• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

hejsam

Patek
2-Faktor
Är det någon som kan ge lite input på denna longines om tavlan är korrekt osv
long.jpg
Den ser definitivt ommålad!
 
På jakt efter en vintage Tudorbox. Enligt säljaren av denna är boxen original och från 70-talet. Lådan är dock omarkerad, dvs den saknar någon slags referens. Är det i sin ordning tror ni? Tudor verkar ha varit något av vilda västern förr i tiden.
 

Bilagor

  • s-l1600 (2).jpg
    s-l1600 (2).jpg
    161.5 KB · Visningar: 2
  • s-l1600 (1).jpg
    s-l1600 (1).jpg
    159 KB · Visningar: 1
  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    186.8 KB · Visningar: 1

AndersE

Cartier
2-Faktor
Behöver hjälp med att bedöma skicket på boetten på denna DJ 16000. Naturligtvis polerad, men såvitt jag kan avgöra inte överpolerad. Tycker att den ser tjock och fin ut, lughålen ser rätt skarpa ut och bandhornen går i linje med endlinksen (till synes utan att de är tillböjda). Vad säger ni?
12184278_zoom_v1566392594066.jpg
12184278b_zoom_v1566392597213.jpg
12184278c_zoom_v1566392600010.jpg
12184278d_zoom_v1566392602981.jpg
12184278e_zoom_v1566392605866.jpg
Datejust1.jpeg

Datejust2.jpeg

Datejust3.jpeg
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Behöver hjälp med att bedöma skicket på boetten på denna DJ 16000. Naturligtvis polerad, men såvitt jag kan avgöra inte överpolerad. Tycker att den ser tjock och fin ut, lughålen ser rätt skarpa ut och bandhornen går i linje med endlinksen (till synes utan att de är tillböjda). Vad säger ni?
12184278_zoom_v1566392594066.jpg
12184278b_zoom_v1566392597213.jpg
12184278c_zoom_v1566392600010.jpg
12184278d_zoom_v1566392602981.jpg
12184278e_zoom_v1566392605866.jpg
Datejust1.jpeg

Datejust2.jpeg

Datejust3.jpeg
Tycker den ser helt ok ut. Skarpa bandhorn men inte så biffiga skulle jag säga. Men helt ok. Man är ju inte så van att se NOS pleximodeller.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Haha! Bra öga! ;)

Personligen tycker jag att patinan/förstörelsen/petriskålen är lite skoj så jag säger Yay.
Hade dock betalat en bra bit under vad bra såna går för.

Trycket ser lite skakigt ut, men jag tror att det snarare är tavelförändingen som lurat än att tavlan skulle vara fixad.
Hur tycker du bandhornen ser ut? Ser korta ut tycker jag. Det är väl en 34 mm fat lugs?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Det är en 36a bumper, patina är ju subjektivt så där är ju svårare, jag gillade inte först men tror jag gillar nu. Begärt bra med deg men de får hen inte. Vad tänker ni om caset? Köper för att den är skarp och cool, om det blir affär.
IMG_20200115_211809_610.jpg
IMG_20200115_211805_215.jpg
Är du helt säker på att det där är en 36a? Tycker inte det ser ut som det.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är en 36a bumper, patina är ju subjektivt så där är ju svårare, jag gillade inte först men tror jag gillar nu. Begärt bra med deg men de får hen inte. Vad tänker ni om caset? Köper för att den är skarp och cool, om det blir affär.
IMG_20200115_211809_610.jpg
IMG_20200115_211805_215.jpg
Polerad verkar den allt vara men helt ok i mitt tycke, har säkert varit hyfsad även förut. Värre med tavlan då men en smaksak. Gillar man det så gillar man det. Jag skulle iaf se ett rejält avdrag i priset pga den. Tänker på "patinan" då, originalutförande är den nog. Visarna likaså anfrätta.
 
Senast ändrad:

AndersE

Cartier
2-Faktor
Har just fått hem denna DJ 1601 från 1974. Mycket fin, i mitt tycke, både boett och tavla. Är dock lite fundersam över länken. Det finns nämligen ingen länkref angiven på spännet. Hittar endast ett D, vilket väl skulle indikera 1979. Jag har inga problem med att länken är av lite nyare datum, men hur förklarar man att det inte finns nån angivelse gällande länkref? Ändlänkarna är förresten märkta 55.
6A9F0B2C-2D22-4D7F-84EB-6B9F3184C218.jpeg
56EB2902-A4E2-4E11-8A96-9214AC174EA7.jpeg

AFFF057F-2656-4E16-9264-8C596BE64CFA.jpeg
 

Drakens

Omega
Tjena,
Jag har tre väldigt basic frågor till er vintage-proffs:

Hur värderar ni tillgång/avsaknad på cert och/eller äkthetsintyg samt servicehistorik? Hur mycket ska respektive slå på andrahandsvärdet? Detsamma gäller originalbox/förpackningar etc.

Bör man undvika polerade (tool) klockor. Är det något ni tittar/rågar särskilt om och hur ska det påverka det andrahandsvärdet?

Om jag handlar via t.ex. en certified dealer (kontakter som förmedlas här på forumet), och det skickas från utlandet. Är risken stor för tull?

Tusen tack får en novis!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tjena,
Jag har tre väldigt basic frågor till er vintage-proffs:

Hur värderar ni tillgång/avsaknad på cert och/eller äkthetsintyg samt servicehistorik? Hur mycket ska respektive slå på andrahandsvärdet? Detsamma gäller originalbox/förpackningar etc.

Bör man undvika polerade (tool) klockor. Är det något ni tittar/rågar särskilt om och hur ska det påverka det andrahandsvärdet?

Om jag handlar via t.ex. en certified dealer (kontakter som förmedlas här på forumet), och det skickas från utlandet. Är risken stor för tull?

Tusen tack får en novis!
Jag får en känsla att du talar om Rolex nu? Det finns väl inte så många andra tillverkare vid sidan av där man förväntar sig att certifikat och tillbehör skall finnas kvar till gamla klockor? Ok, till dyrare klockor som Patek, AP, VC och tom gamla tex Omega Speedmasters så är det premium om papper och tillbehör medföljer. Tar du enklare Tissot eller Certina är det inget någon förväntar sig, även om det även där kan ge en viss premium om de medföljer. Skulle du sortera bort enklare vintage klockor utan certifikat skulle ditt utbud vara minimalt.

Fråga två: I stort så minskar attraktionen hos samlare om klockor är renoverad eller polerad. Detta gäller speciellt klockor som är stora i samlarkretsar som vi vet hur klockorna egentligen ska se ut opolerade (läs Rolex sportklockor, Omegas kända modeller). Nu är det här med samlande och intresse för gamla begagnade klockor relativt nytt och förr i tiden premierades att klockorna såg fina och nya ut. Så väldigt många klockor har polerats vid service många år tillbaka i tiden. Då gäller hur bra klockorna är polerade och om det är gjort efter ursprungligt utseende och hur mycket gods som har försvunnit i processen.

Fråga tre: ja, det är stor sannolikhet att klockorna blir tullade, såvida du inte försöker med någon smugglingsauktion
 

Drakens

Omega
Jag får en känsla att du talar om Rolex nu? Det finns väl inte så många andra tillverkare vid sidan av där man förväntar sig att certifikat och tillbehör skall finnas kvar till gamla klockor? Ok, till dyrare klockor som Patek, AP, VC och tom gamla tex Omega Speedmasters så är det premium om papper och tillbehör medföljer. Tar du enklare Tissot eller Certina är det inget någon förväntar sig, även om det även där kan ge en viss premium om de medföljer. Skulle du sortera bort enklare vintage klockor utan certifikat skulle ditt utbud vara minimalt.

Fråga två: I stort så minskar attraktionen hos samlare om klockor är renoverad eller polerad. Detta gäller speciellt klockor som är stora i samlarkretsar som vi vet hur klockorna egentligen ska se ut opolerade (läs Rolex sportklockor, Omegas kända modeller). Nu är det här med samlande och intresse för gamla begagnade klockor relativt nytt och förr i tiden premierades att klockorna såg fina och nya ut. Så väldigt många klockor har polerats vid service många år tillbaka i tiden. Då gäller hur bra klockorna är polerade och om det är gjort efter ursprungligt utseende och hur mycket gods som har försvunnit i processen.

Fråga tre: ja, det är stor sannolikhet att klockorna blir tullade, såvida du inte försöker med någon smugglingsauktion

Tack för tre mycket tydliga svar!
Ja, i det specifika fallet är det alternativ på Explorer 2 ref 16570 jag letar. Då ska jag ha renoverings och poleringshistorik, bredvid serie i åtanke även om andrahands/samlarvärde inte är kritiskt för mig.
Jag tänker ändå att cert är bra och ha för att validera klockans historik.
Tack också för bra svar angående tull. Blir till att hålla utkik efter klockor från betrodda forummedlemmar istället!
 

Drakens

Omega
Ytterligare en fråga. Kan man säga något generellt om vad som är bäst urverk att välja för med anledning av förväntad service. Kräver automatiska verk omer frekvent service än mekaniska eller tvärtom? Givet att exempelvis ETA. Beror såklart på de specifika verken men generellt. Ex i en situation man handlar vintage för summor där det är tveksamt om service senare ens är värt pengarna. Tack!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ytterligare en fråga. Kan man säga något generellt om vad som är bäst urverk att välja för med anledning av förväntad service. Kräver automatiska verk omer frekvent service än mekaniska eller tvärtom? Givet att exempelvis ETA. Beror såklart på de specifika verken men generellt. Ex i en situation man handlar vintage för summor där det är tveksamt om service senare ens är värt pengarna. Tack!
Jag antar att du menar skillnaden mellan klockor med automatiskt och manuellt uppdrag, då även automatiska klockor är mekaniska.
Generellt så är det oftast lite dyrare att serva en automatisk än en manuell, men ingen större summa som skulle få mig att avstå automatisk.

Sedan om en automatisk behöver service oftare, svår fråga då en klocka kan behöva service även om det inte märks vid användning, men om man kör en klocka tills den slutar fungera så har en automatisk fler delar och kommer kanske visa symptom tidigare.

Tror snarare att det handlar om kaliber och märke än om det är en automatisk eller manuell som bestämmer kostnaden för servicen.
 

Drakens

Omega
Jag antar att du menar skillnaden mellan klockor med automatiskt och manuellt uppdrag, då även automatiska klockor är mekaniska.
Generellt så är det oftast lite dyrare att serva en automatisk än en manuell, men ingen större summa som skulle få mig att avstå automatisk.

Sedan om en automatisk behöver service oftare, svår fråga då en klocka kan behöva service även om det inte märks vid användning, men om man kör en klocka tills den slutar fungera så har en automatisk fler delar och kommer kanske visa symptom tidigare.

Tror snarare att det handlar om kaliber och märke än om det är en automatisk eller manuell som bestämmer kostnaden för servicen.
Tack! Så jag bör alltså researcha uppskattat normalt service-behov för respektive verk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Så jag bör alltså researcha uppskattat normalt service-behov för respektive verk
Om det är en av de viktigaste aspekterna för dig så är det en god idé. :)
Generellt så är dyrare märken och ovanliga kalibrar dyrare att serva, då det oftast finns gott om reservdelar till billigare klockor.
Även att ju fler komplikationer (funktioner), desto dyrare service.
 

nilsax

Breitling
Finns det någon service-kompass här på KS när det gäller priser, urmakare, märken, ålder på verk osv? Tänker t.ex. på de vintage-ur man köper på 2-5k som oftast behöver service på 5k (mina erfarenheter). Hade varit trevligt om man kunde hitta en service som "matchar" klockans inköpspris och innehavarens krav på nivå.
 

Wegar 66

Breitling
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.

Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.

Trevlig kväll
 
Topp