Laddar...

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Diskussion i 'Vintage' startad av Per, 21 maj 2017.

1. Loda

Loda Plast

Det jag reagerar på när jag jämför med klockan nedanför är också att typsnittet känns lite tjockare? Den klockan kanske iofs inte heller är korrekt. Sen är loggan inte centrerad mellan de två barsen vid klockan 12, men det kanske är normalt? Det ser ju dock ut som att avstånden mellan bokstäverna är "fel" även på denna klocka. candino.

Stroboman gillar detta.
  2. Highvalley

Highvalley Tantal

Från:
    Stockholm
    Tror ändå tavlan är ok. Den här är också skev och kladdig.
    Reagerar mer på att en såpass enkel klocka skulle ha en så påkostad variant av ETA 2472. Exemplaret jag hittar har inte samma text på rotorn. Inte för jag tycker det är en katastrof om en klocka på den här nivån har fått ett donatorverk eller en donatorrotor, oaktat att den framstår som dyr även om det är originalutförande.
    https://auction.catawiki.com/kavels/15666137-candino-diver-20-atm-1970

Anders Forsberg och Loda gillar detta.
  3. Loda

Loda Plast

Tack för svar. Jo, priset är en annan fråga. ;)

Highvalley gillar detta.
  4. Danne M

Danne M Plast

Visa bifogad bild 986339 Hej, har väldigt dåligt koll på vad som gäller när det handlar om stretch i en länk. Detta är en DJ 16030 från 81. Är väldigt intresserad av att köpa denna klocka innan jul.
    Med vänlig hälsning,
    Daniel

Bifogade filer:

Senast ändrad: 13 december 2018
  5. Psykel

Psykel Diamant

Ser ganska standard ut för en 37 år gammal Rolex-länk.

theargonaut och Stroboman gillar detta.
  6. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Dvs väldigt mycket stretch? Man ser stora glipor mellan länkbitarna, speciellt de första länkarna närmast ändlänken samt att länkbitarna lägger sig omlott i nederkant.
    @Danne M , jag har sett värre (skräckexempel) men skulle säga att denna länk har rätt mycket stretch ja.

Fadershan gillar detta.
  7. Psykel

Psykel Diamant

Jo, precis. Dom flesta välanvända vintage-jubileerna ser väl ut ungefär sådär?

8. Mic1

Mic1 Tantal

En polare behöver totalrenovera en nyinköpt Omega De Ville från '57. Worst case, vad kan det ungefär tänkas kosta?

9. grodslukarenx

grodslukarenx Silver

Från:
    Skåne, Sverige
    Fanns inga Omega DeVille '57. Vad ska göras? Blir säkert dyrt, framförallt hos auktoriserad uris.

Edit; hör med någon forumpillare, annars brukar farfars klocka och Werner på ABC vara ofta förekommande tips.

10. Mic1

Mic1 Tantal

Hmm kan vara fel årtal (60s?) men en seamaster De Ville (guld på läder) är det. Utgå från att allt ska göras utom polering

11. TeQu

TeQu Titan

12. Criss Cross

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    TeQu och Stroboman gillar detta.
  13. TeQu

TeQu Titan

Tack för infon och för att du tog dig tid att titta på den. :)

Criss Cross gillar detta.
  14. DRW

DRW Titan Premium

Från:
    Stockholm
    Jag är lite sugen på en Omega vintage 60-70tal men är helt novis när det kommer till vintageklockor, vad ska jag tänka på?
    Vill ha en slimad dressmodell.

15. Barricello

Barricello Brons Premium

Från:
    Stockholm
    Tjääna!
    Jag håller ju ögonen lite öppna för en Sub 1680.. har ni något att nämna om denna?
    I form av skick. Ska va årsm 1969.

22336B5E-D0AC-4B2C-A448-5ACF5B2ED172. 663C4EA1-ADD3-4E4F-81C1-E3E1892674AD.

Stroboman gillar detta.
  16. elitelit

elitelit Titan

Från:
    Stockholm
    Blev dubbel postad kommentar här. Ber om ursäkt

Senast ändrad: 19 december 2018
  17. elitelit

elitelit Titan

Från:
    Stockholm
    Säljaren av en annons har angett ett referensnummer som jag inte alls kan hitta med den här tavlan. Är hela klockan bara ett ihopplock eller redial?
    Annonstexten nedan:

Beskrivning
    Omega constellation pie pan arrowhead.

Boett i mycket fint skick, dock saknas constellation-emblemet på locket i bak. Sprillans nytt omega läderband med omega spänne. Originalbox med putsduk. Då packningen är bytt antar jag att uret är servat, vet dock inte när så ingen garanti utlämnas. Urverk förövrigt i fint skick. Klockan tickar på och startar lätt. Den drar sig ett antal sekunder, dock inget märkvärdigt.

Ref 167.005
    Kaliber 565
    Automat
    Plexiglas
    Från 1968
    35 mm utan kronan

18. aximand

aximand Tantal

Vi gör ett nytt försök! Jag hittade denna Zenith Sporto på Tradera. Jämförde bilderna med den tidigare och det verkar som att denna är i bättre skick (inte ommålad etc) till ett bättre pris. Vad säger expertpanelen?

19. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Jag tycker den ser fin ut. Jag ser inget som ser konstigt ut, allt verkar rätt. Använt skick men bra boet, originalkrona. Lite patinerad tavla och visare, men känns det ok ser jag inga hinder. Glaset kan vara sprucket vid kl 3-4, men det är ju en slitvara som lätt kan bytas. Nuvarande glas kan lätt poleras och bli finare. Priset tycker jag är ok.

20. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Det finns mycket att välja på och Omega gjorde fina högkvalitativa klockor även på 60-70 talet. Vad är det du letar efter, stål eller guld? När du menar slim, vill du ha något ultra tunt eller bara mer dressat än tex Seamasters?
    Själv håller jag Constellations högt. De var Omegas premiumlinje, extra hög nivå på verken och ofta kronometercertifierade. Fina detaljer och poleringar. Mina favoriter är ref 168.005 samt 168.017 som bägge designades av Gerald Genta på sextiotalet, där den första blivit någont av en designikon medan jag själv faktiskt föredrar att bära 017. Dessa två finns i både stål, guld på stål samt massivt guld. De är fina alla tre varianterna. Priset på 005 har sprungit upp de senaste åren medan 017 fortfarande är väldigt prisvärd.

Mina klockor;
    ”Pie pan”, ”Dog legs”, ”Grass hopper” etc, kärt barn har många namn, ref 168.005
    724A417E-5191-48C7-9AC5-FFA136C89CB8.

”C-case”, ”C-Constellation” ref 168.017
    A17D83A3-271C-44AD-B9EC-0DC146B1D847.
    1187F6AE-13D1-45DA-A407-4AE5D51C4CF8.

Bicepscurl, Psykel, Stroboman och 4 andra gillar detta.
  21. JohanSA

JohanSA Silver

Jag tycker det ser ut som att tavlan kan ha varit tvättad.

Stroboman, Anders Forsberg och URsinne gillar detta.
  22. DRW

DRW Titan Premium

Från:
    Stockholm
    Tack för ett bra svar.
    Guld eller stål spelar mindre roll, det viktiga är att den är fräsch helst original band men absolut inget måste.
    Alla dina var riktigt fina, den som stack ut mest för mig var den översta.

Vart hittar man bra vintage? Tradera känns ju sådär och handlare har skyhöga priser.

23. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    En Pie pan kan du ibland hitta här på KS. De kommer med jämna mellanrum på Kaplans och Bukowskis eller Stockholms Auktionsverk. Bara att leta, lite av sporten :)

Stroboman gillar detta.
  24. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Jag hade nog inte gissat på det, vad får dig att tro det?

25. JohanSA

JohanSA Silver

Det ser ut som att klarlacken är borta och rester finns kvar runt index. Väldigt blek tavla.

Aurum gillar detta.
  26. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Ja, du kanske har rätt, tavlan ser lite flammig ut också. Det bästa är nog att @aximand ber om bättre bilder i bättre ljus (dagsljus)

JohanSA gillar detta.
  27. URsinne

URsinne Brons

Lacken ser halvtransparent genomsliten ut på sina ställen som de brukar göra när de är hårt tvättade. Tjockare runt index där man inte kommit åt med svabben på samma sätt.

JohanSA gillar detta.
  28. aximand

aximand Tantal

Jag skickar ett PM till säljaren och ber om fler bilder och återkommer! Jag håller med - sätter tavlan är sliten på verkar lite märkligt när ni säger det.
    Stort tack till @Rozzy, @JohanSA och @URsinne för era synpunkter och tankar - det uppskattas oerhört när man inte är det minsta erfaren. :oldman::pompus:

Rozzy gillar detta.
  29. Davvan

Davvan Pamela Gidley Premium

Från:
    Fettefleur......
    Svårt att säga pga dåliga bilder, servicetavla om det är en 69:a!

30. Barricello

Barricello Brons Premium

Från:
    Stockholm
    Tackar och Bockar för infon!

Mollstedt