• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fast är den korrekt är det ju ett kanonköp tycker jag.
Ja, klart värt att undersöka ytterligare!
Om kronan är original och tavlan inte är ommålad är det bra köp, även om tavlan är tvättad. Jag tvivlar på att man kan tvätta bort text....?
Vidare ser faktiskt texten lite ocentrerad ut men kan helt klart vara fotovinkel..
IMG_6832.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja, klart värt att undersöka ytterligare!
Om kronan är original och tavlan inte är ommålad är det bra köp, även om tavlan är tvättad. Jag tvivlar på att man kan tvätta bort text....?
Vidare ser faktiskt texten lite ocentrerad ut men kan helt klart vara fotovinkel..
IMG_6832.JPG
Det kan vara väldigt lätt, ibland oundvikligt, att tvätta bort taveltext om man tvättar tavlan. Om denna är tvättad vet jag förstås inte. I USA särskilt ville en del få lysmassan bortpillad. Kan vara en sån. Isf bör den vara borta även på visarna. Ingen uppenbar tvätt på bilden tycker jag. Men bilder kan vara svåra att bedöma efter.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det kan vara väldigt lätt, ibland oundvikligt, att tvätta bort taveltext om man tvättar tavlan. Om denna är tvättad vet jag förstås inte. I USA särskilt ville en del få lysmassan bortpillad. Kan vara en sån. Isf bör den vara borta även på visarna. Ingen uppenbar tvätt på bilden tycker jag. Men bilder kan vara svåra att bedöma efter.
Tack för ny kunskap :)
 

Fadershan

Patek
Jag provade för skoj skull att tvätta en gammal Certinatavla. Det gick skitbra och skulle skryta om det här då alla sagt att det är vanskligt... var bara lite kvar av missfärgning och sekunder innan jag skulle avsluta tvätten då all text lätta och försvann! :) Att text försvinner vid tvätt är mer en regel en undantag.. såklart beroende på vilken metod tvätten görs på. Varför finns det annars så många ommålade tavlor ? :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Liten update:
Köparen har nu backat ur pga att det blivit omständigt, vilket suger då jag torskar typ 2-3k i kostnader och valutakursförluster...

Fick dock precis veta att JetPak kan skicka med fullvärdeförsäkring men köpeskilling räcker ej för att styrka värdet, utan kvitto eller värderingsintyg. Hoppas mao nu att köparen ångrar sig igen om jag kan skicka i veckan även om detta tåg nu troligen gått...
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Det kan vara väldigt lätt, ibland oundvikligt, att tvätta bort taveltext om man tvättar tavlan. Om denna är tvättad vet jag förstås inte. I USA särskilt ville en del få lysmassan bortpillad. Kan vara en sån. Isf bör den vara borta även på visarna. Ingen uppenbar tvätt på bilden tycker jag. Men bilder kan vara svåra att bedöma efter.

Då blev det till att jag köpte den endå, blev en liten bytesaffär. Killen har också en Ulysse till salu, jag vet inget om dom, män räknar med det finns ekspertis här. Han vill ha 29000 Thb för den, tycker själv det verkar lite högt, män tycker den ser rätt ärlig ut iaf.

22497647_747122318826546_25481029_n.jpg
22497753_747122392159872_1449396802_n.jpg
22546798_747122402159871_283210499_o.jpg
22551575_747122352159876_1770143121_n.jpg
22551658_747122312159880_1981378204_n.jpg
22551871_747122315493213_193184660_n.jpg
22554335_747122338826544_1853209281_n.jpg
22554401_747122382159873_413687061_n.jpg
22627367_747122372159874_1136354363_n.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Passar på och ser om jag lyckas lära mig nåt om (halv)gamla Rolex DJ etc. av er som är mer bevandrade på det området som jag är tämligen rudis i. Har haft nån tidig 60-talare för flera år sen men det är allt, eventuellt två tror jag.
De brakar väl iväg uppåt 30k nu för t.ex. 1601, 16014 och liknande om de är "bra" eller är det mycket? Hur pass påverkar avsaknad av länk priset? Kan man säga att svart tavla är en generell prishöjare på dem på samma sätt som hos många andra klockor?

Vad tror ni t.ex. om detta ex?:
http://gripenbro.se/artiklar/rolex/rolex-datejust-20.html

Inget som brinner i knutarna men vill kolla in lite bara.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Passar på och ser om jag lyckas lära mig nåt om (halv)gamla Rolex DJ etc. av er som är mer bevandrade på det området som jag är tämligen rudis i. Har haft nån tidig 60-talare för flera år sen men det är allt, eventuellt två tror jag.
De brakar väl iväg uppåt 30k nu för t.ex. 1601, 16014 och liknande om de är "bra" eller är det mycket? Hur pass påverkar avsaknad av länk priset? Kan man säga att svart tavla är en generell prishöjare på dem på samma sätt som hos många andra klockor?

Vad tror ni t.ex. om detta ex?:
http://gripenbro.se/artiklar/rolex/rolex-datejust-20.html

Inget som brinner i knutarna men vill kolla in lite bara.
Länk påverkar ca 3-5.000 skulle jag säga. Oyster dyrare. Tycker gripenbros ex ser fint ut.

Svart, blå, vit, slategrey är exempel på attraktiva tavlor. Silver är vanligast, men också klart snyggt. Tycker att @Karatekid säljer ett riktigt krispigt ex. Finns billiga ex från 20 och uppåt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Länk påverkar ca 3-5.000 skulle jag säga. Oyster dyrare. Tycker gripenbros ex ser fint ut.

Svart, blå, vit, slategrey är exempel på attraktiva tavlor. Silver är vanligast, men också klart snyggt. Tycker att @Karatekid säljer ett riktigt krispigt ex. Finns billiga ex från 20 och uppåt.
Tack för infon.
De äldre länkarna utan stift eller skruvar låter som lite trixiga att justera. Kanske inte är så farligt...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
När jag ändå är här; hur är det med AM-boetter? Hur vanligt är det och stämmer det att de tillverkade i Japan(?) är så pass "bra" att de kan vara vääldigt svåra att identifiera och att det kan krävas att man plockar isär klockan och ser insidan på boetten? Eller är det mest skrämskott från proffshandlare?..
 

Alec Leamas

Breitling
Finns det något sätt för en vanlig konsument att kolla om en klocka har rapporterats stulen? Jag såg en nyhetsflash om något liknande på Hodinkee, men tar det som att det i dagsläget är omöjligt att kolla upp ett visst serienummer?
 

cyprox

Breitling
Tänkte höra vad ni tror om denna klocka? Ser ju bra ut men känns som den kanske är en fake? Påstås vara från 60-talet
s_l500_1.jpg
s_l500_2.jpg
s_l500_3.jpg
s_l1600.jpg
 

Watchdog

Breitling
Tjena KS! Hur mycket bör man betala för en 5513 från 81-82 med box utan cert? Tack på förhand!
 

Bilagor

  • auktionsvara_159734_stor.jpg
    auktionsvara_159734_stor.jpg
    478.7 KB · Visningar: 91
Senast ändrad:

Leopoldi

Breitling
Cool historik! Bukowskis säljer ett liknande ex på morgondagens auktion.
Tack för tipset ska inv och se vad den går för man vill inte bet för mycket och sedan vill man samtidigt inte beta långt under vad den är värd.
Får dyka ner i skrotlådan igen och se vilka klockor man kan få fart på och sälja av så man kan motivera köpet.
 

Watchdog

Breitling
Det blev ett jävligt bra pris på den där. Vann du?
Min magkänsla var att priset var löjligt bra men jag fegade ur. Vågade inte gå in i budgivningen för än jag var hundra på att det verkligen var ett kanon bra pris. Tänkte att jag kanske missat något. Nu gick den lös på 54k men skulle man kunna tänka sig att den snarare är värd typ 70k eller är jag helt ute och cyklar?
 
Topp