• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

marlun

Rolex
Köpte denna för några veckor sedan. Insertet är helt klart nyare än klockan, men ser den schysst ut i övrigt? Gillar tavlan och visarna. Tavlan är mk1 va?
20171025_105856.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har jag helt fått nippran nu när jag har köpt en Tissot T12 för 1.200€? Iofs ink försäkrad frakt och 1års garanti från handlare med bra renommé. Tycker att det är så jäkla svårt att bedöma via bilder, men har 2 veckors returrätt.

Jag gillar ju verkligen T-12 i allmänhet och den här tavlan i synnerhet. Jag har sett ett par försäljningar för ca 8-900€ när tavlorna har varit i bra skick, men även en del när det har varit riktigt ras. Egentligen vet jag väl svaret, att de åtminstone inte kommer bli billigare så det kanske är bra att passa på nu innan någon får för sig att de är undervärderade.

Det är Tissot cal 873, ett Lemania-verk som om jag har förstått det korrekt är samma som Omegas 861 som sitter i Speedmastern.

Skärmavbild 2017-10-26 kl. 22.57.07.png
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Är den någon här på vintage som har haft en Longines Weems i sina ägo. Inte den tidiga, utan varianten från 40-talet. Den väcker habegär!
Bilden under är stulen från nätet. Har någon koll på den nuvarande prisbilden. Det är inte lätt att hitta ett bra exemplar.

lot0211-300x280.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är den någon här på vintage som har haft en Longines Weems i sina ägo. Inte den tidiga, utan varianten från 40-talet. Den väcker habegär!
Bilden under är stulen från nätet. Har någon koll på den nuvarande prisbilden. Det är inte lätt att hitta ett bra exemplar.

lot0211-300x280.jpg
Är det denna modell du är ute efter? Finns ju ett par varianter med olika storlek och tillverkare. Issued eller inte?
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej ni. Är ute efter en trevlig tank i samma storlek som en JLC classique för en rimlig peng. Någon som kan bistå med lite tips?
 

poormans

Rolex
Min magkänsla var att priset var löjligt bra men jag fegade ur. Vågade inte gå in i budgivningen för än jag var hundra på att det verkligen var ett kanon bra pris. Tänkte att jag kanske missat något. Nu gick den lös på 54k men skulle man kunna tänka sig att den snarare är värd typ 70k eller är jag helt ute och cyklar?

runt 75- 80k skulle jag säga
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Har ett minst sagt spretigt klockintresse just nu märker jag, men en av mina faschinationer är 70-talskronografer. Denna dök upp på Tradera i veckan och behöver service såklart och kanske reparationer. Det jag gillar är boetten som verkar helt opolerad men däremot funderar jag på om tavlan är ok eller om något hänt där? Lumen på index har inte åldrats som man brukar se på Speedmasters tycker jag utan snarare svartnat. Använde man en annan lume än tidigare så den beter sig annorlunda eller är det så att detta är ett tecken på att t.ex. vatten kommit in? Visarna ser ju ut som förväntat så frågan är vad som hänt där?

https://www.tradera.com/item/190118/293875088/omega-speedmaster-mark-ii
 

Psykel

Patek
Har ett minst sagt spretigt klockintresse just nu märker jag, men en av mina faschinationer är 70-talskronografer. Denna dök upp på Tradera i veckan och behöver service såklart och kanske reparationer. Det jag gillar är boetten som verkar helt opolerad men däremot funderar jag på om tavlan är ok eller om något hänt där? Lumen på index har inte åldrats som man brukar se på Speedmasters tycker jag utan snarare svartnat. Använde man en annan lume än tidigare så den beter sig annorlunda eller är det så att detta är ett tecken på att t.ex. vatten kommit in? Visarna ser ju ut som förväntat så frågan är vad som hänt där?

https://www.tradera.com/item/190118/293875088/omega-speedmaster-mark-ii
Nu är jag absolut ingen expert, men hade det kommit in vatten hade väl tavlan påverkats mer än bara lumen?
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Nu är jag absolut ingen expert, men hade det kommit in vatten hade väl tavlan påverkats mer än bara lumen?
Har också funderat på det och håller med om att det borde vara så. Men något har ju uppenbart hänt med lumen på tavlan men inte på visarna vilket i sig är märkligt. Bildgooglar man lite så ser det ut som om de flesta andra klockor har normalt åldrad lume som matchar mellan visare och index.
 

Psykel

Patek
Har också funderat på det och håller med om att det borde vara så. Men något har ju uppenbart hänt med lumen på tavlan men inte på visarna vilket i sig är märkligt. Bildgooglar man lite så ser det ut som om de flesta andra klockor har normalt åldrad lume som matchar mellan visare och index.
Utbytta visare är väl det mest uppenbara jag kan komma på isåfall.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Utbytta visare är väl det mest uppenbara jag kan komma på isåfall.
Det vore ju en lösning fast visarna ser rätt ut för sin ålder, dvs. de har den patina jag skulle förvänta mig av en Speedy från 70-talet. Det är index som är knas på något sätt och jag undrar om det är någon som sett något liknande och kan uttala sig om detta är något som händer ibland eller tecken på något som är rejält knas.
 

Psykel

Patek
Det vore ju en lösning fast visarna ser rätt ut för sin ålder, dvs. de har den patina jag skulle förvänta mig av en Speedy från 70-talet. Det är index som är knas på något sätt och jag undrar om det är någon som sett något liknande och kan uttala sig om detta är något som händer ibland eller tecken på något som är rejält knas.
Visarna kan ju vara 10 år yngre än tavlan och fortfarande vara patienerade. Sen kan det ju kanske vara nån annan blandning av lysmassa eller nåt. Omöjligt att säga säkert vad det beror på. Hade det varit fuktskadad tavla borde visarna också påverkats. Det kan ju vara så att klockan blev fuktskadad och att visarna byttes, men att tavlan gick att rädda.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Visarna kan ju vara 10 år yngre än tavlan och fortfarande vara patienerade. Sen kan det ju kanske vara nån annan blandning av lysmassa eller nåt. Omöjligt att säga säkert vad det beror på. Hade det varit fuktskadad tavla borde visarna också påverkats. Det kan ju vara så att klockan blev fuktskadad och att visarna byttes, men att tavlan gick att rädda.
Så kan det mycket väl vara. Snyggt har det inte blivit i alla fall. Tack för svar! Även om vi nog aldrig får hela storyn så lär man sig alltid någonting på forumet! :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Köpte denna för några veckor sedan. Insertet är helt klart nyare än klockan, men ser den schysst ut i övrigt? Gillar tavlan och visarna. Tavlan är mk1 va?
20171025_105856.png
Tavlan är absolut en mk1. Riktigt trevlig tavla och visare, vad är det för årtal? Gällande insert borde det rimligen vara ett serviceinsert, som i sig kan vara tidensligt.
 
Topp