• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej ni. Ställt massa ströfrågor innan om olika klockor. Spretigt är minst sagt ordet just nu då jag håller på och bestämmer mig för vad nästa lilla vän i samlingen ska bli. Sugen på äldre sub av något slag. Tudors äldre dito tycker jag är väldigt trevliga. Finns tex en 76100 på uretvintage men där jag skulle behöva hjälp av er för att hitta fallgropar på. Ser att den har blivit polerad såklart men övrigt som ni tycker sticker ut. Vill betona att jag verkligen är på nybörjar nivå så all hjälp mottages tacksamt i lärande syfte.
Armband och spänne är som synes inte orginal. De vill ha ca 37 för den.

IMG_0705.JPG
IMG_0706.JPG
IMG_0707.JPG
IMG_0708.JPG
IMG_0709.JPG
IMG_0710.JPG
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej ni. Ställt massa ströfrågor innan om olika klockor. Spretigt är minst sagt ordet just nu då jag håller på och bestämmer mig för vad nästa lilla vän i samlingen ska bli. Sugen på äldre sub av något slag. Tudors äldre dito tycker jag är väldigt trevliga. Finns tex en 76100 på uretvintage men där jag skulle behöva hjälp av er för att hitta fallgropar på. Ser att den har blivit polerad såklart men övrigt som ni tycker sticker ut. Vill betona att jag verkligen är på nybörjar nivå så all hjälp mottages tacksamt i lärande syfte.
Armband och spänne är som synes inte orginal. De vill ha ca 37 för den.

IMG_0705.JPG
IMG_0706.JPG
IMG_0707.JPG
IMG_0708.JPG
IMG_0709.JPG
IMG_0710.JPG

Har kollat på den själv.
Priset är lite högt då den kommer utsn länk och insertet är högst troligen ett serviceinsert (men kan ha fel där).
Annars tycker jag den ser bra ut :)
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Vad får man ge för ett ok insert?

Som sagt osäker på insertet, men tycker printen är lite smal på siffrorna. Ett fat font insert kostar från 5k och uppåt skulle jag tippa. En tidsenlig länk får man nog lägga runt 10k, kanske lite mindre. Så det sammantaget så blir det en del om man vill ha allt tidsenligt etc. Lite svårt med ålder på tudor men enl serienr så borde denna sub vara sen 70 eller tidigt 80-tal.
 

Salesmayne

Panerai
Åsikter kring denna sicura? Pris ca 2,5k...ok lr vad säger ni? Kastar även med en helvetiskt för 1,2k!

Tacksam för svar
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    350 KB · Visningar: 75
  • image.jpeg
    image.jpeg
    270.8 KB · Visningar: 72
  • image.jpeg
    image.jpeg
    140.9 KB · Visningar: 72
  • image.jpeg
    image.jpeg
    124.6 KB · Visningar: 70

Joakim C

Cartier
Hej, tänkte fråga om lite råd från er experter om den här
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-600-från-67-på-bor-länk.82265/
Lite sugen på den, men vill göra mig varse att allt är reko.
Tror ni tavlan blivit ommålad eller är det orginal?
- Det är några underliga "prickar" i tavlan som i övrigt är fin. Ska du köpa så begär returrätt på det uret. Om inte det erbjuds leta vidare. Det är snudd på omöjligt att säga om vissa tavlor blivit ommålade med utgångspunkt från ofta dåligt upplösta bilder. Därav returrätt.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
- Det är några underliga "prickar" i tavlan som i övrigt är fin. Ska du köpa så begär returrätt på det uret. Om inte det erbjuds leta vidare. Det är snudd på omöjligt att säga om vissa tavlor blivit ommålade med utgångspunkt från ofta dåligt upplösta bilder. Därav returrätt.
Tack för ditt svar!
 

eastwood

Rolex
2-Faktor
Någon som kan uttala sig om skicket på den här 18238? Tänker främst på polering, mitt öga är för otränat för att avgöra.
9DF7E0B9-5FAD-4B0B-B1F2-BF2E95664F32.png
41CD8CFD-7CB4-4DB5-A263-5C9D59C228B2.png
320D64CA-E5C6-4849-AC9A-D126A1AF72DB.png

5B3369FE-CF37-4043-B254-598F551D2686.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon som kan uttala sig om skicket på den här 18238? Tänker främst på polering, mitt öga är för otränat för att avgöra.
9DF7E0B9-5FAD-4B0B-B1F2-BF2E95664F32.png
41CD8CFD-7CB4-4DB5-A263-5C9D59C228B2.png
320D64CA-E5C6-4849-AC9A-D126A1AF72DB.png

5B3369FE-CF37-4043-B254-598F551D2686.jpeg
Ser bra ut, skulle dock vilja se boetten rakt från sidan så man ser höjden på bandhornen. De skapades inte perfekta vad jag vet men ogillar skarpt när man ser nedslipningen av ovankanten.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Vad menar du? Spelar väl ingen roll om den är nypolerad så länge resultatet är bra?
Det är väl individuellt. Personligen föredrar jag alltid orört, så länge inget är förstört eller i akut behov av en uppfräschning.

Däremot har det väl en enorm påverkan på pris huruvida den är i det skicket som orörd eller som nypolerad?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är väl individuellt. Personligen föredrar jag alltid orört, så länge inget är förstört eller i akut behov av en uppfräschning.

Däremot har det väl en enorm påverkan på pris huruvida den är i det skicket som orörd eller som nypolerad?
Orepad och opolerad dd? Kan du inte se om den är polerad eller ej känns hela lite löjligt. Att opolerathysterin existerar beror på att allt för många fulpolerar. Tycker man skall se till objektet i sig och inte dra in personliga värderingar och modeord.

Enorm prisskillnad om man inte kan avgöra om en dussinrolle den är polerad eller ej? Skulle inte tro det nej.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Orepad och opolerad dd? Kan du inte se om den är polerad eller ej känns hela lite löjligt. Att opolerathysterin existerar beror på att allt för många fulpolerar. Tycker man skall se till objektet i sig och inte dra in personliga värderingar och modeord.

Enorm prisskillnad om man inte kan avgöra om en dussinrolle den är polerad eller ej? Skulle inte tro det nej.
Köper det du säger :)
 

eastwood

Rolex
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Uppföljning. Fått lite fler bilder. Vad tror du?
E5529A82-0936-470B-9652-F95BFBD95F31.jpeg
14BF5A70-E105-4EBE-9063-73137B6F9018.jpeg
34E9C555-D50C-420E-BC12-3D140A36285E.jpeg
Är riktigt fin, har själv inte haft referensen utan bara den äldre 18038an och den kan vara lite fetare i boetten. Enda jag kan anmärka på, som iofs inte riktigt syns på alla bilder är det jag nämnde tidigare, ovansidan av bandhornen. Du ser det jag menar på bilden där den ligger i timegraphern, ser det ut som nedre högra bandhornet är lite nedslipat. Du ser dock även detta på ur som påstås och kan vara opolerade. Jag hade tagit för givet att den varit lätt polerad, men det ser bra ut enligt mig. Har du sett en bild när länken hänger fritt? Ser tight ut men kan vara trevligt att veta hur tight om man lägger dessa pengar.
 

eastwood

Rolex
2-Faktor
Är riktigt fin, har själv inte haft referensen utan bara den äldre 18038an och den kan vara lite fetare i boetten. Enda jag kan anmärka på, som iofs inte riktigt syns på alla bilder är det jag nämnde tidigare, ovansidan av bandhornen. Du ser det jag menar på bilden där den ligger i timegraphern, ser det ut som nedre högra bandhornet är lite nedslipat. Du ser dock även detta på ur som påstås och kan vara opolerade. Jag hade tagit för givet att den varit lätt polerad, men det ser bra ut enligt mig. Har du sett en bild när länken hänger fritt? Ser tight ut men kan vara trevligt att veta hur tight om man lägger dessa pengar.
Ber om en sådan bild också, men tycker den ser rätt tight ut från bilderna även om det är svårare att avgöra. Tack igen för hjälpen, det är guld värt!
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp