• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

elitelit

Omega
Hej, satt och kikade på sista minuten auktioner och såg denna Rado. Fick den billigt och undrar om det är en äkta eller fake. Finns det någon bra sida att söka på Rado modeller? Denna har ett riktigt Rado verk men kan inte hitta själva modellen i detta utförande någonstans på nätet. Stort tack för eventuell hjälp. /Henrik
 

Bilagor

  • EA76E7FD-2E60-400A-A801-5613F6C3F488.jpeg
    EA76E7FD-2E60-400A-A801-5613F6C3F488.jpeg
    144.7 KB · Visningar: 4
  • 0864AF90-ED39-44CF-B14C-D8D436588FE9.png
    0864AF90-ED39-44CF-B14C-D8D436588FE9.png
    220.7 KB · Visningar: 7

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Hej, satt och kikade på sista minuten auktioner och såg denna Rado. Fick den billigt och undrar om det är en äkta eller fake. Finns det någon bra sida att söka på Rado modeller? Denna har ett riktigt Rado verk men kan inte hitta själva modellen i detta utförande någonstans på nätet. Stort tack för eventuell hjälp. /Henrik

Kan vara en tavla som måkats om i Indien?
 

elitelit

Omega
Har en fråga till: Har köpt en Rolex Datejust billigt men nån har fått för sig att måla lumen vit. Nån som har ett bra tips på hur man kan rätta till detta då det ser ut som vit modellfärg. Eller tips på bra sida som säljer tavlor till Rolex 1603? Har hört att tavlor till 1601 även ska funka, stämmer det? Tack till alla visa svar... /H
 

Bilagor

  • 125F1D0A-B887-42C3-852E-87176E73D6A9.jpeg
    125F1D0A-B887-42C3-852E-87176E73D6A9.jpeg
    80.8 KB · Visningar: 7

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har en fråga till: Har köpt en Rolex Datejust billigt men nån har fått för sig att måla lumen vit. Nån som har ett bra tips på hur man kan rätta till detta då det ser ut som vit modellfärg. Eller tips på bra sida som säljer tavlor till Rolex 1603? Har hört att tavlor till 1601 även ska funka, stämmer det? Tack till alla visa svar... /H

Ja, 160x tavlor funkar. Kolla med t ex drwatch om han har några tavlor. Kaplans brukar också ha tavlor till salu. Annars är det väl ebay som gäller.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Har en fråga till: Har köpt en Rolex Datejust billigt men nån har fått för sig att måla lumen vit. Nån som har ett bra tips på hur man kan rätta till detta då det ser ut som vit modellfärg. Eller tips på bra sida som säljer tavlor till Rolex 1603? Har hört att tavlor till 1601 även ska funka, stämmer det? Tack till alla visa svar... /H
För din vetskap så är den klockan inte korrekt i att boetten har referens 1603 som inte kom med guldbezel. Det funkar passmässigt ihop men är ej korrekt för referensen. Så det är anledningen till att du fick den ”billigt” men något du bör ha i åtanke om du ska sälja den vidare.
 

anders.p

Breitling
Nej, tyvärr inte :)
Är svårt att hitta en i perfekt skick men om några veckor kommer det lite kvalitetsauktioner så håll utkik där. Skulle jag stöta på någon som ser bra ut lägger jag ett PM.
Haha, okej, då vet jag. Tack för svar iaf. Var läggs dessa auktioner ut/hur hittar jag dem? Ett PM med tips på fina objekt skulle uppskattas något enormt. :)
 

elitelit

Omega
För din vetskap så är den klockan inte korrekt i att boetten har referens 1603 som inte kom med guldbezel. Det funkar passmässigt ihop men är ej korrekt för referensen. Så det är anledningen till att du fick den ”billigt” men något du bör ha i åtanke om du ska sälja den vidare.


Tack, hur ser jag vilken tavla och bezel som hör till klockan?

Ser jag bara år eller finns det nån bra data bank för Rolex likt omegas vintage del på deras hemsida?

Stort tack för all hjälp. Vad ligger värdet på klockan tror du mellan tummen och pekfingret?
 

Bilagor

  • D9EF065A-5FB8-4D41-B433-02E444D76E8B.jpeg
    D9EF065A-5FB8-4D41-B433-02E444D76E8B.jpeg
    143.8 KB · Visningar: 2
  • 888806C4-4CD8-4102-9D1F-E7A57A39B8A9.jpeg
    888806C4-4CD8-4102-9D1F-E7A57A39B8A9.jpeg
    168.2 KB · Visningar: 2

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Tack, hur ser jag vilken tavla och bezel som hör till klockan?

Ser jag bara år eller finns det nån bra data bank för Rolex likt omegas vintage del på deras hemsida?

Stort tack för all hjälp. Vad ligger värdet på klockan tror du mellan tummen och pekfingret?

Du har tre referenser vad gäller stål datejusts med fyrsiffrig referens (1600,1601 och 1603).
1603 kom enbart med stålbezel medans 1601 kom även som guld/stål och enbart guld.

Så din ”bör” ha enbart ståldelar. Om du kollar på köp och sälj här på KS så finns det ett par till salu. En korrekt ”ok” 1603 är väl värd 20k +- några tusen beroende på skick och tavla utan länk.
Vet inte vad bezel går på till 1603, men enkelt räknat :
Bezel:1000
Krona:500
Visare:1500
Enklare tavla:3000
+ någon som gör jobbet

Sen kan du ju alltid sälja delarna som bli över där ring/krona kanske är det med mest värde.
Så om du vill ha den i stål skulle det nog varit lättare/billigare att köpa den korrekt från början. För någon med delarna som behövs är väl priset dj betalade ok, men om man inte har dem blir det så klart dyrare. 1603 är den minst populära fyrsiffriga darejusten.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kändes som minst 40 procent för dyr..
Men Superfin

Väldigt ovanlig, men säkert alldeles för dyr som du säger. De brukar ta i från tårna så det finns säkert prutmån. Å andra sidan så gör den lilla produktionen i kombination med den fantastiska tavlan att de tar en chansning. Det är ju inte superstor chans att man kommer hitta ett lika bra exemplar igen.

"The Scafograf 100 was produced around late 1958 and only 200 were made.”

https://monochrome-watches.com/eberhard-scafograf-300-dive-watch-baselworld-2016/

Eberhard-Scafograf-historic-watches-1.jpg
 
  • Like
Reactions: Ako

MrBeam

Cartier
Fanns det Tissot Antimagnetique med sådana visare?
 

Bilagor

  • Screenshot_20180311-084237.png
    Screenshot_20180311-084237.png
    189.2 KB · Visningar: 3

Salesmayne

Panerai
IMG_1953.JPG
IMG_1954.JPG
IMG_1955.JPG
IMG_1956.JPG
Jag drack inget denna helgen så jag körde ut imorse med lite pengar i bakfickan och en viss äventyrslust och gjorde några bra köp som inte är klockrelaterade...men låt mig komma till saken.

Jag hittade en Glashutte, Spezimatic, 26 rubis för 1000kr och gjorde mitt bästa för faktakoll på nätet men kunde inte invänta er expertis då säljaren skulle hemåt. Det framstår som ett ok köp men kronan verkar inte vara original och skicket är inte perfekt men ok, den håller även tiden än så länge. Verket skall vara original men detta är inte bekräftat än. Vad tycker ni?

Jag märkte något underligt oxå, när man rör på handen o håller den nära örat så låter det lite som något är löst eller som ett litet hjullager typ. Ett mekaniskt ljud så att säga. Har ni någon idé om vad detta kan vara?
 

pix87

Omega
Ingen aning. Verkar som att både två och fyrliners 14060m kunde komma med hangtag om man kollar google. Om den tidigare 14060 skiljer sig vet jag inte. Klockan är alldeles för modern för mig för att kunna men ska man använda vintage-tänk så tror jag det mesta är möjligt lite beroende på tidpunkt, AD mm. Med lite tur så har någon annan bättre koll.

Jag skulle inte bry mig om den saknades och jag skulle inte se varningsflagg om den fanns där.
En fråga: vad är hangtag?
 

pix87

Omega
Det syftar oftast på den lilla brickan som följde med klockan där antingen pris eller serienummer stod. Ibland kan det också syfta på chronometer-ploppen. Lite beroende på var och när den sålts och vilken klocka det är.

JYdH1xY.jpg
s-l1000.jpg
ghff.jpg
Okej och det får man inte med vissa klockor då om jag har förstått det rätt (vid nyköp)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Okej och det får man inte med vissa klockor då om jag har förstått det rätt (vid nyköp)
Så kan det säkert vara. Jag tror inte att alla var supernoggranna på 50-, 60- och 70-talet med vad som skulle följa med och inte. Sedan så är det normala att sånt här krafs kommit bort genom åren.
 
Topp