• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Åskviggen

Panerai
Hej. Jag har kikat runt lite på eBay, hittade en riktigt fin omega.
Jag har dock ingen aning om originalitet osv, tycker ni denna ser kosher ut?
Mvh
FAFFE423-2FAB-411B-9B86-D11B84787A8B.png
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej. Jag har kikat runt lite på eBay, hittade en riktigt fin omega.
Jag har dock ingen aning om originalitet osv, tycker ni denna ser kosher ut?
Mvh
FAFFE423-2FAB-411B-9B86-D11B84787A8B.png
Den är ommålad iallafall. Spontant känns det också som att visarna inte riktigt hör ihop med varanda, eller hör hemma på det där uret. Men jag överlåter åt någon som är bättre på Omega att döma ut dem definitivt. Framgår det vilken ref det ska föreställa?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej. Jag har kikat runt lite på eBay, hittade en riktigt fin omega.
Jag har dock ingen aning om originalitet osv, tycker ni denna ser kosher ut?
Mvh
FAFFE423-2FAB-411B-9B86-D11B84787A8B.png
Vad som är "kosher" har jag inte koll på men den klockan är inte i originalutförande.

Visarna, tavlan.. verket går inte att se vad som sitter i den. Ett hopplock mer eller mindre.
 

Åskviggen

Panerai
Den är ommålad iallafall. Spontant känns det också som att visarna inte riktigt hör ihop med varanda, eller hör hemma på det där uret. Men jag överlåter åt någon som är bättre på Omega att döma ut dem definitivt. Framgår det vilken ref det ska föreställa?
Vad som är "kosher" har jag inte koll på men den klockan är inte i originalutförande.

Visarna, tavlan.. verket går inte att se vad som sitter i den. Ett hopplock mer eller mindre.

Var lite hastig kanske. Jo precis det jag syftade på var om den var i originalskick.
Granskade bilden mer noggrant och såg att indexen även var off.
Nästa gång ska jag kolla först och fråga sen:oops:, sorry. Men köpsuget lyckas gripa tag i en under en kvällsscroll på eBay:D
 
I



Vad tänker ni på?


Sånt här är ju alltid spännande och man lär sig alltid något nytt. Något som jag också brukar tänka på hur rakt va egentligen allt på den tiden? Och det är väl inte så konstigt att något index ramlat av och sen har någon limmat på den lite snett igen.... MEN på första: är inte Xet snedt i förhållanden till första Iet i kl 12.
Och på nummer 2 är väl sekundvisaren konstigt lång i förhållande till sekundtalan. Men jag är novis så jag tar inte gift på något!!!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tycker att den tidens Rolex sitter saker ofta snett på utan att det uppenbart är ommålat. Vissa modeller mer regel än undantag. De med pilindex runt om verkar alltid sneda nånstans. De var nog inte mer noga än så. Fast på tvåan här sitter chronometertexten väl ur fas. Plus att sekundvisaren som nån sa är onödigt lång. Tror inte det varit så från början.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Sånt här är ju alltid spännande och man lär sig alltid något nytt. Något som jag också brukar tänka på hur rakt va egentligen allt på den tiden? Och det är väl inte så konstigt att något index ramlat av och sen har någon limmat på den lite snett igen.... MEN på första: är inte Xet snedt i förhållanden till första Iet i kl 12.
Och på nummer 2 är väl sekundvisaren konstigt lång i förhållande till sekundtalan. Men jag är novis så jag tar inte gift på något!!!

På den överstsa tycker jag trycket ser helt snett ut. Om på den andre så cronometer-texten som skrivits redan ovan.
Men som sagt, har inte studerat detta.
Ja ni. När ni säger det så. X i tolv ser ut att vara dit limmat snett. Sen tycker jag det ser ut som något fattas i fyran. Sekundvisaren är ju förlång.
Väntar på svar från säljaren. Han är ju trots allt ganska känd i rolexsamlarvärlden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker att den tidens Rolex sitter saker ofta snett på utan att det uppenbart är ommålat. Vissa modeller mer regel än undantag. De med pilindex runt om verkar alltid sneda nånstans. De var nog inte mer noga än så. Fast på tvåan här sitter chronometertexten väl ur fas. Plus att sekundvisaren som nån sa är onödigt lång. Tror inte det varit så från början.
Tycker alltid rolex varit mycket skickliga på att centrera allt?
 

Psykel

Patek
Skulle tro du kan avgöra det lika bra som mig. Bra skick på boett, tavla med skadad lack. Utan originalspänne. Sålde en bättre för 15' så skulle tro denna ligger däromkring idag.
Tyckte att den såg helt okej ut, men alltid trevligt men en second opinion! :D
Jag kan tycka att det är rätt charmigt med krackelerad lack. Inte lika uppenbart på min Must de Tank, men lacken är krackelerad där med. Tror nog tavlan kan se rätt fin ut under det repiga glaset. Lite fläckar i hörnen bara.
Jag håller koll på den!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tyckte att den såg helt okej ut, men alltid trevligt men en second opinion! :D
Jag kan tycka att det är rätt charmigt med krackelerad lack. Inte lika uppenbart på min Must de Tank, men lacken är krackelerad där med. Tror nog tavlan kan se rätt fin ut under det repiga glaset. Lite fläckar i hörnen bara.
Jag håller koll på den!
Har haft det på en Santos själv, tycker det ser helt ok ut men skulle ändå klassa det som en defekt. Man kan ju torka rent dessa tavlor då emaljlacken är rätt tjock och inte vattenlöslig. Paristankerna har ju små manuella eta-verk som du kanske vet.
 

Psykel

Patek
Har haft det på en Santos själv, tycker det ser helt ok ut men skulle ändå klassa det som en defekt. Man kan ju torka rent dessa tavlor då emaljlacken är rätt tjock och inte vattenlöslig. Paristankerna har ju små manuella eta-verk som du kanske vet.
Alright, då kanske man kan snygga till den alltså? Jo, har koll på verket. Det speglas väl en smula av priset.
 

Loda

Omega
Hej, jag undrar om ni har någon åsikt om tavlan på denna Candino? Ommålad? Lumen är ju utsmetad, men jag har ingen koll på sånt här. Tack på förhand. Taggar säljaren också: @Patrik Rosén.
candino 800 tavla.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, jag undrar om ni har någon åsikt om tavlan på denna Candino? Ommålad? Lumen är ju utsmetad, men jag har ingen koll på sånt här. Tack på förhand. Taggar säljaren också: @Patrik Rosén.
candino 800 tavla.jpg
Spontant tycker jag den ser bra ut. Skulle inte tro att den är varken ommålad eller relumad. Den ommålade Omegan i samma annons skulle kunna vara en varningssignal men det är ju svårt att veta hur öppen han var med det eftersom han inte följt följande enkla regel.
"Lämna kvar priset på objektet, bilderna och annonstext i annonsen även efter att objektet blivit sålt eller tillbakadraget. Det är en viktig framtida referens."
 

Psykel

Patek
Hej, jag undrar om ni har någon åsikt om tavlan på denna Candino? Ommålad? Lumen är ju utsmetad, men jag har ingen koll på sånt här. Tack på förhand. Taggar säljaren också: @Patrik Rosén.
candino 800 tavla.jpg
Spontant tycker jag den ser bra ut. Skulle inte tro att den är varken ommålad eller relumad. Den ommålade Omegan i samma annons skulle kunna vara en varningssignal men det är ju svårt att veta hur öppen han var med det eftersom han inte följt följande enkla regel.
"Lämna kvar priset på objektet, bilderna och annonstext i annonsen även efter att objektet blivit sålt eller tillbakadraget. Det är en viktig framtida referens."
Jag tycker att texten ser lite skev ut. Kan möjligtvis vara glaset som spökar, men jag ställer mig iallafall småskeptisk till den tavlan.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att texten ser lite skev ut. Kan möjligtvis vara glaset som spökar, men jag ställer mig iallafall småskeptisk till den tavlan.

Tycker detsamma.
Sen får det ligga som brasklapp att jag aldrig kikat särskilt nära på Candino och att jag antar att de säkert inte hade riktigt samma QC som de större tillverkarna.
Som gammal grafiker är det dock svårt att se något annat än CA N D I N O (d.v.s att teckenavståndet är för litet mellan C och A samt förs stort mellan D och I).
"800" känns också som att det droppar lite mot slutet - men där kan det kanske vara glaset som spökar.
 
Topp