageklockan-tråden.24218/page-32#post-2019043

MOY-testet skall man nog ta med en nypa salt. Min Pie Pan klarar den inte heller trots korrekt tavla. Se bilder;
IMG_6124.JPG
IMG_6128.JPG
IMG_6129.JPG

Med det sagt så ser Omegan ovan i frågan lite väl bra ut. Lite för vit och ren, som om den vore ny faktiskt. Printen ser rätt bra ut måste jag säga av det jag ser men den ser som sagt ut att vara tillverkad typ i år. @Aurum , du är nog vår vassaste på spotta ommålade tavlor, vad är din åsikt?

Denna tavlan ser fel ut samt klart ommålad. Klockan verkar rätt polerad också, ser ut att tappat mycket av sina drag. Kronan är fel dessutom.

Tavleltypen heter linne (eller linen på engelska som @grodslukarenx nämnt ovan). Det finns ett flertal tillverkare som haft dessa. Typiskt 1960-tal över de flesta av dessa klockor.
Du kan nog ha svårt att hitta en 18k Universal Geneve för 3-4 kkr. Fina klockor som fortfarande är prisvärda men börjat få den uppskattning de förtjänar. Vet inte om jag missförstått dig gällande klockan ovan, men 12:an är ett "U", Universals logga under en tidsperiod.
Letar du bland andra tillverkare kan du säkert hitta en motsvarande klocka för 3-4 kkr. Här mina klockor med linnetavla;'
IMG_9911.JPG
IMG_0774.PNG

https://klocksnack.se/threads/den-stora-vad-är-rimligt-pris-för-vintageklockan-tråden.24218/page-32#post-2019043
Din klarar väl MOY...? Fin för övrigt :)
http://download1588.mediafire.com/n98oq2cersgg/yw5mwzezzdq/MOY+and+Omega+Constellations.pdf
Strecken är inte på exakt samma ställe, kan vara precis bredvid eller i kanten av Y tex, men har aldrig sett en med strecket där...
@tdn-dk har dock bättre koll än mig:

Då bekräftar ni mina farhågor. Avstår denna och letar vidare. Stort tack!

IMG_6124.JPG
IMG_6128.JPG
IMG_6129.JPG

IMG_9911.JPG
IMG_0774.PNG

Jag är inte spekulant men undrar om detta stämmer?
http://www.lauritz.com/sv/auktion/r...model-lavet-til-det-britiske-milit/i4797878/#

Lauritz, därav danska:
-"I slutningen af 1950'erne producerede Rolex en udgave af Air-King (ref.nr.: 5500) med en Explorer-skive. Uret havde en 19 mm. lænke i stedet for den normale 20 mm. Oplysninger tyder på at denne specielle model kun er blevet produceret i årene 1965 til 1969 til det britiske militær til brug i fjernøsten."
C3B44D64F56F475B605DA9EFADAEC1F9.jpg

@Per , @Aurum ?

Tillbaka
Topp