Laddar...

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Diskussion i 'Vintage' startad av Per, 21 maj 2017.

1. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Hej. Jag har kikat runt lite på eBay, hittade en riktigt fin omega.
    Jag har dock ingen aning om originalitet osv, tycker ni denna ser kosher ut?
    Mvh
    FAFFE423-2FAB-411B-9B86-D11B84787A8B.

2. Highvalley

Highvalley Tantal

Från:
    Stockholm
    Den är ommålad iallafall. Spontant känns det också som att visarna inte riktigt hör ihop med varanda, eller hör hemma på det där uret. Men jag överlåter åt någon som är bättre på Omega att döma ut dem definitivt. Framgår det vilken ref det ska föreställa?

ANALOGUE och Rozzy gillar detta.
  3. URsinne

URsinne Silver

Vad som är "kosher" har jag inte koll på men den klockan är inte i originalutförande.

Visarna, tavlan.. verket går inte att se vad som sitter i den. Ett hopplock mer eller mindre.

4. Åskviggen

Åskviggen Tantal

5. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Var lite hastig kanske. Jo precis det jag syftade på var om den var i originalskick.
    Granskade bilden mer noggrant och såg att indexen även var off.
    Nästa gång ska jag kolla först och fråga sen:oops:, sorry. Men köpsuget lyckas gripa tag i en under en kvällsscroll på eBay:D

6. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Säljaren skriver. 7C29BDB4-0D49-44D7-BC28-21373E72D7FC.

7. URsinne

URsinne Silver

Det man ser är omaka delar från olika håll och tider som inte hör ihop. Visarna vet jag inte var de kommer från för nåt. Omegamärket får jag inte till att stämma. Tavlan har nog gjorts om en hel del. Skulle inte lita på att det är det verket som sägs om det inte visas på bild.

Senast ändrad: 7 december 2018
    Åskviggen gillar detta.
  8. nöt

nöt Guld

Nån som är bra på att se redials? Jag är sämst.
    IMG_20181207_191812_977. IMG_20181207_191809_914. IMG_20181207_191806_995.

mglaum gillar detta.
  9. Aquaracer2

Aquaracer2 Ingamay

Från:
    Skärgården
    Ställer mig skeptisk.

10. jerka2.0

jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

Från:
    Stockholm
    Dom övre två ser ju i alla fall duktigt skeva ut.
    Går visserligen bara på känslan vid syn av dessa bilder.

11. nöt

nöt Guld

I
    Vad tänker ni på?

12. Jeppepeppe

Jeppepeppe Titan

Sånt här är ju alltid spännande och man lär sig alltid något nytt. Något som jag också brukar tänka på hur rakt va egentligen allt på den tiden? Och det är väl inte så konstigt att något index ramlat av och sen har någon limmat på den lite snett igen.... MEN på första: är inte Xet snedt i förhållanden till första Iet i kl 12.
    Och på nummer 2 är väl sekundvisaren konstigt lång i förhållande till sekundtalan. Men jag är novis så jag tar inte gift på något!!!

nöt gillar detta.
  13. URsinne

URsinne Silver

Tycker att den tidens Rolex sitter saker ofta snett på utan att det uppenbart är ommålat. Vissa modeller mer regel än undantag. De med pilindex runt om verkar alltid sneda nånstans. De var nog inte mer noga än så. Fast på tvåan här sitter chronometertexten väl ur fas. Plus att sekundvisaren som nån sa är onödigt lång. Tror inte det varit så från början.

nöt och Anders Forsberg gillar detta.
  14. jerka2.0

jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

Från:
    Stockholm
    På den överstsa tycker jag trycket ser helt snett ut. Om på den andre så cronometer-texten som skrivits redan ovan.
    Men som sagt, har inte studerat detta.

nöt gillar detta.
  15. nöt

nöt Guld

Ja ni. När ni säger det så. X i tolv ser ut att vara dit limmat snett. Sen tycker jag det ser ut som något fattas i fyran. Sekundvisaren är ju förlång.
    Väntar på svar från säljaren. Han är ju trots allt ganska känd i rolexsamlarvärlden.

16. Aurum

Aurum Harsh but fair

Tycker alltid rolex varit mycket skickliga på att centrera allt?

17. Aurum

Aurum Harsh but fair

Gillar inte nummer ett och två. Inte 100% säker men hade inte köpt dem. Titta tex på visarlängderna på nummer två.

18. Psykel

Psykel Diamant

19. Aurum

Aurum Harsh but fair

lillobillo och Psykel gillar detta.
  20. Psykel

Psykel Diamant

Tyckte att den såg helt okej ut, men alltid trevligt men en second opinion! :D
    Jag kan tycka att det är rätt charmigt med krackelerad lack. Inte lika uppenbart på min Must de Tank, men lacken är krackelerad där med. Tror nog tavlan kan se rätt fin ut under det repiga glaset. Lite fläckar i hörnen bara.
    Jag håller koll på den!

Aurum gillar detta.
  21. Aurum

Aurum Harsh but fair

Har haft det på en Santos själv, tycker det ser helt ok ut men skulle ändå klassa det som en defekt. Man kan ju torka rent dessa tavlor då emaljlacken är rätt tjock och inte vattenlöslig. Paristankerna har ju små manuella eta-verk som du kanske vet.

Psykel och Stroboman gillar detta.
  22. Psykel

Psykel Diamant

Alright, då kanske man kan snygga till den alltså? Jo, har koll på verket. Det speglas väl en smula av priset.

23. Jeppepeppe

Jeppepeppe Titan

24. nöt

nöt Guld

Ska det vara så omöjligt att hitta en BB..

25. Aurum

Aurum Harsh but fair

Hur länge har du letat?

26. nöt

nöt Guld

Till och från då och då :)

27. Loda

Loda Titan

Hej, jag undrar om ni har någon åsikt om tavlan på denna Candino? Ommålad? Lumen är ju utsmetad, men jag har ingen koll på sånt här. Tack på förhand. Taggar säljaren också: @Patrik Rosén. candino 800 tavla.

28. Highvalley

Highvalley Tantal

Från:
    Stockholm
    Spontant tycker jag den ser bra ut. Skulle inte tro att den är varken ommålad eller relumad. Den ommålade Omegan i samma annons skulle kunna vara en varningssignal men det är ju svårt att veta hur öppen han var med det eftersom han inte följt följande enkla regel.
    "Lämna kvar priset på objektet, bilderna och annonstext i annonsen även efter att objektet blivit sålt eller tillbakadraget. Det är en viktig framtida referens."

Stroboman och Loda gillar detta.
  29. Psykel

Psykel Diamant

Jag tycker att texten ser lite skev ut. Kan möjligtvis vara glaset som spökar, men jag ställer mig iallafall småskeptisk till den tavlan.

Loda gillar detta.
  30. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    Tycker detsamma.
    Sen får det ligga som brasklapp att jag aldrig kikat särskilt nära på Candino och att jag antar att de säkert inte hade riktigt samma QC som de större tillverkarna.
    Som gammal grafiker är det dock svårt att se något annat än CA N D I N O (d.v.s att teckenavståndet är för litet mellan C och A samt förs stort mellan D och I).
    "800" känns också som att det droppar lite mot slutet - men där kan det kanske vara glaset som spökar.

Stroboman och Loda gillar detta.
Mollstedt