Den ser definitivt ommålad!Är det någon som kan ge lite input på denna longines om tavlan är korrekt osv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den ser definitivt ommålad!Är det någon som kan ge lite input på denna longines om tavlan är korrekt osv
Tycker den ser helt ok ut. Skarpa bandhorn men inte så biffiga skulle jag säga. Men helt ok. Man är ju inte så van att se NOS pleximodeller.Behöver hjälp med att bedöma skicket på boetten på denna DJ 16000. Naturligtvis polerad, men såvitt jag kan avgöra inte överpolerad. Tycker att den ser tjock och fin ut, lughålen ser rätt skarpa ut och bandhornen går i linje med endlinksen (till synes utan att de är tillböjda). Vad säger ni?
Yay or nay? Säljarens bild.
Haha! Bra öga!Ser ut som tavlan är skadad.
Hur tycker du bandhornen ser ut? Ser korta ut tycker jag. Det är väl en 34 mm fat lugs?Haha! Bra öga!
Personligen tycker jag att patinan/förstörelsen/petriskålen är lite skoj så jag säger Yay.
Hade dock betalat en bra bit under vad bra såna går för.
Trycket ser lite skakigt ut, men jag tror att det snarare är tavelförändingen som lurat än att tavlan skulle vara fixad.
Yay! Cool patina!Yay or nay? Säljarens bild.
Tror faktiskt att man blir ordentligt lurad av bilden. Hade inte varit särskilt oroad över detta.Hur tycker du bandhornen ser ut? Ser korta ut tycker jag. Det är väl en 34 mm fat lugs?
Jag hade passat. Gillar inte patinan.Yay or nay? Säljarens bild.
Är du helt säker på att det där är en 36a? Tycker inte det ser ut som det.Det är en 36a bumper, patina är ju subjektivt så där är ju svårare, jag gillade inte först men tror jag gillar nu. Begärt bra med deg men de får hen inte. Vad tänker ni om caset? Köper för att den är skarp och cool, om det blir affär.
Hade också sagt 34:a om den där.Är du helt säker på att det där är en 36a? Tycker inte det ser ut som det.
Polerad verkar den allt vara men helt ok i mitt tycke, har säkert varit hyfsad även förut. Värre med tavlan då men en smaksak. Gillar man det så gillar man det. Jag skulle iaf se ett rejält avdrag i priset pga den. Tänker på "patinan" då, originalutförande är den nog. Visarna likaså anfrätta.Det är en 36a bumper, patina är ju subjektivt så där är ju svårare, jag gillade inte först men tror jag gillar nu. Begärt bra med deg men de får hen inte. Vad tänker ni om caset? Köper för att den är skarp och cool, om det blir affär.
Ska inte köpa men visst måste denna boett vara nyskuren/svetsad? Känns som överdrivna bevels?
Kolla det minimala avståndet från bandhornets kant till hålet....Ska inte köpa men visst måste denna boett vara nyskuren/svetsad? Känns som överdrivna bevels?
Jag får en känsla att du talar om Rolex nu? Det finns väl inte så många andra tillverkare vid sidan av där man förväntar sig att certifikat och tillbehör skall finnas kvar till gamla klockor? Ok, till dyrare klockor som Patek, AP, VC och tom gamla tex Omega Speedmasters så är det premium om papper och tillbehör medföljer. Tar du enklare Tissot eller Certina är det inget någon förväntar sig, även om det även där kan ge en viss premium om de medföljer. Skulle du sortera bort enklare vintage klockor utan certifikat skulle ditt utbud vara minimalt.Tjena,
Jag har tre väldigt basic frågor till er vintage-proffs:
Hur värderar ni tillgång/avsaknad på cert och/eller äkthetsintyg samt servicehistorik? Hur mycket ska respektive slå på andrahandsvärdet? Detsamma gäller originalbox/förpackningar etc.
Bör man undvika polerade (tool) klockor. Är det något ni tittar/rågar särskilt om och hur ska det påverka det andrahandsvärdet?
Om jag handlar via t.ex. en certified dealer (kontakter som förmedlas här på forumet), och det skickas från utlandet. Är risken stor för tull?
Tusen tack får en novis!
Jag får en känsla att du talar om Rolex nu? Det finns väl inte så många andra tillverkare vid sidan av där man förväntar sig att certifikat och tillbehör skall finnas kvar till gamla klockor? Ok, till dyrare klockor som Patek, AP, VC och tom gamla tex Omega Speedmasters så är det premium om papper och tillbehör medföljer. Tar du enklare Tissot eller Certina är det inget någon förväntar sig, även om det även där kan ge en viss premium om de medföljer. Skulle du sortera bort enklare vintage klockor utan certifikat skulle ditt utbud vara minimalt.
Fråga två: I stort så minskar attraktionen hos samlare om klockor är renoverad eller polerad. Detta gäller speciellt klockor som är stora i samlarkretsar som vi vet hur klockorna egentligen ska se ut opolerade (läs Rolex sportklockor, Omegas kända modeller). Nu är det här med samlande och intresse för gamla begagnade klockor relativt nytt och förr i tiden premierades att klockorna såg fina och nya ut. Så väldigt många klockor har polerats vid service många år tillbaka i tiden. Då gäller hur bra klockorna är polerade och om det är gjort efter ursprungligt utseende och hur mycket gods som har försvunnit i processen.
Fråga tre: ja, det är stor sannolikhet att klockorna blir tullade, såvida du inte försöker med någon smugglingsauktion
Jag antar att du menar skillnaden mellan klockor med automatiskt och manuellt uppdrag, då även automatiska klockor är mekaniska.Ytterligare en fråga. Kan man säga något generellt om vad som är bäst urverk att välja för med anledning av förväntad service. Kräver automatiska verk omer frekvent service än mekaniska eller tvärtom? Givet att exempelvis ETA. Beror såklart på de specifika verken men generellt. Ex i en situation man handlar vintage för summor där det är tveksamt om service senare ens är värt pengarna. Tack!
Tack! Så jag bör alltså researcha uppskattat normalt service-behov för respektive verkJag antar att du menar skillnaden mellan klockor med automatiskt och manuellt uppdrag, då även automatiska klockor är mekaniska.
Generellt så är det oftast lite dyrare att serva en automatisk än en manuell, men ingen större summa som skulle få mig att avstå automatisk.
Sedan om en automatisk behöver service oftare, svår fråga då en klocka kan behöva service även om det inte märks vid användning, men om man kör en klocka tills den slutar fungera så har en automatisk fler delar och kommer kanske visa symptom tidigare.
Tror snarare att det handlar om kaliber och märke än om det är en automatisk eller manuell som bestämmer kostnaden för servicen.
Om det är en av de viktigaste aspekterna för dig så är det en god idé.Tack! Så jag bör alltså researcha uppskattat normalt service-behov för respektive verk
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.
Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.
Trevlig kväll