• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Hej, jag är ny i forumet o på tråden. Tittar på en vintage Omega de ville jag vill köpa. Det är från Polen genom Ebay.

Omega de ville automatic 535 från 70talet. Allt är enligt säljaren original med papper o box. Vad tycker ni?

Entusiasten
s-l400 (1).jpg
s-l400.jpg
Spontant ser den fin ut, men för att vi skall kunna hjälpa dig måste du presentera bättre bilder. Klockan kan vara sönderpolerad och länken kan ha jättemycket stretch. Tavlan kan vara ommålad osv, men det ser vi inte på dessa bilder. Högupplösta bilder och bilder tagna från olika vinklar med länken hängandes löst är vad som behövs.

Senast ändrad:
Spontant ser den fin ut, men för att vi skall kunna hjälpa dig måste du presentera bättre bilder. Klockan kan vara sönderpolerad och länken kan ha jättemycket stretch. Tavlan kan vara ommålad osv, men det ser vi inte på dessa bilder. Högupplösta bilder och bilder tagna från olika vinklar med länken hängandes löst är vad som behövs.
Jag köpte klockan! Kan ta nya bilder o lägga upp när den kommer hem med posten. Tack för din input :)

Hej igen, Ingen som kände till longines-klockan? :) Har läst att urverket ska vara bland de bättre som longines presterade under quartz krisen, nån som har koll? :)

Tycker denna IWC med integrerat armband är härlig. Har försökt googla mig till vad det är för referens men inte lyckats hitta annat än en mindre damklocka (antar att denna ska vara unisex/herr). Frågan är om 27mm i diameter avser bredden på klockan eller om det är diametern på tavlan?
Någon som har infon på modell, urverk och ungefärligt årtal?
https://auctionet.com/sv/1241581-ar...en-18k-guld-18-jewels-total-vikt-ca-92-6-gram

83789F24-4209-44E6-89CA-912EE5C53A5F.jpeg

Tycker denna IWC med integrerat armband är härlig. Har försökt googla mig till vad det är för referens men inte lyckats hitta annat än en mindre damklocka (antar att denna ska vara unisex/herr). Frågan är om 27mm i diameter avser bredden på klockan eller om det är diametern på tavlan?
Någon som har infon på modell, urverk och ungefärligt årtal?
https://auctionet.com/sv/1241581-ar...en-18k-guld-18-jewels-total-vikt-ca-92-6-gram

83789F24-4209-44E6-89CA-912EE5C53A5F.jpeg

Gissar halvkvalificerat här...
Vet inte referens, men tror att det är den totala bredden som avses. Skulle det bara vara tavlan så skulle klocka och länk vara ~36 mm och det tror jag helt enkelt inte.

Däremot tror jag att den bärs betydligt större eftersom bandet också mäter in på 27 mm.

Gissar halvkvalificerat här...
Vet inte referens, men tror att det är den totala bredden som avses. Skulle det bara vara tavlan så skulle klocka och länk vara ~36 mm och det tror jag helt enkelt inte.

Däremot tror jag att den bärs betydligt större eftersom bandet också mäter in på 27 mm.
... och samtidigt känns lite som ett damarmband.

Ja, lite på samma sätt, fast fulare tycker jag, det är ju sällan som som folk säljer en swatch och hävdar Blancpain eller Omega...men med sicura går der bra att hävda breitlingarvet, åtminstone på ebay...
Det är ju en rolig anekdot att ägaren av Sicura köpte Breitling och satsade på det istället, men kvalitets nivån är på ganska olika nivå.

Vad tror ni om visarna på denna? Tänkte först att det kändes som det borde suttit dauphine men sen tänkte jag att dom ändå lirar med övriga index.

Tack tack
lll.jpg

Jag hittade denna när jag letade vintage-Seikor på Tradera. Hur vanligt är det med fejkade Seiko-klockor egentligen? Har inte stött på det förut nämligen.

Bilagor

• Skärmavbild 2019-12-15 kl. 18.09.12.jpg
    Skärmavbild 2019-12-15 kl. 18.09.12.jpg
    68.5 KB · Visningar: 10
Jag hittade denna när jag letade vintage-Seikor på Tradera. Hur vanligt är det med fejkade Seiko-klockor egentligen? Har inte stött på det förut nämligen.
Hur blir sånt här ens till? Är det nån 100 kr i timmen-varumärkesadvokat som sagt åt dem att de är safe om de bara snurrar runt bokstäverna lite?

Förfalskade Seiko är nog, för övrigt, riktigt vanligt.

Hur blir sånt här ens till? Är det nån 100 kr i timmen-varumärkesadvokat som sagt åt dem att de är safe om de bara snurrar runt bokstäverna lite?

Jag har sett liknande grejer ganska många gånger men det här var nog den första klockan jag ser med den här typen av namn. Gissar att man gör det för att minska risken för beslag av polis och tull och att det faktiskt är hyfsat effektivt. Ibland fungerar det även för att vilseleda slutkunden. Minns när en kompis pappa kom hem från Kanarieöarna på åttiotalet med en trådlös telefon av märket Panasoanic. :hilarious:

Tillbaka
Topp