• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

aximand

Panerai
2-Faktor
Kan man kanske fråga här inne efter hjälp med modell / tillverkare?

Jag har sedan ett tag varit på jakt efter en dressare, helst i silver / stål och skulle också vilja ha subsekund men inte datum. De alternativ jag hittat hittills är en och annan Seamaster från mitten på 60-talet men om någon här har pejl på något som följer samma stil så tar jag tacksamt emot tips!
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Kan man kanske fråga här inne efter hjälp med modell / tillverkare?

Jag har sedan ett tag varit på jakt efter en dressare, helst i silver / stål och skulle också vilja ha subsekund men inte datum. De alternativ jag hittat hittills är en och annan Seamaster från mitten på 60-talet men om någon här har pejl på något som följer samma stil så tar jag tacksamt emot tips!
Det finns mycket att välja på när det kommer till dressare i stål med subsekund. 50/60-tal Omega, Zenith, Tissot, Movado, Longines t.ex.
 
Guld som rostar?
hej, har svårt att förstå det här som man ser ibland på guldklockor, den här från bukowskis. Om det är nu är guld, varför är ringen runt glaset svart? Guld rostar ju inte, eller är ringen bara double för att guld blir för mjukt?
11403436_fullsize.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Guld som rostar?
hej, har svårt att förstå det här som man ser ibland på guldklockor, den här från bukowskis. Om det är nu är guld, varför är ringen runt glaset svart? Guld rostar ju inte, eller är ringen bara double för att guld blir för mjukt?
11403436_fullsize.jpg
Guld är sällan helt rent, 24 karat, och därför oxiderar de andra tillsatsämnena. Oftast ett bra tecken då de legat orörda länge.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Snabb fråga om jag dechiffrerat detta rätt.
Ett Jubilee hemmahörande på en 16573 1982.
Enligt följande: 62523H, 18, H3
62523H stämmer mot referensen
18= TT?
H3= buckle code för Mars 1983?
Endlinks 450 är korrekt till detta?

Så detta borde då vara korrekt för reffen och året.

Eller har jag fått något om bakfoten?

Mvh
TT
 

jhes

Omega
Lite sugen på en Zenith-dressare. Gillar dessa 2.
Första påstås vara från 1960,helt oanvänd med taggen fortfarande på. Dock utan låda och papper, vilket under omständigheterna känns lite konstigt. Pris 7k. Vad tycker ni?

Den andra är billigare, men kan loggan se ut så här original, eller är det en dåligt ommålad tavla?
Screenshot_20181115_183043.jpg
Screenshot_20181115-182744.jpg

Okunnig på både märket och Vintage.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Lite sugen på en Zenith-dressare. Gillar dessa 2.
Första påstås vara från 1960,helt oanvänd med taggen fortfarande på. Dock utan låda och papper, vilket under omständigheterna känns lite konstigt. Pris 7k. Vad tycker ni?

Den andra är billigare, men kan loggan se ut så här original, eller är det en dåligt ommålad tavla?
Screenshot_20181115_183043.jpg
Screenshot_20181115-182744.jpg

Okunnig på både märket och Vintage.
Du har även denna som är mycket billigare som slutar alldeles strax :) https://auctionet.com/sv/933350-armbandsur-stal-zenith-1900-talets-mitt
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lite sugen på en Zenith-dressare. Gillar dessa 2.
Första påstås vara från 1960,helt oanvänd med taggen fortfarande på. Dock utan låda och papper, vilket under omständigheterna känns lite konstigt. Pris 7k. Vad tycker ni?

Den andra är billigare, men kan loggan se ut så här original, eller är det en dåligt ommålad tavla?
Screenshot_20181115_183043.jpg
Screenshot_20181115-182744.jpg

Okunnig på både märket och Vintage.
Ja, den andra klockan har klart ommålad tavla. (Typsnittet, sned placering, ingen logga/stjärna, ingen ”Swiss Made”.

Den första var fin och ser ut att vara typ sextiotal. Klockan är guldpläterad eller guld på stål? Guld på stål (eller helst helguld givetvis) så är det ett ok pris tycker jag för ett så fint ex (snygg boett dessutom). Du bör nog räkna med en service i och med att den är oservad och oljorna är 50-60 år gamla.
 

ConElPueblo

Panerai
Lite sugen på en Zenith-dressare. Gillar dessa 2.
Första påstås vara från 1960,helt oanvänd med taggen fortfarande på. Dock utan låda och papper, vilket under omständigheterna känns lite konstigt. Pris 7k. Vad tycker ni?

Jeg ville personligt ikke købe et ur, der tabte 50% af sin "værdi", i det øjeblik man tog det på håndleddet.
 

Jazzjeppe

Breitling
Hej alla!
Efter mycket tittande och botaniserande här på forumet är det äntligen dags för mitt första inlägg :)

Jag söker kunskap och råd gällande denna Omega Seamaster ref 14700! Det är två grejer som skaver lite enligt mig:

1: Serienummer 15'mil på urverket indikerar att det är c:a från 1956. På nätet finner jag (hittills) inte en enda 14700 som är så gammal ( de flesta är från 60/61).

2: om den då är från '56 borde den väl icke ha sjöhästen på baklocket, som introducerades 1958?
IMG_0082.jpg
IMG_6345.jpeg
IMG_6171.jpeg

Är dessa iakttagelser av värde eller har jag bara fått något om bakfoten?

Vore tacksam för lite input!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej alla!
Efter mycket tittande och botaniserande här på forumet är det äntligen dags för mitt första inlägg :)

Jag söker kunskap och råd gällande denna Omega Seamaster ref 14700! Det är två grejer som skaver lite enligt mig:

1: Serienummer 15'mil på urverket indikerar att det är c:a från 1956. På nätet finner jag (hittills) inte en enda 14700 som är så gammal ( de flesta är från 60/61).

2: om den då är från '56 borde den väl icke ha sjöhästen på baklocket, som introducerades 1958?
IMG_0082.jpg
IMG_6345.jpeg
IMG_6171.jpeg

Är dessa iakttagelser av värde eller har jag bara fått något om bakfoten?

Vore tacksam för lite input!
Välkommen in i värmen :)

Någonting stämmer inte med klockan du tittar på. 1.5 milj stämmer med tillverkningsår 1956;
https://est1897.co.uk/omega-serial-numbers-how-old-is-your-omega-watch

I Omega 14700 skall det sitta en cal 552 och dessa kom fram först 1958 enlig uppgift;
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Omega_552

Och enligt Omega själva introducerades modellen 14700 först 1960 (tidiga med alfa-visare tydligen);
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-omega-ko-14700

Kan det vara att klockan har fått urverket utbytt till en annan kaliber?
Köp INTE klockan om du känner dig tveksam är väl mitt bästa råd. Tavlan var ju inte hundra heller.
 

ConElPueblo

Panerai
Hej alla!
Efter mycket tittande och botaniserande här på forumet är det äntligen dags för mitt första inlägg :)

Jag söker kunskap och råd gällande denna Omega Seamaster ref 14700! Det är två grejer som skaver lite enligt mig:

1: Serienummer 15'mil på urverket indikerar att det är c:a från 1956. På nätet finner jag (hittills) inte en enda 14700 som är så gammal ( de flesta är från 60/61).

2: om den då är från '56 borde den väl icke ha sjöhästen på baklocket, som introducerades 1958?
IMG_0082.jpg
IMG_6345.jpeg
IMG_6171.jpeg

Är dessa iakttagelser av värde eller har jag bara fått något om bakfoten?

Vore tacksam för lite input!

Jeg tror at du læser nummeret forkert - det er nok snarere 18.XXX.XXX... Urverket kan ikke være fra 1956 :)
 
Sprang på den här i veckan och blev nyfiken. Förutom den annorlunda tavlan känns klockan väldigt mycket Cartier. Blå sten på kronan och formen på klockan. Det va väl så att Jaeger gjorde verk till Cartier men gjorde Cartier boetter till Jaeger? Eller vad är det här för något egentligen? Eller va formen och den blå stenen vanlig förr? Rimligt pris tycker ni experter?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sprang på den här i veckan och blev nyfiken. Förutom den annorlunda tavlan känns klockan väldigt mycket Cartier. Blå sten på kronan och formen på klockan. Det va väl så att Jaeger gjorde verk till Cartier men gjorde Cartier boetter till Jaeger? Eller vad är det här för något egentligen? Eller va formen och den blå stenen vanlig förr? Rimligt pris tycker ni experter?
Ingen koppling till Cartier mer än att de lånat stilen. Cartier började med egen tillverkning av boetter väldigt sent, var inte så många år sedan.
 

jimmyx

Breitling
2-Faktor
Godmorgon gott folk! Ny på KS och är sugen på att köpa en första fin klocka. Hittat en Omega Seamaster som säljs här på forumet men skulle behöva lite råd eftersom jag är väldigt ny i denna fantastiska värld.

Har försökt göra research och kommit fram till att det finns liknande som sträcker sig mellan billigare och dyrare. Med betoning på liknande för jag har svårt att bedöma pris mot klockans kvalitet. Har sökt på 7-siffriga numret i urverket som pekar på att det är från 1958. Däremot visar ref numret på insidan av baksida lock att det är från 1959, iaf enligt omegas databas.
Alltså, verkar klockan ok med avseende på originaldelar/skick och skulle ni betalat detta pris för den?

Länk: https://klocksnack.se/threads/nyservad-”linen-dial”-vintage-omega-seamaster.102804/

Stort tack!

Jimmy
 
Topp