• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Psykel

Patek
Vad tror ni om denna pimpiga rackare som går på Kaplans 4/1? Funderar mest på Türler-trycket, eftersom det kan vara lite si och så med sånt. I övrigt ser den bra ut i mina otränade ögon. Nån annan som ser nåt som är off med den?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3681/vara/1612038
0
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Om man servar och byter packningar på en plexi-sub, kan man alltid garantera att dom går att trycka täta till t.ex 100m?
Har inga erfarenheter alls av vintage men är sugen på att rocka en vintage-sub som owg.
 
Om man servar och byter packningar på en plexi-sub, kan man alltid garantera att dom går att trycka täta till t.ex 100m?
Har inga erfarenheter alls av vintage men är sugen på att rocka en vintage-sub som owg.
Jag var owg med en 5513 (1967) fram till nyligen, servade klockan hos AD sen använde jag den mer eller mindre till ALLT, ser inte varför dem inte ska vara lika tåliga så länge den servas/ trycktestas regelbundet. Vet inte om de svarar på din fråga.

Edit som @Criss Cross säger om klockan har korrisionsskador så är de en annan sak.
Men sen igen så finns det duktiga killar som kan fixa det för att få en äldre klocka vattentät.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ok.
Är detta något som minskar på dom 5-siffriga?
Eller är det generellt på klockor som börjar bli till åren?
Risken minskar desto nyare klockan är. Du frågade ju även om man alltid kan garantera 100 m. Jag är osäker om det är så bra att trycktesta vintageklockor till 100 m. Har ju hänt att plexit har skjutits iväg.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Risken minskar desto nyare klockan är. Du frågade ju även om man alltid kan garantera 100 m. Jag är osäker om det är så bra att trycktesta vintageklockor till 100 m. Har ju hänt att plexit har skjutits iväg.

Förstår!
Ah med frågan syftade jag på att det alltid på något vis går att få den tät igen.. om det nu innefattar en omfattande genomgång av urmakare eller endast packningsbyte.
Aha okej, det är så pass.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Förstår!
Ah med frågan syftade jag på att det på något sätt alltid går att få den tät igen.. om det nu innefattar en omfattande genomgång av urmakare eller endast packningsbyte.
Aha okej, det är så pass.
Jag hade en Tudor 7016 som en urmakare försökte få tät. Han bytte plexi och packning, men det funkade inte ändå. Nu har jag iofs sett den till salu med texten att den är trycktestad så någon annan kanske fick ordning på den.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Jag hade en Tudor 7016 som en urmakare försökte få tät. Han bytte plexi och packning, men det funkade inte ändå. Nu har jag iofs sett den till salu med texten att den är trycktestad så någon annan kanske fick ordning på den.

Okej!
Men verkar ju vara gränspuck när det kommer till 4-siffriga. Lär väl bero mycket på hur uret blivit burit och servat genom åren.
Skulle absolut kunna tänka mig en 5-siffrig med lite tritium för att öka "säkerheten" men plexi och målade index är det något speciellt med :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Navigator, ngn som känner igen tavlan?
Ser legit ut för mina ögon men tar gärna en andra input.
Erbjuden för 6k utan historik... Är det på tok för saftigt? Noll koll på navigator som modell, verkar vara spretig prisbild?
5A8073A8-3F9B-481E-BD97-2CEFCAA3D9B4.jpeg
6DA5F363-9F41-45FC-804F-BCF72CE32D37.jpeg
 

zemtep

Breitling
Hej! Är ny här på forumet. Jag är intresserad av att köpa en klocka JeanRichard GMT. Årtal 2014, klockan ser fin ut och kommer med orginalbox. Dock saknar den certifikat. Säljaren har inte kvitto för den , säger att han köpt den på blocket. Hur ser ni på att köpa en relativt ny klocka utan cert?

Mvh Anders
 

Mukt

Cartier
Hej! Är ny här på forumet. Jag är intresserad av att köpa en klocka JeanRichard GMT. Årtal 2014, klockan ser fin ut och kommer med orginalbox. Dock saknar den certifikat. Säljaren har inte kvitto för den , säger att han köpt den på blocket. Hur ser ni på att köpa en relativt ny klocka utan cert?

Mvh Anders
Hej och välkommen till forumet!
Dock är denna del av forumet avsedd för vintageklockor så släng iväg frågan i lämplig tråd under disskutionsdelen där modernare klockor avhandlas. Då får du säkerligen vettig respons :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej! Är ny här på forumet. Jag är intresserad av att köpa en klocka JeanRichard GMT. Årtal 2014, klockan ser fin ut och kommer med orginalbox. Dock saknar den certifikat. Säljaren har inte kvitto för den , säger att han köpt den på blocket. Hur ser ni på att köpa en relativt ny klocka utan cert?

Mvh Anders
Om du får serienumret så kan du kolla med polisen om den är stulen. De för register.
 

bitzer

Breitling
Hej
Har blivit erbjuden denna Speedmaster och skulle vara tacksam för lite synpunkter på skicket och vad som kan vara rimligt att betala.
Det är en 105.012 med serie.nr 24 95x xxx och den bör väl vara från 1966.
Bezeln verkar vara utbytt då det borde vara en DON-bezel på denna efter vad jag kunnat få fram.
Länken är också en senare 1171/1 som är lite rasslig, HF boett är det också och det är väl ingen fördel?
Annars är klockan i bra bruksskick, inga skador förutom ett visst slitage naturligtvis.
Undrar också om visarna, särskilt till registren, kan vara utbytta?
Skall eventuellt lämna ett bud på klockan men är osäker på värdet då den inte är i originalskick.
Är det något annat än ovanstående som är fel med klockan så är jag tacksam för upplysningar.

Ursäkta bildkvalitén på den enda bilden jag har.
20200106_183614.jpg
20200106_183614.jpg
 

MasterMiler

Breitling
Fick upp ögonen för 60-tals Seamaster när jag fick syn på min pappas gamla klocka som ligger ute till försäljning. Ganska ofta tycker jag att visare och även index är sämre ungefär som på den bifogade bilden. Är det här någonting som går att åtgärda, är det någonting som man ska akta sig för eller är det bara att acceptera?
Hur vanligt är det med franken när det kommer till den här typen av Omega?
Vilka andra fallgropar behöver jag ha koll på innan jag eventuellt köper ett exemplar?



Seamaster 30.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fick upp ögonen för 60-tals Seamaster när jag fick syn på min pappas gamla klocka som ligger ute till försäljning. Ganska ofta tycker jag att visare och även index är sämre ungefär som på den bifogade bilden. Är det här någonting som går att åtgärda, är det någonting som man ska akta sig för eller är det bara att acceptera?
Hur vanligt är det med franken när det kommer till den här typen av Omega?
Vilka andra fallgropar behöver jag ha koll på innan jag eventuellt köper ett exemplar?



Seamaster 30.jpg
Om du menar oxid på visare och index så är de klockorna över 50 år gamla så att de inte är i alldeles nyskick är naturligt. Den på bilden ser inte så dålig ut. Det är förstås bättre att de är bra än att de inte är det. Är de uttalat oxiderade så ska det påverka priset.

Hur vanligt det är med franken vet jag inte eller hur man nu mäter vanligheten men det bästa är att lära sig känna igen hur de ska se ut. Just dessa är ganska karaktäristiska och lätta att se om det ser ut som det ska eller inte om man sett tillräckligt många.
Ibland kan ändå även erfarna personer haft svårt att se det på rätt vanliga modeller så det kan vara bra att visa upp en bild på ett sånt här ställe där flera kan bedöma klockan. Delar som inte hör ihop och passar in är inte bra -då är ofta bättre att avstå.

Annars är det det vanliga med vintage; skicket, inte minst det mekaniska. Den blir lätt mycket dyr om service krävs eller nåt behöver repareras som säljaren kanske har bagatelliserat. Det är jättevanligt. Ta det med i värderingen av vad som är vettigt att betala.

---------
https://klocksnack.se/threads/om-värdering-bra-att-veta-när-man-frågar-vad-är-den-värd.124314/
 
Senast ändrad:
Kanske ställer denna fråga i fel tråd och ber i sådan fall om ursäkt på förhand. Jag är relativt ny i klockvärlden men har börjat komma igång lite med samlandet och tittar på såväl nytt som vintage. När jag tittar runt på de mer kända gråhandlarna och pre-owned butikerna tycker jag att cert från Holland är överrepresenterade. Är detta bara något jag inbillar mig eller kan det stämma och i sådana fall finns det något skäl till detta samt är det en ”rödflagg”?

Som sagt, ny i svängen så frågan kan säkert vara av det dumma slaget men frågar man inte får man sälla än svar :)
 
Topp